Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen

Gestart door Ad48 woensdag 07 oktober 2015, 15:31:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Hallo, ik heb een loc 6409 en deze is jaren geleden omgebouwd door de mfx decoder te vervangen door een Esu V3.0.

Ik heb toen de cabine verlichting aangebracht en deze aangesloten op de groene draad van de decoder en de blauwe draad van de print van de loc. Dit heeft altijd goed gewerkt op F1.

Vorig jaar heb ik een elektrische ontkoppeling geplaatst en deze aangesloten op de lila/paaarse draad van de decoder en ook weer op de blauwe draad van de print van de loc. Ook dit werkte prima op F2.

Enige tijd terug heb ik, na wat problemen met de lok, deze gereset en teruggezet op fabrieksinstellingen.

Nu gebeurt er het volgende: de ontkoppelling trilt zachtjes bij gebruik maar ontkoppeld niet echt. Tevens knipperen de lichten als deze ingeschakeld zijn.

Nu mijn vraag, wat kan hier de oorzaak van zijn? Heb de bedrading al gecontroleerd maar zit nog prima.
Ik bedien hem met een Ecos 2, en of ik F2 nu op continu signaal of impuls zet, dit maakt niets uit.

gr, Ad
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Het lijkt er toch echt op dat er ergens een spanningsval is Ad.
Weet je heel zeker dat er naast het resetten verder niets gebeurd is?
Wat was de reden voor de reset?

grt Piet.
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
De reden was dat de loc pendelde in de stopsectie, vooruit, achteruit, vooruit etc. Heeft hij wel eens meer gedaan en na een reset werkte alles weer prima.

Gr, Ad
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Nog 2 vragen Ad;
heb je verlichting (stations - lantaarns e.d. ) op je baan die gevoed worden uit de railspanning?
Of een behoorlijk aantal wagons met verlichting?

Want die kunnen je baanspanning natuurlijk behoorlijk omlaag halen.

grt Piet.
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Je hebt hem gereset, zeg je...
Dus CV 08, Waarde 08.

Heb je daarna alles weer opnieuw geprogrammeerd, zoals je CV's eerst stonden? (dus ook de CV's voor het ontkoppelen juist ingesteld?)

Want 08-08 gooit alles weer naar default.

Gr. Marcel
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Piet, mijn verlichting en baanspannng zijn gescheiden. Verders heb ik maar twee coupés met verlichting, dit heeft nooit problemen gegeven.

Marcel, ik weet niet meeer hoe de cv"s vooraf stonden. Volgens mij heb ik de ontkoppelrail aangesloten en werkte toen alles gewoon.

gr, Ad
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Niemand een idee wat de oorzaak kan zijn? En hoe dit is op te lossen?

Gr, Ad
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Die blauwe draad van de loc, is dat ook de blauwe draad van de ESU ? Ik bedoel, zit dit aan elkaar ?
Bij Märklin is de blauwe draad voor een van de  motoraansluitingen, dacht ik en bij ESU is dat de PLUS.
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
De blauwe draad is van de print van de loc.

Gr, Ad
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Hallo Ad,

is wel een rare toevalligheid dat het licht knippert in combinatie met aanklikken van een Telex, dit lijkt op een spanningval of een hele vreemde decoder instelling. De CV waarden van de extra functies op een Lopi 3 zijn zo wie zo heel anders dan van een Lopi 4. De laatste heb ik beschreven in het draadje en kent een rangeergang, die echter de Lopi 3 decoder niet kent. Je kan dus niet de CV's gebruiken die ik in het draadje van de gastendag besproken heb.

Je geeft aan dat je hem gerest heb, was hier al een reden voor?

De juiste instelling voor een Telexkoppeling op Aux 2, is CV 116 op Waarde 243 schrijven (even een uitleg over deze waarde van 243 deze bestaat uit een som van 240 voor Roco Telex koppeling opgeteld met 3 voor maximale sterkte in aansturing).  Overigens voor deze insteekkoppelingen nooit permanent schakelen vanwege doorbranden, dus altijd de toets als druktoets maken.

ps. Mocht je een locpilot 3 micro gebruikt hebben, deze uitgang is minder sterk dan van een gewone locpilot 3.

met vriendelijke groet,

Walter

Edit Walter voor de Roco/kroix koppeling mag niet de maximum kracht gebruikt worden.
Re: lichten knipperen tijdens electrisch ontkoppellen
Dag Ad,

De LokPilot V3 kent ook een rangeergang maar dat terzijde.

Beter lijkt mij de juiste uitgang te kiezen voor de Telex en dat is "Pulse". In te stellen op AUX2 door in CV116 de waarde 192 te schrijven. Als je dan F2 bedient zal de Telex een halve seconde "aan" zijn en dan afschakelen om doorbranden te voorkomen.

Die halve seconde zal te weinig zijn om netjes te kunnen ontkoppelen. Je kunt nu de waarde van CV116 elke keer met "1" verhogen wat gelijk is aan een halve seconde is. Dus waarde 195 betekent dat de Telex 2 seconden "aan" zal zijn, waarde 197 wordt 3 seconden enz. De maximale waarde is 207 wat overeen komt met 8 seconden maar dat zal de Telex niet lang volhouden. :)

Mocht je er niet uitkomen stuur me dan even een berichtje of bel me op m'n 06.

Met groet,
Ben.