Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraagjes over Wintrack 12 3D

Gestart door PaT donderdag 01 oktober 2015, 17:54:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Vraagjes over Wintrack 12 3D
Ik heb vandaag met de demo van Wintrack zitten spelen. Een paar dingen kreeg ik in de demo niet voor elkaar. In mijn baanontwerp dat ik wil maken komt het spoor over een riviertje en een weg heen. Als je het spoor niet aanmerkt als brug, dan loopt je rivier en weg dus tegen een dijklichaam aan. Kan je ook tunnelingangen voor wegen invoeren in Wintrack? Ik kon dit namelijk niet vinden.

Tweede vraagje betreft de spoorbruggen. In de demo zit een hele lijst met bruggen die je toe kan voegen. Maar die worden niet in 3D weergegeven. Is dat in de volledige versie ook zo en moet je nog extra scenery objecten kopen of zit dat er dan wel gewoon in?

Laatste vraag betreft de view vanuit een lokcabine. Op de website van wintrack staan daar plaatjes van, maar ook dat heb ik nergens kunnen vinden. Waar zit dat weggestopt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Patrick,
Van de demoversie weet ik, dat er alleen een aantal dingen niet inzitten. Dus als jij een onderdoorgang wilt maken van een rivier, plan daar dan een tunnel. Ik moet nakijken hoe dat zit in de originele versie. Van die brugdelen kun je gewoon inplannen en dan zal het in de 3D versie ook wel automatisch in werking gaan.
De scenery zoals bomen en huisjes met allerlei stations, gebouwen zijn allemaal in de originele versie te vinden.
Ik vind het een prachtig programma! Ik zal Jørg erop wijzen om jou ook even bij te staan.
Heb jij geen 'help'-programma als onderdeel van Wintrack in het hoofdmenu onder "Programma" staan?
Bij ons staat dat namelijk wel; zelfs een oefenprogramma om alles te leren gebruiken.
Je kunt dit zien als je op het 'wereldbolletje' klinkt en dan naar wintrack zoekt.
Ik zal nu Jørg even wijzen op jouw vraag, en/of doe het maar via een PB.

Sterkte en je komt er vast en zeker uit; volgens mij is er ergens in het forum iets over software / wintrack te vinden.

Suk6!
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Bedankt voor je aanvullingen.  De tutorial van Wintrack heb ik vandaag helemaal doorlopen en met heel goed resultaat.  De hierboven genoemde punten haalde ik niet uit de (Duitse) handleiding.  Vandaar de vraag.

Nogmaals dank voor je aanvullingen.
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Patrick,
Ik heb in mijn baanontwerpplan een aantal brugdelen gezet. Wat ik daar mee kan doen is eigenlijk legio. Overbrugging van een ravijn met rivier eronder, is namelijk in de praktijk ook een oplossing. Het is maar net waar jezelf de nodige inspiratie vandaan haalt. Zoek meer eens op Youtube naar filmpjes van modelbanen in de bergen en dan zie je wat ik bedoel. Het kan natuurlijk ook een weg(getje) worden. Ik noem maar wat.
Je hoeft in dit programma niets extra's te kopen! Alles zit erbij ingesloten.

Als je de 3D versie opent - wel volgens voorschrift - dan rij je zelf in een soort van bestuurders cabine en kun je vooruit en achteruit, zelfs wissels bedienen. Met andere woorden je rijdt over de door jouw ontworpen baan heen. Tunnels en alles zie je gewoon voor je staan. Zels spoorwegovergangen zie je dan onder je doorgaan. Heel inspirerend en geweldig om te zien. Die baan van Jørg heb ik ook in 3D bereden en daarom weet ik hoe zijn baan eruitziet. Hij heeft zelf niet de 3D versie, omdat hij wintrack 11 heeft.

Mocht je nog meer willen weten, wacht dan tot Jørg in de lucht is en anders zal ik wel weer een reactie plaatsen. Ik heb hem op jouw topic gewezen!

Prettige avond.
Vanavond zal ik mij bezig houden met een digitaal probleempje, maar daar heb ik even de tijd voor nodig. Jij in lek geval suk6.
Je kunt ons ook een PB sturen. Altijd welkom!
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
-Patrick:

Ik heb je vragen gelezen en ook de antwoorden van Gerard.
Ik vermoed dat je als een weg tekent en er een tunnelingang over plaatst dat het programma daar een tunnel tekent zoals bij de sporen, ik heb het zelf nog getest maar da dit eens uitproberen.
Ik kom hier nog op terug.
Zoals Gerard al schrijft zitten alle accessoires inbegrepen in de officiele versie, in de demo versie zou het kunnen dat alles er niet bij zit, je kan bijvoorbeeld ook geen baanplan opslaan maar je kan er wel een screenshot van maken en afdrukken.
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Bedankt mannen!  En die PM gaan jullie echt nog wel krijgen met andere vragen ;)
Ik wil het prigramma in de eerste plaats gaan gebruiken voor mijn modulebaan.  Ik loop vast in een stukje sceneryontwerp en juis daarin leek wintracks mij heel sterk,  vandaar dat ik met de demo begonnen ben. 
Ik ga het volledige programma maar eens aanschaffen.  Ik zit nog te twijfelen tussen de Duitse (goedkoper)  of Nederlandse versie.  Zit er bij de NL versie ook een goede NL handleiding die die 40 euro extra waard is,  of valt dat tegen?
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
-Patrick:
Ik kan de Nederlandstalige handleiding van de versie 11 wel naar je toe zenden in PDF formaat, stuur anders een PB met je E-mail adres.
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Hoi Patrick,

Als je in 3D over je baan wilt rijden dan moet je in het 2D plan een rail aanklikken die zichtbaar in het baanplan ligt.
Dan klik je boven in het menu op "einfügen" en dan de een na onderste mogelijkheid "Simulation Startpunkt".

Dan start je de 3D op en klik je op "Ansicht" en dan kies je in het midden van dat menu op "Simulation Startpunkt"
Dan verschijnt op de aangeklikte rail in de 2D versie een roze pijl.
Als je daar dan op klikt start de #D simulatie op waarmee je over de baan kan rijden.
Om een andere loc te kiezen moet je ook in "Ansicht" zijn en dan kiezen voor "Optionen" en dan het 2e tabblad: "Simulation"
Daar kan je dan kiezen uit een 5 tal locs.

Als je in de 2D tekening bij een rail aangeeft dat het een brug is, moet je ook nog een brug uitzoeken die je ook op die rail zet,
anders krijg je alleen een rail te zien met geen landschap eronder. Als je er een brug op gezet hebt en je gaat dan naar de 3D dan zie je wel een brug.

Met vriendelijke groet,
Peter


Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Hoi Pjedro,

Bedankt voor de uitleg over de simulatie, dat ga ik uitproberen.

Wat betreft de brug, zoals jij het omschreven heb, had ik het ook gedaan, maar bij het opstarten van het 3D venster kreeg ik toen een foutmelding dat er iets ontbrak en dat dat waarschijnlijk op een cd staat die niet ingevoegd was. Nou kan dat kloppen aangezien mijn pc niet eens meer een cd-rom drive heeft, maar de demo-download lijkt dus een beetje uitgekleed om het niet te groot te maken.
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Hoi Patrick,

In alle vorige versies van Wintrack zaten er maar een paar items bij.
Volgens mij is dat in versie 12 ook zo.

Je kunt allerlei cd's kopen met extra items. Treinen, bruggen, stations, huizen, stoplichten, seinen, auto's, etc.
Dus het lijkt me heel erg sterk dat ze nu in versie 12 wel alle items beschikbaar stellen.
De CD's kosten ongeveer 25 euro het stuk. Er bestaat ook een verzamel CD, daar staan alle vorige uitbreidings CD's op die kost dan 99 euro.
Ik heb toen zo'n verzamel CD gekocht en daarna de nieuwere CD's steeds aangeschaft.

Je kunt zien of het item voor jou beschikbaar is. In Wintrack 12 moet je naar zo'n item gaan en links bovenin staat een klein icoontje.
Die is blauwig. Maar als er een rood kruis doorheen staat is de 3D versie niet beschikbaar voor jouw.
Dus ik zou zeggen kijk even of er een brug bij zit waar geen rood kruis door dat kleine icoontje staat.
Gebruik je die, dan zal je in de 3D wel een brug zien staan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Net even gecontroleerd, maar in de Wintrack demo is alleen de simpele pijler in 3D te bewonderen. Alle andere bruggen hebben het rode kruisje er bij staan.
Maar in de retail versie zijn die bruggen dus wel in 3D te bewonderen?
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Volgens mij is er maar een boogbrug die je kan zien in de volledige versie.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
-Peter:
Idd de boogbrug van M 74636,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vraagjes over Wintrack 12 3D
Hmm,  dat vind ik dan wel zonde.  Het programma vind ik al niet echt een koopje en als je dan ook nog eens uitbreidings cd's moet gaan kopen voor een beetje leuke aankleding,  dan ga ik toch ik eens kijken of ik het in 2D in anyrail kan bereiken wat ik wil.