Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoders en overweg 7192

Gestart door ruudje.s maandag 09 november 2015, 15:28:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders en overweg 7192
ruudje.s
gast

Decoders en overweg 7192
Hallo

Recentelijk heb ik in mijn digitale Märklin-baan een overweg 7192 ingebouwd, dus een exemplaar dat gebruik maakt van contactrails om open en dicht te gaan. De overweg zelf werkt naar behoren, en de treinen die ik er in eerste instantie over heb laten rijden, allemaal af-fabriek digitale modellen, hadden geen enkele moeite. Vandaag was ik echter ook nog een keer aan de slag met de oudere, kleine locjes in de verzameling (Märklin 3000, 3029 en 3087), die allemaal uitgerust zijn met low-budget decoders (Tams LD-W-32 en Uhlenbrock 75000). Zonder er bij stil te staan heb ik de decoders van drie van deze locs in de vernieling geholpen, allemaal op dezelfde manier: Op het moment dat het locje op de contactrail kwam, kwam hij plots tot stilstand. Vervolgens was er de geur van verbrand plastic en verder geen beweging.

Mijn vraag: Lopen m'n duurdere locs ook risico of heeft dit alleen maar te maken met de low budget decoders? Hoe zou ik dit probleem kunnen voorkomen bij de andere locjes die ik heb uitgerust met deze decodertjes? De overweg er weer uithalen wil ik vooralsnog nog niet.

M.v.g.
Ruud
Re: Decoders en overweg 7192
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Decoders en overweg 7192
Hallo Ruud,

feitelijk mag het niet uitmaken of je een low-budget in een standaard Marklin lok hebt gebouwd of een dure versie.
Het lijkt er mee op dat er was mis is met de koppeling bij de overweg.

De overweg moet uit een aparte trafo gevoed worden, dus niet dezelfde als waarop de Central Unit (CS, MS of 6021) is aangesloten.
De gele én bruine draden van de voeding van de Central Unit dus alleen naar de CU gebruiken en niet verder verbinden.
Na de CU mag de wel de bruine draden met elkaar koppelen.

Mogelijk is daar een niet-in-fase situatie ontstaan waardoor een te hoge spanning tussen de baan (rood-bruin) en de overweg (geel-bruin) is ontstaan. Hoewel lastig met een multimeter ter meten, maar ook een (gewoon) lampje kan je al laten zien wat er aan de hand is.

John