Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  3railforum Modulebaan
| | |-+  4e bijeenkomst Modulebaan 17 oktober 2015
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: 4e bijeenkomst Modulebaan 17 oktober 2015  (gelezen 12185 keer)

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #50 Gepost op: maandag 02 november 2015, 11:35:43 »

Ah, duidelijk. Tsja, ik vind het wel leuk, maar heb noch de tijd, noch de ruimte om er serieus wat mee te doen. Daarbij ben ik zo'n beetje alle weekenden bezet.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #51 Gepost op: maandag 02 november 2015, 11:43:58 »

Ook nog een voordeel van met een bocht te werken is de stabiliteit van de hele constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Op zich heb je gelijk, maar de constructie van de modules is zo stevig, dat dat ook zonder hoeken prima gaat!

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #52 Gepost op: maandag 02 november 2015, 12:36:51 »

Wellicht iets ter verduidelijking van de bochten :

Door de lengte die we momenteel bereikt hebben ( 18 x 0,6 mtr  als iedereen er is ), hebben we moeite de juiste ruimte te vinden om op te bouwen. Met 2 bochten van 90 graden kunnen we kortere en bredere opstellingen maken,
waardoor we meer mogelijkheden hebben. Deze bochten dienen feitelijk zo weinig mogelijk ruimte in te nemen,
omdat ze steeds als extra ballast bij bestaande modules meegenomen moeten worden. Daarom is voor het dubbelspoor de kleinste diameter aangehouden die we hebben afgesproken, nl. R2.

Wij zijn momenteel nog niet zover dat we op externe beurzen ed. kunnen staan, daarvoor moet er nog veel aan scenery gemaakt worden. Maar als dat zover is, dan moeten de zichtzijde's voor publiek aan de buitenkant staan. Aan de binnenkant is onmogelijk, anders moet je veel te veel doen om de buitenkanten af te werken en heb je te weinig ruimte voor publiek.
Alleen voor interne rijdagen zou je de zichtzijdes naar binnen kunnen zetten.

Als we iemand kunnen vinden die een hoekmodule met scenery etc. maakt, is die persoon vrij in zijn keuze van de boogstraal en daardoor grootte van de module. Zo niet, zullen we bij externe presentaties de hoeken moeten dichtzetten.

Ter info : we hebben op 1 van de keerlussen K-rail 2241 in gebruik als grootste diameter. Zou je die in een hoekmodule gebruiken als buitenbocht, kun je die net kwijt op 60 x 60, maar daarbij moet je nog optellen dat de rail 18 cm uit de buitenzijde ligt om weer aan te sluiten bij de buurman. Dan krijg je dus modules van minimaal 78 x 78 x 60 (excl. black=boxen). Als je dan nog 2251 wil gebruiken komt daar nog minimaal 8 cm bij. Die zijn vrij groot in een kofferruim of achterbank, tenzij je ze gaat splitsen.

@ William :
Probeer even mee te denken, wellicht niet het juiste topic hiervoor?

Het praattopic zou hiervoor inderdaad beter zijn, maar het maakt ons in feite niets uit.
We vinden het al tof als er over gepraat wordt.

« Laatst bewerkt op: maandag 02 november 2015, 12:52:19 door fonzo999 »
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #53 Gepost op: maandag 02 november 2015, 13:04:40 »

Zou niet de grote keerlusmodule (die heeft toch een dubbele lus liggen om op te kunnen stellen?) kunnen worden voorzien van een setje (hand en op maat gemaakte) wissels zodat je dat deel van de boog ook kan gebruiken als bocht?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #54 Gepost op: maandag 02 november 2015, 13:17:19 »

Dat zou theoretisch wel kunnen, maar de modules staan dan strak met de ruggen tegen elkaar.
Bovendien heb je dan weer een 2e keerlus nodig.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #55 Gepost op: maandag 02 november 2015, 13:32:23 »

Ook nog een voordeel van met een bocht te werken is de stabiliteit van de hele constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dat klopt Jorg.
Een hele lange rij maakt het instabiel als je ertegenaan zou stoten en 1 module kan dan een hele rits meenemen.
De constructie staat echter wel stabiel, zoals Patrick zegt. Dat komt omdat er aan weerszijden een keerlus staat die breder is
dan een normale module en daardoor voor stevigheid zorgt.
IK ben het wel met je eens dat als de lengte nog eens gehalveerd wordt door 2 hoekmodules, de zaak nog steviger staat.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

Jørg

  • Gast
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
« Reactie #56 Gepost op: maandag 02 november 2015, 13:59:44 »

Graag mee gedacht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.213 seconden met 22 queries.