Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven

Gestart door Tilly zondag 07 oktober 2007, 12:09:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hallo allemaal,

als je zelf thuis lokomotieven gaat voorzien van ander decoders, moet men dan zorgen voor een antistatische werkplek? Zo ja, hoe richt ik dan zo een werkplek in?

Groetjes, John
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Voor een wat?

Je gaat gewoon solderen, zorg voor een beetje ruimte :D
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Tilly,

Een anti statische plaats heb je alleen nodig voor de heel oude decoders zoals de 6080 en 6090 van Marklin. Ik heb vorige week een locje omgebouwd met een 6090x setje en hier was dit niet nodig. Ben je hier wat aan?

Mvg Kristof.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Kristof,

uit diverse (wel oudere) Märklin lituratuur had ik begrepen dat statische electriciteit de decoder kan beschadigen. Dit geldt dus niet meer voor de nieuwere types?

Groetjes, John
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Zover ik weet niet...
Naar mijn mening kan men gewoon aan het bureau voor de administratie de locs ombouwen.
Het is soms wel handig om een rolbak aan te schaffen.
Dit kost echter wel iets en is alleen aan te raden als je er ook echt gebruik van (kunt) maken.

Dennis
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Is dus idd niet meer nodig om anti statisch te werken, bij de nieuwe, maar je eerst even te ontladen kan uiteraard geen kwaad. Maar nodig is het niet.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Rolbak???? Wat is dat nu weer?

Groetjes, John
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Ik heb een klaptafel aan de muur daarvoor...
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Ik denk een bak met wieltjes is waar je op kan zitten? Ik soldeer gewoon op mijn pc tafel, wegens gebrek aan andere plaats lol.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Tilly op zondag 07 oktober 2007, 13:55:43
Rolbak???? Wat is dat nu weer?

Rolbak is rollenbank voor het op de plaats (rollen) laten en rijden en/of testen van locs.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Een rollenbank, zie hier.

In een digitaal voor beginners en gevorderen boekje uit 1985 wordt er inderdaad gesproken over een antistatische werkplek. In een insiderboekje uit 2002 ofzoiets met een artikel over ombouwen met 6090x lees ik er geen woord over.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Antistatische mat is niet nodig. Wat ik wel met klem adviseer is een soldeerbout met randaarde te nemen en die dan ook te gebruiken.

Mvg, Johan
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Johan,

Die mening deel ik met jou, werk zelf al jaren aan pc's (in de kast dus) en heb nog nooit een antistatische mat, polsbandje of wat dan ook gebruikt.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Komt erop dus neer dat antistatisch maar een fractie van waar je WEL op moet letten bij het ombouwen/onderhoud van locs.
zelf doe ik alles aan mijn bureau, evanals huiswerk en computeren.

Dennis
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Ik krijg van een meelezend niet lid het volgende bericht per e-mail toegestuurd:

Hallo Johan,

Je schrijft
Antistatische mat is niet nodig. Wat ik wel met klem adviseer is een soldeerbout met randaarde te nemen en die dan ook te gebruiken.

Het niet nodig hebben van een antistatische mat zou ik niet al te hard roepen.
Ook op decoders zitten ESD gevoelige componenten, zeker de Microcontroller. Door de statische ontlading is de kans groot dat deze enige schade oploopt zonder meteen defect te raken. Door deze schade zal het component op een veel later tijdstip toch de geest geven. Vele (niet) elektronici denken hierdoor dat het defect raken een andere oorzaak is dan door het verkeerd handlen.
In de halfgeleider ontwikkeling heeft men daar zelfs speciale apparatuur en technieken voor om schades aan te brengen die op een later tijdstip op die plaats een defect aan de halfgeleider veroorzaakt voor verder onderzoek aan schades.
Dus gebruik altijd een geaarde soldeerbout, polsband die verbonden is met randaarde en als het even kan een antistatische mat. Zo?n grote antistatische zak waarin printen bewaard worden werkt overigens ook goed.

Mvg, Ls


Dus toch uitkijken met statische elketriciteit!

Mvg, Johan.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Altijd antistatische voorzorgsmaatregelen nemen, bij het werken aan electronica.
Geen enkel IC is bestand tegen statische ontladingen.
Het hangt ook af van de vloer, schoenen en de luchtvochtigheid.
Schoenen uit en met de sokken op de vloer is beter, als je gaat solderen ed.

Ik gebruik altijd een polsbandje en matje bij het werken aan electronica.

Ik moest vroeger om de drie jaar een ESD opfris training doen.
Op de filmpjes liet men zien hoe snel een mens, door wrijving met de vloer ed, statisch geladen wordt.
Dit liep al snel op tot enkele duizenden Volts.

Oudere componenten, zoals CMOS konden bij enekele tientallen volts aan statische electriciteit al beschadigen.
Nieuwere electronica is wel beter bestand tegen ESD, maar waarom zou je het risico nemen.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Mijn mening is om toch maar een antistatische werkplek te maken, dan ben je altijd verzekerd dat er niets door statische ontlading fout gaat. Als ik aan mijn PC werk zorg ik ook altijd dat statische problemen niet kunnen optreden.
Zelf heb ik nu ook het besluit genomen om mijn oude analoge loks (21 stuks) te om te bouwen en wel naar 5 polige motor met decoder moet alleen even kijken welke loks ik wil voorzien van een geluids decoder. Uiteraard doe ik dit met en met want het is nogal kostbaar. Ook hier maak ik gebruik van een antistatische werplek.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hallo allemaal,

gezien jullie reacties zijn de meningen over een antistitische werkplek nogal verschillend. Ik kies dan toch voor het zekere. Decoders zijn al duur genoeg.

Weet iemand van jullie toevallig waar een antistische werkmat te verkrijgen is?

Groetjes, John
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Freak weet jij dan of de ic s in onze decoders hiertegen bestand zijn dan?
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Ben wel maar een elecgroentje maar een paar Kv is dat niet een beetje veel??
Eigenlijk zou het wel kunnen, als je soms mensen aanraakt die ook geladen zijn krijg je zo'n 'tik'.
Hoeveel ampere,watt,farad,coulomb of wat dan ook produceren wij dan zoal?

Dennis
ps: studeer electronica...weet dus wel iets...
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
ga ik zeker stellen.
ben morgen vrij dus zal ff wachten worden  :lol:

Dennis
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: minirailz op dinsdag 09 oktober 2007, 18:50:32
Ben wel maar een elecgroentje maar een paar Kv is dat niet een beetje veel??
Als je met rubber schoenzolen over een nylon tapijt loopt, kun je zo enkele kilovolts aan spanning opbouwen. Maar met relatief weinig vermogen.

Enkele simpele maatregelen kunnen al heel veel effect hebben:
Geen schoenen aan.
Geen (Nylon)vloerbedekking of linoleum of gelijksoortige vloerbedekking op je werkplek. Liefst een houten of stenen (plavuizen) vloer.
Maak een werkplek naast een radiator, waaraan je je kunt ontladen.
Gebruik een soldeerstation met randaarde.
Die van Weller hebben vaak ook een aansluiting voor een polsbandje.
Maar die zijn wel aan de prijs.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Mag ik ook nog een duit in het zakje doen...  :D

Natuurlijk kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Maar met eenvoudige voorzichtigheid kom je al heel ver. Naast solderen van decoders werk ik regelmatig met 'het binnenste' van computers (ook op mijn werk). Daarvoor geldt hetzelfde: 'officieel' moet je dan allerlei antistatische voorzorgsmaatregelen nemen. Het enige wat ik *altijd* doe is, voordat ik een electronisch onderdeel aanraak, eerst een metalen deel van mijn bureau aanraken (moet je wel een metalen frame onder je bureau hebben; een schroefje aanraken in je houten bureau is niet genoeg :) ). Een radiator zou nog beter zijn maar die heb ik niet altijd bij de hand (en van het lopen van de radiator naar je werkplek kun je weer nieuwe statische lading opbouwen).

Overigens soldeer ik vaak zonder randaarde; volgens mij wordt zo'n soldeerpunt niet (snel) statisch. Bovendien heb ik niet altijd een geaard stopcontact in de buurt.

En over die kilovolts... Iedereen kent wel de 'tik' die je kunt krijgen als je uit een auto stapt, of als je (vooral 's winters bij droog weer en je lekkere warme trui aan) een deurklink of een ander metalen voorwerp beetpakt. Voelt niet fijn, en dat vindt electonica ook! De stroom die dan loopt is heel laag maar het voltage kan enorm oplopen (het is eigenlijk een 'minibliksem' waar je die tik van krijgt).

Groetjes,
Kiezel
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Kent iemand voorbeelden van decoders die door statische electriciteit kapot zijn gegaan? Ik eigenlijk niet.

Ik heb wel een paar honderd decoders ingebouwd.
Ik heb wel decoders zelf in elkaar gesoldeerd inclusief het solderen van de microcontroller.
Dat alles zonder statische mat, zonder mijzelf aan aarde te koppelen en vaak genoeg zonder de soldeerbout op een randaardestopcontact aan te sluiten. In de woonkamer is zo'n stopcontact nu eenmaal niet voorhanden en het werkt daar zo gezellig.  :)
Er zijn daarbij best decoders door aansluitfouten in rook opgegaan, maar nooit door statische ontladingen overleden.

Let wel, ik zeg niet dat het niet kan. Wel dat ik me er niet druk over maak zonder dat dit tot nu toe tot catastrofes heeft geleid.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hier is een foto van mijn werkplek gewoon aan een bureau op zolder naast de treinen,ik werk op hout en zorg er alleen voor dat ik geen statische kleding draag



Ombouw Marklin motorpost

Mvrg
Janus
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
@henkv: Ik tot mijn spijt heb er al een stuk gehad...
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hi allemaal,

Al een ouder draadje maar toch wat info.
Mijn idee:  Voorkomen is beter dan genezen (en genezen is in dit geval DEAD)
Hoe meet je als een decoder door statische electriciteit om zeep is gebracht?  Kan dus niet (meer).
Bij een CV verwarming is het niet zeker dat deze geaard is.
Altijd bij een aarde een weerstand van +/- 1 M ohm tussen plaatsen (zie foto)

Groet
Harald
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Harald,

Je gaat me toch niet vertellen dat je het thuis als zodanig hebt ingericht? :)

Met groet, Ben.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Zo nu en dan een decoder vernielen lijkt me goedkoper.

We zijn inmiddels zes jaar verder en het is me nog steeds niet gelukt een decoder door statische electriciteit te vernielen. Ik heb in de tussentijd sowieso geen decoders vernield geloof ik.

Hoe zou je trouwens moeten weten dat een decoder door statische elektriciteit is overleden?
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Dat zul je nooit weten Henk. Maar ik denk dat er iemand straks met wat foto's van static schade langs komt.

Met groet, Ben.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Het gebruik van een antistatische middelen is een beetje afhankelijk van de vloer type.
Lopen over een nylon vloerbedekking werkt al snel enkele duizenden volts aan statische elektriciteit in je lichaam op.
Als je dan aankomt op je werkplek en dan direct een decoder aanraakt of oppakt, is het einde oefening voor de decoder.
Zorg er altijd voor dat je jezelf ontlaadt, voordat je iets aanraakt op of om je werkplek, dan is er meestal niet zoveel aan de hand.
En wil je toch ESD veilig werken, dan is een antistatische mat en een polsbandje ruim afdoende.
Er zijn speciale stekkers waarmee je de mat en de polsband aan de randaarde van een stopcontact kan verbinden.
Doe je dit niet dan hebben de mat en polsband weinig effect.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hallo Allemaal,

Ik heb zelf weinig last van decoders inbouwen, maar ESD neem ik wel serieus. Zoals sommige van jullie weten werk ik soms met elektronica, en hierbij gebruik ik elke keer een antistatische mat en polsband.

En ik merk wel dat sinds de aanschaf van die mat, de hoeveelheid kapotte elektronica is afgenomen, en ESD dus wel degelijk effect heeft.

Gr, John
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
een living met gewone steenvloer en een plastic ondermat.Meer heb ik hier niet en nog nooit een decoder opgeblazen.Zeker niet door stat elec.Op het werk moesten we ook van die dingen gebruiken tot men besefte dat ze op een vaste ondergrond niets uithalen.Gewoon eens de grond of het rack aanraken was voldoende om je te gronden.De meeste onderdelen (eindtrappen) zijn tegenwoordig beveiligd tegen antistat en kortsluiting.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Kappa op dinsdag 06 augustus 2013, 19:03:34

En wil je toch ESD veilig werken, dan is een antistatische mat en een polsbandje ruim afdoende.


Check. :) Al jaren in gebruik. Reeds in '85 of zoiets gaf ik workshops ESD aan onze Field Service Engineers.

Met groet, Ben.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Heb zo,n polsbandje al 20 jaar op een spijkertje hangen.......... :D :P
Heb inmiddels tig decoders ingebouwd zonder problemen.
Tis allemaal niet zo spannend B)

Groeten Jan,

Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hi allemaal,

Heb hier wel even wat losgemaakt.
- Heb op mijn (eenvoudige doch functionele) werkplek een echte goede gecontroleerde / gemeten aarde. (zie foto hier links)
- Meters en alle andere apparatuur aan aarde,
- Soldeerbout via 1 Mohm aan aarde,
- Kunststof bureaublad, marmoleum op een betonnenvloer,
- Heb (soms) een ESD mat als ondergrond,
- Gebruik geen ESD polsbandje, hangt wel aan die spijker,
- Veel decoders ingebouwd maar nooit eentje opgeblazen,
- Als eerste soldeer ik de min aan massa daarna de rest (Marklin-bruin),
- Uit voorzorg zou ik dan eventueel ook het loc-chassis aan aarde kunnen hangen via 1 Mohm
- Wel veel processoren / IC's defect geconstateerd in mijn loopbaan als electronika reparateur.
- Doordat er geen ESD werdt gebruikt ?
- En tot slot, De meeste decoders zijn vaak beveiligd........
- Ook mijn CV-radiator appart aan aarde (ik pak deze nooit vast is s'winters te heet),
- Had een slechte aard-meting op de CV leidingen en de ketel dus aangepast,
- Opleiding gehad voor ESD veilige werkplek zou dan ook b.v. andere schoenen, kleren en vloerbedekking moeten kopen maar of  dit inderdaat financieel zinnig is bij decoders vervangen / inbouwen..... ?

groet
Harald
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 08 oktober 2007, 08:22:31
Johan,

Die mening deel ik met jou, werk zelf al jaren aan pc's (in de kast dus) en heb nog nooit een antistatische mat, polsbandje of wat dan ook gebruikt.

Dan heb je tot nu toe bij Pc's geluk gehad want als je statisch geladen bent en je pakt een geheugen of processor chip verkeerd vast dan kan het wel eens het einde zijn ervan. Het beste is toch nog altijd bij het werken aan pc's je zelf even via die metalen geaarde pc-kast even voor de zekerheid te ontladen. Kost geen moeite en is tevens ook nog gratis.

Fred Vonk
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: F.P.Vonk op dinsdag 06 augustus 2013, 22:35:02
Het beste is toch nog altijd bij het werken aan pc's je zelf even via die metalen geaarde pc-kast even voor de zekerheid te ontladen. Kost geen moeite en is tevens ook nog gratis.

Of je doet niks, of je doet het goed. Bovenstaande biedt alleen schijnveiligheid.
De vergelijking met een condensator is wat statische elektriciteit aangaat een goede om de problematiek uit te leggen. Een condensator bestaat uit twee platen gescheiden door een dielectricum (islolator), de twee platen zullen per definitie een ladingsverschil opbouwen wat alleen op te heffen is door de platen kort te sluiten. (principewerking van een condensator)

Jijzelf en de computer zijn beide een plaat, en zodra er een potentiaalverschil kan worden opgebouwd (bij afwezigheid van een polsbandje middels een weerstand aan de computer aangesloten) zal er dus een ladingsverschil tussen jou en de computer worden opgebouwd zodra je de computer weer loslaat. Hoe groot de opgebouwde lading is, is niet altijd makkelijk aan te geven, maar de lading is er en zal alleen maar toenemen gedurende de tijd en bij afwezigheid van ontladingsmogelijkheden.

Wel staan de ontwikkelingen niet stil, zo worden halgeleiders bij het ontwerp en de bouw al beter en beter beschermd tegen ESD problematiek en vaak is de aangerichte schade niet direct terminaal. Als er zich al problemen voordoen, zal dat pas na enige tijd zijn, en dan wordt de relatie met niet-ESD veilig werken allang niet meer gelegd.

Maar om nu direct overhaast alleen nog maar ESD veilig in te bouwen is ook wat overdreven lijkt me, zo bij de incidentele inbouw van een decoder. De praktijk wijst (op dit forum) uit dat het eigenlijk altijd goed gaat, en laat er een keer een decoder sneuvelen, dan koop je weer een nieuwe, zo duur zijn ze ook niet. Zelf ook al tientallen van die dingen ingebouwd, en zonder ESD maatregelen nog geen problemen tegengekomen.
En om nog even op het aanraken van de voeding terug te komen, wat weer wel werkt, is de netstekker er uit halen en even wachten totdat alle elco's zich ontladen hebben in de voeding en 1 hand op de voeding blijven houden terwijl je het simmetje er in drukt.

Vertrouw je het allemaal niet, lees dan de richtlijnen goed door, is genoeg over te vinden op het internet, en richt je werkplek conform in. (hang dus nooit iets direct aan massa of de verwarming, en bij hoogspanning (oude tv's) zijn ESD maatregelen zelfs verboden!)
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Maar het inrichten van een ESD-veilige werkplek kan natuurlijk een hobby op zich zijn.  :)
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Bassie op woensdag 07 augustus 2013, 00:37:20
en bij hoogspanning (oude tv's) zijn ESD maatregelen zelfs verboden!)
Dat is pertinent niet waar!!!!!!!
Maar er moet een extra maatregel genomen worden, een scheidingstrafo gebruiken, dan kan het chasis gewoon geaard worden.
De oude TV's hadden geen trafo, de voedingsspanning werd direct met gelijkrichtbruggen uit het net verkregen.
Dus zonder een scheidingstrafo stond de halve netspanning op de massa.
Maar ja met die vermogens was een trafo een dure en zware boel.
Die krengen wogen nogal wat en dan ook nog eens een kilo of wat voor een trafo er bij............niet lekker voor de rug van de monteur en erg duur voor de klant.
Want ze gingen ook veel kapot en dan moest je er mee slepen, eigen ervaring ik ben tussen 1967 en 1979 rtv monteur geweest.

Ik weet dat het off-topic is maar ik wil wel een opgeworpen misverstand uit de wereld helpen! >:-D
Er hoeft wat mij betreft ook niet over door gediscussieerd te worden.
Maar weer on-topic.


Anti ESD maatregelen moet je altijd nemen, het IC kerkhof is al groot genoeg, dunkt mij.

grt Piet.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hi allemaal,

Enkele (goedkope) preventieve voorzorgsmaatregelen zijn nooit slecht.

groet
Harald

p.s.
Kijk of je een "echte" aarde hebt op je (werk)plek en aansluitingen altijd met een 1M ohm weerstand ertussen (zie schema boven).
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Hi allemaal,

Laten we het bij de decoders houden want nu worden er dingen geopperd die niet helemaal waar zijn.
Heb meer dan 40 jaar in het KTV, audio & video reparatie vak gezeten.
Als je weet hoe het zit weet je ook hoe je iets moet meten of moet doen...............

TV's (na het buizentijdperk) hadden/hebben meestal een laagspannings voeding en hoeven dan niet via een scheidingstrafo.
Soms werkt een TV, zelfs niet goed, via een scheidingstrafo.
Let wel..... als je iets wilt meten soms wel handig en veilig (Voor jezelf en voor je meetapparatuur) om dat wel te doen.

groet
Harald
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Mooi al die experts die over elkaar heen buitelen. Tijd voor chips en cola dus. B)

Met groet, Ben.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Spoorman op woensdag 07 augustus 2013, 19:58:48
Mooi al die experts die over elkaar heen buitelen. Tijd voor chips en cola dus. B)
Jij probeert een uitdovend vuurtje nog ff te laten opwakkeren.
Nou doe ik mooi niet aan mee!  :-) :-)

grt Piet.

Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
 8o Eeehh... interessant (antistatisch :-)) draadje is dit. Maar is het nou verstandig om eerst even de verwarming aan te raken of niet?

Dirk-Jan
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Als je koude handen hebt, zeker aan te raden.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Ja,
want de cv heeft altijd goede massa/aarding...
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Citaat van: Wim op donderdag 08 augustus 2013, 18:17:15
...want de cv heeft altijd goede massa/aarding...

Hier kan en mag men niet zomaar van uit gaan!

Met name in de nieuwbouw of nieuw aangelegde CV-installaties wordt zogenaamde
ML-leiding toegepast, waarbij ML staat voor Multi Layer. Dit zijn kunststof leidingen
welke uit meerdere lagen bestaan en geschikt zijn voor water en verwarming.
Deze leidingen zijn dus niet geaard en de radiatoren dus ook niet!

Groeten,

Erik.
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Oh Oke,
uitgezonderd die dan..
even in de meterkast kijken dus !
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Antistatische werkplek bij ombouwen lokomotieven
maak er maar de badkamer van


groeten Jeroen