Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????

Gestart door Ruben zondag 15 september 2013, 18:36:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Beste medeforummers,

Na lange tijd (Zo lang dat mijn oorspronkelijke account uit de geregistreerde gebruikerslijst was verwijderd) meld ik me weer eens op deze goede vraagbaak. (Met een nieuw account uiteraard)

Ik ben doende (Als gevolg van de inferieure standaard decoder in de loc) een marklin 6513 (37641) om te bouwen met een ESU-54610. Het probleem waar ik tegenaan loop is hoe de led verlichting aangesloten moet worden. Afgezien van het feit dat ik niet zomaar 12 V durf aan te sluiten op een ledmodule is het mij onduidelijk hoe de module all together aangesloten moet worden. Er zitten nl. 4 aansluitingen per module terwijl ik drie logisch zou vinden. (Een voor iedere rijrichting en een massa)

Aanvankelijk heb ik de lokpilot uitsluitend voor de motordrive ingezet en de oorspronkelijke decoder voor de verlichting maar de front sluitverlichting raakt op de een of andere manier uit sync tussen beide decoders.




Kan iemand mij verder helpen 

m.vr.gr.

Ruben Jung
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Die 4e draad is voor het bovenste lampje van je frontseinen.
Deze kun je als rangeersein gebruiken.

Allereerst in de licht module zitten GEEN weerstanden.Deze moet je dus in de draden naar de decoder opnemen.

Oranje is bij MArklin de plus. (blauw aan een ESU decoder)

bruin/groen top sein front via weerstand van 1k2 ohm (1200 ohm) (groen of samen met geel of grijs.)
grijs   sluitseinen  via weerstand van 1k           (1000 ohm)      (wit bij ESU)
Geel   front seinen via 1k weerstand                (1000 ohm)      (geel bij ESU)

Die bovenste kun je apart aansluiten op de groene en paarse draad. Of aan de kant samen met de frontseinen (wit en geel)

Robin
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
http://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_60942_Decoder

Kijk op bovenstaande link in de wiki van dit forum. Daar staan de märklin kleuren uitgelegd.
Die zijn anders dan de esu.

De bruin/groene draad zorgt ervoor dat iets afzonderlijk schakelbaar is.

Märklin oranje is blauwe stroomdraad van esu.
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Alles wat je weten wilt vind je hier: KLIK en KLAK.

Met groet, Ben.
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Allen,

Dank voor de snelle reply, weerstanden zijn inmiddels besteld bij conrad. Ik vraag me alleen iets af. Een rangeersein : alleen het bovenste licht van de A van een normaal frontsein. Houdt een rangeersein aan de andere kant een normaal sluitsein in?. Hoe moet je dat functietechisch oplossen.

Indien je AUX1 (groen) aansluit en aanzet krijg je automatisch een rangeersein aan 1 kant en een sluitsein aan de andere kan ondanks dat de verlichting aan staat of kent een rangeersein geen sluitlicht (Kan ik me niet voorstellen)  maar uitsluitend de bovenste lamp van de A aan beide zijden?

Indien je de verlichting uitzet en AUX1 aan dan heb je aan een kant alleen de bovenste lamp van het frontsein aan en geen sluitverlichting.  (Ik kan me voorstellen dat je op AUX 2 de andere kant van het rangeersein aanzet maar dan heb je hetzelfde probleem)  hoe stel je zeker dat je aan een kant een rangeersein hebt en aan de andere kant een sluitsein.

Grtz.

Ruben
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Rangeer is aan beide zijdes alleen de bovenst pit en rood uit.

Je moet dan dus twee auxen aan zetten en de f0 uit.

Je kan het ook met twee diodes oplossen dan doen ze mee met de A front lamen en kun je met de aux alleen de bovenste pitten aanzetten.

Mocht je twee auxen gebruiken kun je via de functie mapping de lampen mee laten lopen.Maar als je daar geen ervaring in hebt ben je daar wel even mee zoet.

Robin
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Eigenlijk moet je bij deze lichtfuncties 6 fysieke functies beschikbaar hebben.
En daar hoor ik weer niemand over...

Je kan het beste een 21-polige decoder van Märklin of ESU+adapter nemen. Deze hebben 6 functies.
De andere decoders vallen af.

Hiermee kan je alle licht-beelden maken die je wenst.
Dus per frontzijde alles uit (bij voorspan, of voor een trein)
Alles aan, rangeersein Duits, rangeersein Nederlands. Dit via functie-mapping.

Mocht je er niet uit komen, dan kan ik het voor je doen.

Gr. Marcel
Re: Hoe moet ik DIT nu weer aansluiten (Marklin 37641 met 54610) ???????
Marcel,

Met een paar diodes en een transistor kun je het ook met 4 functies af.

Rangeerseinen aftakken via een diode.
Sluitseinen de plus onderbreken door die via de transistor te laten lopen.(je zou ook een zijde kunnen pakken voor trek/duw treinen)

Het is maar net wat je voorkeur heeft.
Die 5e en 6e functie zitten op veel meer decoders.Je moet ze dan alleen nog wel even versterken.

Robin