Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Springen TM 800 bij omschakelen

Gestart door Georges woensdag 30 september 2015, 18:32:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Springen TM 800 bij omschakelen
Ik heb een oude TM 800 met dubbel klutsen. Nu heb ik deze weggebracht voor een onderhoudsbeurt bij een erkende M-dealer omdat hij niet meer reed. Nu heb ik hem terug en heeft hij een servicebeurt gehad en is afgesteld. Echter bij het omschakelen springt deze zeker 3  tot 4 cm. Is dit normaal of kan dit beter afgesteld worden?

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hallo Georges,

Dat zal waarschijnlijk niet.
Het springen komt door de 24 volt puls.
Op het moment dat jij de puls geeft, is de motor nog met massa verbonden. De motor krijgt een opdonder boven zijn maximale spanning van 16 volt.
Dan komt het trage relais op en verbreekt dan pas de verbinding met massa.
Daarom heeft M* bij latere types een schakelaar op het relais gezet.

Ik heb zelf ook diverse loc's zonder dubbelclutch en die doen dat ook, helaas.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hallo Wil,

Dat is alweer een tijdje geleden. Ik heb veel opgestoken van de diverse antwoorden die ik heb gekregen en ja na verloop van tijd ben je uitgevraagd en wordt het stil op de site. Het is goed te zien dat je jouw kennis nog steeds deelt.

Met de TM ga ik trouwens terug omdat hij bij 150 al omschakelt en daardoor niet hard rijdt. Ben benieuwd of ze dat gaat lukken. Wat denk jij?

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Tja, als de de veer strakker afsteld, zal hij wel harder kunnen rijden, maar dan zal ook de bokkesprong groter worden.
Het is nu eenmaal van elkaar afhankelijk.

En hoe hard rijd die TM 800 eigenlijk in het echt?
Het is een Br 80, en die gaan normaal helemaal niet zo hard... (volgend mij nog geen 80km/h. Waarschijnlijk 65 km/h)

Gr. Marcel
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Dat is een kwestie van het veertje op het relais wat strakker afstellen.

De diverse trafo's die gebruikt worden geven bij maximale stand niet allemaal 16 volt.
Ik denk dat de winkelier een trafo heeft, die bij maximaal opengedraaide knop een lagere spanning afgeeft dan jouw trafo.
Dat zal de oorzaak zijn.

Je kan het ook zelf afstellen. Let wel op, als het veertje wegspringt vind je het niet meer terug.
Met een vinger vasthouden op de nok en met de andere hand afstellen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
De reactie van loc1200 over het 1 is het gevolg van het ander is wel interessant om te weten Per saldo hoeft hij voor mij niet harder te rijden maar ik heb hem weggebracht voor een onderhoudsbeurt en dan verwacht je meer dat alleen maar rijden anders had ik ook zelf kunnen pielen.

Jouw reactie, Wil, geeft ook weer inzicht want ik gebruik 2 verschillende oude trafo´s die inderdaad verschillende vermogens afgeven. Zoals ik al zei, je geeft hem weg voor een onderhoudsbeurt en dan ga niet zelf stuntelen.

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Citaat van: loc1200 op woensdag 30 september 2015, 20:48:08
Het is een Br 80, en die gaan normaal helemaal niet zo hard... (volgend mij nog geen 80km/h. Waarschijnlijk 65 km/h)
De maximum snelheid van de BR 80 is 45 km/u.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
 :thumbup:

Merci.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hallo Georges,

Je kunt misschien het beste even je transformator meenemen naar de dealer, dan kunnen ze het optimaal op elkaar afstemmen.  Zoals gezegd, het is een samenspel tussen transformator en loc.

Als je het niet erg vindt als de locomotief niet meer origineel is, dan zou je er wat electronica in kunnen laten bouwen. Daar gaat het veel mooier van lopen, en je bent de bokkensprongen kwijt.

Erik
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Wellicht gebruikt de dealer een trafo die voor ~230V geschikt is en heeft George nog een oude blauwe trafo, die voor ~220V gemaakt is.
De blauwe trafo geeft dan iets meer spanning aan de secundare kant.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
ja, en dan hangt het er ook nog van af, hoe zwaar de trafo door andere verbruikers wordt belast (waardoor de spanning lager wordt).
het afstellen is een samenspel van het veertje en mogelijk ook het schakelcontactje zelf bij zo'n oude loc.
een goed afgestelde loc kan gewoon vol gas rijden zonder om te schakelen en kan ook zonder -of met een minimale- bokkesprong omschakelen.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Heren bedankt voor de reacties. Ik heb nu voldoende buskruit om terug te gaan naar de dealer.

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
De situatie (spanning) bij de dealer kan anders zijn dan thuis, hierdoor blijft afstellen lastig voor hem...
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
George, neem je eigen trafo mee als je naar je dealer gaat, dan kun je direct vergelijken.
Desnoods stelt hij het relais af op je eigen trafo.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
En...
Niet onbelangrijk: het beestje is wel al ruim 50 tot 60 jaar oud.
Misschien is het relais ook wel een beetje gedateerd.
Aan een auto van 50 jaar geleden stel je ook andere eisen...

Gr. Marcel
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Dat ben ik niet met je eens, mijn eerste lok is nu 57 jaar oud, maakt uiteraard de bokkesprong maar functioneert nog steeds prima.
Goed ingereden en onderhouden.

Ouderwetse M* kwaliteit. :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Ik ga morgen naar de dealer en neem jullie info mee. Wordt vervolgd.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Georges, De TM800, m'n favoriete tenderloc. Oude kwaliteit, onverwoestbaar! Met goed afstellen van het schakelveertje van de walsschakelaar (dubbel clutch) kom je, zoals al gezegd,  een heel eind. Als je die bokkesprong echt vervelend vindt soldeer je er toch (tijdelijk) een wipschakelaar (enkel clutch) in?  Met geduld zeker stil af te stellen en voor een paar euries (gebruikt) de goedkoopste oplossing en simpel weer terug te bouwen zonder draden verlengen/verkorten. Als je dat nog niet zelf durft, oefen dat dan eerst op een goedkoop locje (bv.3029) van een tientje. Je zal zien dat je zo steeds meer handigheid krijgt in onderhoud en afstellen van je materiaal afgestemd op je eigen baan en trafospanning. Ik gun de reparateur best z'n boterham maar analoge locjes zijn echt makkelijk zelf te doen en maakt de hobby compleet. Het principe staat ook op dit forum met uitgebreide schema's beschreven.
Twee vliegen in een klap denk ik, zo zijn we toch allemaal eens begonnen?
Groet, Frank
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Beste Frank, wat zou dat mooi zijn als ik zelf de loks zou kunnen afstellen oid. Helaas heb ik een probleem door een beschadigde zenuwbaan zodat mijn vingers niet zo goed werken als ik zou willen. Gelukkig kan ik nog veel zelf zoals wat solderen maar die verrekte kleine schroefjes vasthouden is toch wel lastig. Ik zou de 1e stappen het liefst met een ander doorlopen ipv te prutsen en lokjes kapot maken. En uiteraard ben ik ook een fan van het oude analoge materiaal.

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Beste Georges, Die handicap kon ik natuurlijk niet weten. Ik weet waar je over praat, heb hetzelfde (hopelijk tijdelijk) in m'n been na een heupoperatie. Erg lastig. Mijn treinen, allen oud en analoog, staan er momenteel zelfs door stil.
Het was goedbedoeld maar de adviezen van de andere forumleden zijn daarom bruikbaarder.
Hartelijke groet, Frank
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hallo Georges,

Als je een keer "onder begeleiding" wat aan het treinmaterieel wil (leren) werken, ben je van harte welkom.
Neem dan via een PB contact met me op.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hallo Wil,

Bedankt voor je aanbod. Je hebt me dat al een keer eerder aangeboden maar de afstand is helaas te groot. Misschien maak ik er toch een keer gebruik van als ik tegen een probleem aanloop.

Groeten Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Hai Georges,

Je hebt een PB-tje.

Groetjes

Wil
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Ik heb de lok terug en hij rijdt als een trein. Geen problemen meer met hard rijden.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Tof Georges  :thumbup: :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Will, bedankt voor je reactie. Ik ga je nog een PB sturen. Weet jij waar ik de verzonden PB's terug kan vinden?

Groet,

Georges
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Citaat van: Georges op woensdag 14 oktober 2015, 23:31:59
Ik heb de lok terug en hij rijdt als een trein. Geen problemen meer met hard rijden.
mooi zo, ook weer opgelost! en de "bokkesprong" met omschakelen, is die nu ook gereduceerd? helemaal weg krijg je die toch niet met dit type omschakelrelais (2× schakelen om te keren toch?).
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Het springen is niet minder geworden eerder sterker. Voor mij maakt het niet uit omdat ik er alleen rondjes mee rij.
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
tja, het veertje van het omschakelrelais is strakker gezet om het ongewenst schakelen bij hogere snelheid tegen te gaan. hierdoor schakelt hij moeilijker/langzamer om met de bokkesprong als gevolg. hoort zo bij de charmes van een oude loc >:-D
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Springen TM 800 bij omschakelen
Ondanks het springen ben ik er toch blij mee. Het is het kiezen tussen 2 slechte.

Groeten Georges