Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R

Gestart door NielsVV woensdag 30 september 2015, 10:34:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Er is een nieuwe update beschikbaar voor de ecos.

http://www.esu.eu/en/downloads/software/ecos-firmware/

Dit zijn de nieuwigheden :

Citeer
Liebe Forenteilnehmer,
lange, sehr lange hat es gedauert, aber heute dürfen wir Ihnen die Veröffentlichung der Firmware 4.1.0. für die ECoS 50200, ECoS 50000 sowie die Central Station 60212 "Reloaded" bekannt geben. Ab sofort ist diese Version zum Download verfügbar.
Warum es so lange gedauert hat? Weil wir die Version für die Verwendung mit dem neuen Mobile Control II Handregler optimiert haben, sich dessen Fertigstellung jedoch aus diversen Gründen um mehrere Monate verzögert hat.
Wir bedanken uns für Ihre Geduld und haben hier die Release-Notes für die neue Version parat:

Release Notes für Software 4.1.0 für ECoS 50200 / ECoS 50000 / Central Station Reloaded
=======================================================================================
In dieser Firmwareversion wurde vor allem das Computerinterface unter der Haube komplett neu entwickelt und verbessert. Insbesondere wurde die Unterstützung für das Programmiergleis hinzugefügt (DCC/Motorola). Desweiteren wurden in dieser Version der Control-Mechanismus angepasst und das Verhalten der Mehrfachtraktion geändert.
Release notes:
Features

Geändertes Verhalten der Mehrfachtraktionen. Man kann jetzt mit jeder Lok der Traktion die gesamte Traktion fahren und auf jeder Lok der Traktion die eigenen Funktionen schalten. Die Traktion zeigt die Funktionen der ersten Lok in der Traktion an und kann diese auch schalten.Im Webinterface wird für Fahrwege nun auch Schaltstellung und Schaltbedingungen angezeigt.Unterstützung Dekoderprofile für neue Varianten des Loksound Dekoders.Die ECoS kann nun neben einem DHCP-Client auch einen  DHCP-Server aufsetzen. Nicht in Netzwerken mit schon vorhandenem DHCP-Server verwenden. Ein Konfigurations-Menü für den ESU Mini-Accesspoint wurde integriertPC-Interface 2.0 (siehe unten).
Bugfixes
Der Fehler, das sich F8-F12 manchmal nicht aktivieren/deaktivieren lassen, ist behoben.Man kann keine ungültigen Traktionen mehr anlegen, die nach dem Neustart von der ECoS aufgeräumt werden.Keine Control wird wieder richtig aufgelöst und im Tacho angezeigt.Adresskonflikte werden richtig aufgelöst und im Tacho angezeigt.Loks in Mehrfachtraktionen werden im Tacho mit Symbol angezeigt.Diverse Crashes mit dem Ausklappmenü für 3- und 4-Begriffige Schaltartikel behoben.Selectrix schreiben auf Programmiergleis schreibt falsche Werte.Fahrwege bearbeiten sperrt jetzt automatisches Auslösen und schaltet jetzt selber keine anderen Fahrwege mehr.GBS RailCom-Adressrückmeldung anlegen ohne Detectoren im System crasht nicht mehr.GBS RailCom-Adressrückmeldung am rechten Rand anlegen geht nicht (Farbgeräte) oder testet Kollision mit rechtem Rand nicht richtig ab und kann auch über rechtem Rand liegen, evtl. dann mit Crash (SW-Geräte), behoben.Diverse Zeichensatz Darstellungsfehler in Verbindung mit Rückmeldernamen behoben.Diverse Updatefehler in der GUI behoben.Logfenster updated jetzt.ECoS ist manchmal abgestürzt bei Trennung PC-Verbindung/Beenden PC-Programm.Der Hotkey zum Reset des Spielstandes beim Programmstart geht wieder.Das Java-Applet für die Steuerung über den Webbrowser funktioniert jetzt auch mit Java8.
PC-Interface 2.0:
Wir haben das PC-Interface komplett neu geschrieben, und hoffen nun, das alle Probleme diesbezüglich behoben sind. Es hat wenig Änderungen in der Spezifikation gegeben (nur dort, wo es unbedingt notwendig war, oder es offensichtlich falsch war), so das alle Programme im Idealfall weiterhin funktionieren sollten.
Da es bei einigen Programmen Kompatibilitätsprobleme gegeben hat, gibt es im Setup 3 ein neues Menü mit Einstellungen für die PC-Schnittstelle.

Warnungen nur einschalten, wenn man selber entwickelt. Die ECoS kann dann zusätzlich zum OK eine Warnung ausgeben, wenn die Schnittstelle nicht optimal verwendet wurde. Speziell TouchCab hat mit dieser Einstellung Probleme.Für Koploper und ControlGUI muß der Legacy-Mode eingeschaltet werden. Mit dieser Option verhält sich die ECoS an einigen Stellen, die Probleme verursacht haben, wie früher. Evtl. hilft diese Option auch für andere Programme, die nicht mehr weiterentwickelt werden.
Für einige Programme wird eine aktuelle Version benötigt.
Hier ein paar Highlights der vorliegenden Version:

Pufferverwaltung wurde geändert; kurzfristig kann die PC-Schnittstelle auf wesentlich mehr Speicher zugreifen als bisher. Daher sollten keine Lastprobleme mehr auftreten.Der Parser sollte keine Fehler mehr durchgehen lassen. Außerdem sind die Fehlermeldungen jetzt aussagekräftiger.Man kann im Setup 3 aktivieren, dass Fehlermeldungen des PC-Interfaces im ECoS-Log eingetragen werden.Die ECoS kann im Objekt 1 einen Watchdog für die PC-Verbindung aktivieren. Optional kann beim Timeout ein Stop ausgelöst werden. Siehe auch help(1,set,watchdog).Im Objekt 1 kann man nun die blinkende Go-Taste (status2), M4-Anmeldung (m4-status), RailComPlus-Anmeldung (railcomplus-status) und Programmierstatus (prog-status) abfragen, und angemeldete Loks können übernommen werden. Außerdem kann man ins ECoS-Log schreiben (writelog).Das Schalten-Symbol (die beiden Pfeile bei schaltenden Schaltartikeln) sind nun im PC-Interface.Man kann beim Erzeugen einer View mit der update Option sich die aktuellen Werte geben lassen, so das man sich das get sparen kann.Man kann mit der Option updateonerror global aktivieren, das (einige) fehlgeschlagene set Anweisungen automatisch den aktuellen Wert zurückliefern.Man kann get auch verallgemeinert benutzen, z.B. liefert get(1000,func) alle existierenden Funktionen zurück und get(1000) liefert alle implementierten Attribute zurück.Bisher haben Views auf Managerobjekte keine Informationen zurückgeliefert, was sich geändert hat. Es wird nun auch mitgeliefert, welches Objekt sich geändert hat.Bei Managerobjekten kann man sich nun auch mit request(10,view,listattribute[addr]) auch Updates auf Änderungen von Attributen der gemanagten Objekte geben lassen.Mit der attribute Option kann man die View auf ein Objekt einschränken.Es gibt nun eine einfache Implementierung (Read-Only, keine Update-Events) des Stellwerkmanagers. Mit get(31,link[0]) kann man sich z.B. die Belegung der ersten Stellwerkseite geben lassen.Zugriff auf das Programmiergleis der ECoS. Wichtig: Man benötigt eine View auf das Programmiergleis, da die Daten mit einem Update Event kommen. Implementiert sind DCC Direct-Mode lesen/schreiben und Motorola 6021-Mode schreiben. Bsp: request(5,view) set(5,mode[readdccdirect],cv[1],cv[2]). Man Beachte: set statt get, auch beim Lesen. Weitere Infos mit help(5,set,all).
Wer genaueres über die Spezifikation erfahren will, telnet Port 15471 und help() eingeben für die Online-Hilfe.

Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Bedankt voor de melding Niels, ik wist dat er een update aan zat te komen dat vertelde ze al op de IMA beurs in Guppingen.

Ik ga mijn Duits even proberen op te halen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Ben benieuwd of ook nog een nieuwe versie van de "ECoS - Network specification PC interface" wordt geplaatst.
Ze hebben tenslotte hier en daar kleine wijzigingen c.q. verbeteringen aangebracht.
Wel prettig om daar bij het programmeren rekening mee te kunnen houden.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Misschien valt het ook wel mee, de laatste toevoeging in de release notes is "Wer genaueres über die Spezifikation erfahren will, telnet Port 15471 und help() eingeben für die Online-Hilfe."
Dus meer informatie over de specificatie is daar te vinden.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Citaat van: NielsVV op woensdag 30 september 2015, 10:34:02
Er is een nieuwe update beschikbaar voor de ecos.

http://www.esu.eu/en/downloads/software/ecos-firmware/

Warnungen nur einschalten, wenn man selber entwickelt. Die ECoS kann dann zusätzlich zum OK eine Warnung ausgeben, wenn die Schnittstelle nicht optimal verwendet wurde. Speziell TouchCab hat mit dieser Einstellung Probleme.Für Koploper und ControlGUI muß der Legacy-Mode eingeschaltet werden. Mit dieser Option verhält sich die ECoS an einigen Stellen, die Probleme verursacht haben, wie früher. Evtl. hilft diese Option auch für andere Programme, die nicht mehr weiterentwickelt werden.


Hallo,

Voor de Legacy modus zie hiervoor ook de helpfile van versie 8.6 Koploper, bij een aantal oude versies van Koploper kunnen anders de M4/mfx locs niet aangestuurd worden, hier geldt dus ook updaten naar de laatste versie van Koploper

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Software versie 4.1.0 werkt nu ook met Java 8

Citeertelnet Port 15471 und help() eingeben für die Online-Hilfe."
Is ook met een cliënt programma benaderbaar.
Aardige is nu dat met een zelf te schrijven programma decoders uitgelezen en geprogrammeerd kunnen worden.

CiteerFür Koploper und ControlGUI muß der Legacy-Mode eingeschaltet werden. Mit dieser Option verhält sich die ECoS an einigen Stellen, die Probleme verursacht haben, wie früher.[/quote

Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Heb inmiddels deze update geinstalleerd en tot nog toe geen bugs tegen gekomen.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Citaat van: Freak op woensdag 30 september 2015, 21:12:56
Aardige is nu dat met een zelf te schrijven programma decoders uitgelezen en geprogrammeerd kunnen worden.
Voor de programmeurs onder ons:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53433.msg1015115#msg1015115


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Hallo Peter,

leuk item,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Leuk voor de hobby:
Nu programmeren van decoders met Lokprogrammer 4 in combinatie met een ECoS/(CS1 en Softwareversion: 4.1.0) mogelijk.
Mogelijkheden:
- Met Lokprogrammer 4 een instellingsbestand aanmaken en via een ECoS/(CS1) volledig naar de decoder schrijven, rekening houdend met de juiste indexering voor CV?s > 255.
- Lezen en schrijven van een enkele CV.

Wie volgt?..


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Wilde de update downloaden vandaag, maar de link in de eerste post geeft een 404 error. Op de site van ESU kan ik hem niet vinden.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Hallo,

de file is gewoon aanwezig, maar je moet ingelogd zijn, om de firmware te kunnen downloaden, net als voorheen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Ik ben ingelogd, alleen zie ik geen verschil in pagina's wanneer ik uitgelogd ben een ingelogd.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Bij het inloggen kun je iets uit of juist aan vinken.
Dat moet je even doen dan opnieuw proberen?

GRT Rieske
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Ik had geen serie nummer ingevuld bij mijn ECOS centrale op mijn ESU profiel. Misschien dat dat het verschil maakt. Toe nu toe niet, misschien later.

Wat moet ik aan een uit vinken dan.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Alleen geregistreerde ecos zorgt er voor dat je de file kunt downloaden. dus ff invullen
Dan werkt het gewoon
Jan
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Net e-mail van ESU ontvangen. Account volledig geactiveerd een kan nu downloaden.

Geïnstalleerd.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Hallo Mede hobbyisten

Na het rijden van treinen op een laag pitje heb gestaan ivm het bouwen aan de baan even een vraag.

Ik heb op mijn cs1-R  nog een oude firmware 3.0.1 versie kan ik nu gewoon deze update er op zetten zonder problemen ?

En ik heb gezocht op de esu site maar kan onder het kopje download de nieuwe versie niet vinden weet iemand waar hij dan onder staat of zie ik iets over het hoofd.

MvGr Hans
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Even mijn vorige post lezen!
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Citaat van: hans op zondag 25 oktober 2015, 06:04:19

Ik heb op mijn cs1-R  nog een oude firmware 3.0.1 versie kan ik nu gewoon deze update er op zetten zonder problemen ?


Bitte beachten Sie als Besitzer einer Central Station Reloaded:
Ein Update ist nur möglich, wenn Sie das ESU Update Paket gekauft haben.
Sie können von jeder beliebigen Version 3.x.x. auf die neueste Version 3.7.0 updaten
Bevor Sie Update 4.0.0. einspielen, sollte die Version 3.7.0 installiert sein.

Vertaald krijg je dit te lezen:

Let op als eigenaar van een Centraal Station Reloaded:
Een update is alleen mogelijk als u de ESU update-pakket gekocht.
U kunt vanaf elke 3.x.x. versie upgraden naar de nieuwste versie 3.7.0
Voordat u een update 4.0.0. import, moet de versie 3.7.0 geïnstalleerd worden.
Dus eerst de 3.7.0 installeren.

Grt Rieske
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Rieske : dank je wel ga ik dat eerst even proberen.

zofman : dat ben ik ook en kan alles downloaden maar kan de update niet vinden op de site.

MvGr. Hans
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Je hebt een account, maar heb je ook het serienummer van je CS1R geregistreerd bij ESU? Alleen dan krijg je ook toegang tot de ECOS firmware updates wanneer je bent ingelogd.

Even je account inloggen. Dan naar "Mein ESU konto" en dan "Konto einstellungen". Hier kun je op het tabblad "Serienumern"je serienummer van je CS1R ingeven.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Reactie #9

Programmeren kan toch leuk zijn.
Naast LokProgrammer 4 is het nu ook mogelijk om de ECoS te gebruiken in combinatie met de programma?s DecoderPro en Tams CV-Navi.


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Citaat van: Freak op vrijdag 30 oktober 2015, 23:05:54
Naast LokProgrammer 4 is het nu ook mogelijk om de ECoS te gebruiken in combinatie met de programma?s DecoderPro en Tams CV-Navi.

Begrijp ik goed, dat ik DecoderPro zou kunnen gebruiken in combinatie met een CS1-R en een Macbook?
Het lijkt haast te mooi om waar te zijn en de (harde) praktijk heeft me geleerd dat dat dan ook meestal het geval is.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Goed lezen Annemia.
Als je kunt programmeren kun je zelf een "conversie" programmaatje schrijven zodat het wel mogelijk is.

Citaat van: Freak op vrijdag 30 oktober 2015, 23:05:54
Reactie #9

Programmeren kan toch leuk zijn.


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Ik kan met losse handen fietsen maar ik vertel niet hoe. ;)

Een heleboel mensen kunnen niet programmeren, misschien is het handig als je het even voordoet of een beschrijving maakt hoe het moet. Of een download naar een programma wat je in elkaar gepruts hebt of... enz.. Dat doet recht aan de beginselen van dit forum en je hebt de eeuwige roem van een Speciale Gast.

Met groet,
Ben.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Citaat van: Spoorman op zaterdag 31 oktober 2015, 15:56:48
Ik kan met losse handen fietsen maar ik vertel niet hoe. ;)
Met zijwieltjes  :mrgreen:

CiteerEen heleboel mensen kunnen niet programmeren, misschien is het handig als je het even voordoet of een beschrijving maakt hoe het moet.
Heb elders al in het kort aangegeven hoe en wat.
In het kort, met de LokProgrammer maak je een decoder profiel (of een al bestaande) aan. Dit profiel kun je naar tekst converteren. Vervolgens wordt deze tekstfile ingelezen en van overbodige rommel ontdaan. Wat overblijft zijn alleen de CV?s met hun inhoud die via de ECoS (4.1.0) naar de decoder geschreven worden. Verder is het ook mogelijk om een enkele CV te lezen/schrijven of een hele decoder uit te lezen.
Ook met DecoderPro en Tams CV-Navi is het mogelijk om dergelijke tekstbestanden aan te maken.

Hopelijk is dit voldoende uitleg.

Ben, dat Speciale Gast gedoe mogen ze van mij gerust veranderen in beginneling of zo. Er zijn leden die weten hoeveel ik nog om treintjes geef, dankzij ?..
Overigens niet persoonlijk bedoeld hoor.


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
dankzij...digitaal ?  :D
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
En er is ondertussen in december 2015 een Ecos Firmware 4.1.2 uitgekomen.
Toelichting: http://www.ollismodellbahnseite.de/images/CS/Release_Notes_ECOS_CS1_Firmware.pdf

Ice
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Wisten we 4 maanden geleden al  ;)


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
@Peter (Freak),
De link uit je post #7 lijkt niet te werken. Is dat draadje verplaatst/verwijderd?
Als je weet waar dat zit, zou je dan een nieuwe link willen plaatsen?
Groet, Paul
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Hallp Paul is ik op de link klik wordt ik netjes doorverwezen.
Is dus niet verplaatst of verwijderd.


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Vreemd, ik krijg de volgende uitkomst als ik er op klik (en ik ben ingelogd): zie plaatje, uitsnede uit browser.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Hallo Paul,

Ik snap hem al, het hele topic staat in het Tijdsarchief en is niet meer toegankelijk voor nagenoeg alle leden.
Het TA is maar voor een enkeling toegangkelijk.


Mvg,
Peter
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Paul,

Je moet om het te kunnen zien tenminste 4 of meer forumsterren hebben in je profiel en veel vrienden. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Update 4.1.0 Esu Ecos I & II + CS-R
Bijna goed Ben, je mag niet meer raden. :-*
Het bewuste topic was op slot gezet en per ongeluk in het archief beland.
Het staat nu weer in het café.