Heren heren, nu geen ruzie gaan maken
...
Vanavond hebben we de stap genomen en is de boor erin gegaan.
Op zich is de methode, zoals Jan ook zegt, wat uitlijning en centerboor betreft in principe perfect.
Na uiterst zorgvuldig bepalen wat de hart-op-hart maten waren (op zich al zeer lastig) en uiterst nauwkeurig uitlijnen op het eerste (reeds aanwezige) gat om als nulpunt te fungeren hebben we de kap tegen de draaiende centerboor gedrukt. Helaas bleek toen dat die centerboor niet bepaald van topkwaliteit was, want het puntje van de boor bleek niet geheel zuiver in het midden te zitten, en daardoor slingerde deze toch enigszins. Hierdoor zijn de beginnetjes helaas toch niet helemáál zuiver in het hart terecht gekomen. Het luistert, zoals al terecht door Marcel opgemerkt, uiterst nauwkeurig, en wat ook nog eens storend is, is dat de zilveren opdruk van fabriek-af ook al niet zuiver in het midden is aangebracht. Dat versterkt het effect ook nog eens. Net als de rode stippen die voor sluitlichten door moesten gaan trouwens; die zaten al helemaal behoorlijk verschoven.
Na het centreren met de centerboor hebben wij verder geboord met een nieuw "titan" boortje van 2mm. Die ging gewoon zonder problemen door de kap, dus dat is gelukkig wel meegevallen. En dat boortje is nog steeds scherp.
Ondanks dat het centerboortje niet helemaal zuiver geslepen bleek te zijn, en de gaten dus niet helemáál 100% zuiver gecentreerd zijn, zijn we toch wel tevreden. De macro-foto's laten het nog eens erger lijken dan het in werkelijkheid is! En Remco merkte al terecht op dat de rode stippen die de fabriek had aangebracht op z'n minst net ze ver uit het midden waren aangebracht, dus wat dat betreft is de kap er niet slechter op geworden.
Nog een kleine foto-impressie van de tussenstand: