Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouwen Roco 14143 naar digitaal

Gestart door HdW maandag 28 september 2015, 22:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Geacht forum,

Ik wil deze loc ombouwen met een Lopi 4.0. De loc is af fabriek al wisselstroom en uitgerust met een elektronische én een mechanische rijrichtingsschakelaar (?). Hierdoor is het voor mij even niet duidelijk hoe ik de Lopi moet aansluiten. Ik heb al meerdere Roco's omgebouwd (naar volle eigen tevredenheid: ze lopen eigenlijk mooier dan Marklin...).
Ik heb drie foto's geupload van de loc, de doos en de print.

HdW
(Hans)
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Eigenlijk is het heel simpel.
Isoleer je motoraansluitingen op de print door een groefje in de printbaan te slijpen oid. (als er een draad van je relais naar toe loopt, zou je dat punt ook kunnen pakken; doch verlichting zou hier ook op kunnen zitten, en moet je die weer isoleren...) Meet je motoraansluitingen door naar de locmassa en de verlichting. je mag geen verbinding meten!
Soldeer dan aan de printbaan naar je motor de grijze draad, en aan de andere de oranje draad.
Rood komt aan het sleepcontact en zwart aan de massa.
Nu eerst testen of de loc rijdt.

Dan de verlichting.
Blauw is retour (+)
wit is voor cab. 1 (-)
geel voor cab.2 (-)
Als het goed is is je verlichting al geïsoleerd.
Zo niet, toevoerdraad verwijderen, indien aanwezig. Dan doormeten van beide polen per lampaansluiting naar locmassa. Je mag geen (lage) waarde meten. Anders krijg je sluiting. Als je zeker weet dat je lamp volledig geisoleerd is, kan je deze aansluiten aan de blauwe en witte/gele draad.
Kijk ook eens of beide lampen een gemeenschappelijke printbaan hebben. Die zou je voor blauw kunnen gebruiken. Maar weer eerst meten naar de massa op ongewenst contact.

Succes!

Gr. Marcel
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Goedenavond Marcel,

Ik heb, conform je instructies, de diodes verwijderd, de motoraansluitingen vrij gemaakt en de ontstoringsspoel verwijderd. Vervolgens de decoder verbonden. Zie foto. Loc op trafo aangesloten: motor draait wel; lampjes branden niet. De decoder wordt niet warm. (dus is er volgens mij, niets doorgebrand)
Wat doe ik fout?

HdW
(Hans)
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Lampjes kapot ? Zou zo maar kunnen. De digitale spanning (20V) is hoger dan de maximale analoge spanning (16V) waarvoor de lampjes ontworpen zijn.
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Is de blauwe draad geheel vrij van de massa?
Ik zie hier (rode cirkel) iets... Waar gaat dat heen? (zie ook andere kant van de print)

Gr. Marcel

Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
De lampjes waren niet kapot, maar de contacten waren vuil. Uiteindelijk brandden de lampjes wél... Daarna de printplaat weer teruggeplaatst in de loc. Daarbij vergat ik het isolatieplaatje tussen de printplaat en het motorhuis... Decoder exit.
Opnieuw moed verzameld en een nieuwe decoder geplaatst. (voor de zekerheid heb ik met de dremel nog de "leiding" op de printplaat van de blauwe draad door gefreesd.)
Loc functioneert nu digitaal en wordt binnenkort geprogrammeerd.

Dank voor de support.

HdW
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Hie loopt deze lok als digitaal?
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Roco 14143 naar digitaal
@citaat Tom, Antwoord zal je niet krijgen, want Hans (HdW) is hier niet meer actief, hij heeft zijn account opgezegd, te zien aan de zwarte letters van de forumnaam.