Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0

Gestart door M-er vrijdag 25 september 2015, 08:35:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Vraagje,

Wij (Remco m-re en ik) zijn bezig onze eerste loc (een 3326 NS1631) om te bouwen van analoog naar digitaal met 5*-motor en ESU Lokpilot 4.0 met 21MTC adapter.
De fysieke ombouw verloopt tot nu toe zeer voorspoedig; leuk om het meteen allemaal zo netjes mogelijk in te bouwen.

Waar ik wel tegenop zie is het programmeren van de CV's. Wij hebben zelf een MS1, voor het programmeren heb ik van een collega een MS2 kunnen lenen.
Een Esu Lokprogrammer staat wel hoog op het verlanglijstje (mogelijk samen met die collega aan te schaffen), maar voorlopig is die er nog niet, en moeten we het dus doen met die MS2.

Programmeren van de motor-CV's volgens de ESU handleiding zal denk ik geen probleem opleveren, maar Remco zou graag aan beide kanten schakelbare cabineverlichting in willen bouwen (LED), die dan afhankelijk van de rijrichting, aan alleen de juiste (voor)kant inschakelt. De LED-jes willen we (met voorschakelweerstand) aansluiten op de AUX1 en AUX2, maar hoe moeten wij dan de decoder zodanig programmeren dat deze uitgangen onder een bepaalde functietoets ook gaan doen wat wij willen?

Ik heb de handleiding van de Lopi 4.0 al bestudeerd, maar van dat hele "functiemapping, geindexeerde CV toegangen en voorwaardeblokken" begrijp ik eerlijk gezegd (nog) niet veel  :?.

Dus de vraag is  O:-D.... of er hier misschien iemand is die in jip-en-janneke-taal kan uitleggen hoe we dit met de MS2 kunnen programmeren; welke CV's dienen we op welke waarde te zetten  :help:
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Als jullie op de ESU website de software van de lokprogrammer laden.
Dan kun je daarin alles instellen zoals je wenst.
Er zit namelijk een optie in om alle cv,s die zijn veranderd te tonen met de nieuwe waardes.
Die kun je dan handmatig invoeren als je de programmer hebt.

Je ziet een lijst cv,s halverwege moet je de twee indexcijfer,s op een andere waarde zetten en kun je weer doorgaan.
Deze zijn. In het leven geroepen omdat er meer cv,s zijn als dat verzonden konden worden.
Het werkt dus als een soort shifttoets ga je het functiemapping deel in moet je eerst de twee indexcijfer,s in de waarde voor die groep cv,s zetten.

De functiemapping vul je in een soort grafiekje in. Wijst zichzelf.


Je mag ook hier langskomen dan doet mijn lokprogrammer het vervelende invoerwerk.
En kunnen we met z'n drieën de rest even invullen. ( en makkelijk aanpassen als het anders moet )
Je reist denk ik sneller naar Alphen à/d Rijn als dat je de cv,s invoert.

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Hoi Robin,

Bedankt voor de tip! Ik heb die software gedownload en zal eens kijken of ik die optie kan vinden van het tonen van de veranderde CV-waardes.

Het aanbod om langs te komen waardeer ik zeer en hou ik ook zeker nog even open, maar ik vind het ook wel een uitdaging om het zélf te kunnen.

Wordt vervolgd.....!
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Je moet het hier ook zelf doen,alleen hoef je de cv,s niet in te voeren.
Dat doet de lokprogrammer zonder typfouten.  ;)

Mvg Robin
( die morgenmiddag trouwens langs Uithoorn rijd.....)
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Aanvullend vraagje; klopt het dan dat ik het volgende onder "Function Mapping" aan moet passen:

Conditions               Physical outputs
Forward, F1             AUX1 [1]
Reverse, F1             AUX2 [1]
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Ik kan je de bestanden sturen van mijn ICE. Daar zitten twee decoders in waarbij de "voorste" alleen de cabineverlichting aan de "voorzijde" in kan schakelen met dezelfde functietoets.

Kan je zien hoe dit eruit ziet.

Indien gewenst, stuur even een pb met e-mail adres.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Citaat van: Hero op vrijdag 25 september 2015, 09:26:47
Je moet het hier ook zelf doen,alleen hoef je de cv,s niet in te voeren.
Dat doet de lokprogrammer zonder typfouten.  ;)

Mvg Robin
( die morgenmiddag trouwens langs Uithoorn rijd.....)

Hmmm... je maakt het wel heel verleidelijk....
Maar het lijkt mij toch ook wel leuk om zelf e.e.a. uit te vogelen.
Ben al wat met die Lokprogrammer software aan het stoeien, en dat lijkt wel makkelijk te werken.
Ook die functie met "show changed CV's" kunnen vinden, en dan krijg je inderdaad een mooi lijstje met aan te passen CV-waardes (programming instructions).
Volgens mij moet het daarmee wel lukken.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Je aan name over f1 klopt. Tenminste als de sluitseinen op aux 1 zitten. Anders positive aux 1 en twee omdraaien.
Doe Een poging. Je hebt het op het invoeren na al vrijwel voor elkaar zo te lezen.

Wil het niet lukken stuur je maar Een Pb

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Citaat van: Hero op vrijdag 25 september 2015, 10:16:17
Tenminste als de sluitseinen op aux 1 zitten. Anders positie aux 1 en 2 omdraaien.

Dat is duidelijk. Of de draadjes simpelweg omdraaien  :D.

Ik ben er alleen nog niet achter waarom er in dat programma een AUX1 [1] en AUX1 [2] zijn (en voor AUX2 hetzelfde).
Wat voor verschil zit daarin?

Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Sluitseinen op Aux 1?
Er zijn toch geen sluitseinen aanwezig Robin?

En...
Ben je er al uit?

Gr. Mars
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Je Kunt twee effecten naar een uit gang sturen. ( vanaf verschillende f toetsen)

Mars,

Ik bedoel de achterste cabine.

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Vanavond eerst nog even de fysieke ombouw verder afmaken. Morgen programmeren  O:-D.
Spannend maar wel leuk  :thumbup:.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Vergeet je niet aux twee bij f2 uit te zetten.  :important:
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Haha, nee Robin, dát was (of ga) ik niet vergeten.

Zoals ik (of liever het Lokprogrammer programma) het zie moet ik de CV's als volgt aanpassen:
CV3   =  24
CV4   =  16
CV13  =   0
CV52  =  32
CV53  = 120
CV54  =  60
CV55  =  95

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 =   8
CV394 =   0
CV410 =   0

Ik weet dat die CV31 en CV32 een speciale functie hebben, maar hoe dat precies werkt begrijp ik nog niet.

Ben namelijk ook wat verder aan het stoeien geweest met dat programma, en als ik nog wat (onbelangrijke) zaken wijzig onder de "Information" tab (zoals icoontjes) dan krijg ik bijvoorbeeld de volgende lijst:

CV3   =  24
CV4   =  16
CV13  =   0
CV52  =  32
CV53  = 120
CV54  =  60
CV55  =  95

CV31 = 1, CV32 = 0
----------------------
CV257 = 128
CV260 =   2

CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV259 =   0
CV260 =   5
CV262 =   1

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 =   8
CV394 =   0
CV410 =   0

En hierin staat dat ik de CV31 in moet stellen op 1, maar ook op 16  :help:
Zelfde voor CV32; die zou op 0, 1 én 2 ingesteld moeten worden  :?.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Het problem is dat er Meer cv,s Zijn als dat je kan programmeren. ( technisch aanspreekbaar/ benaderbaar)
Door de waarde van cv 31 en 32 te veranderen spreek je Een Andere reeks cv,s aan.

Zie het als het instellen van Een duizendtal terwijl je maar 3 cijfers in kan voeren.
Dan loop je ook klem na 999
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Dat begrijp ik, maar hoe kan het dan dat ik een lijst met te wijzigen CV's krijg waarin 2 verschillende waarden voor de CV31 en zelfs 3 verschillende waarden voor de CV32 gegeven worden?
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Citaat van: M-er op vrijdag 25 september 2015, 13:41:37
Ik weet dat die CV31 en CV32 een speciale functie hebben, maar hoe dat precies werkt begrijp ik nog niet.

CV31 = 1, CV32 = 0
----------------------
CV257 = 128
CV260 =   2

CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV259 =   0
CV260 =   5
CV262 =   1

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 =   8
CV394 =   0
CV410 =   0

En hierin staat dat ik de CV31 in moet stellen op 1, maar ook op 16  :help:
Zelfde voor CV32; die zou op 0, 1 én 2 ingesteld moeten worden  :?.
Ik zal proberen het je uit te leggen Feiko.
Aan de hand van de waardes in jouw voorbeeld.
CV31 op 1 en CV32 op 0 stellen je in staat om o.a. CV 257 en 260 te programmeren
CV31 op 1 en CV32 op 1 geven de je mogelijkheid om o.a. de CV's 259 t/m 262 te programmeren
en
CV31 op 16 en CV32 op 2 kun je CV's 378 t/m 410 te programmeren.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, die kun je in de decoder handleiding vinden.

grt Piet.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Citaat van: M-er op vrijdag 25 september 2015, 13:41:37
Ik weet dat die CV31 en CV32 een speciale functie hebben, maar hoe dat precies werkt begrijp ik nog niet.

Cv 31 en 32 zijn hulp cv,s voor het programmeren.  Doen verder niets aan het gedrag van je decoder.

Die moet je tijdens het programmeren veranderen om een andere groep cv,s te mogen programmeren in de decoder.
Dus je lijst gewoon afwerken dan is er niets aan de hand.

Je begint met cv 31 en 32 goed te zetten.
Dan doe je de cv,s die eronder staan.

Dan verander je cv 31 en 32.
En kun je de onderliggende groep cv,s programmeren.

Verander je 31 en 32 weer en kun je weer verder.

Tot je onderaan je lijstje uit de programmer software bent.

Ik zie nu dat Piet je ook een voorbeeldje heeft gegeven.

Mvg Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Piet en Robin, bedankt voor de heldere verklaring  :thumbup:.
Het is mij nu duidelijk hoe die twee CV's werken.

Inmiddels heeft de loc al even op het spoor z'n eerste metertjes gemaakt.
Zonder nog iets aan de standaard programmering gewijzigd te hebben, dat wel.
Rijgedrag valt nog wel tegen; regelmatig haperen en zelfs stilvallen  :?.
Vermoedelijk een kwestie van slechte stroomtoevoer, hoewel de loc toch goed schoon is.
Dat eerst nog maar eens nalopen. Analoog reed hij altijd perfect.
Frontseinen wisselen wel mooi met de rijrichting, dus dat is ook goed gegaan.
Als hij eerst maar netjes zonder haperen rijdt, daarna de CV's maar aanpassen.
En dan nog cabineverlichting inbouwen.
Bedankt voor de hulp tot zover!
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Hoi Feiko,
Ik heb zelf een 3324 omgebouwd ik denk dat die mechanisch niet zo heel erg verschilt. met die van jou.
En daar heb ik nog een paar dingetjes aan verandert om de stroomafname te verbeter, dat is bij digitaal bedrijf heel erg belangrijk.

Kijk maar even naar dit bericht http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47922.msg857892#msg857892
En als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel.

grt Piet.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Bedankt voor de tips Piet!
Inderdaad; de massa is het probleem. Toen de loc op een bepaald punt bleef staan heb ik een draad tussen railstaaf en chassis gehouden, en prompt ging hij weer rijden. Slechte massa dus. Nu moet ik zeggen, na een flink aantal rondjes en wat rail-gummen gaat het al héél veel beter, en rijdt hij gewoon erg netjes.
Wel nog inregelen; op halve snelheid hou je je hart vast dat hij niet uit de bocht vliegt.... En de optrek- en afremvertraging moeten ook wat korter ingesteld worden.
Dat met die slepers op de assen is wel een goed idee; dat zal er ook nog wel inkomen.

Wat foto-tjes van de ombouw tot nu toe:



Voor de nog aan te brengen cabineverlichting hebben we alvast stekkerbusjes op de adapterprint gesoldereerd:



En de omgebouwde hoogvermogenmotor:


Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Misschien een gekke vraag,  maar ik ben een leek op dit gebied.  Hoe krijg je die decoderprint zo netjes rechtop staand?  Zijn daar speciale houdertjes voor of wordt dat op een andere manier zo bevestigd.

Ik vraag dit omdat ik mijn v4m4 lopi netjes wil monteren in een ICE kop en een dergelijke wijze zoals jij dat gedaan heb eigenlijk het mooiste zal zijn.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Edit: of gewoon even inzoomen op de foto :P (dat krijg je als je de site op je mobiel bekijkt). 
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Ziet er netjes uit.

Probeer volgende keer de draden iets minder strak te leggen;
Het gaat soms maar over 5 - 10 mm, maar voor de loc is het beter. Kleine lussen geven je meer ruimte en een nettere, professionele uitstraling; vooral bij het draaistel.
Het is soms ook handiger om de draden door een krimpkous te voeren. (niet krimpen)

Goed idee om je cabineverlichting via een connector te laten verlopen.
Probeer 0402 leds met draad voor je cabine te vinden. Deze leidt je naar een soldeerpunt, waarna je daarna met de normale fijne draad naar je connector gaat. Via functie-mapping en een 1,5 k.ohm weerstand kan je de lichtsterkte regelen.

Gr. Marcel
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Hi Feiko,
voor het inregelen van je decoder is de 'ESU run' een mooi uitgangspunt, moet je hoofdstuk 11.1.3 van de handleiding even lezen.

Velen hier op het forum vinden het helemaal niets, dat is het ok als je denkt dat je er dan bent.
Nee na de 'ESU run' moet je nog even motor parameters fine-tunen.
Dan krijg je een keurig lopende loc.

grt Piet.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Bedankt weer voor jullie aanbevelingen en reacties  :thumbup:

Inmiddels zijn wij wat aan het programmeren geweest met de MS2 en input vanuit de Lokprogrammer software.
De loc rijdt nu erg netjes, heel mooi langzaam kruipen is zelfs ook goed mogelijk. Alleen kan je bij versnellen enigzins snelheidstrappen waarnemen, ik weet niet of dat nog aan te passen is.
Motorwaarden (CV52 t/m CV54) voor de 5* hoogvermogenmotor overgenomen uit de handleiding van de decoder.
De ESU testrun durf ik eigenlijk niet goed aan; als het rechte stuk spoor op onze baan te kort blijkt te zijn dan kukelt die loc er aan het eind van het rechte stuk in de bocht op volle snelheid vanaf.... en dat risico durf ik niet aan. Bovendien kan je (voor zover ik begrijp) met de MS2 ook niet inlezen welke CV-waardes er dan in de decoder opgeslagen zijn, dus weet je ook niet tot welke waarde je ze vervolgens nog wat kan fine-tunen, toch?

Het programmeren van de cabineverlichting lukt met de MS2 echter helaas helemaal niet :?.
Hiervoor moeten de CV's 378, 394 en 410 aangepast worden, en met de MS2 kan je geen CV's aanpassen hoger dan 255.
Of zie ik dat verkeerd?

Het is mij wel duidelijk dat het programmeren met een lokprogrammer wat makkelijker moet gaan dan met die MS2....
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Hi Feiko,
ik kan over de MS2 helemaal niet met je mee denken, helaas.
En die ESU run, ja je moet zeker 1 to 1.5 meter vrije baan hebben.

grt Piet.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Achterin de ESU handleiding staat een trucje om hoge cv,s te programmeren.
Je moet dan het cv getal in twee delen invoeren.
Ik heb het nog nooit nodig gehad. Maar mischien werkt het en ben je gered.

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Als ik met de 6021 programmeer, hoger dan 80 moet, dan dien je de getallen op te splitsen.
Ook lagere getallen kan je opsplitsen. Je dient dan van de korte in de lange modus te gaan.
Dit doe je door in CV 07 de waarde 07 in weg te schrijven; De knipperfrequentie veranderd dan ook van je front/sluitseinen.
Nu zit je in de lange modus.
CV's kan je nu opsplitsen in tien- en honderdtallen, wat de eerste CV vormt. De éénheden vormen de 2e CV
Daarna voer je de waarde in op dezelfde manier. Ook die dien je op te splitsen in waarde 1 en waarde 2.

Bijvoorbeeld:
Je wilt Duitse rangeerverlichting op je 1600 op F3. (tegelijkertijd met de rangeermode)
Hiervoor dient CV32 op 2 te staan
en CV 426 op 3 bij vooruit rijden. (waarde 3 is nl 1+2=>3 ; licht voor + licht achter beide aan)
en
dient CV32 op 2 te staan
en CV 442 op 3 bij achteruit rijden.

Nu moet je eerst de CV's opsplitsen:
Omdat je al in de lange modus werkt (CV07=> 07) moet je ook CV32=>02 omzetten.
Nu dien je deze als CV032=>002 te lezen en om te zetten naar: CV's 3 + 2; wat je invoert als CV03 + 02
Dit geldt ook voor de waarde 2. 002 word 00 en de overgebleven 2 word 02.
(er MOETEN nl steeds 2 cijfers worden ingevoerd) Daar 00 niet kan worden ingevoerd dien je daarvoor nr 80 te gebruiken.
De waarde voor 2 wordt dan waarde 80 + 02
Voor CV 426 wordt dat 42 + 06 met waarde 80 + 03. Dus 4x bevestigen, waarbij de knipperfrequentie steeds met één wordt verhoogd tot 4e getal is ingevoerd. Dan is de frequentie weer als in begin van de lange modus.

Resumé:

CV 07  W 07 => lange modus
CV 03 + 02  W 80 + 02.
CV 42 + 06  W 80 + 03.
CV 03 + 02  W 80 + 02.
CV 44 + 02  W 80 + 03.
CV 80 = einde programmeren.

Nu is aan F3 licht voor, en licht achter toegewezen, (rangeermode, halve snelheid) ongeacht of F0 aan/uit staat.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Gr. Marcel
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Poeh Marcel, dat is een heel verhaal, en ik heb het een aantal keren moeten lezen. Maar ik geloof dat ik het begrijp. Op die manier zouden wij zelfs met onze MS1 kunnen programmeren. Moet je daarna cv7 weer terug zetten naar de korte modus? En zo ja, wat is daar dan de waarde van?
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Als je klaar bent met programmeren, dan is de stop and go toets, of CV 80 genoeg om uit de programmeermode te gaan.

het lukt niet altijd in 1 keer. Je bent nu eenmaal bezig met een klein computertje, en de kleinste verkeerde orders (foutjes) leiden tot een programmafout waardoor hij niet luistert.  :)

Maar een 6021 programmeert veel directer. Gaat best snel, en je maakt niet zo snel onbedoelde foutjes.
Je kan ook in 2 delen programmeren. Dan is de kans om helemaal overnieuw te beginnen kleiner. Maar begin altijd met de juiste CV31/32.

Groet, Marcel
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Hoi allemaal,

Zojuist zijn we weer wat bezig geweest met programmeren en instellen, en alles is nu helemaal naar wens  :thumbup:.

Na een nachtje slapen had ik bedacht dat het programmeren van CV's en CV-waarden hoger dan 255 misschien wél zou kunnen als je de decoder als "DCC" (op de MS2) programmeert. En inderdaad; dat lukte  O:-D.

Op die manier de mapping aangepast zodat de cabineverlichting onder F1 ingeschakeld kan worden, en dan automatisch alleen aangaat aan de kant van de rij-richting. Vervolgens ook nog de uitgangen gedimd zodat de verlichting niet meer zo fel is. Helemaal top.

Dan de rijeigenschappen. Zoals enkele posts terug al vermeld waren er vooral met optrekken wat "schokjes" tijdens versnellen waarneembaar; ging niet écht helemaal vloeiend. Bovendien maakte de loc vlak voor stilstand soms (niet altijd) nog een heel klein hupsje. Aanpassen van de CV-waarden 52 t/m 55 gaf niet echt het verlangde resultaat, dus uiteindelijk toch maar eens de tip van Piet geprobeerd en de loc de ESU-run uit laten voeren.

Nou, de loc had daar dus ruim 2 meter voor nodig (!!), en ging dus op volle snelheid de bocht in  8o , om net ná de bocht tot stilstand te komen.
Daarna echter een supermooi rijdende loc; soepel optrekken, langzaam kruipen en ook weer soepel en zonder hupsjes tot stilstand komen.

Kortom, wij zijn uiterst tevreden met het resultaat.
Bedankt allemaal voor jullie hulp en ondersteuning!

Remco en Feiko
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Mooi dat het gelukt is.
Je kunt je verlichting ook nog weg laten dimmen.
Dan moet je daar bij functions voor kiezen.

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Citaat van: M-er op zondag 27 september 2015, 15:14:20
Daarna echter een supermooi rijdende loc; soepel optrekken, langzaam kruipen en ook weer soepel en zonder hupsjes tot stilstand komen.
Goed hé!
Die zo verguisde ESU run.

grt Piet.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Kijk eens aan, dat is leuk om te lezen. Ik kan mij voorstellen dat je hart een paar slagen extra maakt als je gelezen heb dat je voor de ESU-run 1 a 1,5 meter nodig heb en de lok dan voorbij dat punt schiet! Veel plezier met de lok!
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
@Piet,
Inderdaad, in ons geval (een Märklin 3326 (NS1631) met hoogvermogenmotor) werkte die ESU-run dus perfect  :thumbup:.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke CV-waarden die ESU-run nu heeft weggeschreven, maar dat ben ik vergeten uit te lezen.
Met de MS1 gaat dat niet, en de MS2 ligt alweer bij mijn collega op zijn bureau  :(. Volgende keer dus maar.

@PaT,
Zeker, we hadden eerst nog met de rolmaat gemeten of er echt wel 1,5 meter recht spoor beschikbaar was. Dat wel dus, maar was nog wel bang dat hij misschien de verkeerde kant op ging schieten. Ook dat ging goed, maar aan die 1,5 meter heb je dus wel echt tekort.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Omdat we vandaag de functie-mapping aan wilden passen van aux3 en aux4, en we nu alleen de Mobile Station 1 voorhanden hebben, heb ik de hogere CV-waarden op de door Marcel beschreven "lange modus" manier geprobeerd te wijzigen. Helaas lukt dat niet, of beter gezegd, ik durf niet verder te gaan omdat ik bang ben andere CV's te wijzigen dan de bedoeling is.

Het lukt mij wel om reg. 07 op 07 te zetten.
Daarna wil ik bijvoorbeeld CV-waarde 394 op 32 zetten.
Dit zou ik in moeten voeren als reg. 39+04, 03+02.
Ik ga dan eerste weer naar reg. wijzigen, dan vraagt de MS1 welke reg. (dus doordraaien tot reg.39), en dan vervolgens wil hij weten welke waarde hij aan reg. 39 moet geven (er staat dan reg 39:00, waarbij 00 knippert omdat je die een waarde moet geven).
Ik durf dat niet aan, omdat ik niet weet of dat nu zo wel goed gaat; wijzigt hij dan niet de waarde van reg. 39?
En wat zou ik dan op die 00 in moeten vullen; 04 of 03?

Voor de zekerheid toch maar weer even de MS2 van mijn collega lenen, óf de loc volgende week een keer meenemen naar neefje Tim, en dan met zijn MS2 programmeren.
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Als je 39 hebt gekozen, en hebt bevestigd, (je zit dan al in de lange modus 07-07, neem ik aan..)
knippert je verlichting dan, als teken dat de instructie is ontvangen? Dan zit je goed, omdat je decoder dit bevestigd.
(Kijk ook eens in het instructieboekje. Is ook nog eens goed voor je Duits! Ik heb het woordenboek ook wel eens moeten pakken...)

Korte modus => verlichting knippert 1x kort.
Na eerste invoeren CV en bevestigen, knippert deze 2x kort.
Na invoeren waarde en bevestigen, knippert deze weer 1x kort.

Lange modus:
Na eerste invoeren en bevestigen, CV07 en waarde 07 knippert deze 1x lang(er).
Na invoeren 1e deel CV en bevestigen, knippert deze 2x lang.
Na invoeren 2e deel CV en bevestigen, knippert deze 3x lang.
Na invoeren 1e deel waarde en bevestigen, knippert deze 4x lang.
Na invoeren 2e deel waarde en bevestigen, knippert deze 1x lang.

Gr. Marcel
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Of..............

De programmer ligt nog steeds klaar.

Robin
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
Ik zal morgen nog eens kijken naar dat knipperen, maar wat ik zo gek vind is dat hij na invoeren van het 1e deel van de CV vraagt om de waarde, terwijl ik dan het 2e deel van de CV in zou moeten voeren. Of begrijp ik dat (ook) verkeerd  :?
Re: Programmeren (mapping) rijrichting afhankelijke cabineverlichting Lokpilot 4.0
heb zelf een esu mfx decoder gebruikt kon alles zo veranderen met een CS1 zonder cv waarden aan te passen! in een diagram kun je een functie aanvinken bij de F1 t/m F weet ik veel toetsen