Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

sleper op marklin 3339

Gestart door zoldertreinman maandag 12 oktober 2015, 20:35:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sleper op marklin 3339
Ik heb onlangs op Houten een 3339 2de hands gekocht,  rijdt goed ook omdat ik er een ESU 4 in heb gebouwd maar de lok maakt sluiting op sommige M rails wissels en dat ook aan het wissel liggen maar, zie foto,  kan het zijn dat de sleper te kort is??? of hoort op deze lok ex fabriek misschien de langere M sleper??
Als jullie zeggen dat deze korte sleper er onder hoort, dan laat ik het zo en kijk wel hoe ik dit dan oplos, Alvast dank, Leen
Re: sleper op marklin 3339
Ik heb ook een variant van deze lok en daar had ik hetzelfde probleem.
De sluiting ontstaat doordat de sleper tegen de as aankomt.

Ik heb dit opgelost door de as te verwijderen en vervolgens een stukje krimpkous op de as geschoven.
Daarna weer het wiel erop gedaan en nergens meer last van.

Groeten Sander
Re: sleper op marklin 3339
Dank Sander,
Goed idee,  het sleper uiteinde zit inderdaad dicht op de as, ik wet niet hoe ik het wiel er uit kan halen maar ik denk dat ik een stukje krimpkous open snij en dan om de as doe en met de soldeerbout even vastgloeien, dank voor je tip.
Leen
Re: sleper op marklin 3339
Lid sinds: 2015

offline
Re: sleper op marklin 3339
Dag Treinzolderman,

De sleper op jouw loc 3339 is de Marklin 7164, lengte 505 mm.
Ik denk dat het kunststofplaatje, welke onder de sleper is gemonteerd, verkeerd om is gemonteerd. Het bevestigingsgat van dit plaatje is nm
uit het midden geplaatst. Monteer je dit plaatje verkeerd dan krijg je inderdaad dat de sleper eveneens verkeerd tussen de assen wordt gemonteerd. Dus mijn mening is om het plaatje even om te draaien. Uiteraard is dit op afstand geconstateerd. Ik hoor het graag van je.

Het bedoelde plaatje is op de tekening op positie 34 te zien
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3339

Gr Koos
Re: sleper op marklin 3339
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: sleper op marklin 3339
Citaat van: zoldertreinman op maandag 12 oktober 2015, 21:39:04
ik denk dat ik een stukje krimpkous open snij en dan om de as doe en met de soldeerbout even vastgloeien, dank voor je tip.
Dat zou ik niet doen Leen.
Want als je het warm maakt krimpt het.
Snijd aan één zijde in de lengte de krimpkous open en lijm hem het bison kit(of een andere kontaktlijm) over de as heen.
Mooier is natuurlijk as er uit wiel er af en de krimpkous over de as heen schuiven dan het weill er weer op en de as in de boogie plaatsen.

grt Piet.

Re: sleper op marklin 3339
Koos
Dat plastic plaatje omdraaien lukt niet want de rode voedingsdraad is te kort, ik ga dat een andere keer proberen nadat ik er een langere draad op heb gesoldeerd, ik zie nu op de tekening dat er inderdaad origineel een korte sleper onder hoort ipv die lange M sleper
Piet
Dank voor je tip ik plak er een kousje op
Re: sleper op marklin 3339
Lid sinds: 2014

offline
Re: sleper op marklin 3339
bestaan er geen geisoleerde wiel voor deze lok trix variant of zo!
Re: sleper op marklin 3339
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: sleper op marklin 3339
Dat heeft niet zo veel zin.
Als je een DC as hebt is er één wiel geisoleerd, het andere maakt dan wel degelijk kontakt met de as.
Dus in een klassieke 3 rail situatie zal de as altijd het massa potentiaal hebben

grt Piet.