Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

seinen op een analoge baan

Gestart door Jan Verloop donderdag 24 september 2015, 23:02:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seinen op een analoge baan
Ik probeer voor mezelf de pro's en contra's van een overstap naar digitaal op een rijtje te zetten en vraag me nu het volgende af:

1: Voor zover ik kan nagaan staat bij alle hoofd-seinen in de Märklin catalogus dat ze zijn voorzien van ingebouwde seinelectronica en 1 aparte seindecoder. Klopt het dat er geen     seinen meer geleverd worden met 'gewone" bedrading en een relais dat middels schakelrails aangestuurd kan worden? 

2: Märklin verkoopt een "professioneel seinschakelbord". Als ik als leek het bedradingsschema zie krijg ik de indruk dat het hier om handbediende seinen gaat.  Zijn er ook seinschakelborden in de handel waarmee je middels schakelrails een blokbeveiliging kunt aansturen? (en dan het liefst met de mogelijkheid om handmatig te kunnen aanpassen? 
Re: seinen op een analoge baan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: seinen op een analoge baan
De oude seinen zijn nog goed via pulscontacten te sturen.
Ze zijn alleen niet zo fijn afgewerkt als de huidige generatie.
verder is het aanbod ook iets eenvoudiger.

Mail je adres maar naar mij, dan maak ik wat gescande files van wat oudere catalogussen, zodat je een overzict hebt.

Gr. Marcel
Re: seinen op een analoge baan
Hallo Jan,

Beetje late rectie, maar de seinen die Märklin nu levert zijn ook te gebruiken op een analoge baan.

Groeten,
Ton.
Re: seinen op een analoge baan
Hallo,

Yeoman, dat wist ik niet ?
Maar volgens mij niet met M-rails ??
of ben ik nu abuis ?
Groetjes
TonvS
Re: seinen op een analoge baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: seinen op een analoge baan
@ Ton,

de keuze voor het railsysteem (M, C of K) staat los van de keuze "Analoog" of "Digitaal"
Dus alle producten die "analoog" geschikt zijn kun je dus ook bij M-rail gebruiken.

Wat niet meer wordt aangeboden zijn de voorgevormde aansluitingen voor M-rail. Hier is "eigen creativiteit" benodigd.
Als je je aan het aansluitschema uit de handleidingen houdt, is het ook voor M-rail oplosbaar.

John
Re: seinen op een analoge baan
Citaat van: Yeoman op zaterdag 10 oktober 2015, 22:05:51
Hallo Jan,

Beetje late rectie, maar de seinen die Märklin nu levert zijn ook te gebruiken op een analoge baan.

Groeten,
Ton.

Bedankt voor je bericht, Yeoman. Tenzij ik er overheen gekeken heb zou Märklin dat toch wat beter in de catalogus moeten aangeven.