Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Gestart door Simon BR39 vrijdag 04 september 2015, 21:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons segmentenbaan: perrons - kleine uitbreiding kazerne - inplannen wegen
 @citaat @citaat
Tony,

slimme oplossing. :thumbup:
Moet ik onthouden.
Re: Simons segmentenbaan: perrons - kleine uitbreiding kazerne - inplannen wegen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons - kleine uitbreiding kazerne - inplannen wegen
Dank heren!


@Tony: daar hoor je meer over t.z.t., als ik het dan ook metaalkleurig verf, dan ben ik n heel eind denk ik.
@Michel: ja klopt, je ziet dat realistische wegen enorm veel plek innemen, in principe is de hele hoek daar nu al gevuld, waar een ander misschien een halve stad neerzet.
Ik vind dat niet erg (logisch natuurlijk :P), het resultaat spreekt wat mij betreft voor zich als ik straks voertuigen een mooie plek kan geven daar. Dat geeft ook weer meer ruimte om losse details beter uit te beelden;
bij het tankstation komt zoals beschreven een plek voor de tankwagens en de daarbijbehorende ontluchtingspijpen e.d., wat dan juist weer meer in het oog springt.

Op de 'planning' staan voor de baan nu eerst wat nadenken over de seinen, perrons en dan ook nog de goederenloods afmaken.
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Goedemiddag,


De rode waarschuwing werd al getoond, n slecht teken. Vanwege studie, stage en nog wat aanverwante zaken is r hier voorlopig een bouwstop afgekondigd.
Het meeste materieel staat nu ofwel in de vitrine ofwel is opgeborgen in de bijbehorende dozen. Kan er ook niks mee gebeuren.
Binnenkort maar eens n inventarisatie maken van de stand van zaken, de tijd/geld-verhouding wordt nu anders en dus ook mogelijke beslissingen.


Gr Simon

Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
 @citaat
Jammer, of moet ik zeggen goed bezig?
Het is belangrijk om je prioriteiten te stellen en dan komt de hobby vaak op een lagere plaats.

Ik kan goed begrijpen wat je drijfveren zijn.
Ik heb vier jaar werkeloos thuisgezeten en na eerst een baan voor 15 tot 20 uur nu naar fulltime.
Dus alleen de weekenden voor de hobby maar komend weekend naar mijn (klein)zoon in Limburg.
Volgend weekend de Belgische ontmoetingsdag en zo ben je weer een paar weken verder.

Succes!

Henk
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Simon een bouwstop of pauze of hoe je het ook wil noemen, is niet verkeerd. Daarna weer lekker verder, je was/bent goed bezig met je baan.
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop

  @citaat Is inderdaad niks mis mee, Simon  ;)

Zo te lezen/proeven, wordt dit geen echt lange pauze en kleine projectjes kunnen altijd.
En je studie is op het moment het belangrijkste. Succes daarmee ook  :thumbup:
We gaan het zien !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Simon,

Goede keuze succes met je studie en we zien de update's wel weer verschijnen. :)

Groet Michel
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Helaas zitten er maar 24 uur in een dag Simon, een bekend probleem helaas.

Even control alt delete en geen overhaaste beslissingen nemen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop
Hi,

Een dezer dagen zal ik een wat uitgebreidere update plaatsen, voor nu wil ik in ieder geval aangeven komende weken weer wat te gaan doen.
Met hulp van de buren mijn seinen vastgesteld, die zal ik waarschijnlijk allemaal zelf bouwen vanuit viessmann bouwpakketjes.

Mijn vraag voor nu betreft perronverlichting.
Wat is nu geschikte verlichting voor tp3/4. Het betreft een vrij lang perron (2m). Gaslantaarns lijkt mij vrij oud. Ik heb sws dubbele lantaarns nodig, om aan beide zijden te schijnen, dus daar valt veel af.
Blijft al snel over de Viessmann 7164. Zie onder. Maar zelfs die vind ik met wit ledlicht al te strak... Een aantal opties zijn eigenlijk voor emplacementsverlichting dus veel hoger...

Wat zijn jullie meningen daarover? Lekker laten zitten soms?  :D

Groet,

Simon
Ps. ter referentie: ik heb bijvoorbeeld een viessmann klok met vakwerkmast staan.
Re: Simons segmentenbaan: perronverlichting
Kijk eens bij Kotol Lampen. Dat is zeer mooi spul.

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: perronverlichting
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Simons segmentenbaan: perronverlichting
Dag Simon,

Misschien kun je KLIK: hier wat inspiratie opdoen.

Als je wat ziet, let op dat je masten van metaal neemt!
Een kennis van mij had masten van plastic met gloeilampen.
Hielden het 10 minuten vol en begonnen toen te stinken.....

Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Hi,

Ik ben er weer, deze keer met een (achter de schermen) grote update, maar eerst nog even reactie op voorgaande.
@Ronald en Henk: bedankt voor de links. Ik laat het voorlopig nog even onverlicht, kan de keuze nog niet maken.

De vorige keer had ik al beloofd dat ik een nieuwe update zou plaatsen met wat zomerwerkzaamheden. Daar komt i dan.

1. Setje transportbanden van Auhagen gekocht, mooi spul, band is best flexibel en het geheel is in hoogte verstelbaar. Op de foto staat de groene. Enige minpuntje is dat de dissel niet scharniert. Bij de hoogste stand rust het begin dan op de koppeling.

2. Bij M&B wat aankopen gedaan, zie foto's. Het brandweerkorps is (over)compleet, deze andere hulpdiensten mogen dan ook niet ontbreken.

3. Opstelspoortje goederenloods aangepakt. Nu de loods klaar is, kan deze definitief worden geplaatst met wat druppies lijm. Via dit forum een 4tal ontkoppelrails gekocht. 2 worden nu ingezet bij de loods.
Daarmee was de weg vrij om de rails vast te lijmen en in te gipsen. Alleen nog geen oplossing voor de middenrail  O:-D . De rest zal een dezer dagen volgen, zeker tussen de perronbalken is het best priegelen.

4. Bij C* een MeanWell 12V DC voeding van 7A aangeschaft voor ontkoppelrails en de stationsklok. Deze aan de hand van dit draadje aangesloten. Alles werkt weer perfect.

5. Er lagen nog 2 bouwpakketjes te wachten met seinen van Viessmann, deze in elkaar gezet. Viel uiteindelijk reuze mee, dus heb er nog een hele zwik besteld. Helaas zijn de Sh0/1 seinen als bouwpakket uitgevoerd met gele i.p.v. witte leds, dus die moet ik kant-en-klaar scoren voor de goede kleur.

6. Stationsklok van Viessmann gekocht en geplaatst en aangesloten op 12V. Mooi dingetje.

7. Alle perrons waren donkergrijs. Dit stond me tegen, dus gisteren alles los gehaald en opnieuw lichtgrijs geschilderd. In het daglicht keurig, maar ter plekke valt het wel heel licht uit... Weet niet of ik het kan opbrengen dit nog een keer te doen, want nadien moet ik alle perronranden met de hand bijschilderen. Hier nog een tegenvaller, zat een 'bel' in mn hout wat ik pas na het schilderen zag. Stuk eruit gejast en geplamuurd.

8. Een perron verzaagd (inham) voor een uitrijsein.

9. Ballast gekocht voor een proefstukje. Geheel bruin en een stuk grijs. Wordt toch de laatste met in de toekomst roestvorming d.m.v. poeders ofzo.

10. Bij Auhagen wat toebehoren afgenomen voor mechanische wissels. Stukje uitgelegd. Mooi spul, alleen in zit in mn maag met de aansluiting om M* wissels, omdat daar de wisselplaat met de denkbeeldige katrol op het bekende plateautje aan de zijkant van de wissel ligt. Hoe ik dat dan moet aansluiten op de rest van de leidingen die tussen de beddingen in liggen... I don't know.


... en dan zonder foto's  B) . Wil ze resizen, maar of een of andere manier worden ze niet kleiner dan 740kb... Geen idee waarom. Gelukt, gebruik nu een verklein app direct op mijn telefoon.
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
 @citaat Aantal ppi (pixels per inch) verminderen. :idea:
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Nieuwe aanwinsten en eerste gipswerk bij de loods...
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Bouwpakket uitrijsein (ingepast in perron) en stationsklok...
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
En de laatste serie. Eerste foto laat zien nieuwe kleur perron met iets donkere randen (linker rand). Tweede foto het fantastische moment dat ik een luchtbel in m'n hout tegenkwam.
Derde foto toont een overzicht van een eerste aanzet om de kabelgoten te plaatsen. En ten slotte een try-out van de ballast.

Thanks for watching  :D
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Dag Simon,
Leuke foto?s laat je weer zien.
De verlichte stationsklok vind ik erg mooi.
Je laat ook een foto van de achterkant van het sein zien nadat je de ledjes hebt gesoldeerd.
Ik ben ook benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van de achterkant van het sein.
Gaat daar nog een kap over heen?
Kun je daar ook een foto van plaatsen?
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
 :D Ik zou geen balast leggen in de midden van een C rail ... is misérie zoeken ... van zodra steentje tussen tandwielen gaat .... blokkeert de loc met de nodige gevolgen .

Mvg Freddy

Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Simon

Ik zal eerst tussen jou C rails een stukje blauwe plaat (laminaat ondergrond) leggen dit scheelt heel veel ballast.  :idea: :idea:

Verder ziet het er allemaal erg mooi uit mooi bezig.  :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Hi,

@Henk: Dankje! Nee, er komt helaas geen kap overheen. Qua uiterlijk is dit gewoon minder geld voor minder kwaliteit. Deels oplossing zou dan multiplex seinen zijn en anders krijg je dus de seinen van M*.
Ik heb dus inderdaad bewust gekozen voor iets minder zicht. Voor een leek zien die draadjes r nog interessant uit ook. Kunst is wel zo kort mogelijk afknippen. Ik zal een dezer dagen een foto posten, heb m niet bij de hand.

@Freddy: haha, gaat toch echt gebeuren  :D

@Peter: Thanks! Zoiets zal het wel worden ja, is ook beter voor het aansluiten van de kabelgoten en dergelijke.
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Hoi Simon,

Die ballast tussen de sporen gaat een uiterst secuur en penibel werkje ( zeg maar gerust karwei ) worden.
Ik zou het eerst maar eens op een paar rails uitproberen en veel testrijden.

Bij de wissels zul je heel erg op moeten letten, daar zitten veel "gevaarlijke" plekken in/op  :?

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
Hi,

Eerst nog even over de ballast. T ging op zich prima. Keurig tussen de bielzen te verdelen, geen probleem. De zijkanten van de bedding zijn lastiger, daar rolt het sneller naar beneden. Maarrr... Toen de lijm. Houtlijm met water (1 deel lijm, 2 delen water) met beetje afwasmiddel. Kon beter qua druppelen, volgende keer een fijnere pipet. Waar het ballast netjes lag versprong het toch nog bij het vallen van een druppel lijm. Het grootste probleem is het verkleuren, t is nu bijna zwart  :-( :-( . De kleur ballast was perfect, alleen dat het lijmen zo'n effect zou hebben...
Re: Simons segmentenbaan: update stationsgebied
hoi,

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 24 juli 2018, 21:59:57
Het grootste probleem is het verkleuren, t is nu bijna zwart  :-( :-( . De kleur ballast was perfect, alleen dat het lijmen zo'n effect zou hebben...

Dat is inderdaad redelijk normaal.  Het wordt iets donkerder door de lijm. Houtlijm voor de ballast zorgt wel voor dat de boel kei en keihard wordt. Dus je hebt totaal geen geluidsisolatie als je dat ergens aangebracht hebt. Je kan beter voor een "boekbinderslijm" of iets dergelijks gaan.

Maar het verkleuren is toch niet zo'n probleem als ik dit citaat zie:

Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 juli 2018, 11:26:56
9. Ballast gekocht voor een proefstukje. Geheel bruin en een stuk grijs. Wordt toch de laatste met in de toekomst roestvorming d.m.v. poeders ofzo.

:) ;)

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Hoi Simon,


Bij het ballasten heb ik witte acrylverf door de houtlijm gemengd.
Kwestie van uitproberen van wat de juiste hoeveelheid is. Hangt namelijk af van de kleur van de ballast.
Droogt het te licht op, dan wat zwart erbij.

Grtz Tony

Ik heb overigens telkens bakjes gemaakt met een dikke pap van steentjes, water, lijm, verf en druppie dreft gemaakt en dat met een verfspateltje aangebracht.
Zo'n afgesloten pot was na een jaar nog bruikbaar. Voor ik de deksel erop doe, spuit ik wel - met de plantensproeier- wat vocht op de brij  :P
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg928737#msg928737   
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Hoi,

Ronald: verkleurd boekbinderslijm ook? Poeders waren vooral om het bruiner te krijgen. Maar misschien valt het wel te greybrushen ofzo.

Tony: interessante suggestie, ga ik uitproberen. Kunst is wel om dan altijd goed te mengen...

Terug naar de seinen. Bouw er deze dagen 8 bij. Snelste gaat om alle handelingen die hetzelfde zijn achterelkaar uit te voeren.

1. Eerst alle weerstanden solderen (anders weet je niet welke draad er aan een ledje ledje zit)
2. Alle leds knippen op ca 2 a 3 mm
3. Sh1 sein corrigeren (steekt vaak uit en smd leds zitten niet altijd voor de opening)
4. Leds op printplaat solderen
5. Printplaat in de kap plaatsen en evt bijvijlen
5b. Nummerbord op paal plaatsen en pas daarna de kap
6. Drafen door mast trekken en direct vastzetten. Onderaan beginnen.
7. Testen, schilderen en daarna ovetige delen monteren

T weegt niet op qua tijd om bouwpakketten te kopen, tenzij je tijd over hebt. R s 1 smd plaatje gesneuveld, ga kijken of ik die terug kan krijgen aangezien ik r al 3 handmatig had gerepareerd.

Foto's zeggen de rest. Bij t kopspoor staat i aan de verkeerde kant van het spoor, daar komt n wit/zwart geblokt bord bij.
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
En de rest...


...waarmee ik ook de vraag van Henk hoop beantwoord te hebben.
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
 @citaat
Dank je wel Simon.
Het is duidelijk zo.

Ik vind de achterkant nog alleszins meevallen, alhoewel ik mij op dit moment afvraag of het voor mij mooi genoeg is.
Persoonlijk zie ik dan ook liever de achterkant glad.
Iets om nog even over na te denken.
Toch heb je een mooi resultaat bereikt.

Een andere vraag: heb je nog overwogen om de masten zwart te schilderen waardoor de draden minder opvallen?

Henk
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
Ziet er goed uit Simon. Ik heb in Duitsland al eens gezien dat mensen de voorkant van de LED er ook af slepen, waardoor de voorkant vlakker werd.
Re: Simons segmentenbaan: ballast problemen
hoi,

Ik dacht dat ik al een antwoord had gedicht.....  :?  O:-D Maar bij deze:

Citaat van: Simon BR39 op woensdag 25 juli 2018, 19:52:58
Ronald: verkleurd boekbinderslijm ook? Poeders waren vooral om het bruiner te krijgen. Maar misschien valt het wel te greybrushen ofzo.

Het wordt iets donkerder. Niet veel. Ik werk vooral ook met wat bruin en zwart door het lijmmengsel. Dan kleurt het al wat bij en blend het wat meer.

Trouwens goed bezig met de seinen!  :thumbup: Mogelijk dat de tip van Laurent het allemaal nog iets strakker maakt maar het zou mij niet zoveel storen. Zijn leuke seinen geworden. Het is ook een deel van de hobby om ze zelf in elkaar te zetten :)

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Hi,

Afgelopen tijd wat uurtjes gesprokkeld en een stukje uitgebreid. Lekker simpel frame, paar (onnodig) zware poten erin incluis verstelbaar boutje dmv inschroefmoer.
Eindelijk kan ik nu van het station af. Idee is grofweg een landschappelijke uitbreiding: het spoor loopt na de bocht langs een steunmuur en verdwijnt richting een stel opstelsporen onder de heuvel.
Vlak voor de bocht komt een wissel met een afslag naar een lokaal industriegebied (toekomst). Op de heuvel de zagerij en 2 bijpassende huizen. De grootste uitdagingen zijn het bereikbaar maken van de opstelsporen, het over laten lopen van bos naar grasland en het wegwerken van de weg vanaf het station.

Ook van een mede-forumlid een V160 overgenomen, die mocht het proefrondje rijden.

Groetjes,

Simon

P.s. de seinen ga ik zo houden, bevalt me prima en draden vallen mij niet op, niet hinderlijk in ieder geval.
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Mooi stukje uitbreiding Simon, ga je nog iets aan de muur doen nu kan je er nog makkelijk bij?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Leuk om te zien dat je tussendoor nog bezig bent. Je hebt er zo iig een mooi stuk bij  :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Thanks!
Goede vraag Peter, ik denk het niet :S. Ooit wordt t wel een keer gestukadoord, maar dat zal zijn als ik weg ben.
Ik zit na te denken i.v.m. stof en (gebrek aan) licht een soort bovenstuk te maken, aan de achterkant dan een soort egale achtergrond daar aan vast, hoe en wat is nog wel een dingetje.

Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Hi Simon,

Zelf zou ik de muur op z'n minst wit (of blauw) schilderen al is het maar tegen het "stof".

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Eerst met voorstrijk behandelen, anders blijft je verf niet zitten op de muur/
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Hi,


De muur wordt ooit wel  n keer gestuced, maar dan ben ik het huis al uit :)
Vandaag even een klein doorkijkje gemaakt, het is nu zichtbaar dat er een tunnel onder hangt, de puntjes op de i komen nog. Verder eea gegipst bij de loods, daar is alles nu goed te bereiken voor het vrachtverkeer.
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Hi,


Vandaag een pakketje van AlbertJan binnengekregen, foto's spreken voor zich.
T hele gebeuren aangesloten, wat vrij eenvoudig bleek. Gelukkig nog ergens n ongebruikte blauwe trafo gevonden, anders had er weinig gebeurd. Nu nog wat k-rail aanschaffen om de loods binnen te komen, een enkele week geleden kwam ik een Heljan ringlocloods (6 standen) tegen bij een kringloopwinkel, mooi koopje dus.


Moet alleen nog evrn uitzoeken hoe ik m netjes moet uitlijnen.
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
In de vrije uurtjes tijd gevonden het voorlopig laatste stuk aan te bouwen. Lange tijd had ik geen idee wat ik qua industrie wilde. Als je realistisch wilt blijven is veel industrie, zoals kolen en staal, te veeleisend qua ruimte. Daarnaast wilde ik teveel. Uiteindelijk viel het kwartje van het ''bedrijventerrein". Hierop komt een machinewerkplaats, brandstofhandel en een overslaggebied(je) met plek voor een enkel binnenvaartschip aan de rand. De opzet met een inhaalspoor zorgt er voor dar je wat meer kan rangeren. De aansluiting eindigt op het station, waar de wagons in de treinen worden opgenomen...
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: stukje uitgebreid
Hi,

Tussendoor e.e.a. nog wel aangepakt, locdepot wordt ook uitgedacht, dat zou dan een van de laatste 'ontwerp' stappen zijn, afgezien van een schaduwstation. Ik zit er sterk over te denken om toch over te stappen op een eindstation. Op dit moment kan ik aan een zijde van het station nog een aansluiting realiseren, maar of ik daar happy mee ben... Voor je dat ook gerealiseerd hebt...

In ieder geval heb ik wel helder dat ik in de aansturing 'analoog' verder wil. Ik heb alles wel voorzien van bezetmelding en werk met digitale wisselaansturing, maar dat geeft geen voldoening. De fysieke schakelaars zijn veel sneller en overzichtelijker. De seinen wil ik met 2x 3-standenschakelaars gaan aansturen (hp0, hp1, hp2 // sh00; sh01; x), daar geen problemen. De wissels (servo's) geven wel problemen. Ik werk nu nog met wat kleine merkloze decoders, maar dat is a) ingewikkeld; b) niet geschikt voor andere toepassingen. Ik wil eigenlijk naar 1 systeem wat alle typen servo's kan aansturen (wissels; overgang; continue; etc), wat ik zowel digitaal als fysiek kan aansturen, waarbij ik begreep dat dit evt. ook met terugmelders kan worden gerealiseerd. DigiKeijs of de OC32 komen dan al snel in beeld, maar de complexiteit staat mij (voorlopig) nog tegen...

Groet,

Simon
Re: Simons segmentenbaan: fysieke aansturing accessoires
 @citaat2 gewoon kopen die digikeijs of oc32,schrik hebben van de complexiteit zal je niet verder helpen.
ikzelf heb al vanalles geprogrammeerd met de DR4018 en dat ging zeer vlot,gewoon alle cv's eerst opschrijven en dan programmeren,


groetjes,
Michel
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Hi,

Eerst even wat nieuwe aanwinsten. Dan komt de voortgang in het volgende bericht.
- Vuilniswagen (huisafval). Voor die 15 euro kon ik m niet laten staan, mogelijk bij een kleine gemeentewerf als daar plek voor is.
- Telefooncel voor bij het station - op de foto zijn de onderdelen gelijk al met matte lak bespoten, behalve het bel-deel (je ziet lichte verschillen). Ik houd het dak demontabel, maar ik ben bang dat een smd-ledje gaat doorschijnen in dit geval.
- Busch accessoires voor in de garage. Dan kan ik die aan de binnenkant een keer afmaken. Nu nog een auto vinden waar ik de moterkap van kan openen.
- Een set met olietanks, voor een kleine opslag (meer een verbruiksvoorraad).
- Een veel te groot uitgevallen overkapping voor ijzermateriaal. De eerste opzet is enorm dominant, dus of dit zo blijft... Maar de onderdelen zijn toch wel bruikbaar elders.
- DR4024, zie volgend bericht.
- Niet op de foto, maar wel gekocht: ballasthulp. Dit is de investering zeker waard, alleen moet je gelijk al de onderzijde wat afslijpen i.v.m. perrons. Ook een stukje uitslijpen voor de puko's (ook weer niet te veel).
- Artitec binnenvaartschip, kademuur en Ford tractor. Eerste keer dat ik met dit materiaal werk, de gelaagdheid is wel een uitdaging met afbramen e.d.


Edit: sorry, foto's zijn 'zomaar' omgedraaid...
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Vervolg:[/size]


2 zaken waar ik mee bezig ben geweest:
- Ik heb een deel nu geballast met boekbinderslijm. Dit gaat een stuk makkelijker, maar droogt veel langzamer (2/3 dagen in koele ruimte). Helaas is de verkleuring nog sterker als met houtlijm, dus ik moet echt op zoek naar ander ballast. Jammer wel, want zeker de structuur (fijn en scherp) stond mij wel aan. Ik verwacht eigenlijk dat ik met bijna wit moet beginnen zo. Rechts op de foto zie je de bocht met boekbinderslijm. Lichtgrijs is nog ongelijmd. Linkerkant is met houtlijm.


- Vandaag DR4024 in ontvangst genomen. Ik moet deze nog aansluiten op een 16V DC voeding, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze moet aansluiten (of maakt dat niet uit). Wel heb ik de adressen kunnen inprogrammeren, maar verder kom ik niet.
1. F0-F4 uit, snelheidsmeter op 0.
2. 9999 DC opzoeken op loc. (zit op hoofdspoor direct).
3. Eerste servo bedienen.
4. Programmeerknop induwen, led gaat rood branden.
5.... Hier moet ik met de snelheidsregelaar en F1/F2 de servo instellen, maar daar gebeurd niets... Kennelijk gaat er iets verkeerd tussendoor  :?: (Servo beweegt wel gewoon buiten programmeermodus om).


Ps. ik beloof als ik dit snap een dummy-video te gaan maken  :D :D
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Simon,

Even over de DR4024: weet je zeker dat je de adressen goed geprogrammeerd hebt? Beweegt de servo ook als je het gewenste adres op je CS bedient?
Zo niet, dan heeft de decoder nog niet het gewenste adres! Dan kun je ook de uitslag van de servo niet met locadres 9999 instellen.

Lees even heel goed de handleiding en volg de stappen precies zoals het er staat.

Groet,

Peter
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Hi Peter,


Wat jij beschrijft gaat wel goed, dus als ik op bijv. adres 9 klik, gaat de eerste wissel heen en weer.
Daarna ga ik ergens de mist in...
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Maar dan zou het wel goed moeten gaan... Op 9 drukken, dan de programmeerknop op decoder en draaien aan de knop bij locadres 9999. Dan zou de servo stapsgewijs moeten bewegen. Per snelheidsstap een klein stukje.
Best gek als het niet werkt.
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
In de handleiding zie ik nog een extra opmerking dat je functie f0 aan en uit moet zetten zodat sommige centrales weten dat loc adres 9999 wordt aangeroepen. Bij f0 staat als opmerking licht, ik verwacht dus dat dit bij Märklin functietoets f1 is. Alle andere knoppen moet je dan ook +1 doen. Ze gaan waarschijnlijk uit vanuit hun eigen nummering van hun eigen centrale.

Aanpassing na aanleiding opmerking van Ben. Zie nu op het scherm (afbeelding van de centrale) ook het lampje staan welke ik eerder gemist heb.
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Citaat van: MdBruin op donderdag 04 juli 2019, 08:41:07

Bij f0 staat als opmerking licht, ik verwacht dus dat dit bij Märklin functietoets f1 is. Alle andere knoppen moet je dan ook +1 doen.


f0 = f0 = licht. Maak het nou niet ingewikkeld.
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Hi,

Ik ben eruit. De clue zit 'm in het kiezen van het locadres 9999. Dit kan je op de CS2 rechtstreeks op het startscherm doen, of vanuit je lokomotiefoverzicht kan je een loc handmatig toevoegen. Alleen dat laatste werkt. Het deel met F0 is niet van toepassing.

Nu heb ik wel het idee dat ik slechts, ook met 'snelheid max', dat de uitslag maximaal een kwart is in totaal. Voor mijn gevoel kan de servo veel verder, maar dan moet ik waarschijnlijk de CV's in? Ook de uitgangen die naast de servo's zitten e.d. zijn mij niet helemaal duidelijk. Kan je daar zo een ledje op aansluiten of... Er is nog veel uit te zoeken, maar de basis werkt in ieder geval :)
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Dat hangt geheel van de servo af. De meeste zijn 90 graden zover ik weet. Als je met een kwart dus 90 graden bedoeld dan kan dit dus kloppen. Je kunt met een trucje wel meer uitslag genereren, dit doe je door op de servo een lange arm te monteren en het gaatje zo ver mogelijk van de as te kiezen. Op het te draaien object kies je een kortere afstand vanaf de as. Hierdoor kan je een grotere draaiing op het tweede asje creëren. Bij een te schuiven object werkt dit ook.
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Normaal zet je op de uitgang naast de servo een relais om de spanning van het puntstuk van je wissel om te schakelen.
Is voor de twee railers onder onsnoodzakelijk.
Ik zet afwisselend de puko draad onder de railstaaf waar de sleper op datmoment overheen gaat.
Bij een overweg kun je ledjes op die uitgangen aansluiten en die laat  de decoder dan knipperen als de bomen dichtgaan.

Mvg Robin