Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Gestart door Simon BR39 vrijdag 04 september 2015, 21:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Dag Simon,

Als ik jou zo begrijp valt het wel mee met de beschadigingen en zou ik het laten zitten.
Tenzij je er 's nachts niet van kan slapen natuurlijk dan moet je er wat aan doen. :-)

Henk
Re: Simons segmentenbaan: perronrand
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perronrand
Hoi,

Ondanks de drukte en wat andere lopende zaken, vandaag toch nog tijd gevonden om voor perron 3 (van het hoofdgebouw) van balsahout de randen te maken.
De randen zijn 4,4cm lang met daaronder op de uiteinden telkens een verticale steun. Voor dit stuk had ik dus al ruim 30 korte en 15 lange stukken nodig. Een cutter heb ik niet, maar de dremel werkt ook prima, mits je rekening houdt met de wegvallende millimeter van de schijf.

Ik ben dik tevreden over het resultaat, maar voorlopig zijn we er nog niet :D

Edit: had een wijziging aan de mod's gevraagd, maar ik zie nu dat er een deel van het verplaatste bericht niet weg mocht. Hieronder mijn reactie hiervoor:


@Peter en Jorg, thanks!@Henk, Tja wat is storend. Zo'n geval van, ik weet dat ze er zijn. Met mijn camera krijg ik ze er moeilijk op, zal er nog eens met fel zonlicht goede foto's van maken. Het gaat om delen van millimeters. W.b.t. de prijs: ?35,- maar de bussen zijn in het algemeen even duur en hier zaten meer details op...@Maarten: de grasrand wordt per definitie half ingekort. De stoep voldoet prima aan de breedte, er kunnen 2 personen langs elkaar heen en is gelijk aan de toenmalige richtlijnen. Het punt is ook dat dit slechts een plattelandstationnetje is, enorme pleinen passen niet in dit beeld, naar mijn mening. Maar verder heb je wel een leuk punt, in de toekomst zit ik er wel aan te denken om 20-30cm aan elke zijkant van de module te monteren, maar dat is alleen als ik plek heb. De weg wil ik graag in zijn geheel op de hoofdmodule houden, want stel dat ik geen ruimte heb voor die extra aanbouw aan de voorkant, dan ben ik veroordeeld tot 1 weghelft... Verder ook bedankt, ik doe mn best ;)
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Simon

Dat heb je toch maar prachtig voor elkaar hoor, hoe hoog is jou perron wil ook zo iets om mijn baan zetten zelf gemaakte perrons.
Randen van het huisje weglaten, en zelf stopranden en zo gieten heb toch de mallen liggen.



Groeten


Peter
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi Peter,

Ja, en het is best eenvoudig & goedkoop zo. De hoogte is nu 11 mm vanaf onderkant bedding (was 12mm multiplex maar het is geschuurd). Naar alle waarschijnlijkheid komt er nog een 3mm plaat onder, om zowel de gebouwen als het perron op 1 deel te bouwen. T.z.t. zal ik er nog een duidelijke foto van maken.
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi Simon

Dank je wel voor de fijne uitleg, 6MM is volgens mij een mooie hoogte voor een perron.
Kan ik nadien bouwdozen kopen en die perron over kappingen gebruiken voor afwerking.




Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Dag Simon,

Je perron ziet er mooi uit!
Kun je bij gelegenheid een foto in de lengte van het perron maken met een of twee rijtuigen er op?
Ben ik wel benieuwd naar hoe dat er uitziet.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving

Over het resultaat mag je zeker tevreden zijn, Simon !

Perron is  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi,

@Peter, graag gedaan. Ik probeer ongeveer 1 trede onder de trapjes van de rijtuigen aan te houden.
@Tony, dank je!
@Henk, ook bedankt. De foto's zijn hieronder. De kleur van het balsahout is echter bijna hetzelfde, dus het lukte niet zo heel goed.
Als er rijtuigen staan zie je echter niets, maar dat geeft niet. Binnen een enkele week hoop ik het tweede perron ook gelijmd te hebben, dus dan kan ik misschien betere foto's maken.

Vanmiddag een paar dingetjes gedaan. Allereerst een voorraadje met houtjes, o.a. voor de overgang tussen de perrons.
Daarbij hoort ook de inkeping in het perron, dat viel vies tegen om te maken, hier ga ik nog een dagje over slapen.
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Zo Simon

Dat is mooi zo, eens kijken hoe laag mijn wagons zijn dan kan ik kijken hoe dik de plaat moet zijn.
Maar 6MM is volgens mij een mooie dikte voor een perron en straten.




Groeten


Peter
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi,

Zo, het resultaat verklapt het misschien niet, maar dit kost erg veel tijd in totaal. Het tweede perron is nu ook van randen voorzien en de benodigde trappetjes.
Re: Simons segmentenbaan: perrons
-Simon:
Prachtig gebouwde perrons,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi Simon,

Ziet er goed uit hoor!  :thumbup:

Henk
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hobby kost nu eenmaal tijd Simon, maar het verdient zich terug want het ziet er netjes uit. :arrow: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi,

Bedankt heren ik kijk r met plezier na. Inderdaad Cees, alleen ik had me hier wat op verkeken: 'eventjes wat van die suffe houtjes lijmen'  :-)

Ondertussen bezig met de plateaus tussen de sporen. Twee keer 6 centimeter gemaakt van 2x5mm balsahout. Aan de onderkant daar 2 maal een 60mm houtje gelijmd, voor de stevigheid en vooral om het netjes te lijmen. De eerste staat al op de foto. Tussen de spoorstaven heb ik nog niks, omdat ik nog niet weet wat ik als geleider doe. Ik zat eigenlijk te denken aan n stukje metalen band van 4mm breed ofzo, net alsof het een soort balk is. Aan de zijkanten ri de perrons komt ook nog niks, omdat dit pas komt wanneer de perrons definitief geplaatst worden.

Dan een heel ander ding: de onderdoorgang. Deze is al te zien op voorgaande foto's. Elk perron krijgt 1 trap. No problem so far, maar nu bleek dat by chance er net bedrading op die plaats loopt :( , verleggen is eigenlijk geen optie. Als ik het strak heb uitgemeten en er heel veel werk in stop, dan zou ik met de traptredes zoals bij het trappetje ernaast, ik precies naast de bedrading door het hout komen... Millimeter werk dus. Op de foto's: de spijker aan de onderkant geeft hetzelfde gaatje aan als aan de bovenkant. Nu eerst maar eens opzoek naar trappen...
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Dag Simon,

Ik heb foto nr 3 van wat toelichting voorzien.
Het geeft je wellicht wat meer bewegingsruimte.

Wellicht kun je het blok met kroonstenen een kwart slag draaien en naar boven zetten.
Geeft m.i. nog niets meer ruimte.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi,

Voor mijn gevoel is het al even geleden, maar het is slechts een week of 3.
Goed, terugkomend op de voetgangerstunnel: Hout is gehaald, afmetingen bekend, hoop gepruts in de aantocht. Resultaat komt vanzelf, want uitleggen wat ik van 'plan' ben, is wat omslachtig.

Wel wat anders, deels voor de fun. Die 2 keerlussen aan beide zijden moeten ooit een keer weg, dus nadenken over een vervolg is langzamerhand wel nodig. Aan 1 kant komt waarschijnlijk een keerlus. Die zijn lastig in te richten, dus hieronder een impressie. Zo lijkt het me wel leuk en kan ik precies wat leuke taferelen kwijt. De andere keerlus wordt tzt vervangen door iets van industrie/paradebaan oid. (Vanwege de ruimte ga ik niet verder uitbreiden aan allebei de kanten, aangezien het mogelijk is dat ik later minder ruimte zou kunnen hebben).

Edit: nog even een foto toegevoegd hoe dit er in het echie uit ziet. Foto ook gedraaid om jullie nek wat rare bewegingen te besparen  ;)
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 13 oktober 2016, 18:31:33
Tussen de spoorstaven heb ik nog niks, omdat ik nog niet weet wat ik als geleider doe. Ik zat eigenlijk te denken aan n stukje metalen band van 4mm breed ofzo, net alsof het een soort balk is.

Dag Simon,

Ik moest even zoeken.
Misschien kun je hier wat inspiratie vandaan halen: KLIK: overweg

Henk
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Hoi Simon,

Ik heb een poosje naar de tekening en de foto zitten staren en ben toen in paint met je brandweerkazerne gaan schuiven.
Naar een plek waar je er beter zicht op hebt en meer ruimte om je voertuigen te stallen.
Komt je verzameling ook beter tot zijn recht.

Misschien vind je het wat  :P

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Hoi Tony,

Mirakels, dat is helemaal geen slecht idee. Ik was zo bezig met de standaard keerlusafmetingen dat ik helemaal niet heb nagedacht om een stukje aan te bouwen aan de binnenzijde.
Nu was oorspronkelijk het plan om daar eerst de Bahnhofststrasse te bouwen, in de vorm van een rij huizen (heb ik al eerder laten zien). Maar dat zinde me niet zo, ivm de weidse uitstraling en de tegenoverliggende goederenloods.

Stuk van c.a. 50x50cm aangeplakt met het volgende resultaat. Ik vind t veel ruimer qua opzet en ook de aanrijroute naar het dorp van de FW en de doorgaande weg naar het station komen veel beter tot zn recht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst

Ben blij, dat je er wat mee kan !
Meteen de baan wat groter, Simon  ;)

Grtz Tony

Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Zo, een kort inkijkje in waar ik mee bezig ben. Veel tijd, 'weinig' resultaat, dus ik ga jullie niet al te veel vermoeien met foto's tussendoor.
Terugkomend op het probleem van de electradraden onder het trapgat: ik slijp de eerste 5mm schuin af en daarna ga ik door de plaat heen, dus ik kom precies goed uit.

Ondertussen ben ik me alvast aan het verdiepen in de volgende twee stappen:
- welke kleur ga ik de perrons en de perronranden schilderen (betongrijs waarschijnlijk, maar wat precies... en of ik 2 verschillende kleuren ga gebruiken voor rand en perron...)
- interieur van het station. Ik ga niet overal een interieur inbouwen, maar vanwege de prominente plaats en de grote ramen wel in het station. Inspiratie is nog wat ver weg voor beiden.
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Waarom die trap Simon, de preisertjes kunnen toch zo direct in het zwarte gat springen :-)

Maar die trap is goed gelukt ;) :arrow: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Simon,

Deze volger vindt je trap ook niet verkeerd hoor. :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: klein kijkje in de toekomst
Bedankt heren! Dat zwarte gat moeten ze het nog wel eventjes mee doen, want ik had nog een tegenvallertje vandaag. Hoewel ik precies uitkom naast de voedingsdraden, eerder beschreven, komt de laatste tunnel precies op de plek van een dradenkruispunt. Alles is strak gespannen, dus waarschijnlijk moet ik tig draadjes gaan verlengen en dat is een rotklusje  B)

Gisteren en vanmiddag nog wel wat anders gedaan. Aan de hand van het boek 'Das Grosse Modellbahn Werkstattbuch' de plattegrond (meest logische variant) van het stationsgebouw getekend. Commentaar is welkom.

Edit: de bovenverdieping is nog niet helemaal duidelijk, want daar heb ik geen tekeningen van. Ik zat te denken aan een dienstwohnung + een extra wartesaal (beneden dan van tussenmuur weg) of restaurant.
Dit is het station: Gera Liebschwitz
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Zo, eigenlijk wilde ik wachten totdat het helemaal klaar was, maar dat heb ik niet volgehouden. Na bijna nog een volle week zwoegen is 80% van de tunnel klaar.
Nadat de openingen waren gezaagd heb ik de bodem en 1 zijkant gezaagd, gespoten en bekleed. Vervolgens de andere zijkant tussen de trapgaten ingemeten en geplaatst.
Die ook gespoten, incl de passtukjes van de trapgaten. Dan verlichting inbouwen en posters plakken. En dan een test. Eitje... toch?

Foto's spreken voor zich. Wat er nu nog moet gebeuren is het volgende: trappen afmaken (moet nog c.a. 60% van de hoogte); poppetjes installeren, plafond en traphuizen witten en draden verlichting en draden die omgelegd moeten worden nog solderen, dus de rest van de week heb ik nog wat te doen.
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Dat ziet er behoorlijk bewerkelijk uit Simon! Zo te zien wel een mooi eindresultaat!

En succes met de laatste stappen!!
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Dat "zwarte gat" Simon, is een mooie tunnel aan het worden. :arrow: :thumbup:
Sucsez met de laatste loodjes.
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Dat is niet niks,wat je daar gemaakt hebt, Simon  :thumbup:

Jij gaat echt tot het gaatje  :D
Dat belooft nog wat voor de toekomst !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Hi Simon,

Ziet er goed uit.
Waarvan en hoe heb je die tunnel verlichting gemaakt ?

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Vriendelijk bedankt heren, dat geeft weer energie om verder te gaan :)

@Harald: heel eenvoudig eigenlijk; een ledje genomen, pootjes er bijna af, draadjes eraan. Op de goede plek een gaatje doorboren voor de draden en dan vervolgens met steeds grotere boortjes het gat uitboren, maar dan tot de diepte van de led zelf. Uiteindelijk krijg je dus een 'kap' in het hout, met een doorgaand gaatje voor de draden. De lampen 2mm laten uitsteken en de draden bovenlangs, onder de rails door, naar de buitenzijde van de tunnel terugleggen en klaar. Als dit nog vaag is, shoot.
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
is duidelijk

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Prachtig mooi gemaakt Simon. :thumbup:
Als de preisertjes geïnstalleerd zijn zal het geheel nog mooier zijn. :)
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Ziet er weer goed uit Simon :thumbup:
Dat plaatsen van die ledlampjes is een slimme oplossing.
Weer wat geleerd.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Mooi perron ben je aan het maken Simon en leuk die trap naar de onderdoorgang  :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: 'eerste' test bahnsteiguntergäng geslaagd
Goedenavond,

Er wordt ondertussen het een en ander gedaan, maar ik wil eerst even wat advies over verf.
Voor dat ik verder kan wil ik een aantal zaken schilderen of in ieder geval de kleur vaststellen.
- Ballast: donker bruin (om de grijze vlaktes van perrons te doorbreken en om het niet modern voor te doen komen zoals dit )
- Bahnsteigkante: grijs (kleur van betonelementen, ik vermoed dat dit lichter is dan standaard betonoppervlaktes (rijbanen etc), dus lichter/creme-achtig. Zoiets dus ).
- Bahnsteig oppervlak: eveneens grijs. (Het perron is niet bekleed met kinderkopjes of klinkers zoals hier, dus het moet wel beton zijn. Alleen voor het mooie wel afwijkend van de bahnsteigkante)
- Toegangsweg: geasfalteerd, dus ook grijs. (Toentertijd was er geen zoab, dus het mag geen zwart/donkergrijs zijn. Zoiets dacht ik aan voor de weg ).

Goed, zoals jullie zien heb ik circa 3 kleuren grijs tot nodig. Ik wil voorkomen dat het uit vogelvlucht 1 grote grijze massa wordt, maar hoe. Ik heb geen airbrush (ook geen plannen voor), dus het moet ouderwets met roller/kwast. En nee, ik wil er eveneens geen kapitalen aan uitgeven, anders had ik ook wel duurdere perrons gekocht  :D ...

Alvast bedankt voor het meedenken! Ps: heren hieronder ook vriendelijk bedankt!
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs

Hoi Simon,

Zelf mengen !
Koop 2 tubes ( wit en zwart ) goede acrylverf van Amsterdam. Dekt beter, kleurecht en blijft echt heel lang goed.
Zorg voor 3 lege boterbakjes of anderzins en maak 3 tinten grijs ( Hoeven er geen 50 te zijn  :D )
Begin met een flinke kwak wit en meng dan zwart bij. Na gebruik ff met een plantensproeier op de overgebleven verf in het bakje sprietsen en deksel erop. Kun je echt heel lang gebruiken.

Succes !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
T zal wel zoiets worden denk ik. Het nadeel vind ik dat je niet 123 een mengsel later kan namaken. Misschien dat ik uitga van de beide kleuren normaal grijs en warm grijs, en daar naar smaak wat wit of zwart aan toevoegen. Ik vraag me wel af, hoe ik de 'betonelement-look' erop krijg, is het handig om daar een drupje bruin/beige aan toe te voegen?
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs

Hoi Simon,

Als zo'n potje (bijna) leeg is, gewoon bewaren, kun je later zó weer - in een ander potje- namaken. De bodem zit dan nog vol kleur.
Mengmeng en als je denkt dat het goed is, een smeer verse in op de bodem van de oude, laten drogen en later kijken of het goed is.

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Of pak het boek Vijftig tinten grijs erbij...  :P
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Hoi Simon

Het gene je ook kan doen bv is naar zoals hier in BE, naar Gamma en daar grijs laten mengen 3 soorten.
Je kan heb dan stalen kost je 7 of 8 euro per pot, en dan de nummers bewaren heb je daarna altijd je juiste kleur weer terug.
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Simon,
Mijn scchonvader lag onlangs een week in het het ziekenhuis en toen heb ik he m gevraagd of hij de dopjes waar hij zijn medicatie in kreeg voor mij wilde bewaren.
Deze ga ik gebruiken om te kijken hoeveel ik van de ene kleur en andere gebruik.
Uitscheppen, mengen en zonodig aan passen. Mengverhoudingen noteren.
Als je dan de juiste verhouding hebt
Citaat van: Tony op dinsdag 22 november 2016, 11:39:06
Zorg voor 3 lege boterbakjes of anderzins en maak 3 tinten grijs.
Na gebruik ff met een plantensproeier op de overgebleven verf in het bakje sprietsen en deksel erop. Kun je echt heel lang gebruiken.

Nu hoef jij van mij het ziekenhuis niet in voor die dopjes maar misschien kun je iets vergelijkbaars op de kop tikken. :biggrin:

Op je foto 'bahnsteig' zie je ook meerdere kleuren grijs en je zou eventueel met de 'drybrush' methode dit kunnen namaken.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Hi Henk, Simon en de rest...

We wilden al jaren niet naar het ziekenhuis dus maar kauwgom gaan kauwen.
Dus de verpakking bewaren.

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Nog een mogelijkheid voor de verf.

De witte doppen van melk en yoghurt pakken. Heb je gelijk 2 groottes.

ik heb op 2 plaatjes gaten gezaagd en vervolgens beiden op een ander plaatje gelijmd.

Zodoende heb ik 2 x 6 bakjes voor verf.

Hier zit geen patent op. O:-D
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Bij de apotheek krijg je voor een paar euri zalfpotjes in diverse maten waarin je de zelf gemengde verf kunt bewaren.

   Gr.Leo
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: hulp nodig bij bepalen tinten grijs
Hi all,

Op de berichten hiervoor kom ik nog een keer terug, even een tussendoortje dat toch wat aan de kleine kant was voor Nieuwe aanwinsten 2017  >:-D
Om de baan wat levendiger te maken en mezelf werk te bezorgen, weer wat aankopen gedaan.

Als eerste een kibri MB tankwagen voor bij het tankstation (de laatste moet wel bevoorraad worden).  De brandweerwagen was nu echt de allerlaatste voor de kazerne:
een tijdje heb ik geschipperd door een Rüstwagen (gereedschappenvoertuig) door te laten gaan als Löschfahrzeug (bluswagen), maar dat kon niet langer meer. Nu dus een echte LF'er.
Verder een Brekina vrachtwagen, voor bij de goederenloods, ook daar had ik nog niets voor. Dan een shovel/bulldozer in wat lijkt 1/87. Komt tzt bij de kolenhandelaar denk ik.
En als laatste een zweigleistraktor, uitdaging om die verlicht te krijgen op t spoor  :D , leuk bij t rangeren.
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
Citaat van: Simon BR39 op zaterdag 14 januari 2017, 18:57:23
De brandweerwagen was nu echt de allerlaatste voor de kazerne:
"Echt de allerlaatste"  :-) Dat herken ik wel.
Daar heb ik voor mezelf toch wel (heel) vaak moeite mee. Er is (bij mij) altijd wel een excuus voor weer een laatste. :P
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
de een na laatste
de laatste
de aller laatste ......  >:-D
wil je het hebben, heb je de centen ervoor dan, dan ......  gewoon doen.  :idea:

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
 @citaat
Dat roep ik ook al jaren, maar toch vorig jaar de forumlok gekocht.
Het jaar daarvoor de 20-jaar insiderlid lok gekocht.
enz. enz.

We zullen zien Simon. :) :)

Henk
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: kleine aanwinsten - opknappertjes

Hoi Simon,

Dat zijn weer fijne aanwinsten  :thumbup:
De brandweer kan i.v.m. motorpech nooit genoeg voertuigen hebben  :P

Ben benieuwd naar het pimpwerk !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: treinaanwijzer (o.i.d.) vraag...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: treinaanwijzer (o.i.d.) vraag...
N middag allemaal,

Wat betreft voorgaande berichten: vooruit, we kopen inderdaad wat we willen en wees niet ongerust, t.z.t. komen r nog diverse berichten over.

Een andere kwestie wil ik even onder de aandacht brengen, waar ik zelf niets over kan vinden (of te weinig over weet, om er goed na te zoeken).
Op het perron komen straks diverse borden en andere accessoires te staan. Daarbij horen ook treinaanwijzers. Al jaren zijn die gedigitaliseerd of in ieder geval geautomatiseerd (denk aan de bekende klappertjesborden van Gare du Nord). Heel in het begin had je de treinaanwijzers (zugzielanzeiger) die bestonden uit diverse pijlen, waarvan de relevante aanwijzer omhoog werd geklapt door een beambte.

Mijn vraag is, wat is er nu precies van toepassing in tp3b/4? De oudere klapbord varianten zijn net te ouderwets, de digitale borden lijken me te nieuw zeg maar.