Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De PC-versie van de CS2

Gestart door brund55 zondag 28 december 2014, 12:30:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
De PC-versie van de CS2
De nieuwste loot van de digitale besturing van Märklin, de PC-versie bij de CS2, is onlangs beschikbaar gekomen en heeft nog geen eigen plaats op dit forum gekregen.
Tijd om een apart topic hiervoor te starten.

De info van Märklin bij het programma is hier te vinden, evenals de downloadlink.
Deze info is echter summier. Er is ook nog geen handleiding aanwezig, vandaar dat ik via dit topic probeer de ervaringen van gebruikers bijeen te brengen; aarzel niet en meldt ze op dit topic. Tips, op- en aanmerkingen e.d. zijn ook welkom.

Belangrijke meldingen worden in dit startbericht verzameld.

Het PC-programma heeft 2 gebruiksmogelijkheden:

  • de Demo-Modus en
  • de Verbinding met de CS2-modus.

In de 1e modus kan de verschillende mogelijkheden van het programma bekijken door op de icoontjes en de tabs Keyboard, Layout, Memory, Setup en Control te klikken. Een aardige manier om een beetje wegwijs te raken op de CS2.
In de 2e modus kan je daadwerkelijk alles aansturen. Er is echter één maar: Om maar meteen duidelijkheid over het PC-programma te verschaffen: het is een aanvulling op de CS2, qua werking te vergelijken met een aan de CS2 gekoppelde MS2, maar met de grafische functies van de CS2. In andere woorden, het PC-programma is een aan de CS2 gekoppelde slave, niet zelfstandig (dus los van de CS2 ) te gebruiken.

Binnenkort meer aanvulling op dit eerste bericht.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
De eerste tip bij het gebruik van de PC-CS2 versie. Als het programma geïnstalleerd is en opgestart wordt kan het tot 2 minuten duren voordat de functies Keyboard, Layout en Memory volledig werkzaam zijn.

Het beeld op het computerscherm is overigens geen 1 op 1  afbeelding van de CS2, dit is o.a. afhankelijk van je grafische instellingen op de PC. Het kan ook voorkomen dat de functieafbeeldingen bij de gekozen loc op de PC-CS2 niet identiek zijn aan die op de CS2. Je kunt ze wel aanpassen op de computerversie.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Hé Dick,

Van mijn kant (ergens gelezen  ;))....

TIP 2:

Als je het programma (dus niet de data-bestanden) hebt geïnstalleerd op de standaard aangegeven locatie (C:\Program Files\Maerklin\CS2) dan vindt je in die directory het bestand; Readme CS2 PC-App.pdf.

Dit is welliswaar duitstalig (maar afbeeldingen zijn redelijk universeel).

Een klein aantal wetenswaardigheden, wellicht een duwtje in de rug.

Groeten,

Jan
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Hoi Jan,

Bedankt voor je tip. :thumbup:
Re: De PC-versie van de CS2
Gelukkig een apart draadje.

Hans , je suggestie om eerst de PC op te starten en dan pas de CS2 werkt niet. Alleen als het CS2 is opgestart en ik start daarna de PC dan kan ik op de PC het ikoon aanklikken en start de procedure vanzelf. Je ziet dan verschillende meldingen voorbij flitsen, waaruit je kan opmaken dat de PC, gegevens uit het CS2 overhaalt.

Overigens las ik op de nl-website van M dat er in jan.2015 een handleiding beschikbaar komt. Wel wat laat, maar toch hij komt er. Ik denk dat ik daar maar op wacht, want je probeert maar wat, er gebeurt wel iets, maar herhalen, ho maar. Het is me b.v. nog niet gelukt om een grotere window op de PC te voorschijn te toveren, zodat je b.v. de lay-out wat groter ziet en wat makkelijker kan veranderen. Of je dan ook vanuit dit scherm de wissels via je pc kan bedienen, ik weet het niet, ze zeggen van wel.

Overigens de tip van de read-me file (erg vreemd in een duitstalige omgeving) is een goeie. Bedankt Jan.

groet Nico

PS vroeger kon ik een melding maken dat ik het met een bijdrage eens was. Dit kan nu niet meer. Helaas een goede reactie mogelijkheid om zeep geholpen. Nu moet je een antwoord geven of niets. Het eerste is onnodig veel werk en het tweede is niet netjes richting tipgever.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Vraagje: Kunnen jullie van de verschillende schermen het formaat wijzigen. Bij mij gaat dat niet. Mvg. Jean.
Re: De PC-versie van de CS2
Nog even het volgende.

Als de pc geen CS2 vind, dan komt er een melding van een simulator. Zie foto1. Als ik dan de simulator kies dan komt er een overzicht. (foto2) Wat ik daarmee aan moet, geen idee. Dus toch maar wachten op de handleiding.

groet Nico
Sorry de foto's zijn wat bewogen maar dat zal wel aan de opwinding liggen. Moet ik dus niet doen.

Bij mij lukt het ook niet om de windows te vergroten.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Voor Nico: Tip 3 . Als je eerst je PC-versie hebt opgestart en daarna de CS2 dan kan je wel degelijk verbinding maken met laatstgenoemde.
De handelswijze is als volgt. Druk 2x de spatietoets van je computertoetsenbord in kies dan het tabje Setup. Je kan dan verbinding met CS2 aanklikken.
Deze truc is ook toe te passen als je verbinding met de CS2 hebt, maar de Keyboard- en de Layoutfunctie niet werken.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Citaat van: KeyWest op dinsdag 30 december 2014, 13:35:36
Vraagje: Kunnen jullie van de verschillende schermen het formaat wijzigen. Bij mij gaat dat niet. Mvg. Jean.

Alleen het formaat van de Layout is te wijzigen (vergroten).
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 30 december 2014, 13:15:44
..... Het is me b.v. nog niet gelukt om een grotere window op de PC te voorschijn te toveren, zodat je b.v. de lay-out wat groter ziet en wat makkelijker kan veranderen. Of je dan ook vanuit dit scherm de wissels via je pc kan bedienen, ik weet het niet, ze zeggen van wel .....

Het is een beetje omslachtig, ik hoop echt dat ze het nog gaan verbeteren, maar het 'vergroten / in een apart venster' tonen van de diverse functies is wel degelijk mogelijk.

TIP 4:

- Zorg ervoor dat je in de 'Control' view bent (dus 2 locs kunt bedienen),
- Klik met je LINKER-MUIS-KNOP op het 'Layout' tabblad.

'Thats all'...

Het apart openen in een los kader valt ook toe te passen op de Keyboard en Memory tabbladen.

Groeten,

Jan
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Jan,

Het vergroten lukt alleen bij de Layout. Probeer maar eens het aparte Keyboardvenster te vergroten, dat lukt niet. Er zit nl. geen maximaliseerknop op. Bij Layout wel.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
@modeltreinverzamelaar: Als je je sporenplan goed in de Layout hebt ingevoerd, kan je in dat scherm de aangesloten seinen, wissels e.d. bedienen door met de muisaanwijzer op het bewuste onderdeel te klikken.
Re: De PC-versie van de CS2
Nou, met de tips van Dick en Jan het nodige uitgeprobeerd en ik moet zeggen ik ben een aantal stappen verder gekomen. Maar niet alles is verlopen zoals door Dick en Jan is aangegeven. Hier het verhaal.

Om te kunnen beginnen en beide apparaten staan aan, dan moet ik de PC opnieuw laten opstarten. De PC laat zich niet dwingen zoals Dick beschreven heeft. (zie foto1) Ik heb beiden geprobeerd, alleen het opnieuw opstarten van PC geeft helpt. Als de PC opgestart is druk ik op het CS2 icoon. De PC zoekt verbinding met het CS2, haalt een aantal files over en na ca. 2 minuten is alles in rust.
Vervolgens druk ik met de RECHTERMUISKNOP op lay-out. Er opent zich nu een venster met de lay-out zonder raster. Ik druk vervolgens op het sleuteltje in dit lay-out venster en het raster verschijnt met de symbolen aan de rechter- en onderkant. Ik kan nu, echter in het kleine venster, de lay-out wijzigen.

Ik wil echter een groter venster hebben. Dit bereik ik door nu met de LINKER muistoets op de control keuze te klikken. (let op de lay-out toets wordt blauw) en vervolgens voor de tweede keer, maar nu ook met de LINKERMUISTOETS, op de lay-out keuze te drukken. Er opent zich nu een tweede venster met de lay-out; dit venster kan ik nu maximaliseren, maar daar heb je weinig aan. Je kan dit venster ook, door met de muis op de randen te gaan staan, het venster op elke gewenste grootte krijgen.

Zo kan je ook een apart venster openen voor keyboard en memory. Alleen deze vensters zijn niet te wijzigen, zoals al eerder door anderen is aangegeven. Alleen het lay-out venster is de vergroten of te verkleinen zoals hierboven beschreven. (zie foto 2 en 3)

Het vergrote venster van de lay-out heeft geen menu opties om zaken aan te passen. Om dit te kunnen doen moet je met de rechter muistoets wederom op de lay-out keuze drukken. Dan wordt dit venster actief en krijg je de symbolen. Ga je dus veranderen, dan maak je in het kleine venster de keuze: deze keuze kleeft als het ware aan je cursor. In het grote venster activeert dan de cursor de gewenste bewerking. Je moet er maar op komen. (zie foto 4)
Een andere bewerking betekent dus opnieuw naar het kleine venster de keuze maken en dan weer naar het grote venster de bewerkingen uitvoeren.

Oh, ja dat vergeet ik bijna maar is erg belangrijk. Als je stopt en je wil de veranderingen opslaan, klik dan eerst op het GROENE VINKJE in het kleine scherm. Dan pas wordt alles bewaard. Je kan dit mooi controleren door ook op je CS2 het lay-out scherm voor te zetten. Enkele seconden nadat je het groen vinkje heb aangeklikt zie je de veranderingen op het CS2. Ik moet zeggen, dit is erg fraai!!

Ik heb op deze manier binnen een uur een totale baan met een stuk of twintig wissels en ca 40 meter rails in het schema getekend. Het gaat razendsnel op een groot scherm met muis.

Ik heb nog niets kunnen besturen maar dat is de volgende stap. Eerst hier maar eens wat ervaring mee opdoen, nu ik het spul een beetje in de vingers ga krijgen.

Groet Nico
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 30 december 2014, 17:14:52

Om te kunnen beginnen en beide apparaten staan aan, dan moet ik de PC opnieuw laten opstarten. De PC laat zich niet dwingen zoals Dick beschreven heeft. (zie foto1)

Nico,

Als je bij foto 1 het groene vinkje bij geen verbinding melding aanklikt, dan verschijnt er een nieuw venster, GFP. Dit venster wegklikken en 2 x de spatiebalk indrukken en en daarna de Setup tab aanklikken met linker muistoets. In het nieuwe menu verbinding met CS2 kiezen. Heb nu verschillende startscenario's doorlopen en deze methode werkt telkens weer, in ieder geval bij mij.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Is er niks mis met je netwerkinstellingen?

Doe eens op beide kanten een vast IP adres?

Groeten,

Jan
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 30 december 2014, 13:15:44
Gelukkig een apart draadje.

Hans , je suggestie om eerst de PC op te starten en dan pas de CS2 werkt niet. Alleen als het CS2 is opgestart en ik start daarna de PC dan kan ik op de PC het ikoon aanklikken en start de procedure vanzelf. Je ziet dan verschillende meldingen voorbij flitsen.
groet Nico
Hoi Nico,

Nu we een aantal dagen verder zijn, begrijp ik uit de verschillende verhalen dat het programma op de PC dus als slave fungeert, en niet als master.
Dus ligt de opstartprocedure toch anders, en bedankt voor je info daarover :thumbup:
In ieder geval wordt er wel gecommuniceerd tussen centrale en pc, dat kan je dus aan die meldingen zien.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De PC-versie van de CS2
Hallo Dick.
Allereerst bedankt voor je duidelijke aanwijzingen. ik heb je verhaal enkele malen uitgeprobeerd, maar als eindresultaat blijf ik de melding uit foto1 houden. Ik heb alle mogelijkheden uitgeprobeerd; alleen als ik de pc een herstart geef en het CS2 staat aan, dan krijg ik een verbinding tot stand. Het duurt soms wel enkele minuten voordat de verbinding tot stand komt, dus ik moet geen haast hebben. In alle andere gevallen krijg ik geen verbinding. Waarom het bij jou wel lukt en bij mij niet? Er zal wellicht ergens in de diepe ingewanden van windows een vinkje zitten dat verkeerd staat. Wie het weet mag het zeggen. Ik hou me nu maar vast aan wat bij mij werkt. Het geeft wel aan dat je voorzichtig moet zijn met opmerkingen in de trant van "zo zit het" want het kan zomaar bij iemand anders toch anders zitten. Ik spreek dan voortaan ook in de trant van: bij mij werkt het zo en zo.....

Hallo Jan.
Bedankt voor je opmerking aangaande de netwerkinstellingen. Helaas heb ik daar 0,0 verstand van. Ik weet dat elk apparaat op het net een adres heeft, volgens mij het IP-adres, maar dan houd het op. Of het een vast adres is of een toegewezen adres weet ik zo wie zo niet. Ik denk dat het CS een vast adres heeft, mijn PC een toegewezen adres van de netbeheerder en de DNS- server ook een vast adres. He, he, is dit een hobby ?????
Je begrijpt wel dat ik niet in deze adressen ga zitten veranderen, als ik dat al kan. Als dit belangrijk is dan zal er t.z.t. in de handleiding wel iets over gezegd worden. Dus ik doe met je opmerking verder niets.

Hallo Hans,
inderdaad werkt de PC als slave; het neemt instellingen van het CS2 over. Deze meldingen zie je bij voorbij komen als de PC verbinding maakt met het CS2.
Ik kan op de PC in het control scherm de beide lok keuzes veranderen. Bij herstart van de PC staan deze lokkeuzes nog steeds in het bestand, echter ze worden , bij mijn configuratie, NIET overgenomen in het CS2.
Dit in tegenstelling tot de lay-out veranderingen die na het klikken op het groen vinkje , wel worden overgenomen. Tot zover ben ik nu gekomen. Wellicht de komende dagen eens kijken of de baan via het PC scherm te besturen is.

Groet Nico
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De PC-versie van de CS2

Hallo iedereen,
Ik ben GWS en totaal nieuw met mijn  allereerste bericht. Ik dacht vorige week heb ik een email ontvangen van M met mededeling dat er een wijziging in de maak is ivm de nieuwe update CS. Er werden automatisch dingen gewijzigd in bestanden en er werd aangeraden nog niets te gaan ondernemen, totdat er van M weer een bericht komt dat alles weer OK is. Zijn jullie daarvan op de hoogte?
Met vr gr GWS
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Welkom op het forum GWS.

We zijn hier zeker van op de hoogte, echter gaat het hierbij niet om een fout in de update van het CS, maar om een fout in het nieuwe CS PC-programma. Märklin heeft hiervoor al op 19 december een setup ter beschikking gesteld: klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Komende week zal mijn CS II opgehaald worden, en de juiste update heb ik al geparkeerd op 1 van mijn schijven.
Ben ook ergens wel benieuwd wat er nu wel en niet kan, als je de CS verbind met de pc.

We gaan het allemaal meemaken, alleen heb geen vaste baan dus de bevindingen van mijn kant zullen uit testopstellingen bestaan.
Dan hang ik gewoon een wissel aan een decoder, en dan wil ik hem met de CS als met de pc kunnen bedienen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2009

offline
Re: De PC-versie van de CS2
De CS2 kan je via het Internet laten updaten . .
Zojuist gedaan.. gaat prima.  Duurde wel lang.. als je er op wacht...
Twee kopjes koffie later.. Klaar !!!!!
De prijs versie is wel handig 😊
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Heb  je het nu over de CS2 of over de PC-versie van het besturingsapparaat? Bij mijn weten kan je de PC-versie (het onderwerp van deze topic)  niet updaten.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Beste mensen,

Ben nu bezig met de CS2 en de PC functie, echter ik loopt tegen een probleem aan.
Dat is dat ik via de PC geen toegang hebt naar mijn control functie, zowel de snelheid als via de sleutel kan ik niet bedienen. (zie bijlage)

Mijn PC en CS2 hangen in een netwerk omgeving, PC via een netwerkkabel aangesloten en de CS2 via TP link aangesloten (via het stopcontact adapter
Wie weet de oplossing van dit probleempje, jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Groeten
Rob
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Volgens mij is de aanduiding 'Neven-apparaat' niet gebruikelijk.

Heb je in de CS2 zelf nog iets aangepast?

Groeten,

jan
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Hallo Jan,

Net even getest, met het volgende resultaat.
Dat ik kan wel Keyboard, Layout bedienen via de PC versie van CS2.
Echter de Control functie kan ik niet bedienen via de PC versie.
Wat kan dit zijn????

Groeten
Rob
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Citaat van: i_m_johny op zondag 20 september 2015, 19:09:55
Volgens mij is de aanduiding 'Neven-apparaat' niet gebruikelijk.

Dit is gebruikelijk, bij mij verschijnt het ook en alle functies werken.

Citaat van: Cavia op zondag 20 september 2015, 19:26:49
Echter de Control functie kan ik niet bedienen via de PC versie.
Wat kan dit zijn????

Heb je wel een loc gekozen (klik in het venster Geen loc zoals gebruikelijk bij de hardwareversie CS2 ) ? Als je geen loc kiest is de Controlfunctie niet werkzaam.
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Hallo Dick,

In de CS2 heb ik in de control een loc staat, echter in de PC wordt deze niet overgenomen in de Control.
Ook de bediening van het Keyboard wordt niet overgenomen, wel de layout van het keyboard.
Wat kan dit zijn ????

Groeten
Rob
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Misschien werkt dit ====> klik
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Hallo Dick,

De link die jij mij gaf, doorgelezen en toegepast en het WERKT nu.
Jij bedankt voor de info.

Groeten
Rob
Re: De PC-versie van de CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De PC-versie van de CS2
Graag gedaan, daar zijn we tenslotte voor op het forum: om elkaar te helpen  ;)