Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Pruisische G9

Gestart door Laenderbahn027 zondag 20 september 2015, 22:20:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Pruisische G9
Hallo!

En ineens zag ik haar, bladerend door Super Anlagen 2 - 2015: een stoomloc van de KPEV, type Mallet, genaammd G9. Ik viel spontaan voor haar, ze was iets wat ik nog nooit eerder gezien had:

Bronnen:

Foto's 1, 2: www.wmtmk.pl
Foto 3: www.malletlok.de

Foto 1:


Foto 2:


Foto 3:


Als model is ze tot op heden alleen verschenen als kleinserie-model van de firma DRG Modell Berlin, met natuurlijk de bijbehorende prijs. Voor zover ik weet is ze niet meer beschikbaar, maar ik heb al contact gezocht met deze firma. Aangezien de website sinds 2013 niet meer geupdate lijkt, vrees ik het ergste... Daarnaast (dank Bert/ Brutus) heeft/ had Micro Metakit haar in het programma, althans in de technisch vergelijkbare Sachsische variant, alsmede de Epoche II varianten.

Verder onderzoek maakt duidelijk dat de DRG deze loc weliswaar overgenomen heeft, maar niet onder de nieuwe nummering heeft ondergebracht. Desalniettemin lijkt me wel de nodige ruimte aanwezig voor meerdere modellen:

Epoche I: Pruisen, Baden, Sachsen (al wijken deze laatste 2 iets af van de Pruisische variant, maar dat lijkt me eenkwestie van details)
Epoche II: DRG, PKP (Polen), Chemin de Fer l'Est (Frankrijk), NMBS (België)

Epoche II is volgens mij populairder dan I, maar nog altijd is het denk ik niet interessant om een dergelijk model uit te brengen vanuit het oogpunt van één van de Grote Producenten. Wellicht iets voor Brawa?

Neemt niet weg dat ze in mijn ogen zonder meer dezelfde klassieke schoonheid heeft als andere locs van het type Mallet!

Met vriendelijke groet,
William




Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2012

offline
Re: Pruisische G9
Dag William,

Ik vind het ook een zeer mooi model, maar of Brawa het durft of wil.....ik weet het niet.
Desalniettemin blijven we hopen :D

Groet,
Bert
Re: Pruisische G9
nobody
gast

Re: Pruisische G9
Vraag het aan Brawa... ;)
Meer info over de G9 ===> klik en klak
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisische G9
Ach, we kunnen het proberen, niet waar? (Het vragen aan Brawa)

Ik heb nog gedacht aan een ombouw op basis van Roco's BBII (zeg maar een "Edwardje"  ;)), maar deze heeft totaal andere maten. De G9 is de XL-versie van de BBII.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisische G9
Mail naar Brawa verstuurd.
Re: Pruisische G9
nobody
gast

Re: Pruisische G9
Mooi. Als ze in productie komt, zal ik dat (denkelijk) niet meer meemaken... :(
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2012

offline
Re: Pruisische G9
Dag Wim,

De ontwikkelingen in de zorg gaan snel, dus zeg nooit nooit :D

Groet,
Bert
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2012

offline
Re: Pruisische G9
Dag William,

Heeft de firma Brawa al van zich laten horen?

Groet,
Bert
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisische G9
Toch nog even een updatetje, nu van de producent van de G9:

G9 zufällig ein Bausatz in ein paar Tagen: Gehäuseätzbleche, Räder, Gussteile, Tenderteile ohne Antrieb oder Motor, auch kein Bauplan, nur diverse Fotos.Hier empfehle ich den Antrieb von Serienloks einzubauen.

Dus niet compleet, geen handleiding, ernstig hobby-project waar ik de ervaring niet voor heb...

Van Brawa niets meer gehoord, maar denk dat daar mail-technisch iets foutgegaan is. Misschien nog eens proberen...

Groeten,
William
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisische G9
En wederom een compleet onverwachte update: ik ben door de producent benaderd of ik interesse heb in een compleet bouwpakket deze keer. Geen handleiding, dus hogere bouwkunst vereist, aldus de schrijver. Prijs: ?500+.

Tja... Kan het wel doen, maar of ik 'm ooit mooi:

a) gebouwd krijg;
b) geverfd krijg;

is maar zeer de vraag. Wellicht is er iemand met bouwervaring van messing modellen in Midden-Limburg? Dan zou ik daar eens mee kunnen babbelen...

Groeten,
William
Re: Pruisische G9
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisische G9
Opnieuw onverwacht, 2 maanden later, het volgende aanbod:

Die pr G9 ist ein sehr kompliziertes und nur mitgroßer Erfahrung weitgehend selbständig zu montierendes Modell. Es gibt keine Bauanleitung, weil deren Herstellung etwa die Arbeit macht, die die Montage bedeutet. Natürlich gibt es zahlreiche Fotos des Fertigmodelles und eine Übersichgtskizze, was Dir aber nichts nutzt, wenn Du nicht weißt, wo es hingehört.
Es handelt sich also um eine Bauteilesammlung, die nun weitestgehend komplett ist:
Lokbauteile 680 ?,
Tenderbauteile mit montiertem Antrieb Maxxonmotor 180 ?.
Ich glaube, das Dich das Modell eher zur Verzweiflung bringen wird als Dich glücklich zu machen. Du könntest die Bausätze kaufen für 860 ? und den Entwickler fragen, ob er Dir das Modell nochmal baut für 1100 ?. Dann müsstest Du den Bausatz bezahlen, ein gutes Jahr warten und bekommst das fertig montierte Modell lackiert und gut laufend auf den Tisch gestellt. In Preußisch oder rot/schwarz wie sie in Wirklichkeit z.B. in Kattowitz gelaufen ist und 1920 in der DRG-Liste als BR 55 aufgelistet war.


Enerzijds bizar veel geld, anderzijds zijn er jaren bij geweest dat ik meer aan de hobby heb uitgegeven. Maar ja, dan hebben we het over een 2-rail model... Ik denk er nog even over na, maar het lonkt wel... Tot een Brawa in het najaar aankondigt met een dergelijk model te komen voor de helft van het geld! Tja...