Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Landhuis "de Dorschkamp"

Gestart door duizendpoot zondag 24 augustus 2014, 14:03:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Landhuis "de Dorschkamp"
Ik vind het niet zo leuk om in m'n uppie grotere banen te bouwen. Maar wel leuk om weer een bouwwerkje op pizza formaat te bouwen. Nu wordt het een landhuis dat rond 1920 gebouwd werd en in 1968 tegen de vlakte ging. Het stond in Wageningen en in de periode 1947 t/m 1968 was het een instituut voor het bosbouwkundig onderzoek.



Zoals jullie zien is het niet echt recht toe recht aan, vooral de dakconstructie is vrij ingewikkeld. Nu zijn er wel architecten tekeningen maar die wijken af van de uitvoering dus de footprint en een oude houten maquette (schaal 1:50) zijn de maten waar ik het mee moet doen. Dus zelf maar tekeningen...



De stand naar een paar dagen snijden en plakken.

 

Meer plaatjes
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Hoe krijg je het voor elkaar, ik blijf je volgen.

Groet
Harald
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Prachtige woning
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Weer een heerlijk project om je in uit te leven, Hans!  :thumbup:
Het is inderdaad een prachtig pand, wat zonde dat zoiets
is afgebroken toen ik werd opgericht ...

Groeten,

Erik.
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"

Mooi project, Hans  :thumbup:

2 vragen, van wat voor materiaal is het gemaakt en is dit schaal 1:87 ?

Grtz Tony
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Hoi,

Ik sluit me bij Tony aan, eens te meer omdat ik uiteindelijk ook zelf mijn huizen wil gaan bouwen. Zaken als welk materiaal spelen natuurlijk een grote rol. Ik neig naar foamboard (papier verwijderen, maar ik heb er nog geen gevonden waarbij dit kan) of forex. Maar wat gebruik jij? Het ziet er geweldig uit, ik blijf je ook volgen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Prachtig gedaan tot nu toe.
Ik blijf het even volgen.
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Er komt een update want inmiddels wordt het dak gemaakt.  ;)

@ Tony en William, ik gebruik als basis uitsluitend Forex of iets wat er op lijkt. Aanvankelijk wilde ik naar schaal1:100 maar m'n ogen... dus werd het weer gewoon H0 (1:87).
@ Erik, in die tijd werd daar niet moeilijk over gedaan gewoon slopen als het in de weg stond.
@ Mearaluna, dank je wel  ;)

Groet, Hans
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
@Eric, "afgebroken toen ik werd opgericht " hoezo werd jij niet gesticht dan? :)
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Re: Landhuis "de Dorschkamp"

Na een paar maanden wordt er nu toch weer gewerkt aan deze maquette. Het dak van bouwdeel 1 lijkt nu eindelijk te passen en werd het tijd om aan de ronde gevel te gaan werken. Het ronde deel is opgebouwd uit een stukje 1″ elektriciteit buis. Het kan niet uit de losse pols gesneden worden en dus eerst maar de gevels tekeningen en een uitslag gemaakt. De print is op een stukje styreen van 0,5 mm geplakt en zijn eerst de ramen uitgesneden. Daarna is het styreen op de basis geplakt en kan een paar dagen drogen. Tijdens WO-2 is het pand beschadigd en de eerste foto?s geven aan dat de ramen in de ronde gevel recht zijn. Echter na de WO-2 is er opgebouwd en werden er in de vestibule twee ronde ramen van 45 graden geplaatst. Om het mezelf niet te moeilijk te maken ga uit van de situatie vóór 1940.

Groet, Hans
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Da's een flinke architectonische uitdaging geworden Hans! :eek:
Het maken van de kozijnen zal zeker toch nog wel een gepriegel worden ...
Het resultaat tot nu toe is :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Dank je wel Erik. En die ramen, kozijnen en deuren 70% van de elementen zijn al gemaakt hebben een kleurtje gekregen, krijgen nog ruitjes en kunnen geplaatst worden. Maar nu eerst de dakgoten, maar dat is een project op zich.
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"

Inderdaad een flinke uitdaging, Hans !

Dat van die ronde ramen snap ik meteen  :P
Succes en plezier met de afbouw!

Grtz Tony
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Hoi Hans.
Een prachtig gebouw en zeker om dit zelf in model na te gaan bouwen! :thumbup:
Altijd weer geweldig om te zien hoe allerlei problemen ehhh uitdagingen in de zelfbouw worden opgelost en zorgen voor een prachtig resultaat.

Veel plezier en succes met deze bijzondere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Tony, het blijft een uit de hand gelopen hobby maar af en toe een makkelijke weg bewandelen is ook prettig  ;)
AlbertJan, uitdaging is een lief woord maar af en toe eens wat door je hobbykamer gooien doet me ook wel goed.  B)

Groet, Hans
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"

Het loopt wel lekker uit de hand, Hans  :P

Grtz Tony
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
duizendpoot
gast

Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Na een tijdje stilgezeten te hebben  ;) ben ik opnieuw ramen, kozijnen en roetjes gaan tekenen. Daarna is het een en ander zwart gemaakt en door Gert een proef ets gemaakt. Vanavond bij hem opgehaald en dat biedt echt nieuwe perspectieven. In de komende week zal ik de ets een kleurtje geven, een styreen kozijn met tuindeuren toevoegen en de glaszettervragen om het geheel te voorzien van glas.



Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Ontdek dit draadje nu pas, maar ga dit zeker volgen.
Ziet er mooi uit!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Landhuis "de Dorschkamp"
Goed, een beetje laat, maar toch, er zijn websites en ook op Facebook, waar oude foto's van steden en zo geplaatst worden.
Misschien dat Wageningen daar ook bij zit en dat dat gebouw nog ergens op staat ?