Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain op Raspberry Pi2 installeren

Gestart door brietdijk woensdag 16 september 2015, 16:33:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Hallo allen,

Graag zou ik iTrain willen laten draaien op een Raspberry Pi. Dit uit nieuwsgierigheid en om deze eventueel te gebruiken op onze aankomende (HIP) Demobaan.
Aangezien ik nog niet helemaal bekend ben met andere software te installeren op de Raspberry (op Kodi/XMBC na dan ;)) hoop ik hier iemand te vinden die dit in lekentaal kan uitleggen.
Ik zal deze vraag ook nog op het iTrain forum stellen, want daar zag ik ook nog geen uitleg staan.
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Barry

Lijkt me zeer interessant want ik overweeg ook om mijn baan via deze pc met iTrain te besturen, ben ook benieuwd naar de resultaten.
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Citaat van: brietdijk op woensdag 16 september 2015, 16:33:30
Hallo allen,

Graag zou ik iTrain willen laten draaien op een Raspberry Pi. Dit uit nieuwsgierigheid en om deze eventueel te gebruiken op onze aankomende (HIP) Demobaan.
Aangezien ik nog niet helemaal bekend ben met andere software te installeren op de Raspberry (op Kodi/XMBC na dan ;)) hoop ik hier iemand te vinden die dit in lekentaal kan uitleggen.
Ik zal deze vraag ook nog op het iTrain forum stellen, want daar zag ik ook nog geen uitleg staan.

Welke versie van de RaspBerry Pi ga je gebruiken?

En welk besturingssysteem (Linux, Windows 10, of anders)?

Groeten,

Jan
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Heb hier een raspberry Pi 2Model B met Windows 10 IoT Core.
Hoewel ik deze voor geheel andere doeleinden gebruik kan ik je wel zeggen dat je Koploper of iTrain hier op kunt laten werken.

Misschein heb je aan onderstaande links iets:
http://tweakers.net/nieuws/102830/microsoft-geeft-testversie-van-windows-10-voor-raspberry-pi-2-vrij.html










Mvg,
Peter
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Ik heb de nieuwste Raspberry en draai daar nu via Noobs, Wheezy, Rasbian en Open Olec op draaien.
Ik heb nog een MicroSD liggen van 16GB, dus ik denk dat ik daar dan windows met iTrain op laat draaien. Maar aan de andere kant was ik ook
benieuwd hoe je iTrain installeer onder een Linux? Ook denk ik dat linux minder zwaar is dan dat verrekte Windhoos ;). Er staat genoeg uitleg op het net hoe je verschillende OS'sen op een PI instlleer, maar niet hoe je bijv. iTrain installeer.
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Volgens mij kan je op windows 10 IOT geen applicaties installeren zaols je op je pc gewoon bent.

Windows 10 IOT is een zeer gelimiteerd os waar je enkel vanuit visual studio applicaties op kan programmeren die HTML/XML gebaseerd zijn.
Je kan geen windows32 exe based apps draaien.

MEt andere woorden je hebt geen scherm zoals op een pc...  Dit ding is bedoeld om voornamelijk sensor gegevens door te sturen naar andere computers.
Nu is Itrain wel java gebaseerd maar vermoed dat dit echt niet gaat werken.

als je een kleine pc wilt voor op je baan kan je kijken naar carputers...  pc's volledig solid state op 12volt.

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=105&t=110672
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Barry

Dat is misschien een vraag voor Xander op het iTrain forum.
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Hallo allemaal,

Via Paul op het iTrain forum heb ik het voor elkaar gekregen om iTrain op mijn raspberry te draaien.

Voor de nieuwsgierige hier de link: http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=108&t=5818&sid=31cf2574968087c2fd2901af484733ee

Op de foto zie je iTrain op mijn tv via de RPI.
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Doordat iTrain java based is, kan het inderdaad gewoon onder een linux distro. Die windows 10 iot is inderdaad heel wat anders dan je van een gewone windows 10 gewend bent. Koploper op een raspberry pi 2 kan je dus wel vergeten :-)
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Barry

Nu dat het bij jouw goed werkt denk ik er sterk over om iTrain ook te gaan besturen via een Rasberry pi
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Mede dankzij het uitzoekwerk van Barry en Paul heb ik mijn CC-Schnitte en HSI-88 (Serieel!) met een door iTrain aanbevolen ftdi USB serieel converter (belangrijk) in combinatie met iTrain nu werkend op de Raspberry Pi. De USB variant werkt niet ivm het ontbreken van de juiste Linux driver. (Daar lag het probleem bij Barry. Heb Linux symbian draaien als OS. Heb zowel voor de Cc-schnitte als voor de HSI de ftdi driver D2XX gebruikt van de ftdi website.
Werkt als een trein! Ook als client draait het prima op de Pi.

Ik zal eea samenvatten in een documentje zodat anderen er ook wat aan hebben. Mocht je interesse hebben stuur mij of Barry dan ff een PB.
Belangrijk is het voorwerk.... Zorg dat je juist ge-informeert bent over de beschikbare Linux drivers voor je centrale en dat je weet hoe te installeren. Ik had (zonder RPI en Linux ervaring in 5 uur een volledig draaiend systeem. Volgende keer kan dat nog veel sneller. Mijn "nieuwe" iTrain PC met Windows 7 is al 1,5 dag updates aan het draaien. Op mijn laptop met Windows 8 al niet veel beter....
Cc-schnitte en HSI-88 serieel werken met Linux. Volgende stap is de Loconet adapter set voor S88 van Rosoft. Die werken met dezelfde driver en zijn zo'n ?50,- goedkoper dan de HSI
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Ik heb hier nog de Raspberry Pi 1 liggen met 512mb ram en dat is wel wat krap... Bovendien zit er in de 2 maar liefst een quadcore vs single core (Raspberry Pi 1).

groeten Dylan
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain op Raspberry Pi2 installeren
Gaat 'm idd niet worden..... Nieuwe kost 37,- incl. Verzendkosten....
Let op! Voor de RPI2 is een goede 5V voeding (minimaal 1,2A) erg belangrijk
iTrain op Raspberry Pi2 met Loconet S88 en Cc-Schnitte
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
iTrain op Raspberry Pi2 met Loconet S88 en Cc-Schnitte
Hoi allemaal,
Heb nu ook het Loconet setje aan de praat in combinatie met de HSI en de Cc-Schnitte op de RPI.
Heb een nieuwe SD gemaakt en het beloofde document begint vorm te krijgen.....
Nu Dylan z'n programma voor de NAS noch ff uitproberen. Printje met vga adapter is onderweg....