Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verzoeknummer! Maastricht - Aken

Gestart door frenkievee dinsdag 15 september 2015, 20:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Onze voorzitter heeft mij verzocht om na het afronden van de Hoekse Lijn de lijn Maastricht - Aken in beeld te brengen. Helaas is mijn camera bij de afzender (lees: ter reparatie aangeboden bij Fuji), dus heb ik een paar oude foto's ingescand van de keer dat ik de lijn Maastricht - Aken per trein afgelegd heb.

De treindiensten werden verzorgd door de DB Accurijtuigen van de serie BR515 (motorrijtuig) eventueel aangevuld met een BR815 (stuurstand). De treinen stopten in mijn herinnering overal, maar dat weet ik niet meer zeker.
De trein naar Aken (via Valkenburg, Simpelveld en andere stations) staat klaar op Maastricht. De BR515 staat voorop en de BR815 wordt hier op zijn achterkant gezien. Foto is van april 1985.


Op de terugweg richting Maastricht mocht ik voorin bij de machinist zitten. Dat leverde dit beeld op richting station Maastricht. Ook april 1985 dus.

Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Nostalgie Frank.  :thumbup:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Mooi jeugdsentiment Frank. De post (Post T) op de tweede foto is inmiddels al lang verdwenen.

Groetjes,
Ton
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
 :thumbup:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Stukje tijd dat ik nooit heb meegemaakt, dus heerlijk om dat soort foto's te zien :thumbup:

Citaat van: Ton2001 op dinsdag 15 september 2015, 20:57:41
De post (Post T) op de tweede foto is inmiddels al lang verdwenen.

Deze Post T gebouw staat er gewoon nog hoor ;)
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Nostalgische plaatjes, prachtig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Heerlijke nostalgie dit, Frank.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zou zeggen, laat de rest maar komen hoor  ;). Hopelijk weer met mooie, leerzame info.

groeten Martin
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Citaat van: Davio op dinsdag 15 september 2015, 21:07:31Deze Post T gebouw staat er gewoon nog hoor ;)

Ik zei ook niet dat het gebouw weg is, enkel de post zelf :P
Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Verzoeknummer! Maastricht - Aken
We gaan nog even terug naar vroeger. Ik heb mijn map nog even doorgeworsteld (valt niet veel aan te worstelen hoor, want zo dik is hij jammer genoeg niet) en heb nog acht foto's ingescand van de rit Maastricht - Aken en weer terug.

Ik begin op Aken. Daar staat de BR515 klaar voor vertrek als trein naar Maastricht. Zoals je kunt zien was het toen al niet het nieuwste treinstel, want er zitten de nodige oplapplekjes op.


Vanuit Aken was er eerst een stukje dubbelspoor ....


.... voordat de aftakking naar links gedaan werd en het als enkelspoor richting Nederland ging. Het stukje tussen de grens en Vetschau is tegenwoordig opgebroken.
update juni 2022: Deze foto is te plaatsen net voor Vetschau, net na de toenmalige overweg in de Karl Friedrich Strasse.


De beveiliging van de lijn was met armseinen, dus lekker ouderwets.
update juni 2022: deze foto toont het inrijsein van Wijlre-Gulpen. Deze situatie zal volgens de ZLSM weer teruggeplaatst worden.


Aan de Nederlandse kant takte de lijn na Schin op Geul aan, aan het normale dubbelspoor. Deze foto is dan (volgens mij) ook te plaatsen tussen Schin op Geul en Maastricht.
De tegenligger is een DE2 die al geel gemaakt was.
update juni 2022: deze foto is te plaatsen op het stuk net na Schin op Geul. In de verte is het viaduct te zien waar ooit het station Oud-Valkenburg gelegen heeft.


Bij het naderen van Maastricht staat een 1100  of 1300 (wie het weet mag het zeggen) met een passagierstrein te wachten.


Tegemoet komend verkeer in de vorm van een Plan-V.


Op de foto van Maastricht in de eerste post van deze bijdrage is in de verte een goederentrein te zien. Deze staat één spoor vanaf het perron met lok 2344 voorop te wachten.

Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Mooi oud spul  opa , ga zo door  :thumbup:

Mvg Jan 
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Herkenbare regio. Mooie plaatjes.
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Ze blijven mooi Frank, je foto's.

Grt,
Ton
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
 :thumbup:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
 :thumbup: :thumbup:  mooie foto"s


Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Ohh gaaf Frank dat je nog plaatjes hebt toen Vetscha - Aachen nog niet opengebroken was!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Citaat van: frenkievee op woensdag 16 september 2015, 21:05:13


Bij het naderen van Maastricht staat een 1100  of 1300 (wie het weet mag het zeggen) met een passagierstrein te wachten.




Aan de bufferbalk te zien een 1300 zou ik zeggen.
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Fijne sfeerbeelden!
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Verzoeknummer! Maastricht - Aken
Schitterende foto's. :thumbup: :thumbup: