Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe start baanplan Kaleb

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 14 september 2015, 17:21:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hans,

Ik heb een detail gemaakt met de artikelnummers Het onleesbare nummer is 5210). Het in de praktijk uitleggen lukt voorlopig nog niet. Misschien kan iemand het proberen.

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hoi Henk, ik heb t ff voor je uitgelegd, en het past.
Eerst hield ik een ruimte over van iets minder dan een 5210. Ik ben toen verder gaan proberen: binnenbochten, buitenbochten, opvulstukjes...
Uiteindelijk jouw ontwerp nogmaals neergelegd, en het blijkt toch redelijk te passen. Zeker met die lange rechte einden die er bij jou tussenkomen is er hier en daar nog wel een millimetertje te smokkelen ;)
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dat is mooi Hans. Tja 3 mm op een lengte van 2 meter is nog wel te overkomen.
Op papier heb ik de binnenbocht passend en de buitenbocht is gesmokkeld.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hallo Henk,

En als het dan nog niet past kun je ook de dremel pakken om het een en ander op maat te maken  :)

Gr Einte
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Helaas ben ik niet zo handig met een dremel Einte. 6x meten, 4x zagen en 20x mislukt.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
En in de wiki staan er nog een paar toegevoegd met net iets andere bochten

klik

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Da's mooi, Roel :thumbup:
Ik heb er ook nog eentje die volgens mij beter past dan het ontwerp van Henk:
Buitenbocht: 2x 5200 bocht
Binnenbocht: direct aan wissel 5210, dan 2x 5100 bocht, en dan 2 passtukjes 5109 en 5110 om weer gelijk te komen.
Ben benieuwd hoe dat uitkomt als je het in een tekenprogramma zet ;)
Zo zie je, er zijn vele wegen die naar 96,4 mm leiden >:-D
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hans,

Ik zal ze morgen even in WinTrack zetten!

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dag Roel.
Citaat van: RoelMarklin op zondag 13 december 2015, 21:02:57
En in de wiki staan er nog een paar toegevoegd met net iets andere bochten

klik

Je stelt daar dat De kleinste spoorafstand h.o.h. 54,8 mm is,
maar rechte rails na de splitsing van een meegebogen-wissel
geeft de kleinst mogelijk evenwijdige spoorafstand :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Citaat van: Hanzi op zondag 13 december 2015, 21:55:24
Buitenbocht: 2x 5200 bocht
Binnenbocht: direct aan wissel 5210, dan 2x 5100 bocht

Volgens mij kom je dan op 104mm en een beetje en niet op 96,4mm dat scheelt een slok.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
@Hans,

Ik heb hem even in WinTrack gezet. Als je de 5210 in de binnenbocht direct na het wissel verandert in 5110 dan klopt het als een bus.

@Erik,
je hebt helemaal gelijk. Ik heb ooit zo'n oplossing bedacht als passeerspoor maar dan moet je met korte loks en korte wagons rijden en er mag niets uitsteken. Dus heb ik er toen maar een 5102 aan toegevoegd.

groeten,
Roel
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Citaat van: Kaleb op maandag 14 december 2015, 14:16:44
Citaat van: Hanzi op zondag 13 december 2015, 21:55:24
Buitenbocht: 2x 5200 bocht
Binnenbocht: direct aan wissel 5210, dan 2x 5100 bocht

Volgens mij kom je dan op 104mm en een beetje en niet op 96,4mm dat scheelt een slok.
Mijn praktijk wijst anders uit, en ook uit de computertekening van Roel (bedankt voor de moeite, Roel  :thumbup:) blijkt dat t prima past (oké, met een 5110 ipv 5210 direct na het wissel).
Op één of andere manier gaat t dus vast wel passen, zoals ik al eerder aangaf zal de praktijk met oude M-rails afwijken van de theoretische tekenprogramma's. Kwestie van tijdens de bouw voldoende opvulstukjes hebben en beetje puzzelen fröbelen ;).
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Ik zie het al Hans. Ik vergat de 5110. Die zorgt voor de kortere tussenruimte.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Ik ben er uit. De definitieve versie en de bouw ervan worden een nieuw topic bij "modelbaan bouw"