Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn idee voor een nieuwe baan

Gestart door Theo vrijdag 03 april 2015, 23:03:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan

Hoi Theo,

Zelfs een enkelvoudige locloods zal amper te plaatsen zijn en de bergen zullen lastig te maken zijn.
Ook voor een station is geen plaats.
Vandaar mijn advies, leg het eens neer en kijk wat je nog aan plek over hebt.

Succes met puzzelen  :P

Grtz Tony
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Dag Theo,

Een paar suggesties voor het niveau hoofdstation:
Paarse rails van rechts naar links gezien:
Ik zou de tweede wissel weghalen en verplaatsen naar links achter wat nu de derde wissel is. Dat levert je iets meer ruimte op voor wat scenery zonder dat je mogelijkheden afnemen.
Na de drieweg wissel zou ik een ronde lokloods plaatsen zoals je die rond draaischijven aantreft.
De blauwe rails kun je middels een brug daar wel over heen laten lopen denk ik. Je moet even naar de hoogte kijken maar ik ben nu niet thuis en kan niet je plan in SCARM openen.
Groene rails van rechts naar links gezien:
Het spoor lopen naar boven en dan zie ik drie kruiswissels.
Ik zou de eerste twee kruiswissels vervangen door gewone wissels en de rails rechts van deze wissels laten liggen.
De rails die nu aan de linkerkant aansluiten op de eerste en tweede kruiswissel verplaatsen en aan laten sluiten op de bovenste twee sporen.
Tussen de bovenste twee sporen en de overige twee sporen je station plaatsen, waarbij ik voor een station zou kiezen wat uit een laag bestaat.
Als je dit in overweging neemt zou je nog de drie rangeersporen rechtsboven kunnen veranderen in een keerlus eventueel met inhaalspoor en wegwerken in een berg. Voordeel: een trein "verdwijnt" en er komt een andere trein voor terug.
Aan de rechterkant boven de eerste paarse wissel de kruiswissel weghalen en vervangen voor een gewone wissel.
Het eerste groene spoor links van de huidige kruiswissel boven het bovenste paarse spoor weghalen. Je krijgt daardoor naar mijn idee een mooier beeld van een hoofdspoor en je creëert ruimte voor wat scenery. Zonder al teveel in te boeten aan rijmogelijkheden.
Linksonder zie ik twee kruiswissels. Ik neem aan dat deze aansluiten op het schaduwstation nr 2?

Als het paarse gedeelte oploopt naar 250 mm en het groene op 190 mm blijft zal het linkergedeelte grotendeels uit het zicht raken.
Misschien kun je alle tunnelportalen aan de linkerkant voor de twee groene kruiswissels plaatsen waardoor je links meer berg maakt en rust creeert.

Ik ben benieuwd wat je van mijn voorstellen vindt.

Henk

Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Dag theo,

Ik heb de onderstaande wijzigingen even in SCRAM gezet,
Bijgaand een afdruk en het gewizigde bestand.

Henk
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie.
Je opmerkingen zijn de moeite waard om te bestuderen.
Ik kom er snel op terug.
Groet, Theo
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Ik zou de enkelsporige slinger tussen de portalen midden-onder er proberen uit te halen ...

Groeten,

Erik.
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Erik,
Ik begrijp even niet welke je bedoelt.
Theo
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Henk,

Je oplossingen heb ik deels verwerkt.
Waarom deels? De loc loods (zoals jij bedoelt??) en het station heb ik nml. al.
En het station is 2 lagen hoog met een kap.
Jou oplossing om de bovenste sporen te verbinden geeft weliswaar meer ruimte, maar dan ben ik de beide kop sporen kwijt. Jammer.
En ik heb dan niks van een goederenperron meer. Ik wil nog enkele rangeerlocjes kunnen gebruiken.
De keerlus rechtsboven is een goed idee. Misschien ga ik dat nog toepassen.
Maar ik heb het nu even anders opgelost. In combinatie met de kopsporen.
Ik probeer ruimte te winnen door het bergspoor wat naar boven te verplaatsen.
Aan de linkerkant maak ik de keerlus korter met een inhaalspoor.
Het onderste spoor weghalen, daar twijfel ik nog over.
Door in het paarse gedeelte het spoor te verleggen naar de linker wissel geeft ook meer ruimte. Ik heb dat juist voor de wissel aangesloten.

Aan de linkerkant van het station, waar de kruiswissels naar SS2 leiden, heb ik nog twijfels. Misschien kan dat mooier worden opgelost.

Groet, Theo
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Dag Theo,

Dat je niet al mijn oplossingen toepast is voor mij geen probleem.
Het is jouw spoorbaan en jij moet je er happy bij voelen.
Zelf heb ik ook niet alle adviezen voor mijn baanplan opgevolgd.
Ik zag en begreep later pas dat je al een lokloods had.
Doordat je nu je lokloods, station en perrons hebt ingetekend krijg ik een beter beeld van je ideeen.

quote: Ik probeer ruimte te winnen door het bergspoor wat naar boven te verplaatsen. unquote
Goed plan alleen je legt er een extra bocht in, terwijl je nav de opmerking van Erik onderin een extra bocht er uit haalt.
Wat ik zou doen is de brug recht naar boven laten lopen en daar een bocht leggen.
Bij het bouwen van een echte spoorlijn gaat men uit van een rechte lijn tenzij het landschap anders dwingt.
Dus als jij daar een hoge berg hebt is het het een prima oplossing maar als je dat niet doet dan zou ik de slinger er uit halen.
Ik vind dat je het spoorplan rond de lokloods goed opgelost hebt.
 
Henk
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Dag Theo.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 17 december 2015, 10:36:33
Ik zou de enkelsporige slinger tussen de portalen midden-onder er proberen uit te halen ...

Citaat van: Theo op donderdag 17 december 2015, 15:57:54
Ik begrijp even niet welke je bedoelt.

Je hebt dit inmiddels opgelost in het baanontwerp van 17-12 :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan

Hoi Theo,

Dat ziet er al veel beter uit  :thumbup:
Nu is er in ieder geval wat ruimte voor scenery.

Ik zou de de groene aftakking links boven het station ook vloeiender proberen te krijgen, zonder tegenboog dus.

Grtz Tony
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
@Henk, Erik, Tony,

Jullie input heeft me een stuk verder gebracht. Bedankt.
Nu nog wat verder puzzelen om hier en daar nog wat te verfijnen.
Resultaten zal ik hier plaatsen.
Groet, Theo

Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Wij wacten af en staan in de startblokken....
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Theo,

In aansluiting op de kanttekening van Theo: ook rechts in het donkergroene spoor zit een dubbele s-bocht.
Prober die ook te elimineren: vloeeinder verloop en geen risico op ontsporingen.

Cees
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Cees,

Goed idee. Toevallig gisteravond gedaan.
Wat vind je ervan?

Theo
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Theo,

Stukken beter  :thumbup:

Cees
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Theo,

Ik heb je topic wer even bijgelezen. Het is een leuk baanontwerp. Ik heb even een vraag over het blauwe spoor om de locloods. Dat gebruik je om een loc om te keren?
Ik snap de toegang tot dat blauwe spoor vanuit het station. Maar de aansluiting helemaal aan de rechterkant op het hoofdspoor, waar dient die voor? Je kunt het niet als inrijdspoor gebruiken, tenIj je links rijdt. Is het een idee om er een kopspoor van te maken?

Groeten,
Roel
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Roel,

Die lus is inderdaad bedoeld om de locs te keren.
Maar inrijden is niet mogelijk. Dat heb je scherp opgemerkt. Bedankt.  :idea: :idea:
Ik heb er niet bij stilgestaan en zag het eerder alleen als een aansluiting op het hoofdspoor.
Maar je moet de lijnwerkplaats natuurlijk ook kunnen inrijden. :D :D
Vandaar heb ik het spoor iets hoger dmv een kruiswissel aangesloten op het hoofdspoor.
Een trein, die nu vanuit het schaduwstation 1 (lichtblauw) komt, kan ofwel naar het hoofdstation ofwel naar de werkplaats. (vv)

Een kopstation is ook een prima idee. Het inrijden is dan echter nog niet opgelost.
Mijn insteek is rechts rijden.

Theo
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Theo,

Zo is het inderdaad goed opgelost.

Wat ik met het kopspoor bedoelde is eigenlijk alleen voor een loc van toepassing. Normaal wisselt een loc vanaf het hoofdstation. Die kan via de sporen in het midden naar het blauwe spoor rijden, kopmaken endan naar de werkplaats of de lus rondrijden.

Groeten,
Roel
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hoi Theo,

Mooi op weg zo!
Zijn onderstaande veranderingen nog wat?
Ik ben zelf absoluut niet thuis in de m-rail geometrie, anders had ik wel even e.e.a. geprobeerd.
Rechts zou ik of voor de rode, of voor de paarse optie gaan, komt op hetzelfde neer leek me. (of voor geen van beide ideeën natuurlijk  :o) :o) )
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Hallo Simon,

Fijn dat je met me meedenkt.
De opties, die je aangeeft, heb ik al eens overwogen.
De 'rode' optie geeft problemen met de aansluiting onder de 3-hoeks oplossing.
Dit middelste stationsspoor wil ik overigens in 2 ri. gaan berijden.
De 2 onderste stationssporen mogen alleen rechts bereden worden.
Daarmee vervalt ook de 'paarse' optie.

Bij de lus om de lokloods heb ik bewust de 'kleine' slinger aangebracht om daarmee voldoende afstand tot het hoofdspoor te houden.
De afstand is nu ca. 8 cm, indien ik de bocht wijzig wordt dit ca. 5 cm. Dat vind ik te weinig.

Theo 
Re: Mijn idee voor een nieuwe baan
Naar aanleiding van jullie reacties, toch nog eens kritisch gekeken.
Ik heb de beide uiteinden van het hoofdstation aangepast.
Vooral aan de linkerzijde geeft dat meer ruimte.
De tunnelingangen zijn nog niet definitief.

Theo