Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe start baanplan Kaleb

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 14 september 2015, 17:21:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Nieuwe start baanplan Kaleb
Na de nodige problemen op mijn huidige en losliggende M-baan heb ik besloten om van 0 af aan opnieuw te beginnen.

Met anyrail heb ik het volgende bedacht:

1e foto is het schaduwstation (niveau 0)
2e foto is de hoofdbaan (niveau 1 en beetje 2 rechts)
3e foto is de bijbaan (niveau 1 en niveau 2 rechter gedeelte)
4e foto is het totaalbeeld
5e foto zijn de zichtbare rails

In het schaduw station en op de hoofdbaan wordt automatisch gereden middels schakelrail en blokken.
De bijbaan is voor het handmatige speel plezier http://forum.3rail.nl/Smileys/default/grin.png
ik rijd analoog en geheel met M-rail
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Henk

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Hoi Henk,

Heel veel succes met dit mooie en ambitieuze ontwerp.  :thumbup:
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Henk

Mooi plan, wat zijn de afmetingen? en kan je overal goed bij?

Mvg
Koos
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Koos,

Aangezien de moeilijkste plekken "in de bergen" komen, kan ik er van onder goed bij (hoop ik in de praktijk). Alleen het stuk R3 wordt lastig. De afmetingen zijn ongeveer 1.3 meter diep en ongeveer 4.5 meter breed. De blokjes zijn blokken van 10x10cm

Ik zit eraan te denken de onderplaat van 4mm mdf te maken (baanstroken) met 2mm kurk bedekt. Het mdf is redelijk flexibel om mooie af- en opritten te maken en is niet zwaar. Dus een open onderkant
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe start dus baanplan opnieuw bekeken
Dag Henk.

Citaat van: Kaleb op maandag 14 september 2015, 19:35:45
Ik zit eraan te denken de onderplaat van 4mm mdf te maken (baanstroken) met 2mm kurk bedekt. Het mdf is redelijk flexibel om mooie af- en opritten te maken en is niet zwaar.

Het klopt dat MDF redelijk flexibel is. Juist daarom gaat het, hoe dunner het is, doorhangen na verloop van tijd.
Houdt er rekening mee dat je met een dikte van 4mm relatief vaak moet ondersteunen om dit tegen te gaan!
Een haakse ondersteuning in de lengterichting zou het doorhangen ook tegen kunnen gaan.
Zelf heb ik MDF van 8mm toegepast en dit om de 60-70cm ondersteund middels m10 draadeinden.

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Gaaf ontwerp! En, heerlijk analoog met M-rails :thumbup: :thumbup: :thumbup: maak er wat moois van!   :D :D :D
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
 :thumbup: Hoi Kaleb

Leuk baanplan, alleen vind ik het een beetje druk...... geen ruimte voor een stad ofzo lijkt me zo. Qua vorm en afmeting komt het overeen met mijn baanplan. zie plaatje (is overigens alweer gedateerd zie ik nu). Ik heb er nog een berg spoor(tje) bij gemaakt. Niet alles is zichtbaar bij mij hoor , de zwarte lijn er door heen alles daar links van is verdekt spoor (hier en daar komt ie weer te voorschijn) Het gele spoor gaat naar schaduwstation, het groene spoor is ook opstelspoor, dynamisch blok in koploper, dubbelspoor met opstelplaats voor 4 treinen. Het blauwe spoor is inmiddels ook dubbeluitgevoerd net als het groene.......

Leuk  :D een analoge baan en m-rail daar ben ik ooit mee begonnen samen met mijn vader. De m-rail heb ik nogsteeds (nostalgie) maar ben toch langzamerhand wel ovegestapt op k-rail en digitaal rijden.

Bij zo'n complex baanplan past bijna geen analoog rijden meer zonder aanrijdingen, toch? Ik weet nog uit mijn begintijd dan kiende je uit waar een schakelrail kwam die dan wissel x moest omzetten, trein A op spoor B liet vertrekken etc etc. Was wel leuk om uit te zoeken overigens. Onze eerste baan, eind jaren 80 was geheel analoog en toch redelijk qua omvang, denk zo'n 18-20 m2. Eigenlijk waren het allemaal rondjes die bij het station met een bunch of wissels met elkaar verbonden was.

Ben nieuwsgierig naar de rest van je bouw....

4mm mdf, ik zou het niet doen, 8-10 komt eerder, is steviger

Grt Peter
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dank voor de adviezen. Het wordt dus 8mm MDF.

Ruimte voor een dorpje is aan de linkerkant en boven de baan aan de rechter kant. sporen zijn dan van onderaf bereikbaar.
Botsingen zijn goed te vermijden aangezien op de hoofdbaan (en schaduwstation) alles achter elkaar aan rijdt met variatie uiteraard.
De binnen en berg baan worden geheel handmatig bereden en botsingen daar zijn dan mijn eigen stomme schuld. Dat is de uitdaging.

Ow ja.... de totale lengte van de baan is 108,6 meter volgens de materiaallijst van Anyrail.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Helemaal leuk Henk! Digitaal is ook zeker niet zaligmakend :P
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Henk,

Ziet er een super leuk baan plan uit, met inderdaad veel leuke lengtes lekker analoog rijden. kan je uren speel plezier opleveren.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
als je in het schaduw station je rails schuin laat lopen krijg je er veel meer opstelsporen op. Dit heeft men mij in het begin ook aangeraden. Ik had een gelijkaardige opstelling.
Zie mijn layout in schaduwstation. Dus vanuit je spiraal naar de hoek van de lange zijde, het buitenste spoor naar de keerlus, en het binnenste splitsen in opstelsporen.

zen

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Kijk eens aan wat een hulp, dat ziet er ook een deftig schaduw station uit.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Vind het een heel mooi plan, veel succes met de bouw!
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Citaat van: zendesigner op vrijdag 18 september 2015, 12:12:47
als je in het schaduw station je rails schuin laat lopen krijg je er veel meer opstelsporen op. Dit heeft men mij in het begin ook aangeraden. Ik had een gelijkaardige opstelling.
Zie mijn layout in schaduwstation. Dus vanuit je spiraal naar de hoek van de lange zijde, het buitenste spoor naar de keerlus, en het binnenste splitsen in opstelsporen.

Ik heb de "schuine layout uitgewerkt maar het blijkt dat de aillengtes dan korter zijn dan mijn huidige opzet. Gezien mijn langste trein gaat dat helaas niet werken.

Wel heb ik besloten om links onderin een klimspiraal te maken zodat de ruimte tussen de platen wat groter kan worden zodat ik met mijn arm overal goed bij kan komen als er iets misgaat. Tevens zijn er diverse aanpassingen doorgevoerd zoals minder sporen in het hoofdstation (was 3+3+2 wordt nu 2+2+2 zodat het er wat rustiger uitziet. Ook is de wisselstraat aan de rechterkant aangepast zodat het er rustiger en natuurlijker uitziet. Hier zit nu een kruiswissel. Nieuwe plaatjes volgen z.s.m.
Nieuwe start baanplan Kaleb - versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Nieuwe start baanplan Kaleb - versie 2
Hierbij de aangepaste plannen:

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
-Henk:
Mooie grote baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nieuwe start baanplan Kaleb - versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Nieuwe start baanplan Kaleb - versie 2
Ik ben zelf nog aan het twijfelen of het bovenlopende groene spoor (over bruggen) recht of diagonaal moet laten lopen. Nadeel van diagonaal is een hoger stijgpercentage maar het haaks laten lopen ziet er niet zo speels uit. Wat vinden jullie?
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hoi Henk,

Vanuit Preiser-perspectief denk ik niet dat het storend is dat de sporen haaks t.o.v. lopen.
Scheelt het veel in stijgingspercentage?
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Ach het scheelt maar 2 rechte rails schat ik, en als je dan 2 bochten ipv 3 plaatst kan je mooi speels schuin over je station. Zal qua steigingspercentage nou niet heel veel uitmaken. Ik zeg: schuin ;)
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Beste Henk,

Denk eens na over het feit dat je het groene spoor ook als tunnel kunt uitvoeren. Maakt het mijns inziens sowieso al wat speelser, ongeacht of je dan schuin gaat of recht.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dank voor de reacties.

@Roger: Het achterste groene spoor loopt door een tunnel omhoog om daarna bovenlangs over te steken. Op het plaatje van het zichtbare deel is dat goed te zien:

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Op verzoek bijgaand het anyrail bestand
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb (aangepast schaduwstation)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb (aangepast schaduwstation)
Om op de groei naar de toekomst voorbereid te zijn is het schaduwstation verder uitgebreid.

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb (zichtbaar gedeelte)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb (zichtbaar gedeelte)
En na veel wikken en wegen toch besloten het bovenlopend spoor diagonaal te laten kruisen. Dit is toch speelser:

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
ziet er mooi uit, veel sporen in je schaduwstation mooi voor en achter gelegd goed nagedacht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Schuin  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Zijn er al 3d plaatjes?
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Kan dat in anyrail?
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
In de tussentijd het plan blijven bekijken en kleine aanpassingen gemaakt. Hierbij de nieuwe Lay outs:
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Mooi baanplan, niet te druk en toch veel mogelijkheden! :thumbup:
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Zeker n net plan...  :thumbup:
Wil alleen wel even op wijzen, dat je even voor jezelf moet nagaan of de huidige perrons breed genoeg zijn voor je zin.
Nu pak je minimum breedte van c.a. 3.75cm uit m'n hoofd, wanneer je 2 standaard wissels zonder tussenstuk naast elkaar legt.


Succes verder!
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dank.

@Simon: ik denk dat je uitgaat van C-rail. Dit is echter in m-rail. De perron ruimte is 77,4 mm vlgs de geometrie.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Tof baanplan. Ik heb mijn baan op 8mm mdf gebouwd met ondersteuning.
Wanneer start je met bouwen?

Albert.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Henk,

Vrees dat je je vergist. De hart op hartafstand tussen twee sporen is 77,4 mm. (http://wiki.3rail.nl/index.php/M-rail_voorbeelden_van_wisselverbindingen)
Daarop komt in mindering 2 x halve = hele rail zodat ongeveer 35 mm resteert tussen de railbeddingen als ruimte voor een perron.
De waarschuwing van Simon is m.i. dan ook terecht

Cees
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
ah..... niet naar gekeken. Dit is nieuw voor mij. Hoe kan ik dit bereiden: de ene kant een 5119 wissel met 5100 tegenbocht en andere kant een gebogen wissel (5152).
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Ik heb diverse scenario's geprobeerd om er 51.. wissel tussen te zetten voor een grotere perronbreedte maar dan kom ik op het station 4 en 8 (zicht-gedeelte) lengte tekort voor de treinen. Ik ben bang dat ik de "smalle" perrons maar voor lief moet nemen.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
35mm is smal hoor, probeer maar eens iets te maken wat er natuurlijk uitziet, maar de modelspoorhobby bestaat uit compromissen en als jij er tevreden mee bent, is het goed.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Als je voor de wissels links serie 5100 gebruikt dan krijg je een mooie perronafstand. Rechts zou je dan de "buitenbochten" vanaf de meegebogen wissels uit kunnen voeren in 5200 bochten om de benodigde afstand te verkrijgen, desnoods een kort stukje recht ertussen. Staat echt veel beter, 35mm is wel erg smal!
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hoi Henk,
als ik het goed zie, is je keerlus rondom je industrie (geel) aan de linkerkant gemaakt met 5120 bochten (45 graden, 4 bochten in een halve cirkel ipv 6). Daar kon je nog spijt van krijgen als je met langere rijtuigen door deze keerlus zou willen rijden. Ik denk dat 2-assige korte goederrijtuigen met korte locs hier wel door komen, maar voor het andere werk is het aan de (te) krappe kant.

groet, Gertjan
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Ik probeer de perron breedte aan te passen met 51.. Wissels. Dit is nog even een flinke job. Hopelijk heb ik morgen wat klaar.

@Gertjan: 5120 bochten worden alleen gereden door korte locs en korte wagons (max 5).

Dank voor het meekijken en de tips (altijd welkom).
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Henk, als je de (oude) wissels 5117 neemt, heb je een boog van 30 graden. Met een tegenboog 5100 krijg je dan een mooie spoorafstand en ruimte voor een perron.
Als je de (nieuwe) wissels 5137 hebt, heb je een boog van 22,5 graden. Die kun je verlengen met 5102 tot 30 graden. Een mooier verloop met hetzelfde effect voor de spoorafstand is na de 5137 een recht stukje van 5107 of 5129 te doen en dan een tegenboog van 5101+5102 (of een wissel 5137...). Dat heb ik op mijn kopstation op verschillende plaatsen toegepast. Als je een plaatje met de nummers van de rails/wissels wilt hebben stuur je me maar een pb.

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
@Roel: helaas heb ik geen 5137 in voorraad. We doen het dus gewoon met de oude 5117 ;)

De perron breedte heeft alleen invloed in het zichtbare gedeelte. Opnieuw de tekentafel (anyrail) maar ter hand genomen om het e.e.a. uit te proberen. Na een paar uurtjes werk is dit eruit gekomen. Perron is nu 4,5 cm breed ongeveer. Tevens het industrie gedeelte links de sporen maar allemaal gelijk gelegd. Staat toch netter. En inmiddels is de wisselstraat bij R2 1 rail naar links verplaatst. Geeft weer 18 cm meer perron lengte ;). Wat vinden jullie hiervan?

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
5117 wissel met tegenbocht 5100 geeft een hart-op-hart afstand van 96,4mm en een vrije ruimte tussen de rails van 58,9mm.
Veel standaardperrons zijn 55mm en die passen daar dus perfect tussen.
Ik vraag me alleen af waarom je de meegebogen wissels hebt weggehaald. Als je na deze wissels voor de binnenbochten (afgebogen stand van het wissel) 5100 bochten gebruikt en voor de buitenbochten (rechtdoorstand) 1× 5100 en 1x 5200 bocht dan kom je ook weer (ongeveer) uit op die afstand van 96,4mm. Uiteraard is het goed om de railgeometrie te respecteren, maar zeker met oude M-rails kan er wel iets gesmokkeld worden. Leg t anders gewoon eens neer met rails en kijk hoe het past!
Door je meegebogen wissels te handhaven hou je een vloeiender spoorverloop en vermijd je weer een paar "s-bochten" (wissel met direct een tegenbocht).
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Dank je voor de tip. Ik ga dit verder uitwerken. Nog meer suggesties?
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Nee hoor, verder geen tips, het is nu meer "finetunen" van het plan. Zoals ik eerder al aangaf een mooi plan met leuke rijmogelijkheden.
Een goed plan op papier is belangrijk, maar het kan zomaar zo zijn dat als je je rails en wissels daadwerkelijk gaat neerleggen, je toch nog dingen wijzigt; gewoon omdat t net beter past of omdat t mooier staat.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Na veel gepriegel (gefröbel op z'n limburgs) is dit eruit gekomen voor het zichtbare gedeelte:

Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Hallo Henk,

Ik heb in de WIKI (klik) wisselverbindingen met 5117 / 5137 met spporafstanden van 90 mm en 96,4 mm toegevoegd.

Je plan ziet er overigens prima uit!

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Netjes Roel. Maar ik heb zo'n hekel aan die passtukjes. Potentieel ontsporingsgevaar.
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe start baanplan Kaleb
Keurig Henk,
Vraagje: heb je nou in de binnenbocht na het meegebogen wissel eerst een 5100, dan een passtukje en dan een 5200 liggen, en is de buitenbocht eerst een 5200 en dan een 5100? Dat was dan inderdaad ff fröbelen, maar als je hiermee netjes op 96,4mm uitkomt verdient dit een plekje in de Wiki! :thumbup:
Ik dacht (hoopte) dat t eenvoudiger was, op de wijze die ik eerder omschreef, maar dat was gebaseerd op een schetsje met een ouderwets tekenmalletje ;) en dat kan natuurlijk niet tegen een nauwkeurig tekenprogramma op!
Dat tekenprogramma zal overigens wel nauwkeuriger zijn dan die oude M-rails, waardoor je in de praktijk misschien toch soms weer net ff anders uitkomt; eventueel mag een klein beetje smokkelen best.
Als je plan nu af is, hoef je je met de kerstdagen niet te vervelen >:-D