Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Herrenstal

Gestart door Johan_Maerklin woensdag 04 maart 2015, 22:36:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herrenstal
Lid sinds: 2010

offline
Herrenstal
Beste allemaal,

Na jaren lang alleen passief modelspoorder te zijn door het lezen van het form, beurzen te bezoeken en mijn oude Maerklin verzameling uit te breiden, ben ik nu goed gestart met de bouw van mijn baan.

Het wordt een baan gebouwd met M-rails, digitaal aangestuurd van 3,0x1,5m, met een geplande uitbreiding voor een opstelterrein.

De tafel is een eindje onderweg, en het baanontwerp gereed. Het treinverkeer speelt zich af op 3 niveaus: schaduwstation, niveau enkelsporig parade baanvak en niveau zijlijn met kopstationnentje (Herrenstal). Zie verder het baanplan. De foto's van de bouw van de tafel en de baan volgen.

Groetjes, Johan Maerklin
Re: Herrenstal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Herrenstal
Beste allemaal,

Nu ook de eerste foto's erbij.

Groetjes, Johan Maerklin
Re: Herrenstal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Herrenstal
 :) Dat ziet er heel degelijk en netjes uit.  :thumbup: :thumbup:
Waarom bestaat de tafel uit meerdere delen? Of was dat makkelijker met het in elkaar zetten?

Dirk-Jan
Re: Herrenstal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Herrenstal
Dirk-Jan,

Meerdere delen omdat ik mijn baan verhuis proof wil hebben. Ik heb geen plannen, maar je weet het maar nooit.

Herrenstal
Lid sinds: 2010

offline
Herrenstal
Beste allemaal,

Een hele lange tijd heb ik mij niet meer gemeld. De afgelopen weken flink bezig geweest. Op de onderste laag (laag 0) alle rails aangesloten en definitief vastgelegd. Daarna de tafel op z'n kant gezet en alle elektra aangesloten. Ik gebruik bezetmelders van Rosoft, het type massadetectie. Aangezien ik bij mijn m-rail overwegend stroomdetectie gebruik, heb ik voor elke sectie een schakeling gebouwd volgens het voorbeeld zoals dat door Huub Maaskant is beschreven http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm. Zie ook de foto's.

Ondertussen ook alle verbindingen getest en de baan geprogrammeerd in rocrail. Dat was af en toe nog een hele puzzel. Zo is in Rocrail een engelse wissel met 1 spoel een kruising! Voordat je dat in de gaten hebt .... .

Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan de laatste verbindingen en stroomdetectie schakelingen. Dan kan de tafel weer op z'n pootjes gezet worden, en ga ik starten met het naar boven bouwen (laag 1)

Groet, Johan