Hallo Gerrit,
Gerrit bedankt voor je positieve commentaar.
Ik ben ook blij dat het goed gelukt is.
Ik ben bij het boren ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Op het Beneluxspoor forum was het Klaas Zondervan die mij een paar jaar geleden vertelde dat hij de boor fixeerde en met de hand draaiden. Als je met de hand draait dan komt er heel weinig wrijving vrij en dus ook geen warmte. Hierdoor heb je dus geen smeltende kap.
Dit viel mij erg mee. In kunststof werkt dit erg goed. In Aluminium is dit een stuk lastiger dat heb ik aan mijn 1600 sluitlichten gemerkt.
AlbertJan,
bedankt voor je complimenten.
Het inbouwen doe je geheel voor eigen. Maar het is leuk om te horen dat anderen het ook geslaagd vinden. Overigens noemde ik jouw naam over het draadje van de binnenverlichting maar ik zag later dat dit Arkadas was.
Hallo Marco,
Bedankt voor de complimenten.
Mijn driedelige stam heeft vaste (stroomvoerende) koppelingen. Dus de front , sluit en binnenverlichting worden door de decoder van de motorbak aangestuurd.
De vierde bak wordt af en toe als versterking gebruikt. Omdat ik geen functiedecoder had heb ik het op deze manier opgelost. Op de foto lijkt de front verlichting bij het achteruitrijden behoorlijk te branden maar is tijdens het rijden nauwelijks zichtbaar. Om ze echt uit te krijgen is ook wel mogelijk maar dan zijn er meer onderdelen nodig. Met een diode en een relais (je moet met 1 maakcontakt naar een wisselcontact toe). Moet je een heel eind komen.
Echter met weinig elektronica moet je dit ook kunnen realiseren.
En als je toch een oplossing zoekt. Het nadeel van het lipje op de as is dat als de bak bij een plotselinge snelheidsverandering contakt verbreekt. Voor de ombouw gaat alleen de frontverlichting even uit maar nu branden ook heel even de sluitlichten. Het gebeurt niet veel maar toch is het aanwezig Als de rijrichtingingskeuze 1 sec. wordt vastgehouden dan is dit probleem opgelost.
Bij mij komt er uiteindelijk ook een functiedecoder in. (ik rij toch al digitaal) Op deze manier kan ik ook de binnenverlichting aan en uit zetten. En de front en sluitverlichting is dan ook goed geregeld. En zo?n functiedecoder kost 16?.
Wat betreft de rode voorzetlensjes. Ik heb een Donderbus bagagewagon voorzien van sluitverlichting d.m.v. lichtgeleiders en kersenbonbons rood folie. En dit werkt goed.
(Deze folie heeft echt een win/win/win situatie) Je scoort bij de vrouw wat toch relatieopbouwend werkt . Je hebt nog wat te eten en er is voldoende credit opgebouwd om de brainwave gelijk uit te voeren.)
m.v.g
Paul