Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blokkendoos mat 24 met sluitlichten

Gestart door paulH donderdag 04 oktober 2007, 19:15:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Na de binnenverlichting van AlbertJan dan ook maar mijn sluitverlichting.

Sluitlichten in de MAT 24.

Ik heb een stam van 3 bakken welke via de motorwagen die via de decoder van spanning en licht voorzien worden. Een vierde bak kan heb ik op een analoge manier voorzien van sluitlichten.

Allereerst moeten de gaten erin. Wel de kap en het boortje goed fixeren. Het boortje heb ik met de hand gedraaid.





De vierde bak heb ik het lipje op de als laten zitten. (deze laat de verlichting omkeren met de rijrichting.)



De Kerstledjes donorstreng in de rode versie.


Testen van de lichtgeleider (doorsnede 0.9 mm)



Om de lichtgeleider niet door het gat te laten vallen heb ik de tip met een slodeerbout voorzichtig opgewarmd.




Even passen



Om de lichtgeleider te fixeren schuif ik een stukje krimpkous voren de lichtgeleider.
Bij mij paste de zo goed dat het zonder te verwarmen al goed zit.



Ik gebruik 1 led voor beide sluitlichten. Via schuin afgeknipte isolatie van een 1mm draad worden de beide lichtgeleiders boven op de led gefixeerd..
Het geheel zit in een rubber tullen om de boel bij elkaar te houden. Tenslotte wordt de boel met aluminiumtape vast gezet. (De ware hobbyist gebruikt geen tape maar ik ben nog niet geëvalueerd) Wellicht bereik ik dit stadium nog.




De voorschakel weestand naar de led erin en het digitale stel is compleet.

Bij de analoge bak gebruik ik het lipje op de as. Het lipje is eigenlijk een contact met de Wat de massa aan het lampje verbind als de bak vooruit rijd.
De koplamp heb ik het de rode led in serie gezet. Als de rode led moet branden gebruik ik het lampje als een deel van de voorschakelweerstand. + een extra weerstand. Deze totale weerstand laat een klein stoompje toe (Bij ma ca5 mA waarbij de led goed brand. Bij 5 mA brand het lampje nagenoeg niet.)
Als de bak de andere kant uitrijdt dan overbrugd het lipje de rode led en de extra weerstand.
Hierdoor brand het lampje goed en is de led uit. 


Het resultaat.






Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Hé dat ziet er even gaaf uit, zat vandaag toevallig ook eens te kijken wat de mogelijkheden waren. Voor het eerst in lange tijd rijdt de blokkendoos bij mij ook weer zijn rondjes. :D
Heb van een collega een decoder gekregen om te proberen, degene die in de blokkendoos zat functioneerde niet goed.

Bedankt voor deze "ombouw" beschrijving, daar kan ik wel wat mee.  :wink:
Alleen eens kijken of er wat anders te verzinnen is voor de "conventionele" bak zodat de frontseinen geheel gedoofd zijn.

Ook is het nog een idee om de frontseinen rood te laten schijnen, in 1:1 gebruiken ze ook wel rode lenzen voor de frontseinen......


Gr. Marco
Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Hallo Paul.
Heel mooi gedaan, ziet er bijzonder fraai uit!
Mooie scherpe foto's van alle details en handelingen en goed beschreven.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Hallo Paul

Dit is weer een voorbeeld van lef hebben. Ik heb een zelfde blokkendoos staan maar ik vind het eigenlijk zonde om er in te boren. maar bij het zien van jou beelden ga ik er toch weer over na denken om deze stap toch ook te zetten. Ik vind het resultaat geweldig.

Gerrit

Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Hallo Gerrit,

Gerrit bedankt voor je positieve commentaar.  :mrgreen: Ik ben ook blij dat het goed gelukt is.

Ik ben bij het boren ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Op het Beneluxspoor forum was het Klaas Zondervan die mij een paar jaar geleden vertelde dat hij de boor fixeerde en met de hand draaiden. Als je met de hand draait dan komt er heel weinig wrijving vrij en dus ook geen warmte. Hierdoor heb je dus geen smeltende kap.
Dit viel mij erg mee. In kunststof werkt dit erg goed. In Aluminium is dit een stuk lastiger dat heb ik aan mijn 1600 sluitlichten gemerkt.

AlbertJan,
bedankt voor je complimenten.  :mrgreen: Het inbouwen doe je geheel voor eigen. Maar het is leuk om te horen dat anderen het ook geslaagd vinden. Overigens noemde ik jouw naam over het draadje van de binnenverlichting maar ik zag later dat dit Arkadas was.

Hallo Marco,

Bedankt voor de complimenten. :mrgreen:

Mijn driedelige stam heeft vaste (stroomvoerende) koppelingen. Dus de front , sluit en binnenverlichting worden door de decoder van de motorbak aangestuurd. 
De vierde bak wordt  af en toe als versterking gebruikt. Omdat ik geen functiedecoder had heb ik het op deze manier opgelost. Op de foto lijkt de front verlichting bij het achteruitrijden behoorlijk te branden maar is tijdens het rijden nauwelijks zichtbaar. Om ze echt uit te krijgen is ook wel mogelijk maar dan zijn er meer onderdelen nodig. Met een diode en een relais (je moet met 1 maakcontakt naar een wisselcontact toe). Moet je een heel eind komen.
Echter met weinig elektronica moet je dit ook kunnen realiseren.

En als je toch een oplossing zoekt. Het nadeel van het lipje op de as is dat als de bak bij een plotselinge snelheidsverandering  contakt verbreekt. Voor de ombouw gaat alleen de frontverlichting even uit maar nu branden ook heel even de sluitlichten. Het gebeurt niet veel maar toch is het aanwezig Als de rijrichtingingskeuze  1 sec. wordt vastgehouden dan is dit probleem opgelost. 

Bij mij komt er uiteindelijk ook een functiedecoder in. (ik rij toch al digitaal) Op deze manier kan ik ook de binnenverlichting aan en uit zetten. En de front en sluitverlichting is dan ook goed geregeld. En zo?n functiedecoder kost 16?.

Wat betreft de rode voorzetlensjes. Ik heb een Donderbus bagagewagon voorzien van sluitverlichting d.m.v. lichtgeleiders en kersenbonbons rood folie. En dit werkt goed.

(Deze folie heeft echt een win/win/win situatie) Je scoort bij de vrouw wat toch relatieopbouwend werkt . Je hebt nog wat te eten en er is voldoende credit opgebouwd om de brainwave gelijk uit te voeren.) :wink:

m.v.g
Paul   
Re: Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Paul het is een erg mooie oplossing!

Ik denk er over om ons model aan te passen... de gevolgen zouden kunnen zijn dat de wagons met een vaste richting op de baan moeten komen te staan in ons geval. wij gebruiken heljan stroom voerende koppelingen (4 aders).

we gebruiken ze nu in ader paren, 2 voor binnen verlichting (+ en -) en 2 voor de kopverlichting (+ en -) het maakt daarom niet uit hoede wagons op de rails staan het komt altijd goed. Op het moment dat we de voor de - 1 ader gaan gebruiken zouden we 3 aders overhouden voor - verlichting, - kopverlichting wit en - kopverlichting rood.

of een functie decoder ..........

Het leuke van de heljan koppelingen is, dat ze goed te ontkoppelen zijn

Groet,

Arkadas