Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'

Gestart door Wijbe woensdag 12 augustus 2015, 23:34:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Beste heren,

In mijn meeste locomotieven zit een Esu lokpilot. Vaak regel ik daarbij de maximale snelheid met CV53, genaamd 'Reference voltage'. Voor de Zimo MX630 is dit CV57 Dit doe ik zodat de decoder zijn interne 255 rijstappen behoud. Met CV2 en 5 beperk je het aantal interne rijstappen, hoe lager CV5 hoe minder rijstappen.

Nu heb ik ook een aantal Zimo MX630 decoders. Prima dingen, van alles mee te doen. Echter het afregelen van de rijeigenschappen gaat bij deze decoders mij nog niet zo goed af.

Een situatie:
Roco 2200. 2 stuks, in de ene een Esu lokpilot 4.0 in de andere een Zimo MX630. Locomotieven hebben gelijkwaardige motor.

De 2200 met de Lokpilot 4.0 rijd met CV53 op 74 (7,4 volt) perfect op 100km/uur (geijkt)
De 2200 met de Zimo MX630 met CV 57 op 74 (dus ook 7,4 volt) rijd amper 30km/uur (geijkt)

Rara waar ontstaan deze verschillen.... De Zimo decoder doet daadwerkelijk iets anders dan in het boekje staat, de Esu doet daar in tegen exact hoe het zou werken.


Waarom wil ik dit nu ook graag bij de Zimo decoder voor elkaar krijgen? Standaard staat bij Zimo CV57 'Reference voltage' op 0. Dit betekend dat de decoder uitgaat van een relatieve referentie van de baanspanning. Maar als je de locomotieven op verschillende banen laat rijden waar 'voltage' verschillen zijn betekend dit dus dat de ingestelde rijeigenschappen kunnen verschillen. Door een vaste waarde in CV57 'Reference voltage' aan te geven lijkt mij dat dit probleem getackelt is en de locomotief dus op elke baan geijkt rijd. Met hogere waardes in CV57 komt de snelheid wel hoger te liggen, maar er is geen duidelijke maximale snelheid te behalen bij een bepaalde CV waarde.....  ::)
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Misschien vraag stellen bij Zimo?
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Vreemd dat je met CV5 minder rijstappen krijgt...
zou niet moeten
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Persoonlijk ben ik er niet zo heel erg tevreden mee met de Simo decoders.
De een laat zich perfect voorzien van andere waarde's , maar er zijn er bij die zich gewoon niet laat lezen.
Hier kun je soms wel een 5 a 6 x de cv waarde uit lezen voor dat ie het 1 x doet.
Heb er afgelopen woensdag nog 1 gehad , cv met esu programmer uit lezen......no way geen ene cv.
Met een Ecos na enkele malen proberen eh ja hoor.
Hier ook cv 8 waarde 8 terug naar fabrieks instelling (volgens het boekje) en jawel.....tot 2 x toe geweldig cv waarde kunnen aanpassen , maar na de 3e X zegt bekijk het maar.
Dit was van een plan V met sound.
Hier was net zoals wijbe er geen snelheid in te krijgen.....bij het eiken haalde hij nog niet de helft.
Optrekken als de sloomste.....maar na terug naar fabrieksinstellingen...helemaal toppie.

Heb er zelf ook 2 plan V's met sound , maar deze doen het perfect.....ook het uitlezen.
Maar nogmaals , je hebt erbij.....daar wil het gewoon niet goed bij werken.

Mvg: Alex
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Citaat van: Wim op vrijdag 14 augustus 2015, 17:25:33
Vreemd dat je met CV5 minder rijstappen krijgt...
zou niet moeten
Lees de handleidingen goed, dan weet je wat CV5 is en doet. Je hebt de rijstappen van je protocol en de interne decoder rijstappen.

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 augustus 2015, 17:26:34
Heb er afgelopen woensdag nog 1 gehad , cv met esu programmer uit lezen......no way geen ene cv.
Met een Ecos na enkele malen proberen eh ja hoor.
Hier ook cv 8 waarde 8 terug naar fabrieks instelling (volgens het boekje) en jawel.....tot 2 x toe geweldig cv waarde kunnen aanpassen , maar na de 3e X zegt bekijk het maar.
Dit was van een plan V met sound.
Hoeveel bakken had je op het spoor?


Inmiddels heb ik een redelijk resultaat, alle 28 stappen via CV67tm94. Elke rijstap handmatig een interne decoder rijstap geven.
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
CV 53 is de instelling voor de lastregeling bij maximale snelheid.
Wanneer de hoogste snelheid niet gehaald wordt moet de waarde hiervan verlaagd worden.
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Dat behoort tot een van de mogelijkheden Wijbe......daar had ik nog niet aangedacht......als er 2 decoders in zaten....oeps..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Wim,

Over welke decoder heb je het dan?

Alex,

Tsja, men geeft vaak de schuld aan het onbekende (dit geval het onbekende type decoder) :mrgreen: programmeer de bakken even los van elkaar.
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
@Wijbe,
over ESU...
met Zimo heb ik geen ervaring...
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Citaat van: Wim op vrijdag 14 augustus 2015, 18:12:48
CV 53 is de instelling voor de lastregeling bij maximale snelheid.
Wanneer de hoogste snelheid niet gehaald wordt moet de waarde hiervan verlaagd worden.
CV53 is toch net wat anders. In deze CV waarde geef je aan met hoeveel volt de motor wordt aangestuurd. Bij een hoge waarde krijg je een hogere snelheid dan bij een lage.

De decoder stuurt de motor in pwm aan, oftewel de motor krijgt bij elke rijstap het voltage wat is opgegeven in CV53.

De PWM wordt verdeeld in stapjes, de interne decoderrijstappen. Die beperk je door CV2 en CV5. Zet je CV2 en CV 5 op 1 en 255 heb je de maximale 255 interne decoderstappen waardoor je soepeler rijgedrag krijgt.
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
Dat klopt niet helemaal wat je zegt wiebe,

De decoder zal altijd schakelen tussen baanspanning en nul. Hij kan niet dmv cv53 tussen een andere waarde gaan schakelen, dat zou namelijk betekenen dat er een extra geregelde voeding op de decoder aanwezig zou moeten zijn voor het motor gedeelte en dat is niet het geval.
De motor wordt aangestuurd middels pwm pulsen (zoals je weet) tussen de pulsjes in wordt er dus geen spanning aangeboden aan de motor. Omdat de motor wel draaid wekt ie in deze toestand spanning op, een motor die immers blijft doordraaien zal zich gedragen als een generator. Die opgewekte spanning noemen we ook wel "EMK van zelfinductie" en de spanning die de motor opwekt bij maximaal toerental moeten we ingeven in cv53. Het is dus toeval dat de decoder dat terugvertaald in een maximale snelheid van je loc, maar je gaat er niet meer rijstappen door krijgen hoor.

Hoe je het ook went of keert de motor heeft een maximale snelheid wanneer hij rechtstreeks draaid op de interne spanning van de decoder, deze snelheid sis te reduceren middels 256 stapjes naar nul. Als jouw loc al bij stapje 100 netjes rijd als max snelheid dan heb je dus 100 stappen om mee te kunnen spelen, niet meer en niet minder.

Edit: de reden dat de simo hierop anders reageert dan de esu komt puur door de software t.a.v. De lastregeling in de decoder. Zet je lastregeling maar eens uit, dan zul je zien dat d decoder in eens weer de snelheid van cv5 als max aanhoudt.