Foto Wiki:
Bijna goed: de gele draad levert de stroom voor de spoel die de ontkoppeling naar boven drukt, en voor de lantaarn die je aan de rails kunt steken. De blauwe draad loopt tussen je schakelaar en de ontkoppelrail, en zorgt voor de massa, nodig om de spoel te laten werken, en voor het lampje in de lantaarn. In principe schakel je door het knopje vast te houden tot ontkoppeling heeft plaats gevonden.
Je kunt de ontkoppelrail ook aansturen met een contactrail, hallsensor of een reedcontact, maar dan moet je wel het een en ander toevoegen. Het grote probleem daarbij is de exacte plaatsbepaling van de koppeling ten opzichte van het contact.
Dat probleem wordt door 2-rail rijders soms opgelost met een speciaal soort lichtsluis, een reflecterende straal die zich tussen de rails bevindt, en reageert op het passeren van de koppeling van het rijtuig over de lichtstraal.
Die ontkoppelrail-lantaarn werd altijd apart verkocht, en daarvan zijn er (dus) veel minder in omloop dan van die ontkoppelrails. Het lantaarntje gaat dus alleen aan op het moment dat de ontkoppelrails werkt.
Er zijn M*rijders die dat niet leuk vinden, en dus het lantaarntje zo hebben aangepast dat het altijd brandt. Zoek op het forum, niet in de wiki, naar de mogelijkheden. Het is een al wat ouder draadje, uit 2009 of eerder.