Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  ontkoppelingsrail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ontkoppelingsrail  (gelezen 1624 keer)

clemens

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
ontkoppelingsrail
« Gepost op: donderdag 10 september 2015, 15:39:50 »

hallo allemaal

ik ga binnenkort 2 stukjes m rails gebruiken met een ontkoppelingsrail
er steken 2 draadjes uit waarin waarschijnlijk de lichtmast moet plaatsen en de gele draad is voor het licht
om geel aansluiten van de transformator  de blauwe draad is  ervoor om de ontkoppeling te laten werken ??
en denk dat deze om een schakelkastje blauw moet aan sluiten waar aan de achterkant 1 gat zit per knop
in tegenstelling die van de seinen en wissels zijn 2. ik kan niks hierover vinden op de site en wiki en voordat ik ga boren enz graag weten of ik goed zit.

bedankt allemaal voor het meedenken
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ontkoppelingsrail
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 september 2015, 16:00:07 »

Foto Wiki:


Bijna goed: de gele draad levert de stroom voor de spoel die de ontkoppeling naar boven drukt, en voor de lantaarn die je aan de rails kunt steken. De blauwe draad loopt tussen je schakelaar en de ontkoppelrail, en zorgt voor de massa, nodig om de spoel te laten werken, en voor het lampje in de lantaarn. In principe schakel je door het knopje vast te houden tot ontkoppeling heeft plaats gevonden.

Je kunt de ontkoppelrail ook aansturen met een contactrail, hallsensor of een reedcontact, maar dan moet je wel het een en ander toevoegen. Het grote probleem daarbij is de exacte plaatsbepaling van de koppeling ten opzichte van het contact.
Dat probleem wordt door 2-rail rijders soms opgelost met een speciaal soort lichtsluis, een reflecterende straal die zich tussen de rails bevindt, en reageert op het passeren van de koppeling van het rijtuig over de lichtstraal.

Die ontkoppelrail-lantaarn werd altijd apart verkocht, en daarvan zijn er (dus) veel minder in omloop dan van die ontkoppelrails. Het lantaarntje gaat dus alleen aan op het moment dat de ontkoppelrails werkt.

Er zijn M*rijders die dat niet leuk vinden, en dus het lantaarntje zo hebben aangepast dat het altijd brandt. Zoek op het forum, niet in de wiki, naar de mogelijkheden. Het is een al wat ouder draadje, uit 2009 of eerder. 
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: ontkoppelingsrail
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 september 2015, 16:05:58 »

Vroegâh werd er zo'n Märklin kastje voor gebruikt...
Bron afbeelding: francois15.wordpress.com
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.174 seconden met 22 queries.