Ik heb ook in de vakliteratuur gekeken, voor de liefhebbers.....
De traxx familie begint met de bouwserie 145 (de traxx ac). Volgens eisenbahn journal betekent de naam traxx niks, maar is een samenraapsel van tractie, track en attractief.
De 185 is een 145 die zowel onder 15kv 16,7hz als onder 25kv 50hz kan rijden.
Basismodel was vanaf 2000 de traxx f140 ac1. Dit zijn de bouwseries 146.0, 146.1 en 185 (tot nr. 200).
In 2003/2004 was er de verbeterde versie, vooral mbt veiligheid voor de machinist (crashkonzept). Dit is de traxx ac2, eerste lok is de 185 201. De neus van de lok is hierbij gewijzigd, schuiner komen te staan. Er zijn andere buffers gemonteerd. Het serviceluik op de neus van de lok geeft nu toegang tot de airco, voorheen zat die in de bedieningstafel van de machinist ingebouwd. De bestemmingsaanwijzer boven de voorruiten is afgedekt. Binnen in de lok zijn er ook ingrijpende wijzigingen. De zijkanten van de lok zijn ook gewijzigd. Het betreft de lokseries 146.2 en 185.2.
Van de bouwserie 185 (ac1 en ac2) zijn in totaal 405 stuks gebouwd voor DB, 200 stuks ac1 en 205 ac2.
In 2006 is er dan de variant traxx ms2e, waarbij vooral de machineruimte weer is gewijzigd om dezelfde lok ook als diesellokomotief uit te kunnen brengen. Dit is de bouwserie 186.
In 2011 komt dan de traxx f140 ac3, o.a. leverbaar met last mile module. Dit zijn de bouwserie 147 en 187.1 bij DB.
Het commentaar is dan dat het Marklin model een traxx ac1 is, met de gladde zijwanden en iets andere neus dan de traxx ac2. De andere modellen zouden wel een traxx ms2e zijn, die uiterlijk (vrijwel) identiek is aan de traxx ac2.
Let op de andere neus en zijkanten van de piko fyra lok ten opzichte van beide Marklin traxxen...
Hachelijk....
Edit: foto toegevoegd met traxxen