Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem

Gestart door HO_COMP_FAN dinsdag 18 augustus 2015, 22:16:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo,
graag jullie ideeen over onderstaande upgrade probleem.
- Originele Marklin 3034 DB41 Groene Elok  met Esu permanentemagneet en Marklin 6080 decoder. Slechte rijeigenschappen.
- Ombouw motor met Marklin 60943 set goed gelukt , groene onstoringsspoeltjes zijn aanwezig.
- Vervanging oude 6080 Decoder door Lokpilot 4.0 (Esu 54610) + Esu Nem 8 Pol Stekker 56311.
- Magneetje onder (tandwiel-)draaistel voor de activering van de reedcontacten , ik rij met Koploper.
- Testing rijden : perfect , geen warme decoder , zacht rijden prachtig , dit gedurende verscheidene sessies. F3 en F4 werken goed , F0 OK. Koploper detectie van de verschillende reedcontacten : perfect.
Daarna gingen we de Lokpilot CV's wat aanpassen ( correcte lokadress ipv standaard 3 , te hoge snelheid , optrek/afrem ... , dit volgens de gegevens van de Nederlandstalige handleiding van Esu versie 8 Dec 2014 (CV's aangegeven met ***) , en enkele volgens website Mist7 ( CV's zonder ***):
CV 1   (***)  Van 3  naar 66     (lokadress)
CV 2   (***)  Van 3  naar 3       (Vertrekspanning) waarde onveranderd
CV 5   (    )   Van 255 naar 140  (Topsnelheid)
CV 6   (    )   Van 88  naar  88   (Gemiddelde snelheid) waarde onveranderd
CV 51 (***)  Van 0  naar 0       (Lastregeling T parameter Slow) waarde onveranderd
CV 52 (     )  Van 15 naar 32     (Lastregeling K parameter Slow)
CV 53 (     )  Van 140 naar 120  (Referentieregeling)
CV 54 (     )  Van 50  naar 60    (Lastregeling K parameter)
CV 55 (     )  Van 100 naar 50    (Lastregeling T parameter)
CV 56 (     )  Van 255 naar 255  (Regelinvloed) waarde onveranderd
Alle CV veranderingen via IB Basic , en na elke verandering teruglezing ter controle --> OK.
Proefrijden : een 10 tal minuten perfect , aangepast gedrag (snelheid/massa/..) goed zichtbaar. Opeens knarsend geluid. Noodstop gedaan, terug begonnen eventjes goed , snelheid halverwege terug knarsend geluid,....   gedaan/rijd niet meer en branderig geurtje.
Lokbehuizing eraf , decoder warm/niet heet  maar wel branderige geur.

Vooralleer ik een nieuwe lokpilot V4 ga inbouwen , graag jullie input over wat ik (hoogstwaarschijnlijk) verkeerd heb gedaan.

Alvast dank.
Dirk/Kalmthout



Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

Dit klinkt als een mechanisch motor probleem, mogelijk zwaar lopen waardoor de decoder wordt overbelast.

Je kunt een omgebouwde motor eenvoudig testen door 12 Vdc op beide motor aansluitingen te zetten.
Als er dan een mechanisch probleem in zit openbaart zich dat vanzelf.

Gr. Fred.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Citaat van: HO_COMP_FAN op dinsdag 18 augustus 2015, 22:16:15
Hallo,
graag jullie ideeen over onderstaande upgrade probleem.
- Originele Marklin 3034 DB41 Groene Elok  met Esu permanentemagneet en Marklin 6080 decoder. Slechte rijeigenschappen.
- Ombouw motor met Marklin 60943 set goed gelukt , groene onstoringsspoeltjes zijn aanwezig.

Vooralleer ik een nieuwe lokpilot V4 ga inbouwen , graag jullie input over wat ik (hoogstwaarschijnlijk) verkeerd heb gedaan.

Alvast dank.
Dirk/Kalmthout
Hoi Dirk,

Je hebt wel een ombouw gedaan, en zelfs meerdere maar wilde even terug naar het begin.
Want ik lees dat je een permanente magneet in de lok bouwt maar de 6080 die voor een wisselstroommotor is liet je zitten.
Dat geeft ook geen goede rijeigenschappen, dus een ombouw daarna was zowiezo nodig ;)

Maar nergens lees ik iets over het reinigen van de lok :(
En dat is altijd nodig zeker wanneer een lok een tijd heeft stil gestaan, want oliën zijn dan meer vast dan vloeibaar geworden ja zelfs plakkerig, en dat geeft zware loopeigenschappen.

Daarnaast heb je de lok getest voor alle ombouwpogingen?
Een goed functionerende lok heeft minder moeite met een ombouw dan een minder goed functionerende lok 8o
Zelfs de fabrikant noemt dit bij dergelijke ombouwprojecten een feit, dus dit komt niet uit de lucht vallen.

En ben je dan eenmaal klaar met reinigen en ombouw en inbouw van de decoder, vergeet dan niet je lok opnieuw te smeren ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hoi Dirk,

Een knarsend geluid duidt meestal op een mechanisch probleem. Kun je de motor nog met de hand draaien?

Ik zou eens beginnen met de motor openmaken, en controleren op verontreinigingen.  Vooral letten op de tandwielen, de magneten en de collector.  Je kunt de motor testen door hem (zonder aangesloten decoder!) op een gelijkstroomtrafo te laten lopen.

Dit alles hoeft niet te betekenen dat de decoder defect is.  Moderne decoders zijn beschermd tegen overbelasting.  De wijzigingen die je gedaan hebt kunnen dit ook niet veroorzaakt hebben als ik het zo zie.

Succes!

Erik
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk het is al gesuggereerd, reinigen en dan op een (liefst regelbare) DC voeding de motor zonder decoder testen.

Zelf doe ik het altijd met enigsinds losgedraaide motorschild schroeven, door tijdens het draaien het schild een fractie te verschuiven zul je het motortoerental ook enigsinds horen veranderen.
Zet het motorschild vast in de stand dat bij gelijk blijvende spanning (4-6volt DC) de motor de meeste toeren maakt.
Dan heb je een efficient lopende motor.

grt Piet.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo,
alvast dank voor de eerste tips.  Ben er mee aan de slag , motor terug uit de lok en rechtstreeks oude fleischman regelbare trafo aan de onstoringsspoeltjes.
Na enkele minuten kwam het piepende geluid (zwakker) naar boven.
Ga hem dus nomaals openen en wellicht met wasbenzine reinigen ( volgende week).
Aangezien de 60943 ombouw set kraak nieuw is , zal daar wel niet het probleem zitten.
Welke olie gebruik ik best na de reiniging mat wasbenzine ? Suggesties  ?    is GT7 spray ook goed ?
Daarna zullen we (enkel) de motorblok alvast wat langer op de rollenbank zetten via de fleischman trafo.

Wellicht tot later.

Dirk/Kalmthout
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk

Fijne olie is ok, maar zeer weinig gebruiken, op elk tandwiel een miniscul drupje, het geen er terug afloopt opvangen met een papieren tissue.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo,
update :
- motorgedeelte goed gereinigd , gemonteerd en gesmeerd met fijne naaimachine olie. Draait zacht met de han. Motorschild vastgezet volgens de raadgeving van PietB.
- motor op fleischmann regelbare (gelijkstroom) voeding aangesloten via de smoorspoeltjes : draait goed
- duurtest gedaan op deze wijze met lok op rollenblok  , snelheid 50 percent , 30 minuten.  Stroom constant gemeten , gemiddeld 150 mA , bij snelheid verandering soms tot 220 mA , daarna terug rond 150 mA.  Lijkt me OK , en ver beneden de 1000 mA die de lokpilot 4.0 als motorstroom zou moeten aankunnen.
Vervolgens terug naar de Lokpilot 4.0 / 54610.
- oude terug aangesloten --> niks.Bij  verwijdering gezien dat beschermplastiek ter hoogte van een elektronische bouwsteen is doorgebrand. --> Zal toch wel defect zijn.
- nieuwe Lokpilot 4.0 /54610 aangesloten aan de NEM contrastekker, alles met de default fabrieksinstellingen.
- lok op rollenbank , via adress 3 aangestuurd , motor loopt terug zacht.  Echter de lokpilot wordt goed warm als je de plastiek aanraakt , dit reeds na enkele minuten.  Lijkt me te warm.
- Enig idee / ervaring dat dit normaal is ,  ook bij jullie ?
Groetjes
Dirk/Kalmthout
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,
heb je alle condensators op het motorschild naar massa verwijderd ?
alleen die over de koolborstels laten zitten...
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo Wim,

wat de er momenteel nog staat , zijn de 2 (groene) smoorspoelen, welke in de toevoerleidingen oranje en grijs van de decoder komen , en de standaard kleine condensor
welke op het motorschild staat tussen de 2 koolborstel aansluitingen.  Zwarte massadraad ligt aan de rechter vijs van Motorblok als extra massa.

Bedoel je dat deze condensor weg moet ?

Groetjes
Dirk/Kalmthout
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Misschien eens wat foto's van hoe het een en ander is aangesloten?
De blauwe draad maakt ook nergens contact met het chassis?

Groeten Sander
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

Ik denk dat je met de decoder terug moet naar de winkel.

Je geeft aan je de motor hebt getest met een fleischmann voeding en dan draait hij goed.
Ga er maar van uit dat er dan met de motor niks mis is.

Gr. Fred.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo
@Seinwezen : dit is mijn poging om de motorschild toestand in te brengen ( eerste maal ik een afbeelding poog te zenden, sorry als het niet lukt)

De blauwe draad ligt ge-isoleerd in een krimpkousje.
@Marklindak : decoders in Mei gekocht in Houten bij MCO.  Zoals meestal op de beurs geen aankooptikket. Zal wellicht niet aanvaard worden bij Esu/Duitsland voor waarborg ?

mvg
Dirk/Kalmthout 
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

Als er iemand in jouw buurt een decodertester heeft dan ben je er ook.

Gr, Fred.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Allen,

eventjes status op 2 september 2015 :
- Lokdecoder zonder problemen kunnen omruilen bij MCO op de Houtenbeurs van afgelopen zaterdag.
- In bijlage bij dit bericht een foto welke weergeeft wat er nog van condensors zit ( dank voor de uitleg door 3Rail Forum team op Houten over wat ik verkeerd deed)-->Wim opmerkingen met wat er nog aanwezig is ?
- Esu Lokprogrammer aangeschaft en geïnstalleerd
- Lokpilot V4.0 terug aangesloten
- Test via lokprogrammer = ok ,  voorlopig enkel CV1 (adress) veranderd.
- Ga zo enige tijd proefrijden/opvolgen.
mvg,
Dirk/Kalmthout

Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hoi Dirk,

Als ik de kleur van de draad op de motor zie, dan lijkt het niet te kloppen .
Welk kleurschema heb je aangehouden?

Want marklin gebruikt een anders schema dan esu.


Groeten Sander
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

zou je eens kunnen beschrijven wat er fout was en wat je gedaan hebt om het probleem op te lossen ?
daar ik met het zelfde probleem zit bij een lok.
misschien dat er meerdere zijn die iets aan deze informatie hebben bij een gelijk soort probleem.
het probleem wordt wel besproken maar de oplossing niet.

Mvg Sytze
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Citaat van: Seinwezen op woensdag 02 september 2015, 22:35:50
Als ik de kleur van de draad op de motor zie, dan lijkt het niet te kloppen .
Welk kleurschema heb je aangehouden?
Volgens mij deze:
Citaat van: HO_COMP_FAN op maandag 24 augustus 2015, 20:44:54
wat de er momenteel nog staat , zijn de 2 (groene) smoorspoelen, welke in de toevoerleidingen oranje en grijs van de decoder komen , en de standaard kleine condensor
welke op het motorschild staat tussen de 2 koolborstel aansluitingen.  Zwarte massadraad ligt aan de rechter vijs van Motorblok als extra massa.
En dat zou goed moeten zijn.
Ik denk dat de kleuren op de foto wat vertekend overkomen.

Wat me nu eigenlijk pas opvalt is dat het motorblok op de foto, niet van een 3034 is, maar waarschijnlijk van een 3022.
De foto van Dirk laat namelijk een LFCM zien en de 3034 heeft een SFCM, zie foto hieronder.

Foto bron: Roderick http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11345.0
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hoi Kappa,

Dat motorblok is zeker niet van een 3022 want dat is een E94 van de oude stempel, en ik denk dat ie meer neigt naar een Ae 6/6 oftewel een 3050 die meer in de buurt komt ;)

Maar je ziet ook 3 assen, dus met beide draaistellen eronder dus 6 assen, en aangezien de lok waar het hier om draait een 3034 is een E41 heeft ie toch echt maar 4 assen 8o
Dus er is een foto niet goed geplaatst of de tekst niet ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 03 september 2015, 23:03:03
Dat motorblok is zeker niet van een 3022 want dat is een E94 van de oude stempel
Hans, zoek maar eens op de site van pallund. ;)
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem

Hallo,
eventjes de stand van zaken, en antwoordjes op de vragen/opmerkingen.
- De originele foto is niet de foto van mijn lok, maar zoals ik schreef "in bijlage bij dit bericht <u>een</u> foto welke weergeeft wat er nog van condensors zit" , is het een foto van het internet welke toont dat er 2 groene smoorspoelen zijn, en nog 1 condensor over de motor zelf
Ontstoring. In bijlage vandaag zit een foto van mijn lok ( fototoestel met beperkte macro mogelijkheden).
- De smoorspoelen worden gevoed met de purpere en de oranje draadjes welke van de NEM ESU Contrastekker komen.
Stand van zaken op 5 september :
-gisteren geheel verder getest/gereden en wat snelheidparameters aangepast want snelheid te hoog. Temperatuur decoder "warm".
Toch wel een uurtje gereden. Oef... ben ik ??
-Deze morgen eventjes naar Hobby In de Praktijk gereden (2 keer een 80 km), om wat overleg te plegen over "warm" en smoorspoelen/condensor.
Tijdens testing daar , decoder opgeblazen........Zie foto, linker onderzijde lokpilot.
Volgens de info van "Haradigi" van Hobby In de Praktijk zou oorzaak kunnen liggen in het gebruik van de originele verlichting waarvan de massa nog steeds gebruikt wordt.
Aangeraden wordt om de verlichting aan te passen , en geen gebruik meer te maken van de (lok-)massa maar van de speciale draad van Lokpilot V4.
Motor lijkt prima te zijn, correct aangesloten.
Dit wordt dus wat ombouwwerk waarop ik eerst wat ga rondneuzen/documenteren.
Volgende stap die ik eerst ga zetten :
- bestaande lampjes eruit ( kunnen dus geen invloed meer hebben) op het probleem
- andere lokdecorder V4.0 erin
- testen.... en ondertussen LED-lamp bestuderen.......
Wordt vervolgt...
Dirk/Kalmthout
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Citaat van: HO_COMP_FAN op zaterdag 05 september 2015, 22:03:34- De smoorspoelen worden gevoed met de purpere en de oranje draadjes welke van de NEM ESU Contrastekker komen.
Weet je zeker dat de motor goed aangesloten is ?. Je schrijft n.l. dat de motor is aangesloten tussen de purpere en oranje draad. Moet toch zijn grijze en oranje draad.

CiteerVolgens de info van "Haradigi" van Hobby In de Praktijk zou oorzaak kunnen liggen in het gebruik van de originele verlichting waarvan de massa nog steeds gebruikt wordt.
Zou niets uit mogen maken. Controle over het warm worden hierdoor, maak de verlichting even los.


Mvg,
Peter
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
"De smoorspoelen worden gevoed met de purpere en de oranje draadjes welke van de NEM ESU Contrastekker komen." In dat geval heeft de contrastekker vreemde kleuren, want volgens de afbeelding op blz 10 van het V4-boekje zit de aux2 (violet) aansluiting niet op de NEM stekker en zou dus ook niet op de contrastekker moeten zitten. Ergens is dus iets fout gegaan bij het aansluiten, de motor hoort zoals Peter al aangeeft tussen grijs en oranje. Het aansluiten van de verlichting op de "ouderwetse" manier met lampjes aan chassis is - behalve het geflikker - geen enkel probleem. Met een beetje geluk is alleen aux 2 doorgebrand en doet de decoder het nog wanneer hij eenmaal correct is aangesloten. Handig hoor, zo'n boekje van ESU.....
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Tenzij ik het niet goed zie   8)
maar op de foto zie ik geen paarse draad van/naar contra steker lopen.




Mvg,
Peter
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
"Vervanging oude 6080 Decoder door Lokpilot 4.0 (Esu 54610) + Esu Nem 8 Pol Stekker 56311". Op de site van ESU kan ik nummer 56311 niet vinden: het nummer van de NEM contrastekker is daar 51950 en ik denk dat daar je probleem begint. De foto van Peter spreekt boekdelen..... geen purper/paars draadje te bekennen. Overigens gebruik ik nooit contrastekkers, ze nemen een hoop ruimte in en een echt voordeel heb ik nog niet kunnen bespeuren. Mijn advies zou dus zijn om de contrastekker te verwijderen en de oranje en grijze decoder draden rechtstreeks aan de motor te solderen. Dan een proefritje en het zou maar zo kunnen dat dat nog prima werkt. Als de motor doet wat ie doen moet dan verder experimenteren met de verlichting, je weet maar nooit.... Mocht het allemaal niet meer werken, dan zit er niets anders op dan decoder nummer drie in te bouwen, maar met de inmiddels opgedane ervaring gaat dat zeker lukken. Wel het boekje erbij houden.....
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

Ik zie ook een klassieke beginners fout, namelijk, dat je de aansluitdraden van de spoelen niet hebt ingekort.
Als het motor draaistel tijdens het rijden heen en weer draait, kunnen deze lange, deels onbeschermde aansluitdraden tegen de metalen behuizing komen.
Je dient alle bedrading zo kort mogelijk te maken en overtollig lengte samen te binden.
Laat voor de bedrading naar de motor wel voldoende bewegingsruimte over.
Succes.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
De eerste foto: Zó moeten de draden aan een motorschild zitten.
De tweede foto geeft de aansluitingen van een ESU-decoder in schema-vorm.
opm. aansluiten van slechts vier draden is voldoende om een lok te laten rijden:
grijs en oranje voor de motor en zwart met rood voor de voeding.

p.s. de spoelen mogen gewoon tussen de draden en het schild gesoldeerd worden; die dienen voor de radio-ontstoring.
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo
eventjes status/feedback :
- Mea Culpa voor enkele typfoutjes ,  de NEM decoder is inderdaad ESU 51950 wat een achtpolige contrastekker is , en de
  motoraansluiting gebruikte wel degelijk de grijze en de oranje draad.
- De Lokpilot V4.0 54610 heeft 9 draadjes , de paarse/violet gaat niet naar de 8 polige stekker, de andere wel. (Zie foto's)
  Het uiteinde paars/violet ligt mooi ge-isoleerd in een krimpkousje.
- De smoorspoelaansluitdraden zijn iets ingekort, soldering van de 2 draadjes en geheel is met krimpkous afgewerkt.
- Is de eerste lok die ik , gebruik makende van de handleidingen, ombouw met 60943/Lokpilot 4, maar jaren geleden heb ik een 8 
  tal loks omgebouwd (Lokpilot V1  en Marklin decoders  allen met ESU permanente magneet).
- Alle reacties heb ik zorgvuldige gelezen, en gebruikt als controle / tegen controle. Ook werd de kleurdoorvoering in de 
  contrastekker gecheckt , ook daar is alles OK/klopt.
- Een reden heb ik dus nog steeds niet, de opmerking van Haradigi blijft voorlopig geldig, alhoewel de documentatie van ESU
  het gebruik van de originele lampjes naar chasis m.i. toelaat . Zie bijlage uit ESU handleiding NL nr 8, Dec 2014 .
  Er is wel een uitleg over  de korte hogere stroom bij aanschakeling van de verlichting bij 12 V lampjes, maar de
  kortsluitbeveiliging die men beschrijft  zou dit moeten tegenhouden. Niet duidelijk dus...
- Volgende stappen die ik nog moet zetten zoals eerder aangegeven :
   - Lampjes verwijderen / nieuwe lokpilot en enkel motor en langdurig testen.
   - Test doen naar verbruik van de originele lampje
   - Led's via AUX gebruiken in plaats van de lampjes.
Opmerkingen en suggesties nog steeds welkom!
Dirk/Kalmthout

 
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
De standaard 16Volt lampjes trekken ongeveer 150mA, als deze zijn aangesloten op een AUX poort.
Dus dat deze lampjes een te zware belasting zouden vormen en de decoder doen gaan roken, lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Volgens mij zijn er hele volksstammen die de bestaande lampjes op de decoder aansluiten. ;)
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Zit er in de lokbehuizing niet een tussenschot of uitsteeksel dat op je defecte decoder drukte?
Dwars door het geisoleerde omhulsel heen.

Dat brandgat zit op een plaats waar ik nog nooit schade aan een ESU heb gezien.

Robin
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo
eventjes status van het verhaal :
- alles terug open, originele verlichting incl houders verwijderd, keuzeschakelaar bovenleiding/sleper verwijderd --> meer ruimte vrij.  Magneet onderzijde voor reedcontactdetectie herplaatst.
- terug montage van achtpolige contrastekker , enkel aansluiting van zwart/rood/oranje/grijs : dus enkel motor aansturing mogelijk.
  Rest van de draadjes geisoleerd met krimpkous. Nieuwe Lokpilot V4.0 genomen, en geupgrade met laatste firmware versie.
- Adreswijziging en snelheidcurve aanpassing(lees verlaging) via lokprogrammer
- testing.
Momenteel afgelopen week een 6 tal uur gereden verdeeld over een 4 tal sessies. Trein belast met enkele personen wagens, automatisch rijden via Koploper (--> veelvuldig start/optrekken/rijden/stoppen...).  Alles lijkt ok te gaan.
Volgende week nog verdere sessies gepland voor we overgaan naar de verlichting.
in bijlage een foto van de gestripte lok zoals actueel getest wordt.
mvg,
Dirk/Kalmthout
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Dirk,

Het ziet er al een stuk beter uit.
Al vind ik de aansluitingen tussen spoel en draad nog steeds erg lang.
Bij het draaien van motordraaistel, zwaaien die onbeweeglijke geïsoleerde delen alleen maar heen en weer en vormen nog steeds een verhoogde kans op breuk.
Waarom heb je de lamphouder eigenlijk verwijderd?
Ga je die weer terugplaatsen, of wil je leds inbouwen?
Je kunt ook de bestaande lamphouder van geisoleerde lampvoetjes (art. nr 604180) voorzien, zoals op deze foto.

Bron: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=60785
Je ziet dat er zelfs sluitverlichting ingebouwd is, maar dat gaat buiten het bestek van dit topic. ;)
Re: Marklin 3034(DB41 gr) + 60943 + Lokpilot 4.0 (54610) probleem
Hallo Kappa,
- bedankt voor de feedback en de link naar de duitse website.
- bedoeling is van LED verlichting te gaan inbouwen.
- draadjes aan motor worden nog ingekort, goede opmerking. Andere (voorlopig nog niet gebruikte) draadjes zijn nog samengebundeld met zwart bindertje tot wanneer ik de
  verlichting heb aangepakt, zal ze zo kort mogelijk houden.  De standaard set van lokpilot die naar de contrastekker gaat zit niet in/naar het bewegende deel.
Groetjes,
Dirk/Kalmthout