Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III

Gestart door Raaijmak dinsdag 08 september 2015, 23:00:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
Beste,

Wil graag mijn Màrklin rail verouderen en tevens voorzien van een railbedding.
Heeft iemand ervaring met de juiste ballast TIJDPERK  I-III (Duits voorbeeld).
Heb laatst van Anita Decor  een potje met A.D.1220 kalksteen licht grijs aangeschaft weet niet zeker of dit de juiste kleur is voor het tijdperk I-III.  Smaken verschillen maar wil toch gebruiken wat er in het tijdperk I-III   gebruikt werd.

Wie kan mij hier verder mee helpen.

Gr, Anton Raaijmakers
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
Anton,

Inderdaad, smaken verschillen.
Maar belangrijk is ook de vraag: welk deel van Duitsland ? Beieren, Pruisen, Sachsen, Elzas-Lotharingen ????
"Duitsland" was en is een groot land en het is ondenkbaar dat men in het gehele land een en dezelfde soort/kleur ballast voor railbeddingen werden/worden gebruikt. Het land telt ettelijke steengroeves, waardoor zeer zeker kleurverschillen optreden.
Ook in ins land komen verschillende soorten/kleuren ballast voor.
Ergo, kies wat je zelf mooi vindt (doe ik ook).
Lees ook dit topic van de "buren" eens
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bedding_en_ballast

Cees
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
Hi Anton,

Ook ik gebruik van Anita Decor het potje met AD1220 en ben zeer tevreden.
Daarna op kleur brengen naar behoefte van, langs de lijn, bahnwerk, stations, bergen ect. (en land  :) )

Zie ook: Neopreenband,

groet
Harald
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
Citaat van: Raaijmak op dinsdag 08 september 2015, 23:00:51
Smaken verschillen maar wil toch gebruiken wat er in het tijdperk I-III   gebruikt werd.

Tja, wat hier in de andere antwoorden al reeds is aangegeven. Ligt aan de locatie in duitsland. Zelf heb ik een mix van ballast toegepast, meer richting een "bruine" kleur: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam". Je moet vooral kijken wat je zelf mooi vindt.

Groet Ronald.
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
De kleur van ballast is van twee factoren afhankelijk. Ten eerste de type steen en ten tweede de ouderdom langs de baan. Nieuwe ballast heeft nog de oorspronkelijke kleur, oudere ballast is wat meer vervuild, waardoor de oorspronkelijke kleur verdwijnt. Afhankelijk van het soort transport (kolen en ertstreinen of alleen maar reizigers of gesloten goederenvervoer) maakt dit al verschil.

Nieuwe ballaststeen materiaal is bijvoorbeeld porfier (beige achtig van kleur), graniet of gneiss-graniet (grijsachtig, grauw), basalt (blauwachtig) of grès (kalksteenachtig, wat meer witachtig). Een land met eigen steengroeven zal in de regel dat locale materiaal gebruiken, maar een land, zoals Nederland is op import aangewezen. Daarom komen alle genoemde materialen in Nederland voor. Maar in België zie je weer vooral porfier (groeve in Quenast) of grès uit de Ardennen. In Duitsland (midden / west) is basalt voorradig, terwijl elders weer graniet gewonnen wordt.

Kortom, (kleur)keuze genoeg!

Groeten,
Roel
Re: De juiste ballast Duits voorbeeld tijdperk I-III
En het Duitsland van nu is niet het Duitsland van TPI-II
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Bond
en aanverwante artikelen met kaarten ... Dus bijna alles kan wat kleur betreft. Er is niet 1 bepaalde juiste kleur ;)