Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met tandwielen Märklin 37549

Gestart door Klassika maandag 07 september 2015, 18:45:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met tandwielen Märklin 37549
Goedenavond,

Ik heb sedert een tijdje een Luxemburgse stoomlok, artikelnummer 37549, met Faulhaber motor. Hij reed prima, maar nu opeens blokkeren de wielen als ik er achteruit mee rij. Je hoort de tandwielen over elkaar knarsen. Vooruit rijdt hij goed, maar zo gauw als ik hem achteruit wil laten rijden, treedt dit probleem op.
Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Volgens mij zijn je wielen dan niet helemaal synchroon.  Je wielen zijn dan een beetje verdraaid op de as.  Doordat ze gekoppeld zijn, gaat het dan fout.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Als de wielen niet synchroon lopen (gekwatierd) zal het bij voor- en  achteruit verkeerd gaan. :(
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Hi

Het komt wel vaker voor bij stoom-locs van Marklin dat een aangedreven wiel niet helemaal vast zit op de as, deze gaat dan "verdraaien" waardoor de wielen links en rechts inderdaad niet meer gekwartiert zijn (90 graden gedraaid).

groet
Harald
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
wel of niet gekwartierd zijn is voor een elektrisch aangedreven lok niet van belang, dat is alleen in het eggie noodzakelijk. Wel van belang is het synchroon lopen van de wielen per zijde.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Hi

Uiteraard is het geen echte stoomloc (en zouden we het hier niet kwartieren moeten noemen) maar als er een wiel, van een as, niet gelijk staat met de andere assen en wielen loopt het geheel zeker vast.

groet
Harald
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Heeft niets met het synchroon lopen van de tandwielen maar meer met de speling op een tandwiel of een asje van een tandwiel te maken.


Mvg,
Peter
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Als het probleem veroorzaakt zou worden door niet meer gekwartierde wielen, dan zou dit in beide rijrichtingen merkbaar moeten zijn.
Ik denk eerder dat de schroeven die de kap, met daarin de motor en een deel van de aandrijving, op het chassis moeten houden, los zitten.
Hierdoor kan het zijn dat de tandwielen die in de kap zitten niet meer goed op de tandwielen in het chassis grijpen en over elkaar heen ratelen.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Bij een van mijn stoomlokomotieven is een keer het asje uit een tandwiel los gegaan en eruit gegaan. Uiteindelijk lagen er een los asje en een los tandwiel onder de lok. In de periode daarvoor reed de lok ook zeer slecht. Meneer Harlaar heeft toen voor 15 euro tandwiel en asje weer gemonteerd en rijdt de lok weer uitstekend. Het kan dus ook in de tandwielen tussen motor en aangedreven wiel zitten!
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Grappig topic.... er worden van alle kanten mogelijke problemen aangedragen en TS zwijgt in alle talen. Is er inmiddels al iets uitgeprobeerd om het probleem te lokaliseren? Aangezien het een stoomlok betreft is het drijfstang-mechanisme eerst aan de beurt. Voorzichtig kant voor kant verwijderen en steeds proberen of het probleem nog bestaat. Door systematisch mogelijke oorzaken uit te sluiten komt het probleem uiteindelijk boven water.
@Freak: synchroon lopen van TANDwielen lijkt me een onmogelijke zaak, dat lukt alleen wanneer alle tandwielen hetzelfde aantal tandjes hebben, wat doorgaans niet het geval is. De wielen worden wel geacht synchroon te lopen en dat gaat nog oa. door al eerder genoemde oorzaken nog wel eens mis.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
[Citaat: Aangezien het een stoomlok betreft is het drijfstang-mechanisme eerst aan de beurt. Voorzichtig kant voor kant verwijderen en steeds proberen of het probleem nog bestaat. Door systematisch mogelijke oorzaken uit te sluiten komt het probleem uiteindelijk boven water.]

Deze analyse zou ook mijn voorkeur zijn.

Gr Georges
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Allen bedankt voor uw reacties. Ik had de lok inmiddels bij de leverancier laten nakijken. Deze heeft hem uit elkaar gehad en helemaal schoongemaakt en geolied. Het probleem is daardoor uiteindelijk wel opgelost.
Re: Probleem met tandwielen Märklin 37549
Mooi dat de lok weer gemaakt is en verstandig dat je naar de winkelier gegaan bent!

Vrgr
Frank