Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?

Gestart door M-er maandag 07 september 2015, 13:39:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Nu wij sinds een week de beschikking hebben over een Mobile Station 1, en dus eindelijk ook eens over zijn op digitaal rijbedrijf, komt natuurlijk al gauw de behoefte opzetten om enkele loc's om te gaan bouwen naar digitaal. Per slot van rekening hebben wij nu slechts 3 locs die digitaal kunnen rijden, waarvan er 1 met slechte rijeigenschappen (de 33891 "bruine motorpost").

In eerste instantie zal het gaan om een 3326 "NS 1631", zodat er een extra digitale loc beschikbaar komt.
Daarna zal de deltadecoder van de 33891 "bruine motorpost" geupgrade worden, want de rijeigenschappen daarvan zijn zeer onder de maat.

Over het ombouwen van beide locs is genoeg te vinden op het forum; wat het mechanische deel en het solderen en aansluiten betreft verwacht ik geen problemen.
Wel zit ik met een aantal vragen over de toe te passen decoder en het programmeren daarvan.

Beide locs denken we om te bouwen met een hoogvermogen ombouwset type 60941.
Als decoder willen we een ESU Lokpilot V4.0 toepassen met 21MTC connector. Werkt mooi strak en is makkelijk om in de toekomst bijvoorbeeld nog eens van decoder te veranderen (sound  O:-D ?).

Na inbouw zullen wij de decoder met het MS1 in moeten stellen  :?.

De vraag is nu, wat is wijsheid; een "gewone" Lokpilot V4.0 decoder (ESU nummer 54614) óf een M4 (MFX) decoder (ESU nummer 64614).
MFX heeft natuurlijk het voordeel van automatisch aanmelden, maar kan die ook helemaal met het MS1 ingesteld en geprogrammeerd worden?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de naam van de loc. Ik heb gelezen dat de decoder zich "uit het doosje" via MFX aan zal melden met "LOKPILOT".
Deze naam schijnt wel aan te passen zijn, maar kan dat ook met een MS1?

Zitten er verder nog verschillen in het programmeren van een gewone Lokpilot 4.0 en een Lokpilot V4.0 M4?
En is het überhaupt wel te doen om die decoder te programmeren met een MS1, of is dan de gewone V4.0 misschien een eenvoudiger alternatief?
Of maakt het juist niet uit.

Extra functies die Remco (m-re) er graag op zou willen hebben zijn bijvoorbeeld schakelbare cabineverlichting (waarbij dan alleen die kant aangaat welke kant de loc oprijdt), en voor de motorpost schakelbare interieurverlichting. Is zoiets te programmeren met een MS1?

Misschien zijn de antwoorden wel ergens op het forum of in de WIKI te vinden, maar ik heb als uren zitten zoeken en lezen, en kan het niet vinden.
Heb dus een beetje geduld met deze digibeet...  O:-D

Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Hoi Feiko,

Een MS1 is niet echt geschikt om decoders mee te programmeren.
Er zijn wel wat mogelijkheden, maar die zijn zeer beperkt, zoals adres, snelheid en optrek/afrem vertraging etc.
Je kunt namelijk.maar tot cv 79 programmeren, maar om een ESU Lokpilot netjes te programmeren heb je eigenlijk een ESU programmer, of een CS/ECOS nodig.
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Met de Märklin 6021 kan het ook; je hebt alleen geen terugmelding.

De naam is prima aan te passen met de MS1 als je dat wil doen bij de M4-uitvoering.
Persoonlijk heb ik liever de normale uitvoering.

Cabineverlichting van de 1631 naar gelang rijrichting is prima te doen via F1 en F2.
Is rijrichtingsafhankelijk in te stellen.

Interieurverlichting van je mP 3000  kan ook prima via decoder, maar ik adviseer je hier een ESU-dragerprint voor de 21-polige versie te nemen. Hier zitten de versterkte uitgangen Aux5 en Aux6 op. Deze kan je programmeren aan de gewenste functieknop. (F1-F16)
Voor de front/sluitseinen zou ik Fv / Fa, en Aux1 en Aux 2 nemen, en deze aan de juiste Functieknop toewijzen. Dan kan je ook kiezen voor sluitverlichting uit en meer.

Gr. Marcel
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Bedankt voor jullie antwoorden; daar kan ik wel iets mee.

Vanaf de ESU-site heb ik de handleiding van de V4.0 decoder gedownload, en die ben ik eens "even" aandachtig door gaan lezen. Dan ben je toch alweer een uurtje verder.... maar dat maakt niet uit. Geeft wel veel meer inzicht.

Uit wat ik gelezen heb kan je eigenlijk met een MS1 de meeste CV's die van belang zijn (tot CV80) wel aanpassen. Tussen de hogere CV's zitten er heus wel een aantal die mogelijk ook wel handig zouden zijn om aan te passen (analoge minimum en maximum snelheid bijvoorbeeld; CV127 en CV128), maar áls dat nodig zou zijn zou je die wellicht nog wel eens bij iemand (of de HIP bijvoorbeeld) aan kunnen (laten) passen.

Toch kreeg ik ook, net als Marcel, al een beetje de indruk dat in ons geval de gewone V4.0 versie iets praktischer zou zijn dan de M4 versie, en dat zit hem voornamelijk in de icoontjes bij de funtietoetsten op het MS1. Om die te programmeren heb je, zoals ik het begrijp (correct me if I'm wrong), wél een ECOS of CS nodig. Als je uitgaat van de normale V4.0 decoder kan je een lok in het databestand van de MS1 opzoeken met de juiste icoontjes, en daarvan dan het adres en de naam aanpassen, en je bent ook klaar. Bij de M4 versie is het adres uiteraard niet aan te passen, dus werkt dat trucje niet.

Overigens was het plan inderdaad al om de 21MTC connector (uiteraard met bijbehorende dragerprint) toe te passen, zoals ook al in de openingspost beschreven stond.
Zijn er nog andere redenen waarom jij liever een normale uitvoering hebt Marcel?

Al-met-al denk ik dat ik de ombouw dus wel aandurf. Het programmeren van die verlichtings-opties moet ik mij nog eens verder in verdiepen, maar daar moet toch ook wel uit te komen zijn.

Feiko
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Toch nog even....

Als ik de ESU handleiding goed begrijp moet je voor het programmeren van de diverse funtietoetsen (function mapping?) wél CV-waarden boven de 80 kunnen programmeren  :???
Best wel ingewikkeld allemaal...
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Dat slaat op het wijzigen van CV's in DCC modus.
Daarom is de aanschaf van de ESU Lokprogrammer zeer aanbevelenswaardig.
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Feiko,

Het MS 1 60652 is ook al weer van 2004 ( in 2009 uit het programma gehaald ), terwijl de ontwikkelingen in de decoders doorgaan en de loks steeds meer kunnen.
Dan heb je met het MS1 toch een centrale met beperkingen ( beperkt aantal functies, moeilijker programmeren ) en moet je weer kunstgrepen uithalen om e.e.a. voor elkaar te krijgen.

Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
ik heb voor bijna alle treinen die ik heb de marklin 60760 set gebruikt koop ze in duitsland voor ongeveer 27/28 euro en daar kun je bijna elke trommelcollectormotoren mee ombouwen misschien dat ik er in de toekomst nog andere decoders in ga bouwen maar voor nu rijden ze allemaal digitaal!
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welke decoder bij ombouw i.c.m. Mobile Station 1, en hoe te programmeren?
Niet om de 60670 af te kraken, maar in het lagetoerenbereik is het toch echt een instapdecoder.
Vergelijk hem maar eens eerlijk met de duurdere typen. Ook rangeren is met een duurdere ESU een stuk beter af te regelen.

De voorkeur van een ESU V4.0 in normale uitvoering t.o.v. de M4 uitvoering is voor mij bepalend, omdat deze geen F5 en F6 kent. (voor zover ik juist geïnformeerd ben) Dit is niet erg als je er maar 4 functies nodig hebt, maar als je wensen hoger liggen is het niet aantrekkelijker meer. Decoder is gewoon wat beperkter.

Gr. Marcel