Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting

Gestart door metpo donderdag 04 oktober 2007, 09:25:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
Hello,

gisteren had ik zin om een hobby wagon uit startset 29216 te voorzien van een sleper + binnenverlichting..
Ik kreeg enkel de wagon niet open, hoe hard ik eraan probeerde te trekken zonder het te beschadigen..
Hoe krijgt men het gemakkelijkst zo'n hobby wagon open?  Want ik heb geen zin om het per ongeluk te beschadigen..

Groeten!
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
kun je het dak niet los kklikken ????
succes !!
groet robert
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
Hey Metpo,

Ik heb ergens een gelijkaardige pakwagen, die ooit ook eens open moest, mss is de constructie hetzelfde, dus hier ga ik.

1) Je draait het wagentje om.
2)Als je langs onder kijkt naast de koppeling zou je aan weerszijde en aan elke kant lipjes moeten zien anders van kleur dan de zwarte onderkant, met een metalen lipje erachter.
3) Je plooit VOORZICHTIG de ijzeren lipjes ongeveer 1 mm achteruit(alle 4), nu kan je de plastieke clipjes een beetje achterwaards duwen, waardoor de wagon open klikt.

Veel succes, laat je iets weten of dit bij jouw ook gelukt is? Als je nog verdere vragen hebt of een foto ervan wilt, geef je maar een gil

Mvg Kristof
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
thanks,
indderdaad heb ik opgemerkt dat er metalen lipjes zijn..deze lipjes dienen waarschijnlijk ook deels voor de teruggave van de stroom voor de binnenverlichting ?
Ik had nog slepers van oude grotere metalen passagierswagons, die ga ik gebruiken voor de wagon, en dan zelf nog een methode vinden met leds voor binnenverlichting/zelf de ledstrip maken..
Ik dacht ook dat het dak er misschien afkan, maar nee, lukte niet..
Deze wagons zijn echt wel sterk, amai...
ik laat nog iets weten, deze avond eens proberen..
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
ter info, de lipjes zijn als ik me neit vergis van koper?
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
Bij mij zijn ze van hard metaal, en zijn zwart dus kan ik niet zien welk metaal en bij mij houden ze het gewicht in de wagen vast... Het enige wat ik kan zeggen is dat er bij in het midden van de pakwagen een uitsparingetje zit om wss binnenverlichting vast te zetten... Ik ben benieuwd hoe het je lukt eeenneuh, vergeet het fotootje achteraf niet

Mvg Kristof
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
hello,

inderdaad, bij mij is er ook een uitsparing..
Nu had ik nog slepers en dergelijke van de oude lange metalen wagons, maar het moertje waarmee de het geheel van de sleper (sleper en sleepschoen) vastzit aan de wagon is te breed (deze "moer" is een metalen plaatje)
Ik heb per ongeluk te veel gaatjes geboord maar is niet erg (vanonder aan wagon om de sleper te hechten)..
Inderdaad er is een metalen plaat aan het onderstel, is om de elektriciteit van de lampjes terug te leiden naar de wielen..

Wat heeft men dus nodig?
sleper met sleepschoen
leds en draadjes
materiaal om de draden te hechten (met zwarte tape en soldeersel zou dit moeten lukken..)

Ik heb ook gedacht om deze wagon langs binnen te "supereren" zodat het er mooier/echter uitziet...

Effe kijken hoe het zit met de nieuwe slepers die marklin op de markt gebracht heeft, aangezien de mijne oude slepers zijn..

Ter info: ik had van kruidvat een set leds: 20 leds (soort kerst/feestverlichting) die werken op batterijen, in gele kleur zijn deze lampjes..ideaal voor de oudere wagons..maar aangezien de draden te dik zijn en dus te veel zouden opvallen in het interieur ga ik een dunne draad gebruiken.. meer info volgt later...
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
Ik volg je op de voet, ik ben al blij dat je je wagen hebt open gekregen...
Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
In ieder geval, ik heb gisteren enkele preisertjes die ik nog had erin geplaatst, ziet er echt tof uit..

Re: marklin SBB groene sbb passagierswagonnetje voorzien van binnenverlichting
ik Verwacht me aan je foto :d