Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Botlekbrug: Korte update van de oostkant (19 september 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Botlekbrug: Korte update van de oostkant (19 september 2018)
Oeps. Er bleken nog foto's op mijn camera te staan van 19 september. Dus gauw maar even deze inhaalslag gemaakt.

1. Aan de oostkant van de Botlekbrug wordt hard gewerkt aan de aanbrug voor het spoor.


2. Ingezoomd is beter te zien dat het vlechtwerk voor de fundering voor de onderbouw in aanbouw is.


3. Naast de overweg ligt zomaar een stuk spoorstaaf.


4. Wat mij deed besluiten om de camera er vlakbij te houden om dit resultaat te krijgen.


5. Een stuk doorgelopen richting de brug (over het fietspad) en aan het einde van de aanbrug wordt gewerkt aan een plateau als overgang van de aanbrug naar de constructie van foto's 1 en 2.


6.


7. Het metaal voor het vlechtwerk ligt al klaar.


8.

Re: Botlekbrug: Korte update van de oostkant (19 september 2018)
Kleine maar leuke update Frank. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Verder met het verslag. Dit keer de foto's die zaterdag 3 november gemaakt zijn. ProRail is druk bezig met het maken van de ondergrond voor de aanbruggen. Ik ben alleen aan de oostkant wezen kijken, mede omdat de brug een flink aantal keren geopend is geweest (en ik niet het risico wilde lopen weer gescheiden van mijn auto aan de ene kant te staan en dus de auto aan de andere kant).

1. Een foto van het werkterrein, zoals het er nu bij ligt.


2. Inmiddels is dat voorzien van een asfaltlaag. Dit artikel op de facebook pagina van ProRail leert dat dit een 36 cm dikke laag is, gelegd op een ondergrond van licht vulkanisch gesteente. Dit moet licht zijn, omdat hier ook de spoorwegtunnel loopt en men niet wil dat er een te zware belasting op het tunneldak rust.


3. Het bord met de '6' erop blijft geduldig de wacht houden. Ben benieuwd of het er nog staat als er weer spoor ligt, of dat het dan toch weggehaald wordt.


4. Een stukje doorgelopen om het einde van de asfaltlaag vast te leggen.


5. Nog verder: het einde van de langzaam verkeerbrug. Ik weet nog niet hoe dit moet gaan worden..... Of de weg helemaal rechtdoor loopt met een aftakking terug naar de Venkelweg, of dat het überhaupt alleen terug gaat naar de Venkelweg. De tijd zal het leren.


6. Een blik op het werkterrein.


7. Het voormalige fietspad ligt er nog steeds, al liggen de tegels nu wel een stuk losser dan vroeger.


8. De plek waar het spoor ooit gelopen heeft. Misschien wat lastig te zien, maar er is volop ballast te zien als je op de tijdelijke brug staat.


9. De aanbrug voor het langzaam verkeer krijgt vorm. Of beter: is bijna af.


10. Ook de overgang tussen twee brugdelen is nu netjes afgewerkt. Alleen nog de nodige asfaltlagen erop en de brug kan in gebruik genomen worden (al zal dat nog wel even duren).


11.


12. Op de brug, kijkend naar de Oude Maas, waar een ponton ligt met het nodige oud-ijzer erop wat onder water vandaan gehaald is.


13. En dat ingezoomd. Volgens de verkeersregelaar is dit inmiddels het zesde (!!) ponton met dit soort ijzerwerk wat klaar ligt om afgevoerd te worden.


14. Een puin-grijper. Deze kon niet ingezet worden omdat, zo werd mij verteld, de arm van de dragline te kort was om diep genoeg te kunnen komen.


15. En van een iets ander standpunt.


16. Op de brug zelf worden de nodige voorbereidingen getroffen om de ondergrond voor het spoor klaar te maken voor het spoor zelf. Hier staat een bekisting klaar en is het nodige ijzerwerk zichtbaar waar beton over gestort gaat worden.


17. Door de nodige hekken heen was de Spijkenisserbrug zichtbaar. Eén schip was inmiddels voorbij richting Dordrecht, en ik zag in de verte al twee schepen vanuit die kant richting de Botlekbrug varen. Reden om zo snel mogelijk weer richting de oostkant te gaan.


18. Ook weer door de hekken heen: de constructie op de grens van de vaste brug en het hefdeel waar het spoor moet komen. Links het hefdeel en rechts de vaste brug (dit is dus op de westelijke kant van de brug). Blijkbaar is de constructie in het midden nodig om de brug na het dalen zo uit te lijnen dat het spoor weer op de juiste plek ligt (en de treinen dus niet kunnen ontsporen).


Tot zover de bijdrage van de oostkant van de brug. Later richting de westkant om te zien hoe ver men daar gevorderd is.
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Citaat van: frenkievee op zondag 04 november 2018, 16:58:42
(en ik niet het risico wilde lopen weer gescheiden van mijn auto aan de ene kant te staan en dus de auto aan de andere kant).

Volgens mij heb je weinig vertrouwen in de moderne bruggen techniek,  :D :D
Mooie serie weer,

Gr. Jan
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Dankjewel Jan.

En vind je het heel raar: met meer dan 120 storingen sinds de opening in juli 2015. Waarvan sommigen gewoon meerdere dagen duurden......
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Hoi Frank,

Is het nu beter nu de nieuwe kabelwielen zijn geïnstalleerd?
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Leuke foto reportage weer Frank. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
@Ad, de storingen zijn minder inderdaad. Maar nu is er door sommige automobilisten een nieuwe hobby in praktijk gebracht: de slagbomen eruit rammen.....  :?

@Michel, dankjewel! Ik blijf mijn best doen.  ;)
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
En toen waren we opeens drie weken verder 8o
Nu richting de westelijke kant om te zien wat men daar allemaal aan het uitspoken is. Er wordt van alles en nog wat gedaan, maar plaatjes zeggen natuurlijk veel meer dan oeverloos lange teksten (en het scheelt mij ook weer typen :D).

1. Eerst de auto maar eens neergezet en tot de ontdekking komen dat het zo bij de Botlekbrug toch best een stukje kouder aanvoelt dat in het dorp zelf. Het eerste wat opviel is, dat de laatste pijler inmiddels ook gesloopt is. Dit was de pijler die net op de grens van het land met het water stond.


2. Ik kan niet duidelijk zien of de pijler echt helemaal weg is, of dat alleen het zichtbare deel verwijderd is. Zo te zien aan wat er nog aan beton ligt, vermoed ik het laatste.


3. De schepen waarmee op het water de pijlers werden verwijderd, liggen inmiddels niet meer op de rivier. Dat doet vermoeden dat dat werk nu klaar is.


4. Aan de andere kant van de weg en het fiets is het enige wat nog herinnert aan de oude brug dit stukje bestrating. Waar het eindigt en het talud omhoog gaat, stond de brug.


5. De tijdelijke fietsbrug opgewandeld en daar vanaf een blik richting het westen. De aanbrug voor het langzaam verkeer is aan de buitenkant zo goed als af.


6. Al ligt er nog voldoende beton klaar om verwerkt te worden. Al denk ik dat de betonnen blokken, met de schuine bovenkant, dat die er zijn voor de afspanning van de bovenleiding.


7. Een stukje naar rechts is te zien dat het grondwerk ook al aangelegd gaat worden. Lastig te zien en al helemaal lastig op de foto te krijgen is het asfalt, wat hier ook inmiddels ligt. Dat is ter hoogte van de rode kraan. Dit asfalt is net als in het vorige verslag nodig als ondergrond voor de sporen die naar de brug toe gaan leiden.


8. De langzaam verkeerbrug bovenop. Zoals je ziet is dat nog lang niet klaar.


9. Een blik naar beneden leert dat aan de rivierkant van de tijdelijke fietsbrug dat het allemaal inmiddels zo goed als klaar is.


10. Door de hekken heen een blik op de spoorbrug. Hier is inmiddels het zand en andere zaken die hierop lagen verwijderd en de ondergrond is (zo goed als) schoon gemaakt. Vooraan is ruimte voor twee sporen, maar verderop gaat de aanbrug verder met ruimte voor enkelspoor. Indien nodig kan er dan gemakkelijk een verbreding plaats vinden. Ik zou zelf gedacht hebben: je bent toch bezig, doe dat dan gelijk.....


11. En wat ingezoomd op de overgang naar de aanbrug. Op de betonnen rand zijn de schroefpunten voor de hekken te zien.


12. Naast waar het spoor moet gaan komen, ligt een grote hoeveelheid rollen klaar. Blijkbaar een soort ondervloer. Vooraan in beeld nog net de spoorstaven die hier al heel lang liggen.


13. Verder op de brug, bijna bij het hefgedeelte, wordt een betonnen constructie gestort waarop de sporen moeten gaan komen.


14. Het is voor beide kanten tegelijk en zoals zichtbaar is, is de boel afgedekt met dekzeilen.

Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
15. Terug richting de auto en aan de andere kant van de tijdelijke fietsbrug ligt nog het nodige puin wat afgevoerd moet worden.


16. En nog een foto richting de diverse wegen op het werkterrein.


17. Een kijkje naar de brug zoals deze er nu bij ligt. Niets is meer terug te vinden van de oude Botlekbrug die hier ooit gelegen heeft.


18. Vanaf de tijdelijke fietsbrug zijn nog wat sporen van het oude spoortraject te zien. De ondersteuning in het midden van de foto staat exact op de plaats waar ooit het spoor gelopen heeft.


19. Dat geheel wat dichterbij gehaald. Links staat nog een voet van een bovenleidingsmast ....


20. .... wat ingezoomd natuurlijk nog veel beter is te zien.


21. En als je een stukje doorloopt is ook nog het bekende ProRail bordje te zien, wat naast het voormalige fietspad gestaan heeft.


22. De auto een stukje doorgereden en een foto gemaakt vanaf de Oude Maasweg. Daar zit een opening in de hekken voor het (niet meer gebruikte) spoor naar Aluchemie. Hier is die rode kraan te zien, die op het asfalt staat wat als ondergrond gaat dienen voor het nog aan te leggen spoor.


23. Al een flinke poos eindigt de bovenleiding van de twee sporen, die naar de brug moeten gaan, vrij abrupt op deze manier. (dit is de eerste mast)


24. Aangezien daar best de nodige (trek-)spanning op staat, is goed te zien aan deze mast. Deze heeft er aardig onder te lijden. Vanaf het einde van de bovenleiding is dit de tweede mast.


25. Evenals de derde mast een stukje verder. Al staat deze wat minder schuin.


26. Bij de vijfde mast is goed te zien, dat de uitlegger flink schuin weggetrokken wordt. Ik sta hier haaks op het spoor en je mag verwachten dat de uitlegger ook haaks op het spoor staat.

Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Hmmmm.
Ziet er niet zo doordacht uit :)
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Die uitleggers stonden natuurlijk haaks voordat de spanning erop werd gezet. 8o
Zouden ze die na het op spanning brengen nog recht kunnen zetten?
Verwacht eigenlijk wel dat dat kan, maar doen ze het ook...

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Bedankt voor de foto's weer Frank!

Groetjes Dennis
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Dank voor de fraaie fotoverslagen! Zag dat er inmiddels al een groot gedeelte van het spoor er nu ligt en ze ook deels bezig zijn met de bovenleiding op een van de twee bruggen.  :D
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Frank, het wordt weer tijd voor een nieuw verslag!  >:-D

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
 @citaat zucht.....  O:-D

Vandaag, onder meer vanwege "Stukje rijden, pa?" van mijn jongste die sinds kort zijn rijbewijs heeft, richting de Botlekbrug gereden. Althans: hij rijden en lol hebben, ik ernaast de gelegenheid om vanaf de bijrijdersplaats hopelijk wat plaatjes te schieten.

Het is een wat kleine serie geworden, mede omdat de (brom)fiets en voetgangersbrug tot ergens in april afgesloten is voor alle (langzaam) verkeer vanwege de aanleg van het spoor en de bovenleiding. Men vindt het blijkbaar dermate onveilig om deze werkzaamheden te doen met het langzame verkeer op de brug er vlak naast. Brommers en fietsers moeten omrijden via de Spijkenisserbrug (en derhalve ook via de Hartelbrug).

1. Eerst naar de oostkant van de brug. Bij de overweg naast de Vondelingenweg is al goed te zien dat de aanleg van het spoor behoorlijk gevorderd is. Hier is echter nog geen bovenleiding te zien.


2. Tikje naar links gestapt om de zon iets buiten beeld te houden.


3. Sterk ingezoomd richting de brug. Duidelijk is inmiddels te zien dat de aanleg gevorderd is. De asfalt (of bitumen) onderlaag die in de vorige serie te zien is, is hier niet meer terug te vinden.


4. Tussen de spoorstaven zijn de nodige extra klemmen gemonteerd. Ik ga er vanuit dat hier extra railstaven of iets dergelijks gemonteerd gaan worden.


5. Naar de andere kant van de brug gereden. Onderweg nog getracht een aantal foto's te maken, maar die zijn helaas niet gelukt. Vanaf de Oude Maasweg wel de aanleg van het spoor aan de westkant kunnen vastleggen. Ook hier is de asfalt onderlaag niet meer te zien. Het dubbelspoor is doorgetrokken en net voor de aanbrug wordt het via een wissel enkelspoor. De aanbrug zelf is enkelspoor, terwijl op de Botlekbrug zelf ruimte is gemaakt voor dubbelspoor. Waarom er dan bij de aanleg voor gekozen is om beide aanbruggen in enkelspoor uit te voeren is mij een raadsel.


6. En hetzelfde (nieuwe) wissel vanuit een iets andere hoek (lees: stukje verder doorgereden).


7. Nadat onderstaande foto's gemaakt zijn, op de terugweg mijn zoon wat langzamer laten rijden (was toch geen verkeer) en de aanleg van de bovenleidingsconstructie gefotografeerd. Deze staat op het oostelijke hefdeel en op het vaste gedeelte van de brug tussen de beide hefdelen in. Zoals te zien is, is het nog lang niet klaar. Wel is verder op het hefdeel een deel van de bovenleidingsconstructie te zien. Zodra ik weer op de brug kan/mag, komt dit in meer detail naar voren.


8. Even onszelf de Oude Maasweg op laten rijden en daar stond deze groen tankwagon van On Rail ....


9. .... met uiteraard het bekende informatiepaneel aan de zijkant.


10. Het logo wat dichterbij gehaald.


11. En statieportret met stootjuk.


12. Zoals al eerder gezegd is er aan het einde van de Oude Maasweg (één van) de verkeersleiding van de Rotterdamse haven. Er kwam juist een bootje voorbij.


13. Zijn beste jongens die hier varen en ik heb zo'n vermoeden dat deze uit de Waalhaven kwam, omdat daar vaker van dit soort grote schepen liggen.


14. Op de terugweg bij het langsrijden nog dit rangeerlokje van een van de bedrijven aldaar vastgelegd.


15. En weer terug door Hoogvliet waar sinds jaar en dag de SS Rotterdam zijn plekje naast één van de huizen heeft en vanaf de Aveling altijd goed zichtbaar is.

Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Citaat van: frenkievee op zondag 20 januari 2019, 18:56:344. Tussen de spoorstaven zijn de nodige extra klemmen gemonteerd. Ik ga er vanuit dat hier extra railstaven of iets dergelijks gemonteerd gaan worden.

Mooi om te zien dat de NS ook puko's gebruikt!
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Bedankt voor de reportage Frank.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van het spoor (20 januari 2019)
En dan krijgt die brug der zuchten ook nog hier mee te maken: linkje naar AD.

Ik denk zomaar dat RWS deze aanbestedingsvorm (design, construct & maintain) niet zo snel meer zal gebruiken. Dit kan nooit goed bevallen.
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Gisteren op een paar locaties foto's gemaakt, en zo ook bij de oostzijde van de Botlekbrug. Vanwege een brugopening en tijdgebrek ben ik niet naar de andere kant gereden.
Na het door Patrick gemeldde debacle, kwam er 19 maart nog iets naar voren, zoals gemeld door Spieke.nl, een lokale internet-nieuwszender:
CiteerU kunt zonder probleem over de Botlekbrug. Door onverwachte werkzaamheden is de brug niet toegankelijk voor scheepvaart.
Naar verwachting gaan de werkzaamheden tot 5 uur duren, meldt RTV Rijnmond. Er worden steigers opgebouwd voor werkzaamheden om de Botlekbrug te verstevigen. De brug moet versterkt worden om ook treinverkeer over de brug te kunnen laten rijden.
8o denk ik dan maar...... Ik heb verder nog proberen wat informatie boven water te krijgen, maar dat is mij niet echt gelukt. Mocht iemand meer info hebben, dan houdt ik me aanbevolen. 

1. Iemand had heel veel haast om uit mijn buurt (of beter: uit de buurt van mijn auto) te blijven. Blijven mooie beestjes!


2. Bij de overweg van de Vondelingenweg van de afrit/naar de oprit van de A15 zijn inmiddels nieuwe seinen geplaatst. Deze zijn echter nog niet in dienst, zoals het witte kruis dat laat zien.


3. En datzelfde geldt voor het nieuwe dwergsein. Het dwergsein een stukje ervoor geeft nog wel rood licht.


4. Staand op de overweg een blik richting het oosten. De bovenleiding is inmiddels aangelegd en gekoppeld aan de bestaande bovenleiding.


5. Flink ingezoomd naar de nieuwe seinen, die daar staan. Ook deze hebben nog een wit kruis, die net boven de plaat uit steekt.


6. Mezelf omgedraaid en kijkend langs het nieuwe spoor in de richting van de Botlekbrug. De bovenleiding is inmiddels hier volledig klaar.


7. Klein stapje naar links om langs het gele gevaarte heen te kunnen kijken ....


8. .... evenals het stapje naar rechts. Duidelijk is de ruimtereservering te zien voor een tweede spoor. Al houdt dat vrij snel op ....


9. .... wat ingezoomd nog beter te zien is. Men kan later eventueel nog een tweede brug erbij maken om een twee spoor te kunnen plaatsen. Op de Botlekbrug zelf is nu ook al ruimte voor een tweede spoor, dus waarom die aanbruggen niet direct tweesporig uitgevoerd zijn, is mij een volslagen raadsel.


10. Een stukje het fietspad opgewandeld. Achter de rode kraan zijn damwanden te zien, wat het einde van de langzaam verkeerweg is. Er wordt niet, zoals vroeger een weg langs het spoor geleid, maar het gaat anders verlopen. Dat komt zo nog terug.


11. Een stukje verder gereden en op de Oude Maas was het nodige scheepvaartverkeer actief. De brug was hier alweer aan het zakken, maar heeft voor zeker drie schepen open gestaan. Omdat men met de bovenleiding op het oostelijk deel bezig is, wordt alleen het westelijk deel geheven.


12. Een stukje verder gereden en de auto op de Venkelweg neergezet. Men is inmiddels begonnen met het afbreken van de tijdelijke fietsbrug. Dit omdat blijkbaar de ruimte nodig is om de nieuwe wegen aan te leggen.


13. De keerlus voor de langzaam verkeerweg is hier te zien aan de hand van de vangrail in het midden van de foto. Vooraan is de eerste asfalt laag (moet zo te zien nog een deklaag op) voor deze weg zichtbaar. Met enige moeite kun je net voor de lichtgrijze stenen een aftakking naar rechts zien. Die gaat omhoog en komt dan bij die keerlus uit (denk ik).


14. De vorige foto was genomen naast het elektriciteitshuisje wat er staan. Deze van wat meer afstand.


15. Op de brug zelf is duidelijk te zien, dat de bovenleidingsconstructie een stevige wordt. Uiteraard moet het zo gebouwd worden, dat de brug gewoon open kan. Zo gauw ik weeer op de brug kan komen, komen daar detailfoto's van.


16. Nog even een keertje die bovenleidingsconstructie van een iets ander standpunt, dichter bij de rivier ....


17. .... en ook daar de zoom op los gelaten.


18. Aan de brug zijn nog de nodige stellages gemonteerd. Waar die voor zijn? Geen idee. Mijn vermoeden is om afschermingen te plaatsen, zodat je niet langs de rand kan gaan staan. Maar dat weet ik pas als ik weer eens op de brug kan komen.

Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
En even helemaal los van de Botlekbrug, maar wel vlak in de buurt:

19. Hier even een aantal foto's van een ouderwetse wisselsteller, nabij het overweggetje in de Venkelweg, waar deze aansluit op de Vondelingenweg. Het wissel is voor een spoortje wat gaat naar het terrein van Shell. Ik sta op het overweggetje, dus dat zie je hier niet. ;-)


20. De wisselsteller.


21.


22.


23.


24.


25. Als laatste de sticker die op één van de palen van de overweg zit. Blijkbaar heeft men ooit hierop geschreven wat je bij een storing door moet geven als je het telefoonnummer belt, maar dat is dus duidelijk volledig vergaan.....

Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Dank voor deze fraaie fotoreportage. Het vordert gestaagd. Wel apart dat men er nu achter komt dat de brug niet geschikt is voor treinen. Foutje van Rijkswaterstaat?  :P
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Gelezen dat fietspad botlekbrug maandag weer open gaat.   Verwacht weer mooie plaatjes met uitleg in dit interessante draadje. Bedankt voor de vele foto's!
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
 @citaat Als aanvulling op Wim hierboven; het zijn ook nog eens prachtige foto's en mooi "gecomponeerd"  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat geldt ook voor de kiekjes van de Waalhaven, die zijn ook altijd om te smullen  :P

Had je beroep kunnen zijn, Frank !

Grtz Tony
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Ook ik heb weer genoten van Frank zijn mooie fotografie verslag. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: aanleg van de bovenleiding (6 april 2019)
Citaat van: WouterMarklin op woensdag 10 april 2019, 22:44:05
Dank voor deze fraaie fotoreportage. Het vordert gestaagd. Wel apart dat men er nu achter komt dat de brug niet geschikt is voor treinen. Foutje van Rijkswaterstaat?  :P
Graag gedaan! Geen idee wat achter de versteviging zit. Je mag er inderdaad toch van uit gaan dat dit bij het ontwerp altijd al meegenomen was.....

Citaat van: BR-59 op donderdag 11 april 2019, 08:18:46
Weet iemand, waarom die spoorstaven in het midden, zoals op foto 6, 7 en 8 te zien zijn, worden aangebracht?
Goede vraag. Misschien geleiding in het geval van een ontsporing? Dat is het enige wat ik zo kan verzinnen.

Citaat van: orient express op donderdag 11 april 2019, 11:19:12
Gelezen dat fietspad botlekbrug maandag weer open gaat.   Verwacht weer mooie plaatjes met uitleg in dit interessante draadje. Bedankt voor de vele foto's!
Die gaat inderdaad maandag weer open. Dus je legt gelijk de lat voor me weer een stukje hoger?  >:-D :o)
Eens kijken wanneer ik die kant op ga.

Tony en Michel: dank voor jullie complimenten!  :thumbup:
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Zoals hierboven al aangekondigd: met ingang van vandaag was de Botlekbrug weer toegankelijk voor (brom-)fietsers en voetgangers. Daar heb ik vanavond dankbaar gebruik van gemaakt, om de onderstaande fotoserie te maken. Het zijn in totaal 60 foto's, die ik voor het gemak over 4 bijdragen heb verdeeld.

1. Eerst even terug naar 12 april, want toen wilde mijn zoon een stukje rijden. Ik moest er dus naast zitten en kon zodoende proberen wat foto's te maken van de situatie toen. De brug van de westelijke kant gezien.


2. Rijdend over de Oude Maasweg ingezoomd op de sporen, die nieuw gelegd zijn. Inmiddels zijn er overal bovenleidingsmasten geplaatst en zijn deze tot de brug voorzien van bovenleiding.


3. Een stukje verder langs de Oude Maasweg waar ter hoogte van het gele geval het wissel ligt waar het enkelspoor van de brug overgaat in dubbelspoor vooraan. De seinen die je ziet staan, werken niet, maar hebben geen wit kruis. Blijkbaar omdat het spoor ervoor nog buitendienst is.


4. Rijdend over de brug naar de constructie van de bovenleiding tussen de beide hefdelen in.


5. Verder met de fotoserie van vandaag (15 april). Dit zijn de betonblokken die als fundament dienden voor de tijdelijke fietsbrug aan de oostzijde van de brug.


6. Het fietspad wat er lag wordt opgebroken en de tegels netjes gebundeld.


7. Net als een stukje verder. Ook is niet meer te zien dat hier ooit die tijdelijke fietsbrug gestaan heeft.


8. Staande op de Venkelweg een blik richting het nieuw aangelegde fietspad.


9. Aangezien dit de enige mogelijkheid is om de Botlekbrug op te kunnen, deze maar opgewandeld :D Een stukje verder kun je naar rechts de brug op.


10. Een vers neergezette paal met de nodige richtingaanwijzers. Het gekke is, dat je naar rechts naar Pernis zou kunnen, maar dat staat hier niet op.


11. Een klein stukje het fietspad richting de brug opgelopen: dan zie je dit.


12. Aan het einde van het fietspad is te zien, dat dit dus niet de hoofdroute is naar de Botlekbrug, maar dat die nog aangelegd moet gaan worden.


13. Die weg overgestoken en met de hekken van de vorige foto in mijn rug naar boven gekeken. Er ligt hier netjes een trottoir, dus deze route is dus ook bedoeld voor voetgangers.


14. Onder de aanbrug van de langzaamverkeerbrug komen blijkbaar waterbekkens, want ik heb er van deze een aantal gezien.


15. Aan het begin van de keerlus/haarspeldbocht de lens van de camera richting de brug gewend.


Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
16. En de andere kant op ....


17. .... en dat ingezoomd. Het fietspad eindigt vrij abrupt tegen de rood/witte lat, maar gaat daar linksaf het spoor over. Het linkerfietspad is het oude en wordt opgebroken. 


18. Op de Botlekbrug zelf. De hele aanbrug is inmiddels klaar en ook is de hoofdbaan geasfalteerd. De belijning is echter zo te zien nog niet aanbracht, maar het ziet er al goed uit.


19. Een stuk doorgelopen en de blik terug.


20. Daar waar de spoorbrug en de langzaamverkeerbrug bij elkaar komen, ligt het spoor op de spoorbrug netjes in het ballast. Daarnaast liggen losse spoorstaven, die naar ik verwacht op het hefdeel zelf gelegd gaan worden. Tussen de rails kun je nog net twee spoorstaven onderscheiden met een metalen 'ding' aan het eind.


21. Wat je hier enigszins beter kunt zien. Ik was meer geinteresseerd in de met krijt genoteerde gegevens dan in wat er tussen de sporen ligt.... (sorry.... ;-) )


22. Zoals je ziet moest ik even wachten.


23. Inmiddels staan op de aanbrug overal de bekende ProRail hekwerken, dus gemakkelijk foto's maken is er niet meer bij. Dus moest hier en daar de trukendoos opentrekken.


24. Zoals voor het dwergsein 282, welke slechts twee seinbeelden kan geven.


25. Op de brug zelf is aan de oostzijde een groot deel van de bovenleidingsconstructie aangelegd.


26.


27. De constructie op de grens tussen het vaste deel van de brug en het hefdeel. Het linkerdeel is vast, rechts is de bovenleiding van het hefdeel.


28. Het spoor eindigt een stukje voor deze grens.


29. De volledige constructie tussen het hefdeel en het vaste gedeelte van de brug.


30. De scheiding tussen vast en hefdeel in close-up.

Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
31. Zoals al eerder aangehaald in dit draadje is de brug zelf voorbereid op dubbelspoor. Tot mijn grote verbazing staat de voet van het bovenleidingsportaal exact in het midden van de plek waar het tweede spoor aangelegd kan worden.  :?


32. Zoals hier wat beter te zien is.


33. Het westelijke hefdeel is nog steeds onaangeroerd, ofwel: geen spoor, geen bovenleiding, niks. Gewoon nog steeds de roestige rijplaten en de betonblokken voor het gewicht.


34. Tussen de snelweg en de (toekomstige) spoorlijn zijn uiteraard ook de nodige hekken geplaatst, netjes in de vorm van de brug gemaakt.


35. Aan de westkant staat sein 284, welke ook twee seinbeelden kan gaan geven.


36. Op het vaste gedeelte is al wel spoor aangelegd, maar dat eindigt netjes met een "einde spoor" bord.


37. Door de hekken is het wat lastig om dit scherp te krijgen, de camera bleef focussen op de hekken.....


38. Op de ballast lagen deze vier spoorstaven. Dit zijn de spoorstaven, die geplaatst worden op de grens tussen het vaste deel van de brug en het hefdeel.


39. Zoals je ziet, is op de spoorstaven geschreven waar deze hun plekje moeten krijgen: één rode voor 'vast' en één voor de 'hef'. Hetzelfde geldt voor de blauwe.


40. En ook hier hebben we ze weer!


41. Geel potje met geheimschrift op het spoor geschreven.


42. Aan de westkant is de langzaamverkeer brug nog niet klaar. Hier is de tijdelijke fietsbrug nog in gebruik. Het ziet er zo uit.


43. De sporen vanuit de westkant die aangesloten zijn richting de brug. Het rechtse spoor gaat naar een paar bedrijven langs de Oude Maasweg en is altijd in dienst gebleven.


44. Terug richting de auto. Waar de bovenleiding voorlopig eindigt, hangt deze krul van koperdraad.


45. De tijdelijke eindafhanging. De krul is bovenleidingsdraad, wat ongetwijfeld nog gebruikt gaan worden voor het laatste stuk tot het hefdeel.

Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
46. Een isolator, die klaar ligt om opgehangen te worden.


47. Net bij het begin van het westelijke hefdeel was er tussen de hekken een dermate groot gat, dat ik daar zonder al te veel problemen mijn camera doorheen kon steken. Het lijkt erop alsof ik door het hek gestapt was, maar dat heb ik dus niet gedaan.


48. En als je er dan toch staat, de andere kant even meegenomen.


49. Op het oostelijke hefdeel hangt de bovenleiding al bijna helemaal. Deze loopt echter niet helemaal in één stuk door, maar is op ca 1/3 deel is deze constructie aangebracht.


50. Ingezoomd zie je dan dit.


51. Het bewijs dat hekken soms heel lastig zijn....


52. De bovenleidingsmast in het midden van het beton waar het eventuele twee spoor kan komen.


53. Stuk of wat isolatoren.


54. De blik vanaf de brug richting de nieuw aangelegde fietspaden.


55. Staand aan het einde van de brug zelf. Links de langzaamverkeerbrug en rechts de spoorbrug.


56. De plek waar de langzaamverkeerroute nog een vervolg gaat krijgen. Aan de andere kant van de brug is daar nog niks van te zien.


57. De betonnen platen waar de tijdelijke fietsbrug op gestaan heeft.


58. Hier kun je het voormalige traject van het spoor nog herkennen. Rechts de nieuwe spoorbrug.


59. Stevig ingezoomd op de aansluiting bij de overweg, die al eerder gefotografeerd.


60. En als laatste een foto, die ik met mijn telefoon gemaakt heb, gewoon omdat ik deze best goed gelukt vind.

Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Schitterende platen bij een mooie rapportage.
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Prachtige foto's Frank. :) :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Moooooie reportage Frank, nu nog wat minder storingen met de bewegende delen en dan hebben ze alles weer op de rails. :-)
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Thnx voor de update!
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Dat zijn toch weer mooie en interessante plaatjes.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Nou Frank,  ik de lat hoger leggen?  Je hebt 'm in eigen hand. Bedankt voor de prachtige foto's en de informatieve toelichting.
Re: Botlekbrug: de brug is weer open, dus lang verslag! (15 april 2019)
Blijft een mooi project Frank.
Wat ga je doen als dit klaar is?

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Vandaag een leuke dag uit gehad. Lekker met zijn drietjes naar Diergaarde Blijdorp geweest. Op de rit erheen ging vlak voor onze neus de Spijkenisserbrug open, dus omgekeerd en via de Hartelbrug en Botlektunnel richting Rotterdam.

1. Toen zag ik deze gele jonge rijden. Foto snel gemaakt door mijn zoon, want ja, als je rijdt moet je je daarop concentreren. Dus vanmiddag na het bezoek aan Blijdorp richting de brug om eens te zien wat de stand van zaken is.


2. En hij stond er nog. Al werd er niet veel meer gedaan, anders dan het apparaat op de juiste plek zetten voor de nacht. Blijkbaar waren de diverse werkzaamheden al achter de rug.


3.


4.


5. Zoals te zien is, is deze stopper er eentje van Strukton.


6. De blik even naar de brug, waar duidelijk te zien is, hoe het sporenverloop is. Opvallend is dat de meeste bovenleidingsmasten tussen de beide sporen in staan.


7. Weer terug naar de railstopper, die inmiddels de motor(en) gestart heeft en richting het westen rijdt.


8. Al kon dat niet heel ver, maar dat laat ik zo zien.


9. Detail van de sticker welke vertelt dat dit een "Schweres Nebenfahrzeug" is.


10. De pijlen geven de werkrichting aan.


11. Verderop liggen twee bielzen op het spoor en staat er een Afsluitbord (betekenis hiervan: "stoppen voor het sein"). Daarnaast staat een sein heel dapper rood licht te geven, dus doorrijden is sowieso geen optie.


12. Even tussendoor de aansluitingen van de bovenleiding ....


13. .... en die voor de liefhebbers van het lijnenspel wat dichterbij behaald.


14. Over het fietspad doorgewandeld naar het Hartelkruis en daar richting de Botlekbrug gekeken. Zoek de stopmachine ....


15. .... die natuurlijk veel beter zichtbaar is, als ik stevig inzoom. Hij staat, als gezegd, op het linkerspoor naar de Botlekbrug. Het spoor links ervan, gaat naar een paar bedrijven aan de Oude Maasweg. Zoals zichtbaar is ook dat spoor afgesloten, want voor het (normale) wissel staat ook een afsluitbord. Dit komt omdat er in de bocht naar de Oude Maasweg toe, iemand druk bezig was met hoogtemetingen te verrichten. Mogelijk dat de stopper daar ook bezig geweest is.


16. En als je dan toch bovenop het Hartelkruis staat, kun je ook de ingang van de Botlekspoortunnel aan de westkant even meenemen. :D


17. Weer teruggewandeld over het fietspad en dit beeldje nog even gemaakt. Inmiddels hadden de mannen de stopper verlaten en waren met de auto vertrokken. Ook hier is goed te zien, dat de bovenleidingsmasten voor beide sporen naar de Botlekbrug alleen tussen de beide sporen staan.


18. Nog wat infrastructuur, een sein met rood licht en ook hier een afsluitbord.


19. Het gaat hier om sein 306, welke een extra licht heeft. Dit is voor zover ik weet een wit licht en als dat ingeschakeld is, is het bijbehorende sein uitgeschakeld. In het seinboek staat hierover: "Door een bedieningshandeling uitgeschakeld sein dat geen opdracht, toestemming of beveiligingsgarantie geeft"


20. De railstopper staat hier voor de nacht. Er ligt onder een van de wielen dan ook een blok tegen onverhoopt wegrollen. Al mag ik hopen dat men de handrem aangetrokken heeft. :D


21. En nog een totaalbeeld van de overkant van de weg.

Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Weer leuke beelden Frank!
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Leuk Frank, altijd interessant om de laatste vorderingen te zien.
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Dankjewel Frank! Mooie ontwikkelingen.
Was er zelf ook langs gereden dag later en zag dat ze nog niet zijn begonnen met de bovenleiding op het tweede bruggedeelte.  8o
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbrug: Onderstopmachine bij de brug (22 april 2019)
Maar voordat er treinen gaan rijden over de Botlekbrug zijn we nog wel een paar jaar verder, wat een afgang!

https://www.grootnissewaard.nl/nieuws/actueel/97058/minister-erkent-fout-in-constructie-botlekbrug

CiteerMinister Cora van Nieuwenhuizen erkent ruim drie maanden na de primeur in Cobouw dat de constructie van de hefbrug niet sterk genoeg is om het spoor te dragen.
Bouwcombinatie A-Lanes moet de meerkosten voor de constructiefout betalen, maar draait niet op voor de kosten van de vertraging van minimaal een jaar

Citaat van: Dennis op zondag 21 april 2019, 21:31:26
Blijft een mooi project Frank.
Wat ga je doen als dit klaar is?

Gr. Dennis
Er komt nog een Suurhoffbrug en een Brienenoordbrug aan, dus Frank kan nog even vooruit. :P
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Vandaag richting de Botlekbruggen. Hier in Spijkenisse was het behoorlijk afgekoeld ten opzichte van de voorgaande dagen (richting een graadje of 21 met bewolking), dus prima weer om eens te zien of er nog wat veranderd is.

1. Aan de westkant van de brug staat een kilometerpaal met het behoorlijk vage opschrift 16.


2. Aan de andere kant van het bord is het opeens een stuk beter leesbaar.


3. De bebording bij de half bewaakte overweg naar Aluchemie. Dit stukje spoor heb ik al vaker laten zien en is m.i. gewoon al een flinke poos buiten dienst ....


4. .... zoals aan de overkant van de straat duidelijk te zien is, want het spoor is van net over de weg tot aan het hek van het terrein compleet verdwenen. Of dat tijdelijk is of permanent weet ik uiteraard niet.


5. De blik richting de Botlekbrug die heel in de verte zichtbaar is.


6. Gelukkig maakt de zoom van de camera veel goed en inmiddels is duidelijk dat het spoor klaar is en zijn er seinen geplaatst, die voorzien zijn van de bekende witte kruisen.


7.


8. Een stukje verder gelopen en daar ligt bij het wissel van het Aluchemie spoortje een vrijbalk, die zo te zien zijn langste tijd wel gehad heeft. Afgebladderde verf en flinke mosgroei. Misschien een ideetje voor in model?


9. Nog een blik op de sporen richting de brug.


10. Terug naar de auto nog één van de masten vastgelegd. Een poos terug had ik een aantal masten laten zien, die kromgetrokken waren vanwege de spanning van de bovenleiding. Ook nu de bovenleiding tot aan de brug gemaakt is, is nog te zien hoe de spanning op de draden staat, omdat de uithanger niet helemaal haaks op de mast staat. 


11. Het uitzicht (ongeveer) vanaf de parkeerplaats waar de auto geparkeerd staat. Dit is de 3e Petroleumhaven.


12. Onder de brug blijkt dat het fietspad verplaatst gaat worden naar een nieuwe locatie. Het verschil is dat deze nu hoger komt te liggen, zodat er voor fietsers minder hoogteverschil komt ....


13. .... wat hier goed zichtbaar is.


14. Een sfeerblik onder de brug.


15. Inmiddels was het ook was beginnen te regenen en gecombineerd met er gisteren al gevallen was, blijkt dat op sommige punten ook de nieuwe brug niet helemaal waterdicht is ....


16. .... met een best plasje water in het zand.


17. In de verte was de Spijkenisserbrug open gegaan. En op de Botlekbrug gingen de bellen al af.


18. Dus eens zien of inderdaad het oostelijke hefdeel open zou gaan.


19. En inderdaad, dat ging open. Duidelijk is de bovenleidingsconstructie op dat brugdeel te zien.


20. Wat uiteraard iets beter te zien, als ik dat uit de originele foto haal.


21. De tijdelijke fietsbrug aan de westkant opgelopen. De aanbrug voor het langzaamverkeer is inmiddels aangesloten en het nodige asfalteer-werk is gedaan, maar het is nog niet geopend voor verkeer.


22. Ook hier wordt zo te zien een soort haarspeldbocht gebruikt om het verkeer terug te leiden. Vlak voor het einde ligt een fietspad wat naar het huidige fietspad leidt. Dit is echter daar nog afgesloten met hekken.


23. De asfaltweg zelf loopt echter vooralsnog dood.


24. De aanbrug voor het langzaamverkeer waar nog gewerkt wordt.


25. En van een iets andere hoek. Het asfaltwerk is hier ook zo te zien gereed.


26. Het spoor netjes in de ballast.


27. Het bord wat een overweg aankondigt op kilometer 13,9. De pijl is er uiteraard omdat deze links van het spoor staat.


28. Aan de bovenleidingsconstructie is hier nog niet veel veranderd sinds de vorige keer dat ik er was. Op het westelijk hefdeel wordt wel hard gewerkt, maar blijkbaar nog niet aan de bovenleiding. Inmiddels was het weer gaan regenen en ben ik maar terug gegaan naar de auto.


29. De ProRail hekken, die klaar liggen om geinstalleerd te worden.


30. De tijdelijke fietsbrug, die nu zijn langste tijd wel gehad zal hebben. Ook is hier het nieuwe fietspad te zien. Geen idee waarom dit niet in rode steen is uitgevoerd, zoals het oude fietspad.


31. Nog even naar de oostkant van de brug gereden om daar te kijken. Hier de seinen die voor de overweg richting de Botlekbrug staan. Het linkersein (met het witte kruis dus) staat links van het spoor wat leidt naar de Botlekbrug en is nog buiten dienst. Het rechter sein staat naast het spoor naar de Vondelingenweg en is gewoon in dienst. Gezien ook uiteraard het brandende rode licht.

Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Frank,

Bedankt weer voor het plaatsen van deze prachtige fotoreportage begeleid met informatieve teksten. :) :thumbup:
Altijd een plezier om naar je updates van de Botlekbrug en omgeving te kijken.

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Ha Frank. Wederom bedankt voor het delen.

Groetjes Dennis
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Frank blijft, hopelijk voor ons nog jaren actief bij dit soort projecten.
Stukje positief egoïsme is mij niet vreemd :D
Ik verheug me nu al op de bouw van Railterminal Bleiswijk, als het ware bij mij om de hoek. Stel je navigatie al vast in Frank O:-D
Als het doorgaat na 10-tallen jaren weer goederentreinen op het spoor nabij deze plaats, al is het van een heel andere opzet.
Het is heel ambitieus! 
Raadpleeg de zoekmachine er zijn 10 tallen pagina's en rapporten te vinden, voor de eventuele liefhebbers.
De laatste maanden is het echter wat stiller....
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Leuke serie Frank. Ik had al een paar foto's gezien op het Wegenforum :thumbup:
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Botlekbrug: Stand van zaken op 27 juli 2019
Mooi verslag weer. Dank voor het delen Frank!  O:-D
Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
Op één van de warme dagen in deze derde (lokale) hittegolf ben ik naar de Botlekbrug getogen om daar weer wat foto's te maken. De langzaamverkeer brug aan de Botlekkant (westzijde) van de brug is namelijk aangesloten en daarom is de tijdelijke fietsbrug overbodig en wordt die gedemonteerd. Wat mij deze ronde eigenlijk wel opviel is, dat er in tegenstelling tot bij de oude Botlekbrug geen voetgangerstrap gemaakt is, maar dat je als voetganger blijkbaar geacht wordt om ook die hele weg te wandelen. Maar goed: genoeg inleiding getypt :D De foto's:

1. Uiteraard de auto op een veilige plek neergezet en richting de brug gewandeld. Hierbij zag ik onder de brug in het vochtige zand de nodige sporen van wat lokaal wild. Ik wilde jullie deze niet onthouden. Nou ben ik geen kenner van het een en ander dus vul zelf de dieren maar in ;-)


2. Dit zijn sporen van een vogel, mogelijk een waterhoentje of zo, maar als gezegd: ik heb eigenlijk geen idee.


3. Die sporen waren gekruist door vele van een zoogdier. Mocht je hier wat meer te roepen over hebben: graag!


4. De tijdelijke fietsbrug zoals deze vanaf de Oude Maasweg nog te zien is.


5. Maar inmiddels niet meer toegankelijk voor verkeer.


6. Te zien is dat de nodige tegels en asfalt inmiddels verdwenen zijn. Het bord geeft aan dat de brug afgelopen week een nacht afgesloten is geweest. Van Rijkswaterstaat kreeg ik een SMS dat vanaf donderdag 5 uur 's morgens de nieuwe langzaam verkeerbrug opengesteld was.


7. Het fietspad wat leidt naar het fietspad onder de brug is afgesloten. Raar, want je moet er wel kunnen komen. Want als je van de andere kant komt aangefietst wordt je juist over dit fietspad gestuurd. Naar rechts leidt een fietspad naar de nieuwe weg.


8. Dit fietspad dus  B)


9. Wat dan weer aansluit op de nieuwe asfaltweg die naar de brug leidt.


10. Deze asfaltweg loopt echter vooralsnog dood, maar zal in de toekomst nog wel een keertje verlengd worden, schat ik zo in.


11. Mezelf omgedraaid en de weg naar boven met netjes een trottoir.


12. Bovenaan een haarspeldbocht om richting de Botlekbrug te gaan ....


13. .... en als je die dan door bent, zie je dit.


14. En dat dan weer ingezoomd.


15. Terugkijkend op ongeveer de plek waar de weg op het talud aansluit op de aanbrug.


16. De overgang van talud naar brug.


17. En nog een keertje van wat dichterbij.


18. De overgang tussen de brug en de hekken van ProRail zijn nog niet helemaal optimaal uitgedacht. Een en ander zit dan ook vast met gewone flinke tie-wraps ....


19. .... want naar beneden vallen wil je hier niet. Zeker niet met de fiets....


20. Het uitkijkje naar beneden waar het fietspad aansluit aan de nieuw aangelegde weg.


21. De tijdelijke fietsbrug, die inmiddels niet meer aansluit op de brug zelf ....


22. .... en dat wat dichterbij gehaald.


23. De tijdelijke brug wordt netjes gedemonteerd en en alles wordt dan ook keurig soort bij soort neergelegd.


Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
24. Staand ter hoogte waar de tijdelijke brug aansloot op de Botlekbrug ....


25. .... en ook dat weer dichterbij gehaald.


26. En vanaf die plek naar beneden gekeken. Dit was tot afgelopen week de plek waar ik tussen de hekken door de foto's moest maken van de aanleg van deze aanbrug.


27. En staand tegen het hek van ProRail aan.


28. Tussen de aanbruggen voor het spoor en het langzaam verkeer is een gat. Met een beetje moeite kun je nog een verloren lantaarnpaal zien staan.


29. De nieuwe weg nog even vanuit de hoogte vanaf de andere kant.


30. Het spoor is aan deze kant inmiddels klaar. Al kunnen er nog geen elektrische treinen over de brug omdat de bovenleiding nog niet af is. Dus is het spoor nog niet vrijgegeven.


31. Ingezoomd op de hekken en daartussendoor is een gele doos zichtbaar. Deze kast staat naast de wisselmotor van wissel 293 ....


32. .... wat natuurlijk veel beter zichtbaar is als hierop ingezoomd wordt. Het enkelspoor van de brug gaat hier over in dubbelspoor


33. De bovenleidingscontructie ter hoogte van het wissel.


34. Met de afspaninrichting die daar vlakblij staat.


35. Nogmaals de gele kast met de wisselmotor, maar nu van de zijkant.


36. Ter hoogte van de vrijbalk staan aan weerszijden van het spoor ook weer gele kasten. Dit zal vast voor een of andere detectie zijn, maar hoe dat precies werkt..... geen idee.


37. Staand op het talud van de haarspeldbocht kijkend naar het westen. De seinen hebben nog het witte kruis wat aangeeft dat ze buiten dienst zijn.


38. Met inzoomen kun je dat alvast wat beter zien. Rechts is het spoor wat leidt naar de Oude Maasweg.


39. Nog verder ingezoomd laat in het rechterspoor het wissel zien wat leid (of beter: leidde) naar Aluchemie. Zie de vorige bijdrage.


40. De overweg van het die de Oude Maasweg oversteekt en verder de industrie induikt. De zijweg waar het spoor langs loopt heeft voor de duidelijkheid ook de naam: Oude Maasweg.


41. De haarspeldbocht gezien vanaf het lage punt met het hek wat er als geleiding staat.


42. Duidelijke taal toch?


43. Op de terugwandeling naar de auto nog deze roestige constructie gezien. Normaal wordt dit gebruikt om zaken als informatiepaaltjes e.d. te beveiligen tegen bijv. grasmaaiers en zo.