Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017) (1/3)
@Wouter, dankjewel!
En die Vectron was natuurlijk een toevalstreffer :)

@Victor, dankjewel voor je duidelijke uitleg! Dat maakt het een stuk duidelijker.

Verder met het verslag, want vandaag na een flinke regenbui weer een 'paar' foto's gemaakt.

1. Inmiddels zijn er aan de oostelijke kant, waar de spoorbrug aan gaat sluiten, de nodige heipalen in de grond verwerkt.


2. En van de andere kant gezien.


3. Wat lastig te zien, maar een blik op het bouwterrein met de damwanden.


4. Vanaf de overweg richting de bruggen gekeken. Er liggen de nodige metalen rijplaten voor het werkverkeer. De heistelling is inmiddels helemaal weg.


5. En ingezoomd.


6. De (toekomstige) aanbrug voor het langzaam verkeer is inmiddels ook langer. Er zijn de nodige delen op de in het verleden al gebouwde pilaren gelegd.


7. De contragewichten van de oude brug zijn inmiddels niet meer bovenin de brug te zien. Ook zijn de rode spoelen weg.


8. Zoals met een zoom duidelijk te zien is.


9. De contragewichten zijn inmiddels helemaal naar beneden en staan op de brug zelf.


10. Zoals hier wat beter te zien is. Dit komt nog terug.


11. De laatste restanten van het spoor aan de oostelijke kant.


12. Er wordt vandaag gewerkt aan het contragewicht.


13. Terug naar de aanbrug voor het langzaam verkeer. Hier van de bovenkant te zien. De betonnen delen zijn in ruwbouw neergelegd en ertussen liggen houten latten om te voorkomen dat er iemand in valt.


14. Dit is de gleuf tussen de laatste ligger en de buitenrand.


15. Eenzaam maar dapper staat het sein 280 nog buiten dienst te staan....


16. Aan de oostelijke kant is de ondergrond klaar waarop het spoor opgebouwd gaan worden.


17. Op de aanbrug zelf staat een betonnen scheiding, die de twee toekomstige sporen zal scheiden.


18. Vlak voor het oostelijke hefdeel van de brug ligt alvast wat zand klaar. Uiteraard is in de loop van de jaren hierin wat onkruid gegroeid.

Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017) (2/3)
19. De grens van de aanbrug (links) en het oostelijke hefdeel (rechts). Wat lastig allemaal te zien, vanwege de ProRail hekken en de bouwhekken.


20. De betonnen delen op het hefdeel waar in de toekomst het spoor op gemonteerd zal gaan worden.


21. De betonnen onderbouw voor het zuidelijke spoor is inmiddels klaar.


22. En ook door de hekken heen wat ingezoomd om het duidelijker te krijgen.


23. De blokken waar het hefdeel mee vast zitten aan de kabels die het omhoog moeten trekken.


24. En even omhoog gekeken.


25. De verkeerslichten van de oude Botlekbrug.


26. Iets naar beneden gekeken waar het contragewicht te zien is. Met een man ernaast zodat je een indruk hebt hoe groot dit allemaal is....


27. Het contragewicht van de westelijke toren met de afgeknipte kabels.


28. Een (ingezoomde) blik op de nieuwe brug, waar te zien is dat de constructie voor de bovenleidingsmasten al klaar is. Kwestie van erop zetten en vastschroeven, denk ik. :D


29. De restanten van de "viering" van de 100ste storing hangen nog aan een van de hekken. Inmiddels is storing 103 ook alweer verleden tijd 8o


30. Aan de westkant van de brug wordt nog hard gewerkt aan van alles en nog wat. In de verte ziet het er nog niet echt anders uit.


31. Ondanks dat de nieuwe Botlekbrug voorbereid is voor dubbelspoor, wordt er niet een dubbelsporige aanbrug aangelegd.


32. Als je daarop inzoomd, zie je net links van het betonblok de railing van de toekomstige enkelsporige spoorbrug.


33. Een overzicht van het bouwterrein vanaf de tijdelijke (westelijke) fietsbrug.


34. Waarop de eerste pilaar wat ingezoomd om te laten zien, dat de mallen van twee weken geleden er nu omheen zitten.


35. Een stuk verderop staan wat heipalen in de grond met een stuk rijhout rechtop. Daarachter zijn twee rijen heipalen te zien, die ongetwijfeld als fundering aan dienen voor de nodige steunen voor de brug.


36. Een blik naar beneden waar nu een gat zit op de plek waar ooit het spoor liep....

Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017) (3/3)
37. En vanaf de fietsbrug een kijkje richting de oude brug. Hier is een blauwe 'muur' te zien, wat het contragewicht is.


38. Wat veel beter te zien is, als er ingezoomd wordt.


39. Of iets minder ver ingezoomd.


40. In de wind bungelende isolatoren van de bovenleiding.


41. Weer terug richting de auto. In de constructie van de nieuwe brug zitten op meer plekken de bouten en moeten voor de montage van de bovenleidingsmasten. Dit is op de westelijke vaste brug, net voor het beweegbare deel.


42. Het fietspad (of weg voor langzaam verkeer) op de hefdelen ligt hoger dan op de aanbruggen. Het verschil is te verklaren dat het op de hefdelen al wel klaar is, maar de rest nog niet. Daarom is er een tijdelijke oplossing met asfalt gemaakt.


43. Het hoogteverschil is goed te zien.


44. In het vorige verslag had ik een soort van "spijkerbed" laten zien. Daar is inmiddels het nodige aan hout tussen gelegd. Ook is er het nodige aan piepschuim (op de voorgrond en achter het hout, in de schaduw van de hekken) verwerkt.


45. Een blik omhoog naar de oploopwielen van de oude brug. Iets zegt me dat deze in de afgelopen jaren minder vervangen zijn dan die van de nieuwe brug....  >:-D


46. Nog een keer een blik op het contragewicht van de oude brug.


47. De zon achter de middelste, zuidelijke heftorens van de nieuwe brug.


48. En omgedraaid, nu kijkend naar de noordelijke kant van de brug.


49. Duidelijk te zien is waar het dubbelsporige deel eindigt en overgaat in een enkelsporige aanbrug. Wat mij dus doet afvragen: waarom een brug voorbereiden op dubbelspoor en de aanbruggen als enkelsporig uitvoeren?


50. Actiefoto van een aantal mannen in oranje pakken die druk met het contragewicht bezig geweest waren. Blijkbaar was het einde werktijd want er werden al snel hierna auto's gestart en weggereden.


51. De reclame doeken hangen er nu een beetje verfomfaaid bij.....

Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
-Frank:
Hartelijk dank voor het plaatsen van de werkverloop plaatjes, mooie reportage,  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
 B) mooie plaatjes, bedankt voor al het werk. :thumbup:
Erg leuk om het zo te volgen.

Dirk-Jan
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Hoi,

Bedankt weer, Frank. :thumbup:
Ik weet niet of je het AD hebt maar daar stond als raadplaat ook een stuk in over oude Botlekbrug.
Een monteur is daar aan het woord en minimale storingen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Frank,

Weer een reportage zoals we van jou gewend zijn, bedankt voor het plaatsen.

Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
geweldige reportage
als alles klaar is hebje een mooi verslag wat je in boekvorm zou kunnen uitgeven....

ik ben daar wel heel benieuwd naar.

dit is ook eens gebeurd met de ombouw/restoratie van een lok weet alleen ff niet meer welke

Gr Ed
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Hoi Frank,

Bedankt weer voor deze informatieve en herfstige platen.  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Frank, misschien weet je het al en anderen niet, zaterdag 11 nov live beelden van verwijderen brugdeel.

Gr. Jan

https://www.prorail.nl/projecten/botlekbrug
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Weer een mooie reportage, ik geniet elke keer weer van de prachtige foto's!!!


Dick
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Aldus een post van ProRail op Facebook en hun eigen website is er nu naast het hefgedeelte een hap uit het weggedeelte weggesloopt.

KLIK
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: wat gebeurde er de afgelopen 2 weken? (21 oktober 2017)
Dank allen voor de positieve reacties! Zal binnenkort weer eens gaan kijken daar, want het is weer hard nodig geloof ik.

@Wil, nee ik heb het AD niet, dus het artikel ook niet gelezen. Maar het verbaast me uiteraard niet.

@Ed, ben jij dan de eerste die zo'n boek zal kopen dan?  O:-D

@Jan, ja gezien. Want de diverse lokale media die berichten daarover uiteraard. En die krijg ik dan via Facebook wel weer binnen. Uiteraard ook over de nodige noodzakelijke afsluiten van de nieuwe brug vanwege deze werkzaamheden.

@Wouter, dat die hap weg is, heb ik vanaf de Spijkenisserbrug zondag al gezien. Maar ja, had andere zaken gepland staan. Iets met een gastendag of zo.....  :D
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017) (1/2)
Het was alweer een poosje terug dat ik bij de Botlekbruggen geweest was, dus vond ik het wel tijd om een blik te gaan werpen. Mede omdat afgelopen weekend weer het nodige aan sloopwerken uitgevoerd was. Helaas kon ik afgelopen zondag niet gaan kijken, vanwege andere belangrijke zaken in de agenda, maar dat wil ik proberen nu in te halen.

1. Eerst maar eens het belangrijkste probleem proberen op te lossen: de auto kwijt zien te raken. Maar dat viel gelukkig mee, want op het parkeerplaatsje waar ik hem in een weekend altijd neerzet was gewoon voldoende plek.
Over het fietspad onder bruggen doorgelopen en daar zag ik dat het contragewicht aan de westkant ogenschijnlijk is ingepakt. Zien kun je niks, dus of dat contragewicht er nog is.....


2. Aan de overkant bleek al snel dat het contragewicht daar weg is.


3. De weg overgestoken en het talud opgeklauterd langs de Oude Maas voor een beter overzicht.


4. Ingezoomd levert een beeld op van een verdwenen stuk brug.


5. Ook het brugwachtershuisje ziet er ogenschijnlijk al onttakeld uit.


6. Nog even het ingepakte stuk.


7. Het brugwachtershuisje ingezoomd. Helaas was het wat heiig en motregende het wat, dus niet echt helder beeld. Maar wel is goed te zien dat op de kopse kant het raam er niet meer in zit.


8. Het bouwwerk erboven is ogenschijnlijk nog onaangeroerd.


9. Verder gelopen om op de tijdelijke fietsbrug uit te kunnen komen. Hier bleek dat een tijdelijk fietspad ook inmiddels niet meer in gebruik is. Eigenlijk fungeerde dit als toegang voor het bouwverkeer voor de tijdelijke fietsbrug.


10. De tijdelijke brug op gewandeld en daarvandaan een blik naar het westen.


11. De in vorige bijdragen getoonde steunpilaar is inmiddels klaar en ....


12. .... de mallen liggen er dan ook nu naast.


13. De volgende pilaren hebben inmiddels fundering en er wordt hard gewerkt aan de verdere opbouw ervan.


14. In de verte is te zien dat er een aantal damwanden geslagen zijn. Dit is precies in het verlengde van het toekomstige traject van het spoor.


15. Een blik vanaf de brug voor het langzaam verkeer.


16. De damwanden wat dichterbij gehaald. Goed is te zien dat het slecht weer is.... Ondanks dat werd er wel hard gewerkt.


17. Staand op de brug een praatje met een verkeersbegeleider gemaakt. Ze staan de komende maanden nog wel op de brug. Totdat alles klaar is, of dat de camera-systemen aangepast zijn. Een blik naar de oude brug.


18. Waar van alles en nog wat aan oud materiaal verzameld wordt.


19.

Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017) (2/2)
20. Uiteraard ging de brug nog even open. Dan is goed te zien hoe groot het contragewicht eigenlijk is.


21. In notime is het aan de andere kant van de hekken dan ook best druk.... op het fietspad aan deze kant slechts één eenzame fietser en een eenzame voetganger (ik zei de g...)


22. En de brug ging open voor het schip, waarvan je nog net het toplicht van de mast voorbij ziet gaan.... Als deze mast nou neergelaten kan worden, dan scheelt dat weer een brugopening.


23. Aan de andere kant van de brug is goed te zien dat er een flink stuk brug is weggehaald afgelopen weekend.


24. Ingezoomd op de kopse kant van wat er nog staat. Goed te zien bij de pijlers is dat er rekening gehouden is met de gewichten van de treinen. 


25. De twee pijlers waar vanaf het brugdek verwijderd is.


26. Stevig ingezoomd op de kopse kant van de brug. Ook daar heeft "Bennie" het niet kunnen laten om zijn spuitbus te gebruiken. :D


27. De andere kant op kijkend, waar een aantal mannen druk waren dragline.


28. De aanbrug voor het langzaam verkeer komt ook wat model in. Inmiddels is het nodige vlechtwerk al geplaatst en men was druk bezig om er nog meer aan te voegen.


29. Verderop werd de nodige grond verzet en afgevoerd.


30. Terwijl hectometerpaaltje 14,5 nog stevig stand houdt.


31. Het fietspad heeft inmiddels ook al flink te lijden gehad van het nodige zware verkeer zo te zien.


32. En weer een blik terug naar de oude Botlekbrug. Het wordt op deze manier steeds een stukje minder....


33. Op de nieuwe Botlekbrug is aan de oostkant dit apparaat gemonteerd. Ik ben niet meegeteld, want netjes over de kabels heen gestapt. :D


34. Het ingepakte kopse deel van de westkant van de oude Botlekbrug, gezien vanaf de nieuwe brug.


35. Een spanband houdt het stoplicht van de oude brug nog vast.


36. Nog een keertje dezelfde blik als een flink aantal keren hiervoor al is laten zien.


37. En vanaf datzelfde punt ingezoomd. De blauwe wand van laatst is nu vervangen door een witte wand.

Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Mooie serie foto's!
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Weer bedankt, Frank, voor deze serie en dat je voor ons dat vieze weer getrotseerd hebt.

Het blijft boeiend deze bouw c.q. sloop van de Botlekbruggen.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Mooie serie weer Frank!

Gr. Dennis
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Leuke update, Frank!
Verandert als je korte tijd niet geweest ben toch een hoop.
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Hoi Frank,

Bedankt weer voor je mooie en interessante updates. :thumbup:
Ik begrijp alleen niet zo goed wat je bedoelt met de opmerking:
CiteerGoed te zien bij de pijlers is dat er rekening gehouden is met de gewichten van de treinen.
Kun je uitleggen hoe je dit ziet?
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Wederom weer een mooie fotoreportage Frank. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
-Frank:
Dank voor het plaatsen van de mooie mistige foto's,  :thumbup:
De afbraak en de opbouw zijn weer een goed stuk opgeschoten.
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Citaat van: Kappa op donderdag 16 november 2017, 00:02:28
Hoi Frank,

Bedankt weer voor je mooie en interessante updates. :thumbup:
Ik begrijp alleen niet zo goed wat je bedoelt met de opmerking:
CiteerGoed te zien bij de pijlers is dat er rekening gehouden is met de gewichten van de treinen.
Kun je uitleggen hoe je dit ziet?

Je ziet dat de middelste steun uit het lood staat.

Gr Dennis
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Dank een ieder voor de positieve reacties!

@Wil, eerst viel het nog wel mee. Maar gaandeweg begon het toch wat meer te miezeren, maar ja. Ik was nu eenmaal over de helft, dus kon net zo goed nog even doorgaan.

@Ad, wat Dennis ook al zegt: de drie steunpunten op een pijler staan niet netjes verdeeld over de pijler. De spoorzijde van de brug wordt iets meer ondersteund dan de autoweg kant.
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
 @citaat Inderdaad, zo had ik er niet naar gekeken. Het is me nu duidelijk Frank. :)
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Dank voor deze mooie fotoserie. Gaat verbazend snel die afbraak van de brug.  :O
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
Vanmorgen in de krant een foto van een brugdeel dat samen met een van de torens aan de overzijde van de waterweg bij een sloperij is neergezet.

Firma Mammoet heeft een en ander verplaatst geloof ik.
Re: Botlekbruggen: stand van zaken op een mistige dag (15 november 2017)
En ook op Facebook gemeld van ProRail:

Prorail.nl

3 december wordt het andere bruggenhoofd verwijderd en daarna zullen de pijlers en dergelijke nog weg gehaald worden.
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Vandaag even een ritje richting de bruggen gemaakt n.a.v. van de sloopactie van afgelopen weekend. En daar even de volgende korte reportage van geschoten:

1. Een eerste blik levert al op, dat het leger en leger wordt.....


2. De fa. Vlasman is druk met het verwijderen van de pijlers van de delen die al verwijderd zijn.


3. Een blik op de nog staande heftoren. Deze zal (zoals Wouter aangaf) 3 december verwijderd worden.


4. Het contragewicht is uitgepakt en blijkt van zijn blauwe jas ontdaan te zijn. Er werd hard gewerkt om dit te slopen. Zoals zichtbaar is, is het een flink stuk beton, wat je niet zomaar weg hebt.


5. Een stukje richting de bruggen gelopen en een blik over het water vastgelegd.


6. Aan beide zijden van de bruggen liggen deze tonnen in het water om de vaargeul aan te geven.


7. Omgereden naar de Hoogvliet zijde van de brug en daar richting het water gelopen. Hier waren de sloopwerkzaamheden van meneer Vlasman wat beter in beeld te brengen.


8. En close-upje.


9. Er komt aardig wat stof vrij en dat waaide ook mijn kant op. Ze zijn voorlopig nog wel even zoet met het verwijderen, want in het poosje dat ik daar stond wilde het beton niet echt meegeven. Ik sprak daar trouwens iemand, die me vertelde dat de vaargeul 7 meter diep is. De pijler zelf zal nog wel een stukje dieper in de ondergrond verstopt zitten.


10. Actiefoto


11. En nog een overzichtsfoto vanuit de Hoogvliet kant. Die is wel even anders inmiddels dan de eerste foto uit dit hele draadje.....


12. En als laatste nog een stofhappertje..... :D


13. Een stukje richting het einde van de tijdelijke fietsbrug gelopen. Vanaf dit punt ingezoomd op het apparaat wat damwanden staat te duwen. Er staan inmiddels ook metalen koppen op de heipalen.


14. Men was druk met het storten van beton op de brug voor het langzaam verkeer.


15. Doorgereden de Vondelingenweg op, en tot mijn verrassing zag ik daar aan de overkant van het Scheur het weggehaalde brugdeel staan. Dus auto neergezet en naar een goed fotopunt gelopen. Dus wat Walter schreef, klopt dus....  >:-D Al wist ik dat dus nog niet bij het foto's maken ;)


16. En daar ook maar ingezoomd.


17. Aangezien het leek alsof dit meer tegenover het einde van de Oude Maasweg zou zijn, daar dan ook maar even heen gereden. Hier zie je het gebouw van de Verkeerscentrale Rotterdam, die het scheepvaartverkeer in de gaten houdt. Hier is ook een vestiging van de roeiers, oftewel de KRVE (Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht). De mannen die, zoals ze op hun site zelf zeggen: "Sinds 1895 verzorgen wij het aanmeren en afmeren van (zee)schepen in de Rotterdamse Haven, door weer en wind, 24 uur per dag, zeven dagen per week."
Links naast de verkeerscentrale is het brugdeel van de oude Botlekbrug te zien.


18. En ingezoomd.


19. En nog een stukje dichterbij gehaald.


20.


21. En afsluitend nog een bootjesfoto.

Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
-Frank:
Das weer een aardige reeks,  :thumbup:
Mooie vorderingen van de afbraakwerken.
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Je hebt  naar goede gewoonte weer je best gedaan Frank, bedankt voor het plaatsen.

Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Yes, weer je mooie reportage verder vervolgd. :thumbup:


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Kep weer gesmuld, Frank  :P

Daar is veel te zien !
Zijn er veel kijkers ?

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Weer een mooie oude brug (bijna) verdwenen.    :(

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Mooie reportage weer Frank.

Gr. Dennis
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Fraai fotoverslag weer.  :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: de sloop weer een stukje verder (21 november 2017)
Thnx voor de update :)
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
En als je dan toch bij de Waalhaven geweest bent, kun je net zo goed even doorrijden naar de Botlekbrug, om te kijken wat daar de gang van zaken is.

1. In vergelijking met de vorige bijdrage is natuurlijk het eerste wat in het oog springt, is dat het tweede hefdeel van de oude Botlekbrug inmiddels ook is verwijderd.


2. Meneer Vlasman is nog steeds bezig met de eerste pijler, dus blijkbaar is het vrij hardnekkig spul waar ze mee te maken hebben.


3.


4. Het ponton wordt aardig volgeladen met beton en dergelijke.


5. Een stuk doorgelopen richting het einde (of het begin, hoe je het ziet) van de toekomstige spoorbrug. Daar zijn inmiddels de nodige heipalen in de grond verdwenen en voorzien van een Kop om de brug verder op te bouwen.


6.


7. Een stukje naar links kijkend, tegen de geslagen damwanden aan. Nog een stukje verder doorlopen leerde dat hier niks veranderd was.


8. Weer terug, maar uiteraard even naar boven. Dit is een duidelijke mededeling, dus verwacht dan niet dat ik tussen de genoemde tijden foto's ga maken :D


9. Aan weerszijden van de tijdelijke fietsbrug staan borden....


10. .... om te waarschuwen voor gladde weg.


11. En ondertussen bij de Shell. Even affakkelen (helaas niet helemaal scherp).


12. Een blik richting de nieuwe brug voor het langzaam verkeer. Het was best zonnig, dus wat lastig te zien.


13. Op de dijk richting de oude brug werd een flinke hoeveelheid stukken asfalt op een hoop gegooid.


14. Een kijkje richting de brug.


15. En ingezoomd richting de slopers op het ponton.


16. Bovenaan de brug een blik naar de nieuw aan te leggen brug voor het langzame verkeer. Inmiddels is een laag beton gestort.


17. En voor het iets verhoogde zijpad is het betonijzer al klaar gelegd.

Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
18. Vanaf de nieuwe Botlekbrug zijn de restanten van de oude nog zichtbaar. Inmiddels is men zo te zien begonnen met de sloop van het deel wat als eerste is afgevoerd.


19. Een blik naar beneden aan de Spijkenisser-kant van de brug. De oude brug eindigt hier plompverloren langs de waterkant.


20. Kijkje naar rechts naar de pijlers die er nog staan.


21. En dat ingezoomd.


22. Aan de kant van Spijkenisse zijn er inmiddels een aantal pijlers voor de nieuwe aanbrug voor het langzaam verkeer klaar en eentje in aanbouw.


23. Voor de duidelijkheid ook dat ingezoomd op de gevoelige pixel vastgelegd.


24. De sporen liggen er nog net zo bij als een poosje terug. Maar er zal best nog wat water door de Oude Maas heen stromen voordat daar aan gewerkt kan worden.


25. En uiteraard kijken we terug naar waar de oude Botlekbrug heeft gelegen.


26. Er is voor meneer Vlasman nog wel het nodige werk te doen. Men is nu bezig met pijler 4 (zoals je ziet zijn ze genummerd, ook nieuw voor mij!), dan mogelijk pijler 5, zodat het tweede hefdeel geopend kan worden, zodat men het hefdeel wat nu in gebruik is, tijdelijk buiten gebruik kan zetten om pijlers 3 en 2 te slopen. Dit om zoveel mogelijk het hinderen van het scheepvaartverkeer te vermijden.
Maar een flink aantal mensen maken zich toch zorgen als het tweede hefdeel in gebruik gaat komen, gezien de storingsgeschiedenis van de brug... (deze week storing 108 voorbij zien komen :?)


27. Tussen beide hefdelen is een stukje waar deze oprusten en de brug dus in de grond onder het water is gebouwd. Dit stukje is nog lang niet af, dus voordat hier een trein over kan, is er nog wel wat werk te verzetten.


28. Het einde van het westelijke hefdeel (Spijkenisser kant) waar duidelijk de betonnen constructies te zien zijn waar de sporen in komen.


29. En hetzelfde aan het einde van het oostelijke hefdeel (Hoogvliet zijde).


30. Voor de liefhebbers een bootjesfoto.


31. Ook aan de oostkant eindigt de aanbrug abrupt. Hier is deze niet zo netjes losgekoppeld.....


32. Ziet er vrij ruw uit dit....


33. en aan de andere kant ook.


34. Onder de oude brug staat aan de Hoogvliet-kant nog dit bord. Ik denk dat deze toch wel inmiddels een beetje achterhaald is, nu er van de oude brug de nodige delen zijn verwijderd.

Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Bedankt weer voor deze leuke fotoserie Frank!
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Frank,

Ook namens mij bedankt voor de prachtige fotoserie.  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Bedankt voor het delen weer Frank.

Gr Dennis
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Vandaag weer eens rustig zitten kijken.  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Bedankt voor de regelmatige updates !
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Thnx voor de update!
Re: Botlekbruggen: het hefdeel van de oude brug echt weg en meer. (17 december 2017)
Interessant weer allemaal, bedankt.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Op de een na laatste dag van dit jaar nog even langs de Botlekbruggen gereden en het blijkt dat men nog steeds bezig is met het slopen van pijler nummer 4. Eerder deze week zag ik dat men nog actief bezig was, dus er wordt zeker gewerkt. Maar blijkbaar is het echt hardnekkig spul......

1. Een blik vanaf de westkant van de brug.


2. En ingezoomd op het ponton. Uiteraard werd er niet gewerkt.


3. De aanbrug boven de weg ligt er nog. Ik ben benieuwd wanneer het gepland is om deze te verwijderen.


Dat was het voor deze update en ook gelijk voor dit jaar!
Ik hoop dat jullie nog steeds genieten van de diverse updates en de voortgang van de bouw van de twee laatste bruggen voor de Botlekbrug.
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
-Frank:
Het is nog steeds de moeite om te blijven kijken,  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Frank, bedankt weer voor de foto's, die je ondanks het miserabele weer toch weer hebt geschoten. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Frank,
Met het genieten zit het nog steeds goed hoor. :) :thumbup: