Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Hallo Frank,

Foto 22: De ene is roder.  >:-D Mooie reportage. Jij vliegt ook mooi door Nederland heen.

Wat foto 25 betreft, ik zie dat de hoeklijn vastgeschroefd zit aan de biels en dat er links en rechts van de biels een stang naar beneden gaat, die met behulp van veren aan de biels zitten. Onder de biels zit klaarblijkelijk iets, wat gedempt opgehangen moest worden. Mogelijkerwijs een hoogtebalk of lichtsein.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (1/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (1/4)
Citaat van: Haradigi op donderdag 07 september 2017, 17:39:21
Het blijft interessant.
Klinkt als een (dwingend??) advies om door te gaan, geloof ik Harald ;)  O:-D

@Gerrit, dit is zo goed als een thuiswedstrijd voor me. Ik woon in Spijkenisse, dus dan zijn de Botlekbruggen zo ongeveer om de hoek hier. En omdat dat zo is, vandaag in de auto gestapt en die kant op gereden.

1. Het eerste wat ik zag, was een vrachtwagen van meneer Kuijt (Transport) die over de oude Botlekbrug reed. Dus of die beste man was behoorlijk verdwaald of hij had een speciale taak te verrichten, zo op de zaterdagmiddag.


2. Heel apart: normaal wordt op dit soort borden bijzondere informatie weergegeven over files, ongevallen, wegwerkzaamheden, etc., maar niet over het juist niet uitvoeren van werkzaamheden :? De reden hiervan (zo had ik al gelezen op de lokale media hier) is dat de werkzaamheden aan de Harmsenbrug dit weekend uitgesteld zijn vanwege de slechte weersvoorspellingen.


3. Inmiddels zijn de tegels gelegd, maar is de tijdelijke fietsbrug nog niet opengesteld.


4. Veel hekken om maar te voorkomen dat het niet duidelijk zal zijn.


5. De fundering, die ik in de vorige reportage liet zien, is dus niet voor een trap voor voetgangers, maar voor een lantaarnpaal.


6. De asfaltschraper is inmiddels weg (ik zag hem in ieder geval niet meer staan), maar heeft wel zijn best gedaan op het wegdek.


7.


8. en wat meer in detail.


9. Ook de vangrail die al een zetje gekregen had, heeft nog een groter zetje gekregen.


10. De aanbrug aan de westelijke kant van de brug. Deze is veel korter dan die aan de overkant.


11. De bruggen waren (voor de verandering weer eens) open en bij een blik omhoog zag ik opeens twee stukken rails uitsteken.


12. Dit verdient uiteraard nadere beschouwing dus bij het sein veilig (geen rode lampen meer dus) de grens van het vaste deel en het hefdeel opgezocht. Uiteraard moet het spoor onderbroken zijn en dat is op deze manier opgelost. Links het hefdeel, rechts het vaste deel. De grens is wel duidelijk te zien, denk ik.


13. en de voorste rail in close-up.


15. en de achterste ook.


16. De aanbrug aan de oostelijke zijde van de brug. Zoals je ziet is deze veel langer dan aan de andere kant.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (2/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (2/4)
Citaat van: treinbert op woensdag 06 september 2017, 21:52:59
Weet je waarom in foto 25 een kort stukje naast de rail gemonteerd zit en uitgespaard is uit het dek?
Het waarom weet ik niet, maar heb vandaag wel wat extra foto's gemaakt van de montage van het een en ander en daar een hypothese op losgelaten.

17. Die constructies van de geveerde hoekijzers en de bijbehorende happen uit de traanplaat blijken elke drie bielzen op de brug gemonteerd te zitten.


18. Wat lastig te zien, maar er gaat een metalen staaf naar beneden.


19. Recht van de zijkant met twee bielzen tussen de twee constructies. Het lijkt er m.i. op dat elke derde biels aan de brug is vastgemaakt met behulp van de verende ophanging. De twee tussenliggende bielzen liggen dan tussen twee hoekijzers, maar niet vast. De traanplaat aan de voorkant zit dan weer aan die bielzen vastgeschroefd.


20. Een stuk het fietspad richting het oosten afgewandeld. Links naast het fietspad zie je regelmatig dit soort borden staan. Bovenop die kabelstrook liggen dan het fietspad, een spoorlijn en meer.


21. Een kastje wat beschermd wordt door een buizenconstructie. Ook leuk om in H0 na te maken!!


22. De sticker op het kastje verklapt iets bijzonders.


23. Dit soort paaltjes zijn ook ruim vertegenwoordigd ....


24. .... en die verklappen deze informatie.


25. Maar de Gasunie heeft niet het alleenrecht op dit soort paaltjes.


26. Daar waar de nieuwe brug voor het spoor (voorlopig) eindigt, ligt een hoop zooi verzameld.


27. Dit blijken de palen van de gedemonteerde ProRail hekwerken te zijn.


28. Inmiddels zijn er tijdelijke hekken geplaatst en ligt er ook al een mooi zandbed. Dus de aanleg van het nieuwe spoor is ook al begonnen. Althans: de ondergrond denk ik.


29. Terugkijkend naar de bruggen met links het bestaande fietspad, en rechts het nieuwe fiets. Dit leidt naar de tijdelijke fietsbrug. Hierop zijn echter een flink aantal containers geplaatst.


30. Blijkbaar gaat dit gebruikt worden als een soort van tunnel, wat als bescherming moet gaan bieden voor de fietsers :?


31.


32. Een stukje verder richting de overweg ligt op de tijdelijke werkweg (stalen platen) een paar stapels flinke balken. Hier en daar heb ik er al gezien die als tijdelijke weg fungeren.


33. Bij de overweg zijn ook stalen platen neergelegd. Het spoor (wat er dan van over is) verdwijnt eronder.


34. En hetzelfde uit een iets andere hoek.


35. Richting het hek gelopen door het hek de rest van de tijdelijke werkweg vastgelegd.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (3/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (3/4)
36. De AHOB (voor hen die dan niet weten: Automatische Halve Overweg Bomen) van het voormalige fietspad met een extra schrikhek ervoor om aan te geven dat deze niet meer in gebruik is.


37. En dezelfde foto maar dan met gebruik van flitslicht. Welke vinden jullie mooier?


38. De rode knipperlichten op de boom zijn wel al voorzien van ledlampen.


39. Op de grijze paal zit deze sticker geplakt. Als er al ooit iets is ingevuld in de vakjes, dan is dat inmiddels geheel onleesbaar. Dus of bellen dan zoveel nut heeft, ingeval van problemen? Ik weet het niet.


40. Vorige keer al een stuk beton laten zien. Dat is inmiddels een klein stukje verplaatst en staat nu langs de oprit naar de snelweg, samen met een houten biels.


41. Nog even de restanten van datgene wat op het betonnen blok heeft gestaan van dichtbij.


42. En de andere kant in closeup.


43. En de achterkant van de andere helft van de AHOB (zie hierboven in foto's 36 en 37).


44. En de voorkant. Zoals in foto 41 goed te zien is, is het deksel daar weg, wat hier dus nog wel zit. Let ook even op de paar centimeter wat het betonblok boven de grond uit steekt.


45. Ingezoomd op het einde van de (toekomstige) spoorbrug.


46. En het profiel ervan van nog wat dichterbij. Blijkbaar is er ook rekening gehouden met een voetpad erlangs voor eventuele werkzaamheden of calamiteiten.


47. Een blik naar rechts en sterk ingezoomd laat het spoor zien wat langs de Vondelingenweg richting de havens erachter gaat. Op de voorgrond is een wisselsteller te zien, maar die hoort bij een wissel wat deels ontmanteld is (puntstuk is weg) en het stukje spoor gaat dan ook niet verder dan de weg.


48. Ook vandaag nog wat leuks gezien.


49.


50. Maar uiteraard werd ik in de categorie "eng" geplaatst en werd mij de rug toegekeerd :D. Even later vloog het beestje over het hek naar de overkant waar het spoor was en verdween al snel uit zicht.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
51. De constructie aan het einde van de (toekomstige) langzaam-verkeerbrug. Rechtsboven in hoekje is de tijdelijke fietsbrug te zien.


52. En daar is meneer Kuijt weer. Dit keer met een lading bielzen. Dus zo verdwaald was hij dus niet :D


53. De fietsbrug bestaat uit dit soort platen, met daartussen bitumen.


54. Maar ook uiteraard hier de nodige soorten mos, die hun gang kunnen gaan.


55. De grote schuit blijkt dus een soort aanlegsteiger te zijn (wist ik niet, weer wat geleerd) en een werkschip heeft zijn plekje gevonden.


56. Een poosje terug had ik al een foto gemaakt van het trappenhuis tussen de beide bruggen, maar dan vanaf de grond. Nu dit vanaf de brug gezien.


57. Een stukje richting de brug zitten nog een aantal van dit soort deuren, maar die zitten over het algemeen vrij vast. Gek? Nee, niet heel gek.... zie verder hieronder.


58. Je mag ook niks in dit landje he.....


59. De trap af naar beneden en daar zit dit gemonteerd. Waarschijnlijk heeft het te maken met waterhoogten of zo, maar ik heb het nu een aantal keren gezien en snap het nog steeds niet.


60. De Oude Botlekbrug in vol ornaat.


61. De aanbrug van de westelijke zijde.


62. En die van de oostelijke zijde.


63. De tijdelijke fietsbrug is een beste constructie als je er zo vlak naast staat  8o


64. De deur van foto 57. aan de buitenzijde van de brug.... Zo zitten er boven de rivier nog een paar..... Daar wil je niet spontaan doorheen stappen.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Leuk die foto's.

Over de foto bij de trap en de twee strippen. Dat is inderdaad voor de waterpeilhoogtes. Daarnaast lijkt een strip voor het gebruik met een digitaal waterpas te zijn.

Groet Ronald.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
-Frank:
Weer een schitterende reeks plaatjes,  :thumbup:
Grote diversiteit in onderwerpen.
En wat betreft de maataanduiding op de betonnen peiler is idd om de hoogte van het water aan te duiden,
hier kan je er meer over lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaal_Amsterdams_Peil
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Frank,

Op deze prachtige zondagochtend je foto's bekeken en de informatieve teksten gelezen erg interessant zo een ontmanteling van een brug. :)
Bedankt voor het kijk en leesplezier. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Een nog jonge fazantenhaan. Wat foto 36 en 37 betreft: naar mijn mening zonder flits. Meer contrast. En verder weer mooie leerzame foto's.
Even voor mijn beeld: Treinen gaan nu door een tunnel? En er is een spoortraject aangelegd, wat zonder gebruik weer wordt gesloopt?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (1/4)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (1/4)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 09 september 2017, 20:24:31
Citaat van: Haradigi op donderdag 07 september 2017, 17:39:21
Het blijft interessant.

Klinkt als een (dwingend??) advies om door te gaan, geloof ik Harald ;)  O:-D

Hi Frank,

Nog steeds blijft het (niet dwingend) interessant   ;)

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Ha Gerrit,
Min of meer zelfde vraag heb ik ook gesteld, ff terugscrollen.
Frank heeft een kaart geplaatst om de situatie ter plekke weer te geven.
groeten,  Leon
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Hey Leon,

Totaal gemist. Helder nu. Wel benieuwd naar het antwoord op de tweede vraag van weg e de tekst bij foto 45.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat
Gerrit, zoals je op de kaart al gezien hebt en in mijn reactie daarbij gelezen, ligt er nu een dubbelsporige Botlekspoortunnel iets ten noorden van de bruggen.
Over de oude Botlekbrug liep een enkelsporig traject: dit wordt nu gesloopt.
En over de nieuwe Botlekbrug komt in de toekomst ook weer een enkelsporig traject te lopen. Dus feitelijk een verplaatsing van het spoor, met een interval in tijd dat er even niks qua spoor over de bruggen kan. Alle treinverkeer moet dus door de tunnel.

Er wordt geen tijdelijke spoor aangelegd, voorzover ik weet.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Helder Frank. Bedankt voor de toelichting. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Hai Frank, weer bedankt voor de fraaie foto's. Weer errug genoten.

De foto van de "overweg" zonder flitslicht komt toch natuurlijker/beter over.

De brug is nog niet weg, dus "we" kijken uit naar nog veeeel meer.


Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017

Hoi Frank,

Als ik naar foto 2 kijk, snap ik dat er geen werkvolk op de foto's te zien is  :-)
In België zijn ze rigoureuzer; daar staan borden met verboden op het werk te komen  :D

Maarre, weer genoten hoor  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Citaat van: Jørg op zondag 10 september 2017, 08:45:04

En wat betreft de maataanduiding op de betonnen peiler is idd om de hoogte van het water aan te duiden,
hier kan je er meer over lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaal_Amsterdams_Peil


Wat je ziet is een E-baak, wordt afgelezen met een telescopisch instrument ten behoeve van hoogte verschillen en/of afstandsmeting. Op de baak staan decimeters en naast de baak zit een barcode.

Heeft niets met waterstand of Normaal Amsterdams Peil te maken. Zo'n peil staat trouwens in het water, niet op het droge. ;)

Gr, Ben.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Frank,

Bedankt weer voor deze zondagse update. :thumbup:

Ik begrijp alleen niet helemaal, waarom het talud voor het spoor en langzaam verkeer weg er nog niet ligt, want dan hadden ze het fietspad al aan kunnen leggen.
Of ligt de bestaande infrastructuur in de weg?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 10 september 2017, 18:47:42
Citaat van: Jørg op zondag 10 september 2017, 08:45:04

En wat betreft de maataanduiding op de betonnen peiler is idd om de hoogte van het water aan te duiden,
hier kan je er meer over lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaal_Amsterdams_Peil


Wat je ziet is een E-baak, wordt afgelezen met een telescopisch instrument ten behoeve van hoogte verschillen en/of afstandsmeting. Op de baak staan decimeters en naast de baak zit een barcode.

Heeft niets met waterstand of Normaal Amsterdams Peil te maken. Zo'n peil staat trouwens in het water, niet op het droge. ;)

Gr, Ben.

Zo een toestel noemt men een theodoliet. 8o
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodoliet


Edit Frenkievee: quote gerepareerd.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Hum... Ik denk dat Ben gelijk kan hebben al zou een volledig plaatje meer duidelijkheid kan geven. De E-baak wordt inderdaad gebruikt voor een standaard waterpassing en zit er niet voor een theodoliet of tachymeter. Bij een tachymeter moet je een reflector gebruiken. De barcode daarnaast is voor het uitvoeren van waterpassingen met een digitaal waterpasinstrument. Deze worden gebruikt om precisie waterpassingen uit te voeren met een hele hoge nauwkeurigheid. Het voordeel van die locatie is dat de brug een vastpunt is en niet meer veel in hoogte kan wijzigen.

Het veldwerk zoals gewoon standaard uitzetten c.q. inmeten wordt met een tachymeter / "total station" gedaan. Al dan niet uitgevoerd als "Robot-tachymeter", zodat je maar éénmans landmeetploeg hebt. Al zie je tegenwoordig steeds meer GPS-stokken (inclusief RTK evt 06-GPS) waarmee het grovere werk gedaan kan worden. De GPS-stokken worden ook met het jaar nauwkeuriger. Een theodoliet heb ik al een hele tijd niet meer op het werk gehad.

Groet Ronald.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Citaat van: Jørg op zondag 10 september 2017, 20:12:49

Zo een toestel noemt men een theodoliet. 8o


Sorry Jorg, wederom mis. Met een theodoliet kun je geen afstand meten.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Beter misschieten dan niet schieten,  >:-D
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat Verspilling van munitie. :thumbdown:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Dat weet je pas nadat je geschoten hebt,  :thumbdown:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat Als de boodschap van Ben maar overkomt. Blijkbaar lees je de tekst van je eigen link niet ...  :(

Citaat van: Jørg op zondag 10 september 2017, 08:45:04
Zo een toestel noemt men een theodoliet. 8o
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodoliet
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Ook interessant allemaal maar .........


groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Waarom zou de boodschap moeten overkomen?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Het gaat natuurlijk om Frank: het is zijn topic, hij maakt de plaatjes en stelt een vraag over de "baak". En die vraag is beantwoord.

Gr, Ben.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
@Ronald, dank!

@Jørg, Dank! Er is veel te zien daar, zoals je begrijpt. Met veel industrie en veel onzichtbaar transport onder de grond moet er natuurlijk wel het een en ander aangeduid worden.
Het leuke is dat een dergelijke kabel/buizenstrook via Google Maps goed in het landschap te volgen is.

@Michel, Dank en graag gedaan!

@Gerrit, o, ik had hem al geclassificeerd als hen... en niet als haan :)

@Harald. Da's mooi. Blijf ik gewoon in mijn eigen tempo doorgaan met foto's maken ;)

@Wil, graag gedaan! "nog veeeel meer".... Zie mijn opmerking naar Harald :D

@Tony. Mooi! En die Vlaamse borden ken ik ook ja.

@Ben. Kijk, dat is mooie info. En nu je het zo schrijft, er zitten genoeg "E" verwerkt in het bord.

@Ad, graag gedaan! De bestaande infrastructuur ligt nog in de weg. Daar waar het talud (of delen van de nieuwe brug voor het langzaam verkeer) moet komen, kruist de lokatie waar het spoortalud naar de oude brug ligt. Dus die moet eerst weg voordat dat gemaakt kan worden. Ik had ooit begrepen dat het spoor als eerste verplaatst zou worden naar de nieuwe brug, maar blijkbaar zijn de plannen gewijzigd. En dat daarom nu een tijdelijke fietsbrug aangelegd wordt. Voordeel is natuurlijk dat men nu een aantal dingen tegelijk kan doen:
1. de verplaatsing van het spoor van de oude naar de nieuwe brug
2. de sloop van het talud e.d. van het spoor naar de oude brug
3. verdere aanleg van de langzaam verkeer brug. Die is nog lang niet af, dus dat duurt nog even.
4. sloop van de oude brug. Dat staat voor volgend jaar op de planning begreep ik.

@Ronald (nog een keer): dank voor je langere uitleg over dit soort dingen. Je ziet wel een hoop qua borden en allerhande zaken op de infrastructuur, maar veel dingen zijn voor velen "onzichtbaar". En voor anderen dan weer "tja, waar zou dat voor zijn?". Zoals dat E-baak en die streepjescode die ernaast gemonteerd zit.

Verder nog een verzoek:
zullen we de discussie over meten en de apparatuur die daarbij gebruikt wordt, afsluiten met de laatste opmerking van Ben? Ronald heeft een en ander verder verduidelijkt en ik denk zo te lezen, dat hij er meer van weet dan velen van ons.
Dank voor jullie medewerking in deze!
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Hi Frank,

Voor mij is iets onduidelijk:
Nu is er een spoor tunnel maar waarom is er dan nog een extra spoor over de nieuwe brug.
Je schreef eerder voor bepaalde aansluitingen of is dat voor extra gevaarlijk transport of zo wat niet door een tunnel mag ?

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat
CiteerSinds de opening van de Botlektunnel voor het wegverkeer is de brug hoofdzakelijk in gebruik als route voor langzaam verkeer en vervoer van gevaarlijke stoffen dat niet door de tunnel mag.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Botlekbrug
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat
bedankt

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Hoi Ad,
Dat gaat om de tunnel en brug voor het wegverkeer. Gevaarlijke stoffen vervoerd per vrachtwagen mogen inderdaad niet door de Botlektunnel en dienen de Botlekbrug te nemen.

Wat betreft het spoor, daar was eerder in dit draadje al een antwoord op gegeven door Big-Boy:
Citaat van: Big-BoyDat de trein over de brug rijd heeft niks met gevaarlijke stoffen te maken, maar met het feit dat hij het Niet Centraal Bediend Gebied inrijd, dit is vanuit de tunnel niet bereikbaar (althans niet zonder allerlei kunstgrepen)
De tunnel heeft geen beperkingen met betrekking tot gevaarlijke stoffen
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Het zou ook raar zijn dat de gevaarlijke stoffen over de brug moeten, de hele Betuweroute is voorzien van tunnels.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
 @citaat
Jørg, de link die je geeft behandelt de regeling die geldt voor vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. En dit is niet hetzelfde als voor het spoorvervoer. Ik denk dat we in deze gewoon moeten vertrouwen op de informatie die Big-Boy ons gegeven heeft.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
-Frank:
Ik lees toch wel dat de tunnels onderverdeeld staan in verschillende categorieën.
Zijn de spoortunnels niet aan dezelfde regels onderworpen?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Klopt Jørg,
maar in die lijst staan alleen tunnels voor het wegverkeer (en die zijn inderdaad verdeeld in diverse categorieën) en niet voor het spoorverkeer. Ik heb al een poosje zitten zoeken, maar weinig kunnen vinden m.b.t. regulering over de veiligheid in de spoortunnels.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017
Als je kijkt op sporenplan.nl zie je de noodzaak van het spoor over de brug en het NCBG ter plaatse:

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017 (1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017 (1/2)
Na het eten vanavond de grijze èn groene bak buiten gezet (krijgen er deze of volgende week drie  8o voor terug vanwege omgekeerd inzamelen en zo) en gelijk maar in de auto gestapt en naar de Botlekbruggen gereden.

1. De tijdelijke brug is aan de westkant op de nieuwe Botlekbrug nu ook voorzien van een constructie om over het betonnen randje op het brugdek te komen. Aan de oostkant is dat nog niet, dus de tijdelijke constructie is nog niet open.


2. Ook aan de westkant wordt inmiddels de spoordijk afgegraven.


3. De vangrail die een zetje had gekregen is inmiddels weg.


4. En netjes tot waar de aanbrug begint afgezaagd.


5. De brug overgelopen en terugkijkend zag ik dat er best wat donkere lucht onderweg was.


6. Naast de brug was een terrein waar A-Lanes A15 kantoor en magazijn hield. Inmiddels is dat een stuk kleiner: kantoor is weg en parkeerterrein, zowel het asfalt als de stelconplaten zijn grotendeels verwijderd. Aan de andere kant van de snelweg is een geheel nieuw tijdelijk kantoor neergezet.


7. Aan de oostkant was de reling nog niet overal af, dus daar is de afgelopen dagen ook blijkbaar druk aan gewerkt.


8. en wat ingezoomd.


9. En wat los spul naast het voormalige spoor.


10. Dat blijken dus een hectometerpaaltje en een potje te zijn.


11. Waar het spoor gelegen heeft wordt nu plastic uitgerold en daarop wordt grond gestort.


12. Zware machines laten soms wat sporen achter....


13. Zaterdag had ik foto's gemaakt van een aantal containers die op het nieuwe fietspad staan. Deze waren allemaal netjes aan elkaar vastgemaakt. Vandaag zag ik dat deze weer los van elkaar gemaakt waren. Naast het nieuwe fietspad zijn allemaal betonplaten neergelegd ....


14. .... en aan de andere kant bleek dat er inmiddels eentje op nieuw toegevoegde tegels was gezet, in het verlengde van die betonblokken.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017 (2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017 (2/2)
15. Inmiddels is in het verlengde van de nieuwe spoorbrug het nodige aan zwaar materieel neergezet. Ten eerste een soort van schroefgeval waarmee de heipalen de grond in zullen gaan.


16. En het schroefdraad wat meer dichtbij.


17. De hei-installatie. Gezien alle buizen e.d. onder grond zal het heiwerk wel voorzichtig moeten gebeuren. Maar laten we er maar vanuit gaan dat dit goed voorbereid is.


18. Nog een keertje de schroef en de hei-installatie gezamenlijk.


19. Het is dus best een lang gevaarte  8o


20. Inmiddels zijn er ook allerlei hekken neergezet tussen het nieuwe (tijdelijke) fietspad en het oude fietspad waar ik op loop.


21. Dus dit beeld zal binnenkort wel niet meer te maken zijn.


22. De lucht werd wel wat donkerder.....


23. Op de terugweg zag ik dat er een bootje aankwam, waarvoor een brugopening nodig zou zijn.


24. Maar van de overkant kwam "opeens" dit schip tevoorschijn die even snel voorrang nam.


25. En het bootje van hierboven.


26. Omdat de nieuwe Botlekbrug ook open moest, kon ik mooi het profiel van het vaste tussenstuk vastleggen. Iets boven het midden zijn links vier donkere gaten te zien. Dat is de reservering voor het langzaam verkeer. Dan tussen de zichtbare hekken de reserveringen voor twee sporen en rechts daarvan de snelweg van oost naar west. Niet zichtbaar is het deel van west naar oost.


27. En dan ben je klaar met bovenstaande foto (of eigenlijk een paar ervan) te maken, draai je je om en zie je dat een hoop spektakel gemist hebt  :|. Dus jullie zullen het met het kontje van het cruiseschip moeten doen. :D

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Frank,

Telkens weer ben ik verbaasd over de fotoreportages die je hier neerzet, mooie fotografie, met oog voor detail en klare uitleg.... ik blijf dit volgen.

Juist 1 puntje, volgens mij is het geen hei-installatie, maar een boorinstallatie, men boort een gat in de grond waarin dus de boor maar ook die buis verdwijnt, met trekt de boor terug, plaats in de boring een wapeningsnet en stort dit vol met beton waarna ook de buis weer wordt opgetrokken......

Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
-Frank:
Mooie foto-update weer,  :thumbup:
Staat er nergens in de buurt van de werken een bord met de duur en de kostprijs van het hele project, hier in België staat dat er wel bijna altijd bij werken van zulke omvang?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Jorg,

Hier in Nederland lopen die kosten per week altijd hoger op dan begroot, dan zou men die borden moeten blijven aanpassen. :D
De HSL-Zuid werd "iets duurder" dan begroot en zo ook de Betuweroute.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Frank bedankt weer voor deze leuke update.
Weet je eigenlijk al waar die containers voor gaan dienen?

De kosten van het project staan in België inderdaad vaak vermeld op een bord en wie er verantwoordelijk is voor de signalisatie.
Maar in hoeverre die kosten overeenkomen met de aan het einde af te tikken euro's wordt nooit vermeld. :D
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
@Leon,
Vergeet de beruchte Noord-Zuidlijn in Amsterdam niet..... die loopt zowel financieel als tijd ietwat (*kuch*) buiten budget.

In tegenstelling tot de aanleg van een stukje metro in Rotterdam. Dat ging een stuk soepeler......
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Frank,

Ook de laatste foto reportages waren het kijk plezier meer dan waard ook de teksten waren weer zeer interessant om te lezen.
Vooral de foto's van de enorme fietsbrug zijn mooi. :)
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Idd de kosten lopen in Belgiëook vaak hoger op dan begroot, maar dan heb je toch een gedacht van de kostprijs van zo een kunstwerk.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
@Luc, dank voor je complimenten. En ja, het zal eerder een boorinstallatie dan een echte hei-installatie zijn.

@Jørg, dank! In Nederland staan wel borden bij zulke werkzaamheden (zal eens zoeken of ik die ergens kan vinden, als ze er nog staan), maar daar staat nooit het budget op. Verder wat Leon opmerkt dat die dan telkens aangepast dienen te worden :D

@Ad, dankjewel! Geen idee waar die containers voor dienen. Ik was zaterdag al verbaasd dat die op het fietspad waren neergezet en gisteren nog verbaasder dat ze weer van elkaar losgekoppeld waren en blijkbaar met zijn allen verplaatst gaan worden. Mogelijk voor voetgangers als een soort van afscherming van het bouwterrein wat er redelijk dichtbij ligt. Maar dat is gewoon een wilde gok.

@Michel, dankjewel! Hopelijk binnenkort foto's vanaf diezelfde fietsbrug. En dan ook van de nieuwe Botlekbrug.

@Jørg, mogelijk heb je dan een inschatting van de kostprijs die de ambtenaren bedacht hebben, maar zonder de problemen die men in dan daarna in de praktijk tegen gekomen is.... Zoals hier liggen heel veel buizen en kabels onder de grond. Dat is iets wat duidelijk van tevoren bekend is, en waar dus rekening mee gehouden wordt.
Ik las gisteren op Facebook een berichtje dat in het Westland bij de aanleg van een rotonde die informatie niet bekend was, en men veel problemen had met verplaatsing van kabels e.d. waardoor een en ander veel langer heeft geduurd. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 9 sep 2017 (1/4)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 09 september 2017, 20:24:31
2. Heel apart: normaal wordt op dit soort borden bijzondere informatie weergegeven over files, ongevallen, wegwerkzaamheden, etc., maar niet over het juist niet uitvoeren van werkzaamheden :? De reden hiervan (zo had ik al gelezen op de lokale media hier) is dat de werkzaamheden aan de Harmsenbrug dit weekend uitgesteld zijn vanwege de slechte weersvoorspellingen.

Zo apart is dat niet. Dit is precies waar DRIPs voor bedoeld zijn: om verkeersinformatie te geven. En wat jij zelf al aangaf ook voor wegwerkzaamheden ;)