Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)
Hoi allen,
Vandaag even naar de Botlekbruggen gereden omdat ik wist dat het vandaag Wereldhavendagen in Rotterdam is en dat er dan een stoomtrein richting de Maasvlakte rijdt. Dus even geprobeerd om die ook op de foto te zetten.

De beide Botlekbruggen gezien vanaf de Venkelweg (zijweggetje van de Vondelingenweg). Goed is hier te zien hoe enorm groot de nieuwe Botlekbrug is in vergelijking met de oude....


Over de oude brug loopt een voetpad, een fietspad, een enkelsporige spoorlijn en twee rijstroken voor het autoverkeer. Inmiddels is de kant van Europoort naar Rotterdam niet meer in gebruik.
De nieuwe brug krijgt: 2 x 2 rijstroken voor het autoverkeer, 2 rijstroken voor het langzame verkeer en ruimte voor 2 sporen voor het treinverkeer.
Ook hier dient de machinist de tractiestroom uit te schakelen.


Aarding van de bovenleiding


Kijkje vanaf de oude brug naar de Spijkenisserbrug onder de nieuwe door. Hier is goed het hoogteverschil te zien tussen de beide bruggen.


Kijkje terug richting de Rotterdamse kant van de brug. Het sein staat nog op oranje, dus de rijweg voor de extra trein naar de Maasvlakte is nog niet ingesteld.


Close-up: hier ook weer een bord om aan te geven dat de tractie-stroom ingeschakeld dient te worden. Aangezien dit een goederenspoorlijn betreft zullen hier alleen getrokken treinen rijden en dus geen treinstellen. Dus niet zoals bij de Hoekse Lijn (en uiteraard elders) borden die aangeven hoe lang een trein mag zijn voor de tractiestroom kan worden ingeschakeld.


Een constructie in de bovenleiding waarvan ik niet weet waarvoor het dient.


De brug zelf. Let even op de constructie van de brug zelf, dus ook op de schuin geplaatste balken, want ....


.... op bijna elk ervan zit zo'n bord. Dat het maar duidelijk mag zijn :)


De bovenleiding is gevat in een stalen constructie.


Niet gemakkelijk te lezen, maar hier zit een bord, met daarop de tekst "! GEAARD !".


Omdat de Botlekbrug een beweegbare brug is, kan de bovenleidingsconstructie niet zomaar doorgaand aanbracht zijn. Aan beide zijden is deze onderbroken en daarboven zit een constructie, waardoor de stroom doorgegeven wordt. Het is wat lastig te fotograferen.


De nieuwe Botlekbrug. Je kijkt echt tegen een massieve betonnen muur aan.


Het sein is inmiddels op groen......


... dus op naar deel 2
Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
En daar komt datgene waarvoor we (er waren meer belangstellenden :), waaronder een klein mannetje van 5, die zijn zenuwen nauwelijks de baas was) stonden te wachten. Ik heb mijn camera op continue fotograferen gezet en de foto's die ik gemaakt heb, heb ik gewoon integraal hieronder weergegeven:
























Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Nog even doorgereden naar het einde van de Vondelingenweg. Daar is een rangeerterrein van een aantal sporen.


En één spoor verder:


Ingezoomd


Bij de twee wagons van de vorige foto even de auto neergezet om deze te vereeuwigen.








Een van de vele overweggetjes. Dit is het einde van het rangeerterreintje van hierboven. Net voor de overweg zijn het twee sporen, die erna samen komen in een wissel. En blijkbaar worden de beide sporen als aparte enkele sporen gezien, getuige de twee enkele andreaskruisen die op de paal gemonteerd zijn.

Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Frank

Je hebt weer een prachtige reeks mooie plaatjes hier neergezet, waarvoor dank,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi voorbeeld hoe verweer ik tankwagons,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Mooie  :thumbup: :thumbup: :thumbup:foto's Frank, ik heb een tijdje in Spijkenisse gewoond en ging daar regelmatig heen om te fotograferen. Leuk om te zien hoe het daar veranderd is.
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Hai Frank,

Bedankt weer voor de foto's. :thumbup: :thumbup:

Het was dit keer voor jou een "thuiswedstriijd".
De nieuwe botlekbrug met aansluitingen moet ik nog een keer gaan bekijken.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Mooie foto's weer Frank. Rijdt die stoomlok op eigen vermogen of wordt ie geholpen?

Groet,
Ton
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Mooie foto's, leuke details.  :thumbup:
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Frank, bedankt voor de mooie serie plaatjes.
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Hele leuke serie met mooie plaatjes, Frank :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Bedankt voor het plaatsen.

groeten Martin
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Dank voor de complimenten allen!

Citaat van: Ton2001 op zondag 06 september 2015, 18:57:27
Rijdt die stoomlok op eigen vermogen of wordt ie geholpen?
De stoomlok reed op eigen kracht, maar (heb het nagezocht) de diesel van Schenker was nodig voor de beveiliging op het traject. Blijkbaar heeft de SSN geen ERTMS aan boord van hun loks......
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Miggenziften: geen enkele lok heeft ERTMS, dat is namelijk de baanapparatuur. In de treinen zit ETCS.
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
 @citaat Da's in mijn ogen geen muggenziften, maar (voor mij zeker) mooie aanvullende informatie!
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Goedemorgen,

Ik heb 3 opmerkingen:
1) Bedankt voor de mooie plaatjes Frank!
2) Liep er nou een dieselloc voor en heb je de trein gekiekt rijdend richting Maasvlakte of de andere kant op? Waarbij ik me afvraag, kan de stoomloc op Maasvlakte gekeerd worden zodat hij weer met de neus voorop terugrijdt?
3) Onbedoeld, mss had je het zelf nog niet in de gaten Frank, lig je met het op de plaat vastleggen van het Mitropa-restauratierijtuig een linkje met je voorliefde voor de Hoekse lijn. Dergelijke rijtuigen waren opgenomen in o.a. de D345 Hoek van Holland-Berlin (zie linkje voor foto's daarvan bij de buren).

We schrijven 1990!

Edit Frenkievee: op verzoek link aangepast
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Hoi Leon,
Dank voor het compliment. Was wat triest, qua weer maar dat mocht de pret niet drukken.

Citaat van: Baanloos op maandag 07 september 2015, 11:03:57
2) Liep er nou een dieselloc voor en heb je de trein gekiekt rijdend richting Maasvlakte of de andere kant op? Waarbij ik me afvraag, kan de stoomloc op Maasvlakte gekeerd worden zodat hij weer met de neus voorop terugrijdt?

Ja, er liep een diesselloc voorop, voor de beveiliging. Zie ook wat bijdragen daarover hierboven. De trein reed richting Maasvlakte, ik stond dan ook aan de kant van Hoogvliet.
En op de Maasvlakte is geen draaischijf, dus dat werkt sowieso niet. Ik weet niet of er een mogelijkheid is om te drie-hoeken, maar anders moet de stoomloc weer achteruit terug. Google zoektochtje gaf aan dat andere jaren dit inderdaad zo gebeurde, waarbij alleen de diesselloc omliep.
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Het zijn weer prachtige foto's Frank bedankt voor het plaatsen. :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbrug(gen) en Wereldhavendagen
Bedankt!
Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Botlekbruggen: hoe is het nu?
Even dit draadje onder het stof vandaan halen, want vandaag ben ik (mede vanwege het mooie weer) naar de Botlekbruggen gereden om te zien wat de veranderingen zijn ten opzichte van vorig jaar september.

Ik ben vanuit Hoogvliet richting de bruggen gereden en kwam dus nu van de andere kant ten opzichte van de vorige keer. Goed te zien is hoe imposant de nieuwe Botlekbrug is, als je er vlak onder staat. We kijken hier tegen de zuidelijke rijbaan aan, die dient als onderdeel van de snelweg A15. Hierover rijdt het verkeer voor gevaarlijke stoffen en het verkeer dat richting Hoogvliet en afslag Pernis gaat.


Onder de brug staand is duidelijk te zien dat deze niet zomaar uit één brug bestaat, maar uit vier afzonderlijke delen. Geheel links is de zuidelijke rijbaan, iets van het midden de noordelijke rijbaan voor de snelweg. De smallere aanbrug (rechts van het woord Botlek) is de toekomstige spoorbrug en geheel rechts de aanbrug in aanbouw voor het langzame verkeer. De planning is dat dit allemaal in de herfst van 2016 klaar moet zijn, zodat alles over de nieuwe brug kan en de oude gesloopt kan worden.


Staand tussen de toekomstige spoorbrug en brug voor het langzaam verkeer.


Even omgedraaid zie je de spoorbrug naar links wegdraaien, richting de huidige spoorlijn. De brug voor het langzaam verkeer is hier niet zichtbaar, dat komt simpelweg omdat deze nog niet verder gebouwd is.


Een blik onder de oude Botlekbrug, duidelijk ook de nieuwe bruggen te zien. De (niet meer zo heel) witte paaltjes langs de weg .....


.... hebben een wel heel bekend profiel.


De trap op naar boven, zodat ik op de oude Botlekbrug terecht kom. Deze is nog in gebruik voor de vele brommers en fietsers en zeldzame voetgangers.
Te zien is het voorlopige einde van de aanbrug voor het langzame verkeer. Deze kan pas afgebouwd worden als de spoorlijn verplaatst is van de oude naar de nieuwe Botlekbrug. Erachter is de spoorbrug in aanbouw te zien.


De spoorbrug in aanbouw, die richting het bestaande spoor buigt.

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Bedankt voor de mooie reportage Frank. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Op de brug zelf nog een detail foto gemaakt van het stukje spoor wat gebruikt wordt om het krimpen en uitzetten van het staal van de spoorstaven op te vangen. Dit had ik in september dus duidelijk gemist.


Closeup van dit stukje spoor.


Ik ben de hele brug overgewandeld om te kijken of ik daar een foto kon maken van de werkzaamheden. Aan het einde van de brug zelf staat een bord dat de machinist de rijspanning weer moet inschakelen.


Beetje tegen de zon in (foei Frank, dat mag niet :D) toch geprobeerd om een foto te maken van de stand van zaken. Helaas kon ik niet verder lopen omdat het fietspad afboog naar beneden. De brug vooraan is het einde van de aanbrug voor het langzaam verkeer, de spoorbrug ligt daarachter.


Sfeerbeeldje van de oude Botlekbrug, zolang het nog kan.


Ingezoomd op het voorsein wat op geel staat.


Een stukje teruggelopen en wat sfeerbeelden gemaakt van de omgeving.
Blik vanaf de Botlekbrug zelf over de Oude Maas richting het noorden, ofwel de Nieuwe Waterweg. Daar vaart een enorm containerschip, al is dat wat moeilijk te zien. Veel gemakkelijker wordt dat .....


..... als ik die een stukje dichterbij haal.... ;)


Beetje slechte schatting geeft aan dat dit containerschip ongeveer net zo lang is als de rivier breed is.....

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Vanaf hetzelfde standpunt een klein stukje naar rechts. Dit is is het complex van Shell Pernis.


Ik sta precies op het midden van het hefdeel van de oude Botlekbrug en kijk richting de Spijkenisserbrug. De flatgebouwen in de verte staan in Spijkenisse.


Ook op het water zijn signalen en lichtgevers en zo van belang. Niet alleen dus op de weg en bij het spoor. De meesten van ons kennen de bakens in het water wel. Iets met groen links en rood rechts of andersom.... oftewel: iets met de klok en de klepel en niet precies weten waar die hangt :P
Wat ik wel zeker weet is dat de twee witte lichten die je in het midden van de foto ziet, twee masten zijn die een stuk(je) achter elkaar staan. Zolang die twee lichten in één lijn staan, dan weet de schipper dat hij vrije vaart heeft. Deze combinatie staan in Spijkenisse voor de Spijkenisserbrug. Verderop staan er nog twee, die je weer duidelijk kunt zien als je over de Spijkenisserbrug heen rijdt.


Omgedraaid naar het noorden nu de linkeroever van de rivier in beeld. Hier is een opslagterrein voor tankcontainers.


Zij die de nieuwe Märklin containerwagons hebben, die herkennen ze wel, denk ik.


Teruggewandeld naar de auto, en boven mij zag ik de stalenconstructie van de oude Botlekbrug....


.... wat toch een heel contrast is met de betonnen uitstraling van de nieuwe Botlekbrug.


Waar ik voor ging..... foto's van de nieuwe spoorbrug, is helaas niet gelukt. Er was teveel verkeer op de weg en te weinig parkeerplaats om veilig een oplossing hiervoor te vinden. Andere keer beter......
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Je bent weer lekker bezig geweest :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Hey Frank, gave reportage, ik had je eerste deel nog niet eens gezien. :thumbup:
Wat een gigantisch grote brug zeg erg imposant.
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Frank bedankt voor de update. Mooie foto's weer.  :arrow: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?

Hele draadje dus al gemist, Frank  :D

Maar nu ik kijk, zie ik dat ik weer wat gemist heb  :(

Smullen  :thumbup:

Grtz Tony

( das beter dan chatten.....)
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
-Frank:
Mooie beelden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Thanks voor d update.

Gr. Dennis.
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Frank,
Bedankt voor de mooie foto's van de nieuwe brug en omgeving. :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
De plaatjes zijn schitterend.
Ik kom hier elke week wel enkele keren.
Is iets verder dan mijn achtertuintje......gelukkig.

Of de bewoners en vervoerders blij zijn met die betonnen brug...ik denk het niet.
Als je kijkt naar het aantal keren dat hij defect is , is nog nimmer met de "oude" Botlekbrug geweest.
Is nu echt een brug die op de 13 e gemaakt is ...... kosten vele malen groter dan geraamd.
En zo ook met de haperingen.....echt een drama brug de afgelopen maanden elke week wel enkele keren dat hij niet omhoog/omlaag ging.....de bomen niet omhoog /omlaag gingen ....scheepvaart verkeer stil gelegd.......maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr mooi is tie wel.....maar ik neem nooit de gok.
Ben er nog maar 1 x overheen geweest , geef mij de tunnel maar. En die ligt er gelukkig vlak naast.

Mvg: Alex
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Dank voor jullie leuke reacties! Op naar de volgende keer zal ik dan maar zeggen :)

Citaat van: Tony op vrijdag 11 maart 2016, 23:02:46
Smullen  :thumbup:

( das beter dan chatten.....)

Dat is mooi Tony! En met enige regelmaat weg van het toetsenbord is ook niet vervelend.

En wat aanvullingen op Alex zijn berichtje:
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 12 maart 2016, 08:47:04
Of de bewoners en vervoerders blij zijn met die betonnen brug...ik denk het niet.
Als je kijkt naar het aantal keren dat hij defect is , is nog nimmer met de "oude" Botlekbrug geweest.

Stom toevallig kreeg ik vanmorgen het SMS'je dat de Botlekbrug in storing was gegaan. Dit keer alleen voor het scheepvaartverkeer, maar toch. Leuk is anders.....
Het betrof (officieel) de 54e keer dat de brug sinds de opening in juli vorig jaar in storing is gegaan. En dan praat je niet over storingen van een half uurtje of zo, maar echt van vele uren, waarbij de vervoerders van gevaarlijke stoffen dus niet over die brug kunnen, maar vele tientallen kilometers moeten omrijden.
Men mag namelijk niet (en terecht!) door bebouwd gebied dus Spijkenisse en Hoogvliet is dan taboe en moet men minstens 70 kilometer omrijden via Goeree-Overflakkee en de Hoekse Waard. Veel chauffeurs die dan al bij Spijkenisse zijn en naar Pernis moeten vinden dat natuurlijk niet echt prettig, dus bij de een-na-laatste storing (die duurde dinsdagavond t/m vrijdagavond  8o ) probeerden er toch om de korte route te pakken....... De verantwoordelijk wethouder deed dat af met "Ja, door rood rijden mag ook niet, maar het gebeurd toch" (wederom 8o) terwijl er net in die week een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op de A76 in Zuid-Limburg was omgevallen. Daarbij werd de hele snelweg afgesloten en twee benzinestations ontruimd..... Dat wil je dus niet in bewoond gebied laten gebeuren.

Maar goed: ik dwaal af ....... Terug on-topic dan maar :D


Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Hi Frank,

Mooie informatieve foto reportage.
Als ik daar eens in de buurt ben moet ik toch eens gaan kijken.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Hoi Frank,

bedankt voor deze mooie uitgebreide reportage. Erg interessant  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Mooi stukje infrastructuur.

groeten Martin
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
 :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Vanavond nog wat foto's gemaakt van de Botlekbrug en omgeving. Het is een beetje een mengeling van foto's geworden. Maar dat nemen jullie me vast niet kwalijk :D.

Aangezien de brug open was, ben ik richting de wegen onder de Botlekbrug (dus voor hen die omgeving kennen, de route naar Rozenburg (lees: over Keulen naar Parijs) gevolgd). Dan kom je onder de bruggen uit. Ik ben een klein stukje naar rechts gegaan en heb je dit beeld over een geheven Botlekbrug. Dit is dus aan de Spijkenisser kant. 


Hetzelfde beeld, maar dan flink ingezoomd. De spoorbrug komt tussen de reeds geplaatste en bekende ProRail hekwerken, dus waar het rood met wit afgezet is.


Waarom de brug geheven was? Nou simpel:


De brug is dan groot, maar het bootje mag er ook zijn. En dat is dan nog maar een 'kleintje'.....


En niks met spoorwegen of iets te maken, maar de blik naar rechts toont de Spijkenisserbrug. De 'brug der zuchten' zoals deze in het dorp ook wel genoemd wordt. Zoals je ziet in de favoriete stand: richting omhoog......


Waar ik eigenlijk voor ging, wat bij de vorige sessie foto's niet helemaal gelukt was. De aansluiting in aanbouw van de nieuwe spoorbrug aan de bestaande spoorlijn. Er is echter weinig te zien en dichtbij komen was helaas ook niet echt een optie.


Wat wel heel imposant is, is een aansluiting van de spanning naar de bovenleiding toe.


En het imposante lijnenspel van wat dichterbij.


Op elke mast hangen deze borden. Ik denk dat wel duidelijk is dat je hier niet even met je vingers moet voelen of er spanning op staat.....


Is het niet wat overdreven? Zoveel bordjes bij elkaar?


Een stuk verderop staat bij Schenker een oud sikje buiten. Net achter de spoorlijn, dus vanaf de (doorgaande) weg niet zichtbaar, maar wel als je probeert bij het terrein van Schenker en de RET te komen. Daar viel trouwens bitter weinig te fotograferen.


En wat dichterbij gehaald.

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Frank

Prachtige foto reeks mooi om te zien hoe alles veranderd, en hoe ze het nu aanpakken tegen vroeger 20 @ 30 jaar geleden.





Groeten

Peter
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?

Daar zitten weer een paar hele fraaie plaatjes tussen, Frank  :thumbup:

Keep up the good works  !

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Wil Tweeendrie
gast

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Hai Frank,

Een tijdje ben ik niet op het forum geweest (ik wilde eerst mijn automatisering van de hoofdbaan "rond" hebben) en heb nu dit draadje vanaf het begin gelezen.
Weer net zo interessant en mooi gefotografeerd als de Hoekse lijn.
Mijn complimenten weer.

Storingen zijn er nog steeds, ik geloof nu al de 75e.

Die Een constructie in de bovenleiding waarvan ik niet weet waarvoor het dient. is volgens mij een isolator, zowel de rijdraad als de draagkabel worden links en rechts geïsoleerd. (7e foto)
In enkele uitvoering zie deze wel vaker in de bovenleiding zitten om de onderstations van elkaar te scheiden.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Groetjes

Wil

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Zie net pas je mooie foto's Frank foei Miessie. ;)
Prachtige plaatjes van een gebied waar ik soms met de vrachtwagen rij.
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Welkom terug dan Wil! Hopelijk werkt alles zoals je het zou willen.

Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 31 juli 2016, 14:29:10
Mijn complimenten weer.
Dank daarvoor!

Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 31 juli 2016, 14:29:10
Storingen zijn er nog steeds, ik geloof nu al de 75e.
Ja, het blijft maar doorgaan. En Rijkswaterstaat heeft een avond georganiseerd waarbij ze aangegeven hebben zelf ook niet precies te weten waar het allemaal vandaan komt.... Bizar dat een dergelijk groot project zo slecht opgeleverd wordt.

Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 31 juli 2016, 14:29:10
Die Een constructie in de bovenleiding waarvan ik niet weet waarvoor het dient. is volgens mij een isolator, zowel de rijdraad als de draagkabel worden links en rechts geïsoleerd. (7e foto)
In enkele uitvoering zie deze wel vaker in de bovenleiding zitten om de onderstations van elkaar te scheiden.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen. Ik denk dat ik over een poosje nog wel een keertje ga kijken hoe dat in elkaar steekt en of er ook aan die kant voeding naar de bovenleiding loopt.

Citaat van: h0_miessie op zondag 31 juli 2016, 14:33:27
Zie net pas je mooie foto's Frank foei Miessie. ;)
Prachtige plaatjes van een gebied waar ik soms met de vrachtwagen rij.
8o Michel toch..... hoe krijg je het voor elkaar!!  >:-D
Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Wil Tweeendrie
gast

Re: Botlekbruggen: hoe is het nu?
Dag Frank,

:offtopic:
Citaat van: frenkievee op zondag 31 juli 2016, 15:41:35
Hopelijk werkt alles zoals je het zou willen.
Bijna Frank, soms heb ik nog sluiting als een 2 rail-treinstel te vroeg een wisselstraat in rijdt, die nog op 3-rail staat geschakeld, maar daar ben ik (theoretisch) uit.

groetjes

wil Tweeendrie
Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
We zijn ruim een half jaar verder en een kleine update van de stand van zaken van de Botlekbruggen is wel een beetje nodig. Althans dat vond ik :D
Er is echter niet zo heel veel veranderd sinds april, dus weinig foto's te schieten van vorderingen van het een en ander.
Maar ja, om nu helemaal geen foto's te maken en jullie zonder beeld te laten zitten vond ook niet eerlijk. ;)

Deze foto's zijn allemaal gemaakt aan de Europoort zijde van de nieuwe en oude Botlekbrug.
Uiteraard kwam er net een schip voorbij toen ik de auto geparkeerd had en waren beide bruggen geheven.


Lopend onder de aanbrug van de A15-parallel van Europoort naar Rotterdam . Rechts is de aanbrug te zien van de A15-parallel de andere kant op.....


.... met de afslag Spijkenisse / Geervliet.


Mezelf omgedraaid en geprobeerd de hele breedte van de brug te vatten in twee foto's. Rechts de twee steunpilaren voor de A15-parallel....


.... en de brede pilaar die de aanbruggen voor het spoorverkeer en het langzaam verkeer ondersteunt. Geheel links de oude Botlekbrug.


Deze was uiteraard ook geheven. Aangezien deze brug nog in gebruik is voor langzaamverkeer en spoorverkeer wat niet door de spoortunnel mag, is de signalering voor alles nog gewoon in gebruik. Ook al zal er geen auto meer stoppen.


Een blik omhoog naar de onderkant van de spoorbrug. Duidelijk zijn de bielsen te zien.


De oude Botlekbrug ligt op dit soort brugliggers. Ik blijf het heel bijzonder vinden dat een dergelijk bouwwerk rust op dit soort punten.


Kijkje richting de Oude Maas.


Ook aan deze kant zit een trap voor de (zeldzame?) voetgangers die van de brug gebruik maken. Staand op de brug zag ik aan de overkant een drietal lichtjes staan wachten....


.... en ja, dat bleek inderdaad een trein te zijn. Of in ieder geval een locomotief.

Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Zoals te zien is, zijn de waarschuwingssignalen dat er verderop een sein staat ook niet in nieuwstaat meer.


Inmiddels gingen achter mij de bellen van de bruggen weer (ofschoon die van de oude Botlekbrug niet meer dan een vaag rammeltje liet horen :D), dus moest ik nog even wat langer wachten op het passeren van de trein.


Dus voor hen die het leuk vinden: een paar bootjesfoto's ;)




Tijdens het wachten nog even omhoog gekeken naar de scheidingsconstructie in de bovenleiding.


Inmiddels was verderop richting Europoort het sein op geel gegaan (dus een vrije rijweg) en na het sluiten van de brug kwam dan ook eindelijk de trein de brug over.


Het bleek te gaan om de 6409 met een sleep ketelwagens. Blijkbaar gevuld met spul wat niet door een tunnel mag.












Hierna weer richting auto gelopen en onder de bruggen doorgereden de Oude Maasweg in. Bij het eerste kruispunt rechts en daar stonden nog een aantal wagons opgesteld.




Een wagon uit Tsjechie


en de informatieplaat in wat detail.


Misschien de eerstvolgende keer uitstappen bij het maken van deze foto's om te voorkomen dat ze van de foto afrollen :D
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Hai Frank, 

Weer een prachtig staaltje van fotograferen. :thumbup: :thumbup:

Op de 3e en 2e laatste foto's lijkt het net of de wagen links een hele hoge lading heeft.
Ik moest even goed kijken hoe het zat.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
-Frank:
Dank weer voor het plaatsen van de beelden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
@Frank
Wederom bedankt voor het delen van deze mooie platen. :arrow: :thumbup:
Geeft ook weer wat "wheather"inspiratie.
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016

Mooie plaatjes weer, Frank  :thumbup:

Alleen vreemd, dat er geen graffiti op de brugpijlers zit  :D


Grtz Tony 
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Citaat van: Tony op dinsdag 15 november 2016, 13:00:48
geen graffiti op brugpijlers
Is het je wel eens opgevallen dat graffiti alleen zit op plekken waar (veel) passagiers voorbij komen?
Het is "kunst" die vraagt om een publiek.

Bedankt voor de foto reportages. Dat gebied is een plek in Nederland waar ik eigenlijk nooit kom.
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Tony
Er zit wel iets graffiti op die brug: ik heb zegge en schrijven één dingetje gezien. Maar vond het gezien de tekst niet echt de moeite waard om dat op de foto te zetten. :D
De verboden-toegangs-bordjes waren in ieder geval ver in de meerderheid... :D

Jan,
Citaat van: Jan22 op dinsdag 15 november 2016, 14:17:43
Bedankt voor de foto reportages. Dat gebied is een plek in Nederland waar ik eigenlijk nooit kom.
Graag gedaan!! Dan blijken deze reportages toch in een soort van gaatje te voorzien ;) En kom jij op deze manier virtueel toch op plekken waar je nooit komt.
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Hey Frank, bedankt weer voor deze interessante update.  :thumbup: :)
Ik kom hier ook nooit, dus...
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Leuk om te zien!