Citaat van: bluey op vrijdag 20 november 2015, 11:17:25
Een groter probleem is de bediening van een schaduwstation zonder dat je dat digitaal doet. Immers; hoe ga je zien waar de treinen staan, en of ze al aan het eind van een spoor zijn aangekomen.
Que?
Er bestaan analoog verschillende opties. Een van de mooiste heet lichtsluis. Met een lichtsluis kun je vast stellen dat treinen helemaal op het spoor staan. Dus niet zo zeer "ze al aan het eind van een spoor zijn aangekomen", want dat kan ook met een gewone schakelrail, maar wel of ze nog uitsteken over de wisselstraat of al helemaal binnen zijn, en dat is genoeg.
Natuurlijk zie je analoog normaal gesproken niet welke trein waar staat. De vraag is of je dat wilt als je analoog rijdt. Als je dat wilt zijn er mogelijkheden: a. barcoding, b. magneetjes (op ongebruikelijke plaatsen, zoals links, rechts en op het dak), want waar een wil is, is een weg.
Normaal gesproken zul je een analoog schaduwstation beveiligen met een first-in, first-out beveiliging, ook wel "diefje-met-verlos" genaamd. Er staan vele schema's in dit forum over hoe je dat kunt doen.
Waarin ik wel een analoog probleem zie, is je ontwerp: je hebt feitelijk 2 schaduwstations, met een enkele boog daartussen. Dus een trein die van de eerste oprijsporen vertrekt, die boog oprijdt, komt in een tweede set opstelsporen terecht. Idealiter zorg je bij analoog rijden ervoor dat het tussenstuk in, oftewel dat ieder blok (aaneengesloten railsegment), net iets langer is dan de langste trein.
Dat doe je om te zorgen dat er geen treinen blijven uitsteken over wisselstraten, en om ervoor te zorgen dat je het vorige spoor (vertrekspoor) kunt vrijgeven, zodra het echt vrij is.
Dat gaat op basis van jouw ontwerp niet lukken.
Ik zou jouw ontwerp dus typerend als digitaal ontwerp classificeren. Digitaal kan dat zo, analoog zou ik het ontraden.