Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

omschakelrelais in lok 3015 telex

Gestart door fredrans woensdag 03 oktober 2007, 21:52:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
omschakelrelais in lok 3015 telex
Boven op het relais zit een plaatje dat normaal contact maakt en bij het omschakelen het contact verbreekt.
Dat plaatje is defect (afgebroken). Nu kan ik er een heel nieuw relais laten inzetten want onderdelen van dit relais zijn niet meer te koop. Weet iemand waar een dergelijk plaatje te koop is of wie zo iets kan maken. Het is een metalen plaatje van pakweg 1,3 bij 0.8 cm.

Verder denk ik dat de ro :(llen van de schakelas die van kunstof zijn zijn versleten waardoor het omschakelen van de rijrichting niet meer gaat.

Wie weet hoe je dat oplost.

Alle hulp is welkom.
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Waarom een nieuw draadje, je kunt ook gewoon weer reageren in het onderwerp.

Een foto zal meer zeggen.
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Het aantal reacties was erg klein vandaar mijn nieuw lijntje.

Het lijkt wel dat de wat meer technische problemen weinig respons opleveren. Onderwerpen die weinig om het lijf hebben daar schrijft iedereen een bijdrage over.

Waar zijn de echte treinliefhebbers die ook eens onder de kap kijken?

Wellicht een beetje kritiek om de zaak wat leven in te blazen. Een duidelijke foto maken lukt zo snel nog niet ik zal zien wat ik kan doen.

Het is niet slecht bedoeld maar opbouwend.
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Hoi Fred,

Ik denk dat martin gelijk heeft.
Je kunt eens proberen om bij ebay verkoper "opelomega673" te vragen, of hij geen relais heeft.
Deze persoon in Duitsland verkoopt veel onderdelen voor oudere Marklin loks en toebehoren.
Misschien kan hij zo'n relais voor je op de kop tikken.
Zijn emailadres is: opelomega673-at-aol.com
Vervang -at- even door het apestaartje.


Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Bedankt voor de foto en jullie reactie.
In mijn 3015 zit een ader relais wellicht nog het oude orginele dat niet meer te koop is. zie foto
Nu is er de vervanger 234000.

Ik zou graag het oude willen behouden om orgineel te zijn maar dan moet de lok wel ermee kunnen lopen.
Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt.
Het gaat om het verbogen metalen plaatje. Dat maakt een verbreekcontact als het rais aantrekt. Het is mij niet duidelijk wat de schakelwals doet. Weet dit iemand.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Ik wil wel een foto sturen maar dat lukt me niet.

Hoe moet dat?
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
CiteerIk wil wel een foto sturen maar dat lukt me niet.

Kijk hier eens:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2251.0

of vraag aan Sachsa of hij hem wil plaatsen.

PS in Houten staat regelmatig een handelaar met (oudere) 2e hands onderdelen
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Hoi,

contactplaatje kun je gewoon bestellen onder nummer 216830

Kost maar liefs 8 euronen! :(

Ik heb er hier ook nog een paar liggen.

Bart
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Beste Bart,

Dat zou goed nieuws zijn.
Weet jij of de schakelwals ook los te bestellen is?

Heb je wellicht een tekening waarop de onderdelen van mijn relais staan.
Kun je aangeven om welk relaisnummer het gaat.
Ik denk dat in mijn lok het oude model zit met nummer 21175. Nu is alleen zover ik weet alleen een vervanger te krijgen met nummer  234000.

Het optillen van het middencontact gebeurt als het relais aantrekt om om te polen. Weet jij waardoor dat middencontact omhoog komt? Zit op het plaatje dat daaronderbeweegt bij het aantrekken een randje isolatie dat het middencontact iets omhoog doet komen?
En hoe werkt die schakelwals? Ondanks dat ik uren hebt proberen de werking te achtrhalen ik kom er niet achter.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Fred




Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Citaat van: fredrans op vrijdag 05 oktober 2007, 18:34:41
Beste Bart,

Dat zou goed nieuws zijn.
Weet jij of de schakelwals ook los te bestellen is?

Heb je wellicht een tekening waarop de onderdelen van mijn relais staan.
Kun je aangeven om welk relaisnummer het gaat.
Ik denk dat in mijn lok het oude model zit met nummer 21175. Nu is alleen zover ik weet alleen een vervanger te krijgen met nummer  234000.

Het optillen van het middencontact gebeurt als het relais aantrekt om om te polen. Weet jij waardoor dat middencontact omhoog komt? Zit op het plaatje dat daaronderbeweegt bij het aantrekken een randje isolatie dat het middencontact iets omhoog doet komen?
En hoe werkt die schakelwals? Ondanks dat ik uren hebt proberen de werking te achtrhalen ik kom er niet achter.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Fred

Schakelwals gaat eigenlijk nooit stuk. Als hij raar beweegt is dit meestal omdat de contactveren iets te weinig spanning hebben. Deze kun je het beste corrigeren door het relais even los te schroeven (let hierbij goed op dat je het draadje van de spoel niet breekt!).
Hierna kun je het plaatje waar de schakelwals in zit even verwijderen en de contactjes corrigeren.

Bij het weer monteren dienen de contactjes licht tegen de schakelwals te veren.

De onderbreker wordt bediend door een kunststof bolletje dat op het messing vorkje zit.

Alles was vroeger los te verkrijgen onder de volgende nummers:nu alleen nog compleet

234000 relais compleet (80 euro :shock: :shock: :shock:)

202620 schakelwals (niet meer leverbaar)

Kom je er niet uit dan maar even een PM.

Bart



Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Hier een paar plaatjes. Let vooral op de vorm van de contactveren.





Bart
Re: omschakelrelais in lok 3015 telex
Beste Bart,

Dank voor het plaatje en je goede raad. Maar het relais op het plaatje is niet het relais dat in de lok zit. Dat plaatje bij mij ziet er heel anders uit. Ik weet mijn foto is niet echt scherp maar ik zal proberen dat morgen te verbeteren.

Heb je misschien een verwijzing waar die relais zijn afgebeeld of een opsomming van de relais nrs waarmee de 3015 is geleverd?

Dank.