Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schakelrelais van een 3015

Gestart door Frans Evers dinsdag 01 september 2015, 15:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelrelais van een 3015
Frans Evers
gast

Schakelrelais van een 3015
Beste medehobbyisten,

Ik heb recent een 3015 krokodil weten te verwerven, waarvan het schakelrelais niet helemaal goed werkte. Inmiddels heb ik de schakeling weer voor elkaar (miniscule draadje was zoals zo vaak losgegaan). Maar ik zit nu met het probleem dat ik even niet weet hoe ik de zaak moet schakelen. (draden waren bij koop losgehaald).

Heeft iemand voor mij een duidelijk schema waaruit blijkt hoe het schakelrelais gebruikt moet worden, met andere woorden welke draden op welke aansluitingen gesoldeerd moeten worden. De exploted view biedt weinig soelaas helaas.

Alvast hartelijk dank,

Frans
Re: Schakelrelais van een 3015
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schakelrelais van een 3015
Dag Frans.

Heb je hiervoor al op de Wiki gekeken? :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Schakelrelais van een 3015
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schakelrelais van een 3015
Re: Schakelrelais van een 3015
Erik,

Dank voor jouw reactie, heb ik gedaan, maar kom met die schematische tekeningetjes er niet goed uit, vooral ook omdat dit relais volgens mij iets ingewikkelder is dan het standaard relais (in verband met de bijzondere schakeling van de lampjes).

Het relaisnummer is volgens mij een 234000.

Frans
Re: Schakelrelais van een 3015
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Schakelrelais van een 3015
Citaat van: Frans Evers op dinsdag 01 september 2015, 16:09:42
vooral ook omdat dit relais volgens mij iets ingewikkelder is dan het standaard relais (in verband met de bijzondere schakeling van de lampjes).
Dat denk ik ook Frans,
Maar als je nou het relais inbouwt en dan als eerste de motor aansluit, zodat je goed vooruit achteruit kunt schakelen.
Dan kun je daarna met de lampjes gaan werken.
Want het is toch allen maar wit voor op en rood achterop?

grt Piet.
Re: Schakelrelais van een 3015
Piet,

Dank voor de reactie.

Volgens mij is het iets ingewikkelder. De voorverlichting zijn 3 lampjes en de achterverlichting 2 lampjes (boven en 1 van de 2 lampjes onder). Bij rijrichtingomkering is het precies omgedraaid. M.a.w. aan beide zijden zitten 3 lampjes.

Wat ik dus moet gaan doen is een schetsje maken van hoe de schakeling er uit zou moeten gaan zien, alleen dien ik dan de werking van de aansluitpunten op het relais te kennen en dat zijn er volgens mij 6!

Maar met de reacties die ik ontvang zal ik er ongetwijfeld uiteindelijk wel uitkomen.
Re: Schakelrelais van een 3015
Citaat van: Frans Evers op dinsdag 01 september 2015, 16:36:35
de achterverlichting 2 lampjes (boven en 1 van de 2 lampjes onder). Bij rijrichtingomkering is het precies omgedraaid. M.a.w. aan beide zijden zitten 3 lampjes.
Volgens mij(n bescheiden mening) bestaat de achterverlichting uit één licht (rechtsonder).
Wit licht in treinverband en rood licht bij solorit.