Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wisselstroom of gelijkstroom

Gestart door Tilly woensdag 03 oktober 2007, 23:36:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselstroom of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

offline
Wisselstroom of gelijkstroom
Mede forumleden,

ik ben mij sinds kort weer bezig gaan houden met de techniek in de marklinloks(motoren en decoders). Vroeger(20 jaar geleden) was het simpel. Marklin stond voor 3-rail 16 Volt wisselspanning en Fleishman stond voor 2-rail 12 Volt gelijkspanning. Als ik nu diverse sites en forums lees dan heeft men het bij Marklin ook over gelijkstroommotoren. Hoe zit dit nu? Kan iemand van jullie mij dit uitleggen?

Groetjes, John
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
John,

Ik ga het proberen uit te leggen

Vroeger (lees: in het analoge tijdperk) had je twee principes in motoren, De wisselstroom (bijna alleen marklin) en gelijkstroom (bijna alle andere merken)
De electronica (lees: relais) in de lokomotief zorgde voor het wisselen van de rijrichting bij Marklin. Bij de andere merken ging dit door de spanning van polariteit te wisselen. Dit was dus niet lokafhankelijk, zoals bij marklin, maar rail / trafo afhankelijk.

Nu (lees: in het digitale tijdperk) is dit verschil er niet meer. Alle merken hebben het nu zo, dat in de lok de rijrichting bepaalt wordt.
De gelijkstroom merken gebruiken bijna allemaal een soort Wisselspanning. Met deze blokwisselspanning kan digitale informatie over gebracht worden, zoals de snelheid en of er verlichting in de lok aan moet of niet. Ook de rijrichting kan omgezet worden.
Door het gelijkrichten (in de lok) van de spanning staat er een min of meer gelijkwaardige spanning in de motor. Een stukje electronica vertaald dit naar de spanning die uiteindelijk op de motor staat. En dus hoe hard deze gaat.

Wat is nu geschreven heb is (lang niet) niet volledig, maar dit is het principe.


Overigens heeft drie rail en twee rail niets te maken met met wissel of gelijkstroom. Je kan op een drierail baan best met gelijkstroom rijden of andersom. Wel moet je dan geschikte modellen hebben om er op te kunnen rijden.
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
zo zelfs ik nog wat geleerd goede uitleg meine
groet robert
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Meine,

je spreekt over: "Overigens heeft drie rail en twee rail niets te maken met met wissel of gelijkstroom. Je kan op een drierail baan best met gelijkstroom rijden of andersom. Wel moet je dan geschikte modellen hebben om er op te kunnen rijden".

Gelijkstroom op Märklinrails(drie rail)? Hier heb ik nog nooit van gehoord. Kun je hier iets meer over vertellen?

Groetjes, John
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Dit is denk ik meer een theoretische 'discussie': een M* lok rijdt (analoog dan) prima op gelijkstroom.

Als je gewoon een gelijkstroomtrafo op je 3-rail systeem aansluit in plaats van een wisselstroomtrafo, of van de wisselstroom gelijkstroom maakt met een gelijkrichter, is dat geen probleem voor de motor van de M* lok. Deze wordt niet voor niets ook wel 'alstroom motor' genoemd.

Andersom geldt dat niet: een gelijkstroommotor komt geen millimeter vooruit als je hem op wisselstroom zet. :P
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
In het pré digitale tijdperk was dat niet theoretsich.

- Er waren wel degelijk Märklin rijders die gelijkstroom gebruikten. Meestal bouwden ze hun locs ook om, zodat die door ompoling van rijrichting kon veranderen. Dat ging vrij gemakkelijk door twee diodes in de leidingen naar de veldspoelen te zetten of door een hamo magneet te plaatsen.
De voornaamste reden was dat ze daarmee van het klassieke omschakelrelais (en de toen daarbij behorende bokkensprong) waren verlost.  Vaak waren het ook mensen die hun baan elektronisch wilden besturen en dat is met wisselstroom niet eenvoudig.

- En verder had je toen nog het aloude systeem van Trix Express. Dat was een drierail gelijkstroomsysteem.
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Citaat van: Tilly op dinsdag 09 oktober 2007, 22:23:06
Gelijkstroom op Märklinrails(drie rail)? Hier heb ik nog nooit van gehoord. Kun je hier iets meer over vertellen?

Eigenlijk hebben HenkV en Kiezel het al verteld.

Of een trein gaat rijden ligt (analoog gezien) aan de trafo en en motoren. Waar de trein zijn stroom vandaan haalt maakt niet uit, als er maar voldoende spannings verschil is gaat de motor draaien en de trein rijden.

Tweerail of drierail maakt niet uit, dat is alleen maar een manier om de stroom vanuit de trafo naar de motoren te krijgen.

Meine
Re: Wisselstroom of gelijkstroom
Jongens,

het is mij helemaal duidelijk. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Groetjes, John