Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)

Gestart door AlbertJan maandag 31 augustus 2015, 08:38:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)
Beste forumleden.
Al een groot aantal jaren heb ik een fascinatie voor hele bijzondere, unieke of bijzondere trein modellen.
Sommige heb ik bewaard maar andere heb ik vaak weer weg gegeven, geruild of verkocht omdat deze niet in mijn verzameling pasten! :?
Nu ben ik op het idee gekomen om hier een nieuw topic over aan te maken waar wij (ik geef de aftrap dus! :P) deze modellen kunnen laten zien en bespreken.

Ook nu heb ik weer een aantal modellen waar ik vrijwel niets over terug kan vinden en vooral informatie over een enorm groot grijs "monster" van de Pennsylvania RailRoad company, heb ik vele uren op het internet over afgezocht maar niets, dus helemaal niets over kunnen vinden.
Na vele (frustrerende) uurtjes heb ik besloten deze op Catawiki te koop te zetten en eigenlijk nu al spijt! 8o

Maar om niet alle informatie verloren te laten gaan, wil ik deze graag hier op het forum presenteren!



Het betreft hier een dieselloc van de PRR ( Pennsylvania RailRoad ) 4-8-4-8 met 2 x 3-assige olie tender loc, totale lengte is 47 cm en oorspronkelijk uitgerust met 2 motoren.
Loc nr. 3060 en op de zijkant (onder PRR embleem) 4539

Wie weet meer informatie over dit type loc?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
 :) Leuk topic! :thumbup:

B) Dit is een hele mooie. Het design lijkt me van Raymond Loewy, daar doet deze lok me wel aan denken.
Ik ga hier nog wel wat verder mee goegelen.

Dirk-Jan
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Héé Dirk-Jan.
Helemaal nooit aan gedacht dat Raymond Loewy zo'n model zou kunnen ontwerpen!
Ontwerper voor de Pennsylvania RailRoad en ook nog eens de ontwerper van onze Koploper! 8o

Misschien is dit wel een prototype geweest voor een (nog) niet bestaande zware dieselloc.

Hopelijk krijg ik niet teveel spijt (heb ik eigenlijk al! :-() van het te koop zetten van dit model.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
AlbertJan, als de verkoop nog gaande is, kan je het toch stopzetten? 8o
Misschien niet helemaal netjes, maar ja, een mens heeft toch recht om op zijn beslissingen terug te komen? O:-D

Dirk-Jan
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Hoi AlbertJan,

Uit de beschrijving op de Catawiki-site begrijp ik dat de fabrikant van jouw model onbekend is. Jammer, dat zou anders een mooie ingang geweest zijn.

Op het net zag ik echter dat er een Amerikaanse vereniging (PRRTHS) is die zich met de geschiedenis van de Pennsylvania Railroad bezig houdt. In de online nieuwsbrieven over PRR-modelbouw (TKM) zag ik zo snel niets staan over deze loc staan. Als je het echt wilt weten, zou ik er een mailtje aan wagen. Onder "Society Contacts" staan een aantal e-mailadressen. 

Groet, Marc
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Dag Albert Jan.

Citaat van: AlbertJan op maandag 31 augustus 2015, 08:38:29
Wie weet meer informatie over dit type loc?

Dat is een Baldwin Class M-1 -> klik

Groeten,

Erik.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Ahhh, een stoomturbine locomotief... Interessant. Bedankt voor de links. :thumbup:
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Wanneer je Baldwin Chessie googelt en dan afbeeldingen, komt er een hele berg info  :P
( en als je doorklikt, youtube filmpjes van modellen met geluid ! )

Leuke zoekopdracht, AlbertJan  :thumbup:
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Of deze?

http://forum.atlasrr.com/forum/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=61369

De 'triplex' heeft de zelfde boiler als jouw model.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Erik, goed gedaan! Dat is hem volgens mij.

Groet, Marc
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
JijBuis video van een model Baldwin Chessie.
En dat zónder puko's,,, ;)
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Leuk model is het!
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
 @citaat

Voor in een (grote) vitrine misschien :roll:
Typisch zo'n industrieel oversized product uit de Joenaaitmesteeds.
Wanstaltig hoe het er uit ziet als het gevaarte een bocht neemt, maar ieder z'n ding ...

Groeten,

Erik.

Edit Frenkievee: gehele voorgaande citaat vervangen door nieuwe smiley
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Beste mede zoekers.
Geweldig wat een stortvloed aan informatie! :thumbup:
Blijkbaar ben ik niet zo'n goede zoeker want vele links leiden naar dezelfde sites waar ik al héél veel gezocht heb maar toch niets gevonden. :?

Ook een paar bijzondere sites die zeker de moeite waard zijn om eens helemaal uit te pluizen.
Dus toch een "Baldwin" en ook nog eens een stoomloc met tender, weliswaar een stoomturbine loc maar toch een stoomloc! 8o

@Dirk-Jan en anderen.
Nee, het kavel terug trekken doe ik niet (eigen schuld, dikke bult), wel neem ik contact op met de veilingmeester om wat zaken hierover door te spreken.

@Allen.
Bedankt voor alle gedane moeite en speurwerk, voor een volgende bijzondere loc gaat deze eerst hier op het forum en dus ook als het een 2-rail model betreft! O:-D
Ik heb nog een stuk of 5 locs en een aantal wagons die ik nergens terug kan vinden en ook deze zal ik t.z.t. in dit topic plaatsen!

Ook nog een foto van de bijzondere "whale" voorkant!



Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.

Ben reuze benieuwd, AlbertJan !

Dit is in ieder geval een heel bijzondere loc en een feest om naar te kijken  :P

Grtz Tony
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Beste geïnteresseerden.
En ook alweer een antwoord van de vice-president USA ehhh ik bedoel PRRT&HS. :D

This is not a PRR locomotive.  It is a Chesapeake and Ohio M1 turbine.  https://www.flickr.com/photos/lightning72/4039201780
Someone has painted it PRR, but the PRR never had this locomotive.  I'm not sure I can help you with the model, other than to say that it looks fairly crude, which would agree with your description of old, although more information might help.  Is it HO scale?  Is it brass?

Regards
Bruce Smith, vice president, PRRT&HS
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Albert Jan,

je linkie is denk ik niet helemaal goed, 2x achter elkaar
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Gelijk maar even aangepast! :thumbup:

En ook alweer antwoord op de vraag of er iets over de maker (merknaam) bekend is:

Thanks.  I?ve asked around because I don?t have a clue and nobody else I know has ever seen a plastic or resin C&P M-1.

Sorry I can?t be more help,
Regards
Bruce

Dus hiermee houdt de informatie over het model voorlopig dus op.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Hij blijft intrigeren :)

Het is dus de Pennsy V1, een stoomturbine locomotief, ontworpen in 1944 maar nooit gebouwd vanwege de hoge kosten, de schaarsheid van metalen en gedoe over het patent.  Hij lijkt heel erg op de GG1 en M1, en zou de opvolger van de S2 zijn geweest.

http://www.google.com/patents/US2413119

Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Voor wat betreft het model heb ik twee fabrikanten/bouwers kunnen achterhalen:
De firma Overland Models heeft deze in schaal H0 in volledig metalen uitvoering uitgebracht.
De firma M.T.H. heeft dit model ook uitgebracht in schaal 0 en uitgevoerd in kunststof met metalen onderstel. (zie ook)
Het model van AlbertJan lijkt mij deels zelfbouw op basis van een bestaand onderstel.
Wellicht is het origineel ooit eens flink beschadigd en op deze wijze in ere herstelt.
Met name de neus met luchtroosters en de leiding langs de neus zien er niet 'strak' uit.

Groeten,

Erik.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Hoi Edward.
Bij Catawiki kun je een minimum verkoop bedrag afspreken maar dan moet de taxatie minimaal ?250,- zijn.
Helaas kon de velilingmeester en ikzelf geen juiste informatie vinden dus deze is vanaf ?1,- te koop aangeboden.
Momenteel staat deze op ?80,- en loopt morgenavond af.

@Erikken!! :D
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie, dit brengt onverwachte info waar ikzelf (en anderen) alleen maar vermoedens van hadden! :thumbup:

Voor een volgend onbekend model (staat al klaar!) zal ik zeker eerst foto's hier in dit topic plaatsen.
Bijzonder leuk en interessant om vrijwel onbekende modelspoor items hier te bespreken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Beste geïnteresseerden.
Het veilingbedrag is ?141,- geworden en de loc blijft in Nederland dus wie weet horen wij nog een keer iets!

Mijn volgende model om eens te bespreken en te bekijken is een Märklin E-loc in New Haven uitvoering, dus wel iets makkelijker om te zoeken! :P
Foto's volgen nog en de originele doos moet er nog bij gezocht worden. (17 verhuisdozen met lege en gevulde doosjes!! 8o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Is het de loc die in 62-63 in de catalogus stond?
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
 @citaat
Da's inderdaad een loc (F7) in New Haven uitvoering, echter dit is een dieselloc (3062/4062)! :wink:

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 05 september 2015, 08:01:47
... een Märklin E-loc in New Haven uitvoering ...

Groeten,

Erik.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.
Beste mensen.
Net de Eloc New Haven uit de doos gehaald en op de foto gezet.



De doos is die van de Eloc 3055, dit is hetzelfde model als de NS 1200.



En de bovenkant.



Onderkant ziet er nog uit als nieuw en heeft blijkbaar nog nooit gereden.



Ik ben benieuwd wat jullie van deze vondst vinden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Hoi Albert-Jan,

leuke lok.

Het komt bij mij over als zelf geschilderd.
Maar dat zal wel komen omdat het vroeger iets minder strak werd gespoten.

Ik ben benieuwd of dit een officieel marklin product is.

Groeten Sander
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Vind haar prachtig AlbertJan maar ook ik dacht dat ze zelf geschilderd was alvorens ik Sander zijn reactie las. Toch een toegevoegde waarde!
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)

Hoi AlbertJan,

Ben niet zo goed met de computer, maar dit vond ik op mijn google-speurtocht;

https://www.google.nl/search?q=marklin+new+haven&espv=2&biw=1280&bih=909&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIx4Cc-4HxxwIVxKpyCh0jQg50#imgrc=_

Ook op andere sites wordt er gerept over een  overgeschilderde NS 1200 loc.

Was weer leuk om te snuffelen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Of bedoel je deze link? ===> klik
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)

Dank je Wim  :thumbup:

Zelfde site, maar dan al meteen naar de goede plek gescrolld  ;)
Zover ben ik nog niet op de computer  :oops:

Grtz Tony
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Simpel Tony:
Zet je cursor op "#23" van "#23 Posted : 04 May 2012 20:22:39(UTC)"
Klik rechts. Kies "koppelingslocatie kopiëren" in 't uitklap menu.
Plak de locatie op de plaats in jouw bericht.
Klaar is Tony... ;)

Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)

Helder, Wim  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Dag Tony en Wim.
Bijzonder leuk om te lezen en te zien dat er dus al meer discussie is over het, al of niet, echt of fake!? :D
Daarbij zie ik ook een paar modellen (in het grote foto overzicht) die ik in bezit heb of verkocht heb! B)

Niet alleen prachtig om te zien maar ook erg interessant om alle commentaren te lezen.

Bedankt voor de links en weer wat wijzer.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
als ik de foto's zo zie denk ik dat dit zelf bouw is net zoals je West Duitse V100 op het web tegen komt in BAM of VOLKER RAILBOUW kleuren dus gewoon een 1200 in New Haven kleur stelling
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Dat denk ik nu zelf ook maar toch vind je af en toe iets waarvan later blijkt dat dit toch een originele uitgave is.

Ondertussen weer een leuke van Fleischmann gevonden, dus eerst zelf wat proberen te vinden en daarna weer foto's maken en hier plaatsen! O:-D

Natuurlijk hoop ik wel dat ook andere leden in dit topic wat moois willen laten zien, altijd leuk om samen te ontdekken hoe "uniek" deze loc is! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Beste geïnteresseerden.
Omdat er verder niemand komt met een uniek, leuk of bijzonder model dan nog maar 1 van mij! O:-D



Natuurlijk betreft het hier een eigen bouw maar leuk is deze zeker!
Op basis van een Fleischmann bagagewagon is hier een leuke werkloc van gemaakt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw werklocje!)
AlbertJan

Mooie constructie, knap gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw werklocje!)
Zoiets heb ik ook gebouwd op basis van een nieuwe KLVM lokje
en zo'n Marklin sluitwagen,
alleen heb ik de mijne diesel gemaakt... :D
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Leuk draadje dit.  :thumbup:

Maar om nog even op de vorige vondst terug te komen.

Citaat van: AlbertJan op woensdag 16 september 2015, 07:15:33
Ondertussen weer een leuke van Fleischmann gevonden, dus eerst zelf wat proberen te vinden en daarna weer foto's maken en hier plaatsen! O:-D

Flesichmann heeft weleens de 1200 als New Haven loc uitgebracht. Ik denk dat iemand daardoor geïnspireerd is geraakt. Want het loctype klopt verder voor geen meter natuurlijk.

Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw werklocje!)
En om dan maar een bijdrage te leveren. Een zelfgewrochte LimaSik.

Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw werklocje!)
Hoi Henk.
Bijzonder leuk om nu ook eens een andere bijdrage te kunnen bekijken! :thumbup:
Sommige modellen lenen zich uitstekend voor een eenvoudige ombouw terwijl andere modellen soms totaal veranderd worden.

Vond zelf ook weer een bijzondere uitgave, waarschijnlijk is deze 4-delige set door Lima uitgebracht in samenwerking met Vlaamse Radio en TV omroep. (VRT)
Eens zoeken of ik de bijbehorende doos kan vinden, informatie verzamelen en foto's maken.

Wordt binnenkort verwacht in dit topic!! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw New Haven!)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 24 september 2015, 15:30:45
Beste geïnteresseerden.
Omdat er verder niemand komt met een uniek, leuk of bijzonder model dan nog maar 1 van mij! O:-D

Natuurlijk betreft het hier een eigen bouw maar leuk is deze zeker!
Op basis van een Fleischmann bagagewagon is hier een leuke werkloc van gemaakt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dat is een leuk idee, heb ook nog een lokje liggen zonder kap...
eens kijken of we zoiets kunnen gaan knutselen met wat oude materialen.

groet Winno
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(nieuw werklocje!)
Beste mensen.
Net de 4-delige Lima set van de VTM opgezocht en foto's gemaakt, helaas (nog) geen doos gevonden.
Ik dacht VRT maar het is de VTM, op internet heb ik al wel wat info hierover gevonden:

Verborgh/Lima 149747-808, in VTM livrei:
het 808 treinstel evenwel met een 2de klasse stuurstandrijtuig in plaats van een 1ste klasse rijtuig, in beperkte oplage.

Hier wat foto's van dit fraai uitgedoste en weinig voorkomende treinstel.





Misschien kunnen onze Belgische modelspoor vrienden wat meer over dit treinstel vertellen? :idea:
(Waarschijnlijk is de productie van deze Lima VTM in de zeventiger jaren geweest?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)
 :) AlbertJan, dat is weer een hele bijzondere. En er komen verder niet veel bijdragen van andere, maar ja, jij bent diegene met de bijzondere en zeldzame treinen  O:-D
Ik weet niet of deze werkelijk zo heeft rond gereden, maar het is een fleurig geval.
Daar word een mens wel vrolijk van. :lol:
Als deze nu nog zou bestaan in het grootspoor, kon hij mooi ingezet worden tijdens de Gay-Pride in Amsterdam, past er goed bij. :thumbup: (de regenboog)

Dirk-Jan
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)
Ha die Dirk-Jan.
Een fleurig en opvallend treinstel zou het in het echt zeker zijn! :)
Héél af en toe zijn er van die treinstellen die de traditionele uitvoering op fraaie wijze doorbreken en ja, daar wordt een mens zeker vrolijk van! :thumbup:

Hopelijk kan één van onze Belgische forummers hier wat meer over vertellen!? :o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)


     Dit fantasie treinstel ontstond, begin zestiger jaren, uit een 3035 (E424 van de FS) en drie Schürzenwagen.
    De 3035 werd de motorwagen. Er is een 6080 decoder ingestopt. De koplampen zijn scheepspatrijspoorten...
        Alles gedaan met primitief gereedschap. Zoals een blikschaar en bankschroefje en een breedbektang.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)
Ha die Wim.
Bijzonder fraai en kleurrijk model! :thumbup:
Aan het fraaie uiterlijk is niet te zien dat dit prachtige resultaat met primitieve middelen bereikt is.

@Belgische forum vrienden.
Kan niemand mij iets vertellen over de Lima VTM 808? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fabrieks model of unieke zelfbouw en bijzondere loc modellen.(Belgische 808 VTM)
Hallo AJ,

De Lima vtm is inderdaad omgespoten door verborgh , waarschijnlijk is deze uitgebracht begin jaren 90 want dan is vtm opgericht.
Treinstel is vrij zeldzaam en moeilijk te vinden.

Groet Tom