Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)

Gestart door PietG zaterdag 29 augustus 2015, 17:01:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen aan de hart op hart maten van de lampen van een NS1200 in H0
Ik heb een voorbeeld tekening als bijlage hieronder staan om aan te geven welke maten ik zoek.
Vast hartelijk bedankt.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Gaat het om de 3168 of het nieuwe type?
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hallo,

Het gaat om 3168. Ik neem echter aan dat alle versies met laag geplaatste sluitseinen wel de zelfde h o h maten hebben als het gaat om de verlichting.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Er bestaat maar één versie met laag geplaatste sluitseinen van het oude type, en dat is de 3168.
Die is relatief ook het makkelijkste van sluitseinen te voorzien.

Maar ook de andere versies zijn te doen, echter een verschuiving van 0,2mm van de smd-led geeft al een afwijkend lichtbeeld. :-(

Gr. Marcel
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hi Marcel en Piet,

Je afwijkende beeld van 0,2mm kan je misschien beter krijgen/corrigeren door de led op een stukje "lichtgeleider" te lijmen.
Zie evt. mijn ombouw draadje van de V100.

groet
Harald
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hallo,

Ik weet dat nauwkeurig werken belangrijk is en dat kleine verschuivingen een afwijkend lichtbeeld opleveren.
Heeft iemand echter de maten waarna ik opzoek ben (zie tekening in de eerste post) Ik heb namelijk op dit moment geen kap van een 3168 zodat ik het niet zelf kan opmeten. Ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om al dan niet met licht geleiders een universele print te maken voor alle mogelijke versies van de 1200.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Piet,

Ik heb jouw vraag even gedeeld in de "1200-groep" op Facebook. daar zitten behoorlijk wat kenners van deze lok. Wellicht dat iemand daar je vraag kan beantwoorden. Als ik reactie krijg laat ik het hier weten.
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hallo Piet,

Een universele print voor alle 1200 gaat moeilijk lukken ivm de ledbezetting en de printbanen..
Maar ik heb ze wel al gemaakt van alle 3051 en 3055 varianten voor de A- en omgekeerde L-code.

Gr. Marcel
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hoi Marcel,

Of het wil lukken hangt af van de maten waar ik de vraag over stelde. Heb al een printontwerp gemaakt maar moet misschien wat schuiven met de leds afhankelijk van de maten. wat betreft de ledbezetting en de printbanen is het geen probleem.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hallo,

Is er niemand die de hart op hart maten zoals in de tekening zie eerste post gevraagd voor mij kan opmeten?
Zou er zeer erkentelijk voor zijn.
Al vast bij voorbaat bedankt.

Groeten,
Piet.
Re: Hart op hart maten NS 1200
Ik heb geen schuifmaat maar zo goed als het gaat kom ik met mijn winkelhaak ernaast op :
breedte lichten hoh: 19 mm
hoogteverschil tussen de lichten hoh 2,5 mm
hoogteverschil toplicht met onderste licht hoh: 16 mm
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Ik zal zo even een poging doen.

Maar je moet ook een marge inbouwen vanaf je print naar het locframe.
En je moet ook opletten dat je bovenste licht goed aansluit in de kap. Komt echt aan op max tolerantie van ca 0,2 mm.



M.v.g. Marcel

Re: Hart op hart maten NS 1200
Marcel, Michiel,

Beide bedankt voor jullie moeite. Ga er mee aan de slag zie wel dat ik in mijn huidige print ontwerp de laag geplaatste sluitlichten moet verschuiven naar boven. Kijken of dat lukt zal wel volgende week worden. Vandaag ga ik eerst lekker in Beekbergen rond neuzen terug naar die goeie ouwe tijd  :)

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hallo,

Bijgesloten een printontwerp voor led verlichting in een 1200. Als er voldoende belangstelling is wil ik wel onderzoeken of een dergelijke print tegen redelijke kosten te maken is. Er moeten dan natuurlijk wel zelf de smd componenten op gesoldeerd worden maar met een soldeerboutje met een fijne punt is dit niet zo moeilijk.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Leuk Piet, voor twee locs heb ik wel belangstelling.
Universele verlichtingsprint ns1200
Hallo,

Er is niet veel belangstelling voor deze print, nog maar 1 reactie. Om het betaalbaar te houden moeten er minstens 100 printjes gemaakt worden en dat gaat zo niet lukken denk ik.  :(
We wachten nog een paar weken is er dan nog onvoldoende belangstelling dan blaas ik dit maar af.

Groeten,
Piet
Re: Hart op hart maten NS 1200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hart op hart maten NS 1200
Hoi Piet.

Tja, ik maak ze zelf ook, en heb er nog een paar liggen.....

Maar in je print zit iig één foutje...
Je hebt gekozen voor rood onder in de bovenste lichten.
Dit is niet handig... De praktijk leert dat je onder geel/warmwit dient te gebruiken, en boven rood.
Dit heeft te maken met de uitstraling.
Omdat je als persoon meestal hoger dan de loc staat valt het licht dan beter. En rood mag minder fel zijn.
Ook dien je er rekening mee te houden dat beide leds  zo dicht mogelijk naast elkaar dienen gesoldeerd moeten worden. Dus met een tussenruimte van ca 0,2mm.
Anders zullen ze slecht door het gaatje van ca 1,9 mm kunnen schijnen..  Ook zijn niet alle smd-leds symetrisch. daardoor kan het licht anders uitstralen dan je berekend hebt.

Dit merk je vanzelf als je eerst een proefversie maakt.

En nog iets....
Het is het handigste om alleen de leds op de voorzijde van de print te plaatsen, en alle weerstanden en bruggen, alsmede de electrische soldeeraansluitingen aan de achterzijde. Dit om op/voor de print een kunststof plaatje te plaatsen tegen zijdelingse uitstraling van de leds met gaatjes/uitsparingen op de plaats waar de componenten zitten.

Groetjes, Marcel
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Marcel,

Of er een foutje in zit kan je over discussiëren, maar om aan je opmerkingen tegemoet te komen een aangepast ontwerp.
De bovenste rode sluitlichten staan nu boven de geel/warmwitte led.
De weerstanden zijn verplaatst naar de soldeelzijde.
Of de belangstelling groter wordt weet ik niet wacht dus maar even rustig af
Onderstaand het nieuwe ontwerp.

Overigens is dit een print die te gebruiken is voor alle versies die Märklin heeft uitgebracht.
Je behoeft alleen de leds die je wilt gebruiken te solderen en bovendien kan je ook indien gewenst rangeerverlichting realiseren.
voor wat betreft de leds, de print is gemaakt voor 0603 smd leds
Ik zelf gebruik voor de weerstanden 10K in serie met de warm witte leds en 4K7 in serie met de rode leds.
Bovenstaande geeft bij de door mij gebruikte leds het mooiste resultaat en dan zijn de lichten geen schijnwerpers.

Groeten,
Piet
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Op zich wel interesse in, heb je een foto van hoe het er uit ziet, prototype of zo en dan met name in gebouwd?
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Ik zal hem binnenkort eens uitpluizen.
Gr. Marcel
Re: Hart op hart maten NS 1200
Citaat van: loc1200 op dinsdag 22 september 2015, 23:30:23

Tja, ik maak ze zelf ook, en heb er nog een paar liggen.....


Hoi Marcel.

Heb je deze printjes nog steeds liggen?
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Ik heb momenteel alleen printjes voor de:
1202/1205
En een ander type
1212/1216/1219/1211/1223.
Maar ik moet even kijken hoeveel.

Mvg. Marcel
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Het gaat mij voor een 1202-1205 en 1212
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Belangstelling voor 1223 printjes.
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Ik heb bij mij de 1211 eens opgemeten.

19,5 mm breed
3 mm hoog
van onderste tot boven is 16 mm
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Beste Marcel, heb dit draadje in 2015 kennelijk gemist.
Als je nog 2 plaatjes voor de 1223 hebt (nadat je Jaap hebt kunnen voorzien) dan houd ik me ook daarvoor aanbevolen.
Groet, Paul
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Universele lichtprint 1200loc (Hart op hart maten NS 1200)
Ik heb idd het een week niet gevolgd.

Momenteel bezig om 2 printen te voorzien van leds voor een forumlid die de leds 0603 te klein vindt.
Het is toch wel een klusje en vergt helaas veel tijd.
Heb de gele frontseinen op F0v/a bedoeld.
De sluitseinen op aux1/2 bedoeld. Dit om bij trekken van rijtuigen sluitlichten uit te zetten.
Liep ook gelijk tegen een praktijkprobleempje.
Moest namelijk ook 2 diodes plaatsen om NS rangeerverlichting met 1 aux(3) te kunnen maken. Want zonder de diodes werd het bovenste frontsein achter, minimaal verlicht als het frontsein voor wordt gevoerd.
Helaas meer dan 4 functiedraden nodig.

Maar ik ga even kijken voor de printen.

Mvg. Marcel