Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen BR01 marklin 3048

Gestart door marklintim zaterdag 29 augustus 2015, 12:17:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen BR01 marklin 3048
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
ombouwen BR01 marklin 3048
hallo allemaal,
ik heb hier een motorpost (marklin 3389), die ik zou willen ombouwen naar digitaal. Alleen heb ik daar een vraagje over, als ik een marklin setje met 5 polig anker en magneet koop en die erin zet, zou ik er dan een roco decoder bij aan kunnen sluiten (zo een die ook bijvoorbeeld in de 1100 en de 2400 van roco wechselstrom zit)? een 10738. want die is redelijk klein en dan zou ik er misschien interieur in kunnen bouwen. En zou die decoder naast front en sluitlichten (wat die met een digirails setje ook in een 2400 ofzo moet aansturen) ook interieur verlichting kunnen aantsturen? en heeft iemand eventueel een schema wat je van de verlichtings plaatjes (front sluit) moet aanpassen voor digitaal? en welk setje van marklin met magneet en hoogvermogen motor heb ik nodig dan?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

In deze rubriek staat een recent topic van een ombouw van een 3389. ==> Klik.
En in de Wiki staat ook een ombouw verslag ==> Klik.
En info over de decoder vindt je hier ==> Klik en hier ==> Klik.
De 5 polige Marklin motor is DC en die kan door deze decoder worden aangestuurd.
De groene draad is F1 en daarmee kun je de binnen verlichting aansturen.
Al deze info is trouwens heel eenvoudig te vinden, door even te zoeken. ;)
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim heeft een eigen zoekmachine, Kappa genaamd... ;)
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
ad, dat klopt. ik had ook wel het een en ander gevonden maar niet of je er ook een roco 10738 in kon zetten. Kan ik eruit opmaken dat dat inderdaad kan en dat de groene draad van de roco decoder F1 is?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Citaat van: nobody op zaterdag 29 augustus 2015, 13:11:25
Tim heeft een eigen zoekmachine, Kappa genaamd... ;)
:D
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo allemaal,
ik had nog het een en ander geinformeert, en het lijkt mij toch beter om er een esu decoder in te zetten. De ombouw wilde ik dan als volgt doen. Een marklin 60941 setje hoogvermogen motor, esu adapterplaat 51968 en esu decoder 54615. Ik heb alleen nog een paar vraagjes. De printjes moet je aanpassen, klopt het dat als je ze aanpast front en sluitverlichting appart aan en uit kan zetten? en in het ombouwhoekje van wijbe heb ik gezien dat hij op deze manier ook een motorpost heeft omgebouwd, maar hij heeft de print met schakelaar waar diodes voor de led verlichting opzitten eruit gehaald. kan je die ook laten zitten en kan je dan nog steeds front en sluit verlichting appart schakelen? ik wil er eigenlijk ook nog een stukje ledstrip in maken en dan ook kunnen schakelen maar waar moet ik die aansluiten?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

Ik denk dat je de ESU decoder 54614 moet hebben.
De 54615 is DCC.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Klopt volgens mij moet het kunnen dcc.  De 2400 staat ook op dcc en rijd prima.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Als je op DCC rijdt, kan je 54614 en 54615 gebruiken. Wil je motorola mogelijk hebben/houden, is inderdaad alleen de 54614 geschikt.

Heb je ook gekeken op onderstaande link?

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/permanentmagnete/

Die zijn wat goedkoper dan een hele Märklin set. OK, geen 5-polig anker, maar dat is een keuze.  ;)
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Volgens mij werkt het MS1 niet met DCC, toch?
Dus als Tim nog eens bij ons op de baan wil komen rijden.....
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hij geeft toch aan dat de 2400 op dcc rijdt? Daarmee kan je concluderen dat hij iets anders dan een MS1 heeft.  ;)

En inderdaad werkt de ms1 niet op dcc.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim heeft zelf sinds een paar dagen een MS2. Hij komt regelmatig bij ons rijden en neemt dan zijn materieel mee.
Nou rijden wij zelf sinds een paar dagen digitaal met een MS1, dus als hij in de toekomst nog met zijn motorpost bij ons op de baan zou willen kunnen rijden dan kan hij daar beter rekening mee houden en een 54614 inbouwen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo feiko,
bedankt voor de tip, dan ga ik er maar een esu 54614 in bouwen he ;) want het is natuurlijk wel leuk als hij ook nog bij jullie kan rijden.
maar de 2400 kan toch wel ingestelt worden bij jullie? die heb ik ook op dcc geprogrameerd. andere keuzes waren MM2 codeerschakelaar en MM2 programeerbar. de MM2 codeerschakelaar lijkt mij voor de delta loks. en dat andere zou ik echt niet weten.
hallo olav,
ja die heb ik gezien, maar ik heb liever de marklin set. dan weet ik zeker dat het allemaal past etc.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Ook bij mij zijn alle ESU´s geschikt voor MM; je hebt daar geen nadeel aan.
Ik gebruik natuurlijk wel DCC om alles te sturen en te programmeren; het is alleen dat de loks ook bij iedereen gewoon kunnen rijden.

Ik heb echter alleen voor de grote schijfcollector-motor de originele ombouwsets gekocht; de andere motoren heb ik met een ESU-magneet omgebouwd.

grv Huub
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hallo Huub,
Oké maar wat is mm dan? Ik was eigenlijk van plan om alleen loks als de 3389 en 3326 om te bouwen met een marklin 60941 set en een esu decoder. De overige loks (als 3021, 3047, 3032) wil ik ombouwen met een esu magneet en decoder.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

MM staat voor Marklin Motorola.
Dit was een, eind jaren 70, door Motorola ontwikkeld protocol dat Marklin vanaf 1985 gebruikte voor het digitale systeem.
Zie ook hier en hier voor info.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
heb zelf een tijdje terug ook een motorpost 3389 omgebouwd! de mtc print met decoder past mooi alleen die standaard print waar ook je bovenleiding contact op zit die zit op een ongelukkige plek wat veel mensen dan ook doen is de ramen mat maken met tape of folie anders word het een hoop frees en soldeer werk om er iets mooi's van te maken!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Als je die standaard print eruit haalt.
En een nieuwe bodem erin legt kun je prima onder de raamgrens een gladde bodem maken.
De decoder ligt dan uit het zicht verstopt.
Ik heb uit dun koperdraad hekken van postkarren nagemaakt en er opgezet.(gevuld met beige schuim)
Vult de ruimte en dempt het geluid.  ;)

Robin
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo kappa,
bedankt voor je linkjes weer. :thumbup:
hallo hmmglaser,
ja daar heb ik eerder van gehoord, mat maken, maar dan zou ik dat op een klein gedeelte willen doen, namelijk bij de print en de motor. waarmee moet ik dat doen en is dat mogelijk?
hallo robin,
zoiets vind ik ook wel leuk, kan je eens een fotoplaatsen van hoe je dat precies hebt gedaan? wat zit er verder in een motorpost? veel kan ik niet vinden over het interieur.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo allemaal,
is er eigenlijk een aansluit schema voor mijn eisen? heeft iemand die of kan iemand mij vertellen hoe ik heb allemaal moet aansluiten?
wat ik wil:

  • schakelbare front sluitverlichting.
  • appart uitzetbare sluitverlichting.
  • cabine verlichting die je aan en uit kan zetten en meewisselt met rijrichting (dus dat je alleen cabine verlichting kan aanzetten aan de kant waar frontseinen branden)
  • interieurverlichting die je aan en uit kan zetten.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

Schakelbare frontverlichting gaat op de stadaard manier met F0.
Wit voor en geel achter (ESU), of grijs voor en geel achter (Marklin).
Voor de leds moet je wel voorschakelweerstanden in serie opnemen, mits deze nog niet aanwezig zijn.

Voor de sluitverlichting kun je AUX1 en AUX2 nemen, die je rijrichtings afhankelijk onder een Functie toets configureert.
Maar dan heb je tekort AUX uitgangen om de cabine verlichting en interieur verlichting te schakelen.
Dan kun je beter deze sluitverlichting schakeling toepassen.
Je hebt dan aan één AUX genoeg.

Voor de cabine verlichting kun je AUX2 en AUX3 nemen.
Bij ESU zijn deze niet versterkt en heb je de adapterprint nodig en een decoder met 21mtc connector.
Of je neemt een Marklin mLd 60942 60972, die wel over versterkte AUX3 en 4 beschikt.

En ten slotte gebruikt je AUX 4 voor de interieur verlichting.

En bij toepassen van leds dien je altijd voorschakel weerstanden in serie, met één of meerdere leds, op te nemen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
je zou ook de keuze kunnen maken voor een plux22 adapterprint dan kun je alles apart uitvoeren hoef je geen schakeling te maken! volgens mij kun je in het ombouw gedeelte er een post over vinden!
En je moet ook niet vergeten de polariteit van de leds te veranderen bij analog word de plus geschakeld en bij digitaal de min! via google kun je deze ledprint verandering wel vinden!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
En....

Rijdt je motorpost al zijn rondjes?

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Ja analoog.
ik heb er met ton V100 in de chat ook over gepraat maar ik doe geen cabine verlichting want dan kom ik 1 aux uitgang te kort. Ik ga de cabines wel schilderen. Want puur grijs is niet realistisch. Ik heb niet veel kunnen vinden over de cabine van de motorpost. Is er iemand die mij een paar foto's kan laten zien van de knoppenkasten stoelen vloer en achtergrond etc? En waarmee kan ik ruiten mee matten zodat je niet de motor en die print ziet? Dan kan ik een klein stukje interieur in bouwen. Heeft busch of iets anders daar een setje voor? Met postkarren en sorteervakken? In de vakantie wil ik hem ombouwen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Gebruik voor je ruiten mat plakband. het wordt ook gebruikt om gescheurde pagina's in boeken te repareren.
Ook kan je de matte verpakking van kerstkaarten gebruiken.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
 @citaat

Beter bekend als Scotch Magic Tape => klik :wink:

Groeten,

Erik.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
bedankt voor de informatie.

is er nog iemand die mij een paar goede foto's kan geven van het interieur van een motorpost? ik google wel maar zonder resultaat. ik heb gegoogled op kabine ns motorpost en interieur ns motorpost maar niks gevonden. of is er iemand die mij eerlijk uit ervaring kan vertellen hoe die kabine eruit ziet/heeft gezien. kabine verlichting laat ik zitten maar ik wil dan wel de kabines een beetje pimpen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Kijk een op deze website.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Of anders via deze zoektermen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
heren, bedankt voor de linkjes. ik had nog even 1 vraagje. in dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42005.msg978416#msg978416 zag ik dat Joachim een motorpost ombouwt maar de print met schakelaar laat zitten. hij gebruikt dan een andere decoder, maar het principe is hetzelfde. ik denk dat het mogelijk is om die adapterplaat daar opaan te sluiten en op de adapterplaat dan de decoder klikken, magneet erin programmeren en rijden maar. maar de vraag is, kan ik nu nog de eisen die ik heb eraan uitvoeren. dus sluitlichten uitschakelen als er wagons aan de trein hangen, interieur verlichting erin maken. en kan je hiermee ook met F3 en F4 rangeer snelheid en optrek afrem vertraging aan- uitschakelen gebruiken?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

Die print met de schakelaar wordt o.a. gebruikt om de gele, grijze en oranje draad van de decoder op te splitsen.
De frontsein verlichting kan wel via de print, maar voor schakelbare sluitverlichting kan je de print niet gebruiken.
Die moeten elk immers via een AUX (AUX1/AUX2) worden geschakeld en die kun je direct van de decoder, of adapterprint, naar de ledprintjes aansluiten.
Niet vergeten om voorschakel weerstanden te gebruiken.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Als je schakelbare sluitlichten wilt, dan dien je een kleine wijziging aan het printje te doen.
Volg de sporen op de print, en ga als volgt te werk:

Je hebt nodig: 2 (of 4 als je de oude niet wil gebruiken) weerstanden van 1,5 k.ohm.
stukje krimpkous diam. 1,5mm. (solderbout en tin)

Op de print zit op de beide oranje draden de weerstand.
de ene gaat naar cabine 1, de andere naar cabine 2.
Deze verwijder je, en plaatst een draad hiervoor in de plaats.
Op de plaats waar de grijze draad van cabine 1 op de print zit soldeer je deze los , schuif een stukje kripkous op de draad (5mm) (ver genoeg van de soldeerplek. Deze mag niet warm worden) en soldeer een weerstand van 1,5 k ohm hier aan vast. Aan de andere kant van de weerstand soldeer je de witte draad (van de ESU-decoder) vast. (vergeet de krimpkous niet) Als het echt netjes zit, kan je de krimpkous over het blanke deel schuiven (dat hoeft maar 2-3mm te zijn) en krimp je deze er om heen.
Doe dit ook met geel Cab. 2 op de gele draad; geel cab. 1 op de d.groene aux1 draad, en grijs cab. 2 op de paarse aux2-draad.
Als alles goed is, kan je door F0-aan de gele verlichting schakelen, naar gelang rijrichting.
De sluitlichten kan je bedienen met F1 en F2.

Als dit is wat je bedoeld(de aansluiting) dan gaan we de volgende keer verder met functie-mapping.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
oke, ik ga het gewoon zonder die print doen. kan ik meer knutselen voor interieur. laatste vraag dan, is er iemand die voor mij een aansluit schema heeft/kan maken. ik ga dus die esu 21 mtc adapterplaat gebruiken. ik weet niet of je de functies op de decoder kan instellen maar dit is wat ik wil:
F0 Front/sluit lichten
F1 Sluitlichten uit
F2 Inertieur verlichting
F3 rangeersnelheid
F4 optrek/afrem vertraging uit/aan
graag dan ook even vermelden of de kleuren draden van esu of marklin zijn gebruikt. alvast bedankt. het kan niet lang meer duren want het is bijna vakantie
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

Ik heb een motorpost op dezelfde manier in gebruik.

Zal even zoeken naar het bestandje van de ESU lokprogrammer, stuur ik het naar je toe.

Bij een ESU adapterplatine zit een aansluitschema bijgevoegd.

Gr. Fred.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
mensen die geen (elektro)technische achtergrond hebben kunnen bedradings schema's als lastig aanschouwen!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Fred, ik weet niet precies wat je bedoelt met dat bestandje maar bedankt alvast. Ik wist niet dat er een aansluitschema bijgevoegd zit dus daar komen we hier wel uit dan.
Hmmglaser, dat is ook wel begrijpelijk. Maar we hebben misschien niet een grote technische achtergrond maar ik heb alles (op de onderdelen na) dus daar komen we wel uit. Ik heb het ledprint ombouw schema, ik heb betekenis kleuren draden van marklin en esu. Ik heb m'n vader en ik heb hier ook nog de nodige info uit gehaald.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo allemaal, de spullen zijn besteld en het is bijna vakantie. als ik het van de week binnen krijg gaat het nog even in de kast, maar volgende week vrijdag ligt dan de motorpost op de werktafel. ;)
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Met dat bestandje bedoelt hij als je een lokprogrammer heb kun je het bestandje zo de decoder inblazen! Gezien je reactie zul je er wel geen hebben.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hallo hmmglaser,

Maak je niet ongerust, als ik het bestandje naar Tim verstuur doe ik er uitleg bij hoe dit te gebruiken.

@Tim, je hebt neem ik aan een ESU platine met bedrading besteld?
Maakt het ombouwen een stuk makkelijker!

Lees goed mijn ervaringen er bij, kan je helpen met ombouwen, ik heb na aanpassen van de led print sluiting gehad en daardoor een decoder opgeblazen. Dat is de andere kant van het aanpassen van de LED print.

Ben nu onderweg, ik zal de komende week de boel naar je toe sturen.

Gr. Fred.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
dank je fred, komt wel goed.
hmmglaser, nee inderdaad heb er geen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
daarom is het ook verstandig om met een Multimeter alles door te meten voordat je er spanning op zet! alleen door sluiting in de verlichting gaat een decoder niet stuk,maar wel als de uitgang van de verlichting met de uitgang van de motor contact maakt! spreek uit eigen ervaring na het ombouwen van een fleischmann sprinter(1 soldeer aansluiting was net een millimeter te lang en tikte tegen de motorbehuizing aan!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
oke, laatste vraag voorloping:

op deze foto zien we het schema van hoe de led printjes aangepast moeten worden, alleen de meneer van hanulveen heeft een hamo versie. ik weet dat bij 3rail ook de printjes aangepast moeten worden maar de verbinding rechts bovenin verbreken heb ik niet eerder gezien bij 3 rail. klopt dat? of moet die toch verbroken worden?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Dit schema is geldig voor digtaal Märklinsystemen én DCC.

Zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56972.msg1000900#msg1000900
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
En, het stukje tape wat op de print zit, na het veranderen weer terug plaatsen.
Dit zit er om ongewenste maakcontacten door de houder op het frame te vermijden.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Oké dacht ik al maar even voor de zekerheid, tape? Nooit erop gezien waar zit dat precies?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
als het goed is zit dat over de soldering heen van de led print,maar zit nu zelf ook te twijfelen of dat er bij mij ook wel op zat!
heb hem nu toch klaar liggen om wat aan te passen dus ik zal eens bij mij kijken hoe en wat!
bij mij was het printje niet afgedekt,maar heb dat nu wel even gedaan!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Nee zit er niet  printjes zijn iinmiddels al verbouwd, nu past de kap er niet meer op :(
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Citaat van: marklintim op maandag 12 oktober 2015, 13:08:25printjes zijn iinmiddels al verbouwd, nu past de kap er niet meer op :(

Hoe kan dat nou  :? ??
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
te dik gesoldeert
opletten mee dus als jij jullie mp gaan ombouwen
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hoe dik heb je het er op zitten dan,bij mij zit er +- 2mm soldeer op! en dat is geen probleem ben wel bijna een uur bezig geweest met beide printjes om de oude bruggen weg te halen en de nieuwe te maken wat een werk is dat!
maak er anders even een foto van om te zien wat er precies fout is gegaan!