Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Betonnen dwarsliggers / bielzen

Gestart door PaT maandag 24 augustus 2015, 13:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Vandaag weer een stapje verder gekomen met het zelf maken van roestverf.  Dit blijft er dus over van een Brillo schuursponsje na een paar dagen aan azijn en lucht blootgesteld te hebben staan.



Ik heb er wat voorstrijk bijgevoegd om het hopelijk wat kleveriger te krijgen.  Werkt dat niet goed genoeg,  dan staat er ook nog boekbindlijm klaar.
Nu moet het eerst weer wat indikken,  want in deze toestand wil het maar slecht dekkend opgebracht worden.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Citaat van: PaT op maandag 31 augustus 2015, 22:13:48
Bedankt Ton,  die onthou ik even.  Ik ga eerst zelf roest proberen te maken met azijn en een staalwolsponsje (zoals beschreven bij nspoorproject) .  Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven.  De pen van Woodlands is 'aardig'  maar niet wat ik wil bereiken.


Ui ervaring kan ik vertellen dat dit super werkt. Ik zou deze methode echter niet gebruiken op de rails. Doordat je echte roest op de rails aanbrengt zullen de rails ook echt gaan roesten, en dat is zeker niet wenselijk.
De roest van de staalwolsponsjes alleen gebruiken op kunststof onderdelen.

Verder vind ik de laatste rails goed de betonkleur overbrengen. Bij de vorige proef vond ik de dwarsliggers nog te donker.

Veel succes verder, vind dit een leuk draadje om te volgen.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Ahh dus toch Roger... Ik zat daar zelf ook al over te twijfelen in hoeverre de echte roest de rails verder zou laten roesten. Als je dit nu ook al aangeeft, dan ga ik het maar niet verder proberen en bewaar de roestprut voor een wagon o.i.d.

Ik ga dan maar aan de slag met het potje Humbol dat ik klaar heb liggen. Het resultaat daarvan zien jullie hier wel weer verschijnen.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
MMhhh, K-rails roesten ?

K-railstaven zijn gemaakt van nieuwzilver of roestvrij staal. Ik dacht altijd dat dat niet roestte.

Of bedoel je soms de metalen mat aan de onderkant ?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
N.a.v deze post:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57608.msg1014402#msg1014402

Ik zie toch maar af van het gebruik van echte roest op de rails.  Je smeert het dan wel niet op de geleiders,  maar toch.  Ook denk ik dat het in een worst case scenario in een lok terecht kan komen en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.  Daarnaast had ik wat moeite met het roestpoeder zodanig te verdunnen tot verf dat het dekkend en kleverig was.  Ik heb het geprobeerd met voorstrijk omdat ik las dat daar zelfs ballast mee te lijmen is.  Dat werd echter wel heel snel dun en niet dekkend.  Wellicht dat behanglijm beter werkt?

Binnenkort dus een betonnen dwarsligger met geverfde roestige railstaven hier.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Ik geef dit draadje maar eens een schopje omdat ik jullie hulp nodig heb. De bielzen heb ik destijds gekleurd met Vallejo Dek Tan (70.986). Braaf met een kwastje. Dat was een monnikenwerk, maar an sich nog te doen. Nu moet ik echter ook grotere oppervlakten gaan doen en zit ik er aan te denken om met de airbrush aan de slag te gaan. Ik heb nog 0,0 ervaring met airbrushen, maar loop direct tegen het volgende dilemma aan. Van de genoemde Vallejo kan ik geen "model air" variant vinden, geschikt voor de airbush.

Hoe werkt dat nu met airbrush verven? Kan ik nou toch die acrylverf nemen en dat mengen met terpentine oid zodat het geschikt wordt voor de airbrush of denk ik dan veel te simpel? Ik heb daar onder andere hier wel e.e.a. over gevonden, maar ik zie graag even een bevestiging van de experts.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Nou Patrick,


Ik zou acrylverf niet mengen met terpentine.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Ook ik heb geen verstand van airbrush, maar wat ik wel weet is dat je acrylverf nooit en te nimmer moet verdunnen met terpentine. Acrylverf verdun je met water.
In tegenstelling tot alkydverf wat wel met terpentine te verdunnen is.

En van wat ik gehoord heb van de kenners is dat Vallejo verf prima geschikt blijkt te zijn voor airbrush gebruik. Maar laat ik vooral mijn mening daarover inruilen voor een veel betere..... :)
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Nou,  dat is in ieder geval stap 1. Acrylverf verdunnen met water.
Dan stap 2, kan het dan door een airbrush gebruikt worden?

Bedankt mannen voor jullie reactie.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Vallejo verfverdunner ===> klik
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Wim,

Op die site wordt gesteld dat dat is om je model air verf verder te verdunnen. Kan dat ook toegepast worden voor de model color lijn?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Neem even contact op met die winkel ===> klik
Instructie video:
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Top, dank je wel Wim.

De startset die ze daar aanbieden ziet er ook wel interessant uit. Niet zo schofterig duur en blijkbaar met een wat stiller membraamcompressortje.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Citaat van: Fretbol op dinsdag 01 september 2015, 09:08:44
Hallo,

De foto die langskwam in reactie #6 is een foto van mijn modelbaan. Dit kleine stukje was echter nog maar een proefstukje. Op onderstaande foto's is een afgewerkt stul rail te zien.





De dwarsliggers van de Märklin k-rails werden hier met de hand geschilderd met grijze Vallejo-verf (Dek-Tan Nr.70986). Hierbij werden de pukos ook grijs geschilderd en nadien wreef ik met een doekje de verf van de bovenkant van de pukos weg (aangezien de verf een acrylverf is kan je het ook na droging gewoon met een vingernagel wegkrabben)

Daarna kregen de rails en de railklemmen een roestkleurtje met een roeste acrylverf van Revell. De railklemmen zijn inderdaad heel klein om te schilderen maar het resultaat ziet er wel een stuk beter uit.

Fretbol  :)

Het is mij niet helemaal duidelijk, klopt het dat de k-rail in beton kleur met Vallejo-verf (Dek-Tan Nr.70986) is gedaan ivm dat deze man meerdere proef stukken had gemaakt, dus kleur is wit-grijs?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Citaat van: PaT op dinsdag 01 september 2015, 10:44:38
Kijk eens aan,  dan ben ik volgens mij met exact dezelfde kleuren bezig m.u.v. de roest.  Grappig.

De 2e beurt gaf al wat verbetering...



Maar zoomen we in, dan kan het toch nog wel wat beter. Ik heb daar denken ik alleen een betere loep voor nodig ;)



is dit Vallejo-verf (Dek-Tan Nr.70986) ?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Misschien een ideetje om dit eens te gaan doen: Airbrusch Opstapdag Modelbouw in Almere.
Voor maar enkele euro's de hele dag info.
Klik hier

groet
Harald
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
@flevoland2012 jij bent toch een 2rail rijder? Waarom kijk je dat niet naar rails met betonbielzen(bvb van Piko)ipv houten bielzen er zit een redelijk vorm verschil in.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Zoals deze? Vorig jaar, beurs Veendam, 18 stuks 25 €; het lijkt op Chinese, grijze, handel (zo zonder OVP met elastiekje) ....

Het schijnt dat de PIKO beton-look rails mooier oogt. Peco MC 10201 en Piko 55150: allebei beton look, allebei code 100, allebei tussen de € 6,- en € 8,- per stuk, nieuwwaarde. Als je deze zoekt, kijk dan ook even rond bij Ali, daar zag ik ze voor rond de € 2,50 per rails, van een Chinees merk. Weichen Walter verkoopt ook betonschwellen, dat zijn bielsmatten in beton-look van Weinert Mein Gleis. Daar moet je de spoorstaven apart bij kopen. Voordeel daarvan is dat je voor een lager profiel (dan code 100) kunt gaan.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Citaat van: hmmglaser op zondag 02 augustus 2020, 23:16:41
@flevoland2012 jij bent toch een 2rail rijder? Waarom kijk je dat niet naar rails met betonbielzen(bvb van Piko)ipv houten bielzen er zit een redelijk vorm verschil in.

Niet meer, al mijn 2-rail weg gedaan en ben begonnen met 3 rail, ik heb inmiddels de puko strip van weichen-walter genomen voor PECO beton rail, alleen voor de wissels overweeg ik de verfkwast, heb een instructie video gemaild gekregen hoe je ze eronder plaats, het lijkt een simpel karweitje.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Niet dat ik Piko wil promoten, maar ....
In 2019 kondigde Piko de betonnen dwarsligger aan, en sindsdien begint het assortiment wissels met betonnen dwarsliggers wat te groeien.

Als je zoekt op "Piko+beton+wissels", krijg je augustus 2020 dit lijstje:
55150 flexrails met betonnen dwarsliggers
55151 bielsmat betonlook (31 mm voor de uiteinden van verzaagde flexrails)
55226 Y-wissel met beton look
55170 wissel links met beton look
55171 wissel rechts met beton look

Engelsman, kruising en gebogen wissels in beton look ontbreken dus nog in dit lijstje.
Maar volgens Piko zullen ze er wel komen, t.z.t.

Weinert Mein Gleis Code 75 is nog niet zover.
Alle huidige kant-en-klare wissels hebben Holzschwellen (houten dwarsliggers). De online Mein Gleis brochure uit 2018 geeft wel aan dat er voor zelfbouw wissels Schwellenrost (bielsmatten) bestaan voor rechte wissels en Y-wissels met betonnen dwarsliggers.
Je moet ze dan zelf wel "rijgen".
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Maar je hoeft ook niet alles uit beton te doen. Ik weet van een ex collega die nog een paar jaar in de wisselbouw heeft gewerkt dat zij zeker complexere wissels in moeilijke wisselstraten, in opdracht van ProRail/de aannemer, gewoon met hout bouwden. Waarom? Dan kan de kettingzaag erin als er iets niet past.

En in Duitsland zie je het ook: voorbeeldje van Hanau, de rails allemaal beton, de wisselstraat nog (deels?) hout.

Piko voorlopig maar in de gaten houden. Die zijn goed bezig.