Nieuws: Door het Corona virus zijn alle bijeenkomsten tot 1 juni uitgesteld. Onze kalender is hierop aangepast.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  Betonnen dwarsliggers / bielzen
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Betonnen dwarsliggers / bielzen  (gelezen 11405 keer)

PaT

• Stamgast
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 22 september 2015, 21:12:10 »

Vandaag weer een stapje verder gekomen met het zelf maken van roestverf.  Dit blijft er dus over van een Brillo schuursponsje na een paar dagen aan azijn en lucht blootgesteld te hebben staan.

Ik heb er wat voorstrijk bijgevoegd om het hopelijk wat kleveriger te krijgen.  Werkt dat niet goed genoeg,  dan staat er ook nog boekbindlijm klaar.
Nu moet het eerst weer wat indikken,  want in deze toestand wil het maar slecht dekkend opgebracht worden.

Chimeara

• Vaste Gast
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 23 september 2015, 22:21:31 »

Bedankt Ton,  die onthou ik even.  Ik ga eerst zelf roest proberen te maken met azijn en een staalwolsponsje (zoals beschreven bij nspoorproject) .  Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven.  De pen van Woodlands is 'aardig'  maar niet wat ik wil bereiken.

Ui ervaring kan ik vertellen dat dit super werkt. Ik zou deze methode echter niet gebruiken op de rails. Doordat je echte roest op de rails aanbrengt zullen de rails ook echt gaan roesten, en dat is zeker niet wenselijk.
De roest van de staalwolsponsjes alleen gebruiken op kunststof onderdelen.

Verder vind ik de laatste rails goed de betonkleur overbrengen. Bij de vorige proef vond ik de dwarsliggers nog te donker.

Veel succes verder, vind dit een leuk draadje om te volgen.
Groetjes,

Roger

PaT

• Stamgast
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 24 september 2015, 14:40:34 »

Ahh dus toch Roger... Ik zat daar zelf ook al over te twijfelen in hoeverre de echte roest de rails verder zou laten roesten. Als je dit nu ook al aangeeft, dan ga ik het maar niet verder proberen en bewaar de roestprut voor een wagon o.i.d.

Ik ga dan maar aan de slag met het potje Humbol dat ik klaar heb liggen. Het resultaat daarvan zien jullie hier wel weer verschijnen.

fonzo999

• Stamgast
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 24 september 2015, 14:47:07 »

MMhhh, K-rails roesten ?

K-railstaven zijn gemaakt van nieuwzilver of roestvrij staal. Ik dacht altijd dat dat niet roestte.

Of bedoel je soms de metalen mat aan de onderkant ?
Groeten,
Alphons,

Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

PaT

• Stamgast
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 01 oktober 2015, 21:52:06 »

N.a.v deze post:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57608.msg1014402#msg1014402

Ik zie toch maar af van het gebruik van echte roest op de rails.  Je smeert het dan wel niet op de geleiders,  maar toch.  Ook denk ik dat het in een worst case scenario in een lok terecht kan komen en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.  Daarnaast had ik wat moeite met het roestpoeder zodanig te verdunnen tot verf dat het dekkend en kleverig was.  Ik heb het geprobeerd met voorstrijk omdat ik las dat daar zelfs ballast mee te lijmen is.  Dat werd echter wel heel snel dun en niet dekkend.  Wellicht dat behanglijm beter werkt?

Binnenkort dus een betonnen dwarsligger met geverfde roestige railstaven hier.

PaT

• Stamgast
« Reactie #55 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:17:12 »

Ik geef dit draadje maar eens een schopje omdat ik jullie hulp nodig heb. De bielzen heb ik destijds gekleurd met Vallejo Dek Tan (70.986). Braaf met een kwastje. Dat was een monnikenwerk, maar an sich nog te doen. Nu moet ik echter ook grotere oppervlakten gaan doen en zit ik er aan te denken om met de airbrush aan de slag te gaan. Ik heb nog 0,0 ervaring met airbrushen, maar loop direct tegen het volgende dilemma aan. Van de genoemde Vallejo kan ik geen "model air" variant vinden, geschikt voor de airbush.

Hoe werkt dat nu met airbrush verven? Kan ik nou toch die acrylverf nemen en dat mengen met terpentine oid zodat het geschikt wordt voor de airbrush of denk ik dan veel te simpel? Ik heb daar onder andere hier wel e.e.a. over gevonden, maar ik zie graag even een bevestiging van de experts.

fonzo999

• Stamgast
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
« Reactie #56 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:24:05 »

Nou Patrick,

Ik zou acrylverf niet mengen met terpentine.
Groeten,
Alphons,

Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

frenkievee

• Forum Beheerder
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
« Reactie #57 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:25:32 »

Ook ik heb geen verstand van airbrush, maar wat ik wel weet is dat je acrylverf nooit en te nimmer moet verdunnen met terpentine. Acrylverf verdun je met water.
In tegenstelling tot alkydverf wat wel met terpentine te verdunnen is.

En van wat ik gehoord heb van de kenners is dat Vallejo verf prima geschikt blijkt te zijn voor airbrush gebruik. Maar laat ik vooral mijn mening daarover inruilen voor een veel betere..... :)

PaT

• Stamgast
« Reactie #58 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:30:42 »

Nou,  dat is in ieder geval stap 1. Acrylverf verdunnen met water.
Dan stap 2, kan het dan door een airbrush gebruikt worden?

Bedankt mannen voor jullie reactie.

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #59 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:33:18 »

Vallejo verfverdunner ===> klik
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

PaT

• Stamgast
« Reactie #60 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:51:58 »

Wim,

Op die site wordt gesteld dat dat is om je model air verf verder te verdunnen. Kan dat ook toegepast worden voor de model color lijn?

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #61 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 09:56:56 »

Neem even contact op met die winkel ===> klik
Instructie video:
« Laatst bewerkt op: maandag 03 oktober 2016, 10:00:18 door nobody »
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

PaT

• Stamgast
« Reactie #62 Gepost op: maandag 03 oktober 2016, 10:09:10 »

Top, dank je wel Wim.

De startset die ze daar aanbieden ziet er ook wel interessant uit. Niet zo schofterig duur en blijkbaar met een wat stiller membraamcompressortje.