Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Betonnen dwarsliggers / bielzen

Gestart door PaT maandag 24 augustus 2015, 13:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Betonnen dwarsliggers / bielzen
Voor mijn module staat een stukje hogesnelheidslijn gepland. Die snelle jongens rijden over betonnen bielzen in plaats houten jongens. Marklin heeft uiteraard alleen de houten variant in het gamma, dus ik was benieuwd of er hier mensen zijn die hun (k-)rails aangepast hebben zodat de dwarsliggers een betonnen look hebben gekregen. Via de zoekfunctie kom ik bitter weinig tegen, dus ik ben wel benieuwd of iemand die transformatie al uitgevoerd heeft en wat hij daarvoor gebruikt heeft.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Betonnen bielzen
roco en peco hebbebn voor twee rail betonnen bielzen je zou zelf een midden geleider kunnen maken zie foto

Re: Betonnen bielzen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Betonnen bielzen
Of puko-strips die daar voor gemaakt zijn. Die vallen na het ballasten nauwelijks meer op.
Zie onder meer de shop van Weichen-Walter.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Betonnen bielzen
die wou ik net toe toevoegen

peco SL-17 Stud Contact Strip



Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Hmm, bedankt voor de tips mannen, maar dit is toch niet helemaal wat ik voor ogen heb. Ik vraag mij af of die "after market puko's" een lang leven beschoren zijn. Daarnaast wil ik toch wel graag mijn eigen rails blijven gebruiken (het kost allemaal al genoeg).

Ik ben dus eigenlijk benieuwd of iemand de standaard K-rails zodanig aangepakt heeft dat het op beton lijkt?
Re: Betonnen bielzen
Patrick

Je zou ze bijvoorbeeld kunnen spuiten in de kleur van beton en nadien als de verf nog nat is de puko's en de rails afkuisen met een doekje.
Re: Betonnen bielzen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Betonnen bielzen
Is dit wat? Als voorbeeld?

bron: forum.modelspoormagazine.be (helemaal onderaan)
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Betonnen bielzen
Patrick,

Alhoewel ik het toejuich als je betonnen dwarsliggers wilt nabootsen, denk ik dat het eindresultaat met gewone K-rail
minder opvalt als "gemuteerde". Maar......... 't is meer een mening :-)
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Frenkie, dat is inderdaad wel zo'n beetje wat ik in gedachten had! Hartstikke bedankt! Als ik zo eens kijk zijn de bielzen gespoten, inclusief de puko's. Zoals Jorg zegt, moet je die dan wel afnemen als de verf nog nat is of er voor kiezen om e.e.a. met de kwast te gaan doen.

Alphons, wat bedoel je nu precies? Dat standaard K-rails met de zwarte dwarsliggers minder "storend" zullen lijken dan aangepaste railsen zoals op de foto van Frankievee?
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Betonnen bielzen
Ziet er eindelijk eens zeer realisties uit zeg !
De roestkleur is ook goed getroffen !  :thumbup:  :D
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Betonnen bielzen
Dat ziet er niet slecht uit.

Ik zou na het drogen, met een doekje wat iets vochtig is met thinner, de bovenzijde van de puko's even afnemen.

Roy
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Betonnen bielzen
Citaat van: PaT op maandag 24 augustus 2015, 14:53:29
Dat standaard K-rails met de zwarte dwarsliggers minder "storend" zullen lijken dan aangepaste railsen

Ja, dat bedoel ik. Ik denk als je gewone k-rail gebruikt, die ballast en op de normale manier "bewerkt' om het gebruikt te laten lijken ( roest etc .), het natuurlijker lijkt dan de gemuteerde bielzen ( het blijven geverfde houten bielzen, geen betonnen dwarsliggers). maar nogmaals, het blijft een mening. Als jij het anders vindt is dat ook goed, t'is jouw feestje  module. !
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Betonnen bielzen
Hi Patrick,

Die betonnen bielzen zien er wat mij betreft goed uit, nog een beetje verweren en klaar.
(evt. een beetje dikke verf om de hout-nerf weg te werken).

groet
Harald
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Betonnen bielzen
Hoi,

Er is inderdaad weinig te vinden zo op t eerste gezicht.
Dit kwam ik tegen bij onze oosterburen:


© sven81 http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=97151&start=225

matte verf en wat verweren, dan ben je een heel eind denk ik.
Re: Betonnen bielzen
nobody
gast

Re: Betonnen bielzen
Een ander soort betonnen dwarsligger (moet nog wél van puko's voorzien worden  ;)) ===> klik

Betonnen biels (meervoud van: Biel)  kán eigenlijk niet, want een biel is een houten dwarsligger...
Biel ===> klak
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Betonnen bielzen
als je de houtnerf wegwil kan je gewoon ff opschuren met een roterend schuurborsteltje (zoals voor de bbq rooster te reinigen)
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Betonnen bielzen
De " Klik" rails van Nobody is helaas alleen in code 75 leverbaar. En dus te laag voor Marklin wielen.
Anders had er hier ondertussen al een paar meter gelegen.

Robin
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Betonnen bielzen
Citaat van: nobody op maandag 24 augustus 2015, 17:16:48
Betonnen biels (meervoud van: Biel)  kán eigenlijk niet, want een biel is een houten dwarsligger...
Biel ===> klak

biel
"verouderd" enkelvoud van biels, houten dwarsligger gebruikt bij aanleg van spoorbanen. (+audio)
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/biel

Biels kan prima, biel is oud Nederlands.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Via de link van Frenkievee kwam ik op deze foto's terecht. Als je dan naar deze twee foto's kijkt, dan vind ik het toch best geloofwaardig. Deze man heeft het bereikt met Vallejo Dek-Tan Nr.70986. Volgens zijn reactie komt dit overeen met het ballast van Woodland.


DSC_0025 by Erwin Janssens, on Flickr


DSC_0005 by Erwin Janssens, on Flickr
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Betonnen bielzen
Ik blijf dit even volgen
Re: Betonnen bielzen
nobody
gast

Re: Betonnen bielzen
Citaat van: fnieste op maandag 24 augustus 2015, 22:36:44
Citaat van: nobody op maandag 24 augustus 2015, 17:16:48
Betonnen biels (meervoud van: Biel)  kán eigenlijk niet, want een biel is een houten dwarsligger...
Biel ===> klak

biel
"verouderd" enkelvoud van biels, houten dwarsligger gebruikt bij aanleg van spoorbanen. (+audio)
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/biel

Biels kan prima, biel is oud Nederlands.
Ik beweer: "Betonnen biels kán eigenlijk niet. Want een biel is per definitie van hout vervaardigd... ;)
Eerst goed lezen; dan (vermeend correctief) reageren. :idea:
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Betonnen bielzen
lekker belangrijk deze discussie.

Ik vind het wel interessant, en met een beetje grijze verf kun de betonnen biels/biel/bielzen/dwarsliggen of wat dan ook al behoorlijk goed benaderen. natuurlijk klopt de vorm niet, en ook de houtnerven, maar welke kniesoor let daarop.

Roy
Re: Betonnen bielzen
Enkel de puristen letten daar op,  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Ik krijg net van een collega, die modelbouw bedrijft met miniaturen (poppetjes, maar dat heb ik niet gezegd :) ) dat die modelbouwers een goedje gebruiken dat "green stuff" heet. Een soort epoxyhars-achtig goedje dat er in "klei-vorm" en vloeibaar beschikbaar is. Daarmee zou ik iets kunnen doen aan de houtlook van de dwarsliggers volgens haar. Ik ken het verder niet, maar ik ga het gewoon eens proberen. De tube Vallejo grijs is ook al onderweg, dus ik ben benieuwd welk resultaat ik daar mee kan bereiken.

Als ik het zo eens opsom heb ik nu vier scenario's die ik kan gaan testen:

  • Alleen verf
  • Dwarsligger opschuren en verven
  • Green Stuff vloeibaar en verven
  • Green Stuff kneedbaar en verven
Ik zal de resultaten hier in ieder geval delen.

Ow, en kunnen de taalpuristen hun strijd ergens anders voeren?
Re: Betonnen bielzen
Patrick

Ik ben benieuwd welke methode je het beste gaat bevallen.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Betonnen bielzen
Hoi Patrick,

Ben wel benieuwd hoe dat dan eruit gaat zien.
En ook of het de moeite loont om van elke biels een betonnen dwarsligger te maken.
Met de macrolens wellicht zichtbaar, maar anders...?
Betonnen kleurtje geven lijkt me zeker wel de moeite.
Je hebt nog wat 2209's over om te oefenen ;)

Groeten,
Ton.

Edit: typfoutje aangepast.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Betonnen bielzen
Inderdaad niet te moeilijk doen lijkt me.
Misschien zijn die houtnerven al minder zichtbaar als je een wat dikkere matte verf gebruikt?
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Haha Ton,  die 2209's zijn alweer onderweg naar Zuid Duitsland  ;)  Gelukkig is er een stapeltje 2200's als het goed is morgen binnen.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Betonnen bielzen
En zijn ze al grijs?

Gisteren weer een dagje met de trein geweest,  en het valt me op dat er nog maar weinig houten bielzen liggen.,  bijna alles is beton. Ik zit er dus sterk over na te denken om het zichtbare deel van mijn modelbaan ook met betonrails te leggen.

Er zijn dus wel code 100 betonrails te verkrijgen zoals al eerder genoemd, echter wissels ben ik nog niet tegen gekomen. Die zijn allemaal code 75, en dus niet geschikt.

Die peco sl-102 lijkt me wel wat. Dan de puco strips mooi in het hout frezen. Na ballasten zie je er niets meer van.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Betonnen bielzen
Puko's gewoon tussen het kurk persen.
Heb je veel minder geluidsoverlast.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Citaat van: rscosworth op zondag 30 augustus 2015, 16:44:37
En zijn ze al grijs?.

Er is er nu 1 grijs,  met roestige rails.  Dit gaat echter zeker niet het eindresultaat worden.



Op de 'to-do list'  staat het bewerken van de roestige rails met een weather-poeder zodat er wat meer structuur in komt.  De kleur is aardig (met een roestkleurige pen van Woodlands gedaan) maar het effect veel te vlak.  Daarnaast moet er nog een ballastbed onder. 
Ook moer ik nog even goed kijken of ik nog wat ga doen met de railklemmen.  Er is dus nog genoeg te doen.
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Wat mij wel opvalt is dat de railklemmen (dus waarmee de rails vast zit aan de dwarsligger) bij bijna alle andere foto's mee grijs gespoten/geschilderd zijn, terwijl als je dan bijvoorbeeld naar deze foto kijkt, je toch ziet dat die klemmen vrolijk mee roesten. Het geeft wat mij betreft ook een wat minder vlak uiterlijk. Die dingen zijn alleen zo verdomde klein om netjes te schilderen! :(

Op een van de eerste foto's in dit draadje zie je overigens dat het onderste deel, de stroomgeleider zeg maar, ook grijs geschilderd is. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat nodig is. Zou dat niet gewoon wegvallen bij het belasten?
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Betonnen bielzen
He Patrick,

Vind ze er goed uitzien.
Dit zou voor mij goed door kunnen als betonnen dwarsliggers.
Misschien alleen de zijkanten van de puko's ook grijs maken? Vallen ze minder op.
Maar dat is natuurlijk net als de railklemmen wel een priegel werkje.
Gelukkig hoef je maar 2 x 120cm.  ;)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Betonnen bielzen
Zit gelijk al te denken: wat als je vloeibaar masker op de bovenkant van de puko's doet en ze daar na spuit/schildert het misschien makkelijker en sneller gaat als alles met een klein penseeltje schilderen.
Weet niet of mijn gedachte kronkel klopt, heb het nog niet uit geprobeerd maar wie weet.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Betonnen bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen bielzen
Dat zou best een optie kunnen zijn, maar an sich, als je ze volledig spuit, inclusief puko's, dan veeg je daarna de puko's even schoon met een doekje en dan heb je zo'n beetje hetzelfde effect.

Maar an sich was het schilderen van de dwarsliggers nog niet eens zo'n priegelwerkje. Eigenlijk best een leuke ontspannende bezigheid.
De puko's moeten inderdaad maar helemaal grijs worden en dan het kopje daarna schoonvegen. Dit steekt nu teveel af.

Ik vergiste mij trouwens in hoe vettig nieuwe railstukjes zijn. De eerste 2 dwarsliggers beschilderde ik direct uit de doos. Je zag de verf nog net niet wegrennen! ;)
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Hoi Patrick,

Voor roestkleur op de rails gebruik ik van Humbrol nr. 113.
Is een Enamel verf in matte kleurstelling.

Groeten,
Ton.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Bedankt Ton,  die onthou ik even.  Ik ga eerst zelf roest proberen te maken met azijn en een staalwolsponsje (zoals beschreven bij nspoorproject) .  Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven.  De pen van Woodlands is 'aardig'  maar niet wat ik wil bereiken.

Ik heb vanavond met de loep de houdertjes van de rails van een roestkleurig laagje voorzien en daarna zo net mogelijk de dwarsliggers voorzien van een extra laagje grijze verf.  Dat ligt nu te drogen,  dus ik ben heel benieuwd hoe dat er morgen uit ziet.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Patrick

Is het mogelijk om foto's van je probeersels te posten?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Jørg,  hierboven staat al 1 foto van een tussenfase.  Meer foto's volgen.

Toevallig zag ik vanmorgen in de Metro een foto die mooi aansluit op dit topic.

.

Volgens mij heb ik de kleur van de dwarsliggers aardig te pakken met de kleur van Vallejo.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Hallo,

De foto die langskwam in reactie #6 is een foto van mijn modelbaan. Dit kleine stukje was echter nog maar een proefstukje. Op onderstaande foto's is een afgewerkt stul rail te zien.





De dwarsliggers van de Märklin k-rails werden hier met de hand geschilderd met grijze Vallejo-verf (Dek-Tan Nr.70986). Hierbij werden de pukos ook grijs geschilderd en nadien wreef ik met een doekje de verf van de bovenkant van de pukos weg (aangezien de verf een acrylverf is kan je het ook na droging gewoon met een vingernagel wegkrabben)

Daarna kregen de rails en de railklemmen een roestkleurtje met een roeste acrylverf van Revell. De railklemmen zijn inderdaad heel klein om te schilderen maar het resultaat ziet er wel een stuk beter uit.

Fretbol  :)

Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Fretbol,  weet je ook nog welk ballast je gebruikt heb voor het ballastbed?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
 @citaat
De ballast is een mix van 2 of 3 grijze soorten ballast van Woodland Scenics (licht en donker graniet nrs 79-10302 en 79-10402)

Fretbol  ;)

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Zou het niet sneller gaan als je eerst met een spuitbus de hele rail wit/grijs zou spuiten?
Daarna met een bruine stift de raillassen aanstippen... Tot slot licht met de airbrush er overheen.

Heb je meer foto's?
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Het zou in elk geval sneller gaan maar ik heb er destijds voor gekozen om eerst alle rails vast te leggen en pas daarna te schilderen/ballasteren. Daarbij was het voor mij ook handig dat alle verf acrylverf op waterbasis was. Spuitbussen zijn meestal chemische samenstellingen die niet gewoon met water gereinigd/verwijderd kunnen worden.

De modelbaan op de fotos is de modelbaan in het huis van mijn ouders. Momenteel werkt mijn vader die modelbaan verder af maar er is nog geen ballast/betonlook bijgekomen. Meer foto's heb ik dus momenteel niet.

Fretbol  ;)
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Kijk eens aan,  dan ben ik volgens mij met exact dezelfde kleuren bezig m.u.v. de roest.  Grappig.

De 2e beurt gaf al wat verbetering...



Maar zoomen we in, dan kan het toch nog wel wat beter. Ik heb daar denken ik alleen een betere loep voor nodig ;)

Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Hoi Patrick,

De 2e poging ziet er al fraai uit.
Persoonlijk vind ik de roestkleur wel erg donkerbruin, niet echt een roestkleur.
Experimenteer eens met de door mij aanbevolen verfkleur ;)

Even een voorbeeldje:


Groeten,
Ton.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Ton,

Jouw roestkleur is die van opstelsporen.

Op een veel bereden hoofdlijn is de roestkleur door vuil donkerder.
En spoelt het roest ook van de staven af.

Verder is er niets persoonlijker als een kleur.
Maar dit is het verschil wat mij altijd opviel op station Ypenburg waar het middenspoor haast niet bereden wordt en dus veel roder roest had.

Robin
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Ton, ik ben het met je eens en jouw Humbrol kleurtje staat op de shortlist om uit te proberen. Eerst probeer ik zelf roestverf te maken. Bevalt dat ook niet, dan ga ik verder met jouw roestkleur.
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Patrick,

ik vind jouw rails er goed uitzien.
De close up die je laat zien, zie je niet in het echt (of je zou een loep moeten bij hebben).

Heb jij je rails eerst ontvet?

groeten

Wim
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Betonnen dwarsliggers / bielzen
In eerste instantie dacht ik dat het ontvetten niet nodig zou zijn.... Dat was even een misrekening. Je zag de verf nog net niet van de dwarsliggers afrollen :)

Ik heb daarna alles afgenomen met wat verdunde St.Mark reiniger en daarna ging het eigenlijk prima.