Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?

Gestart door AnalogDriver maandag 24 augustus 2015, 09:37:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Hallo,

Voor het schakelen van 7 wissels ben ik een diode matrix aan het maken. Oude M-rails (3900 serie slanke wissels in mijn geval) Mä wisselrelais met gele en 2 blauwe draden aan de wissels.

Alleen de voeding voor het schakelen van  ~3 Mä wisselrelais tegelijk... daar heb ik een vraagje over.

Ik wil een *eenvoudige* CDU gebruiken om de centrale voeding te ontlasten, conform wiki artikel http://wiki.3rail.nl/index.php/Schakelen_van_wissels_met_een_CDU

deze leek mij wel wat:



    "Deze schakeling is goed geschikt voor het handmatig bedienen van wissels. Met deze schakeling kan iedere seconde een wissel worden bediend als C = 440 uF/35Volt en R= 470 Ohm. De schakelaars zijn gewone drukknopjes, zoals de blauwe Märklin kastjes met rode en groene drukknopjes. Tussen trafo en schakeling wordt een gelijkrichter aangesloten om de AC-stroom om te zetten in DC. "


OK, duidelijk. Ik ben geen electronica master, kan hiervan de gelijkrichter en de condensator begrijpen, vinden en solderen.

Ook de plek van de schakelaars begrijp ik uit dit plaatje.
Ik gebruik losse enkelpolige schakelaars, niet het Mä kastje. Van die 'maak contact' drukknopjes. Dus alleen contact zolang je drukt, functioneel gelijkwaardig dus aan die Mä wissel schakel kastjes.

Ook begrijp ik dat hier de wissels met DC worden geschakeld, heb ik ook al eens gedaan, geen probleem, zelfs stiller voor de Mä wissels.

In plaats van "Wissel 1" moet ik in mijn situatie lezen "Wisselstraat 1" van de diode matrix, dus enkele wissels tegelijk.


Alleen wat ik aan dit plaatje niet begrijp:


   Hoe moet ik dit mappen op de 2 blauwe massa schakeldraden en de gele voedingsdraad van de Mä wissels?


Immers de blauwe oude Mä kastjes, daar sluit je massa op aan, en die schakelen de massa draad, de gele voeding zit permanent op de wissel.
Maar hier? Waar sluit ik de gele draad op aan en waar de blauwe?

Het lijkt wel alsof hier de voeding (gele draad in Mä codering) wordt geschakeld.
NB De wissellantarens zijn verwijderd, dus voeding voor lampjes is niet meer nodig, enkel schakelen.


Wie kan mij hier op het juiste electra-spoor :D  zetten?
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Hajo.

De twee blauwe draden zijn de spoel aansluitingen van de wissel.
In het schema dus aangesloten op de schakelaars / pulsdrukkers.
De gele draad fungeert hierbij als 'common', de gezamenlijke nul
van beide spoelen.

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Hallo Erik,

Die laatste begrijp ik even niet:

"De gele draad fungeert hierbij als 'common', de gezamenlijke nul
van beide spoelen."



Ik heb het CDU plaatje wat aangepast, zie bijlage. Blauw en geel ingetekend.
Blauw lijkt mij duidelijk nu.

Ik zit dus met die gele draden, want wissel relais moet DC gevoed worden dus ergens op aangesloten worden.
Zoals ik nu in deze variant heb ingetekend??
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Hajo,

Het gemene van het ¨schema¨ is dat de schakelaartjes niet aan de massa (bruine draad) zitten en dat was voorheen wel.
Het werkt wel maar waarom zou je dit zo aansluiten........
Verder: een elco van 440 uF zal je nergens vinden, dat wordt 470 uF, maar volgens mij is dat ook veel te klein.
Mij lijkt 2200 uF een betere keuze.

Trouwens, zal ik nog een ander schema voor je tekenen ?

grv Huub
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Hajo.

Citaat van: AnalogDriver op maandag 24 augustus 2015, 10:09:21
Die laatste begrijp ik even niet:

"De gele draad fungeert hierbij als 'common', de gezamenlijke nul
van beide spoelen."

In mijn beleving is de gele draad die van de wissel komt de 'common' van de spoelen.
In het schema dus onderaan de spoelen - de zwarte lijn(en).
Een testopstelling zal het e.e.a. verduidelijken - óók voor jezelf :wink:
Zodoende ben ik op een waarde 1000μF voor de condensator gekomen: klik en klik

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Aha Peter, in je eerste link staat een plaatje waarin ook weer de 1000 uF per wissel of 2200 uF genoemd wordt waarop Erik ook al kwam dus. Check.
En dezelfde 'CDU'




De gele zit inderdaad in de wissels midden tussen beide spoelen gesoldeerd.

Dus, als ik Erik nu goed begrijp, moet het zo aangesloten worden, met blauw en geel de draden van de Mä wissels:

Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Eigenlijk ook wel weer logisch, alleen even raar om de klik te maken dat de gele draad waar we gewend zijn 16V~op te zetten, nu naar de - gaat en de + stroom nu 'van de andere kant' via de schakelaar komt.

Dus, als ik het zo goed heb getekend, dan ga ik het zo aansluiten. Dank alvast voor jullie reacties!
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Helemaal juist Hajo :thumbup:
Succes met de uitvoering!

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Top, je schema.

Voor de spoel in je wissel maakt het niet uit waar geel en waar blauw zit.
Als er maar een stroomkring in stand kan worden gehouden tijdens het schakelen.
Maar isoleer de spoel geheel van de massa. Dus geen geel naar verlichting.

Gr. Marcel
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Gelukkig Hajo, je bent er uit. :thumbup:

Maar gebruik in ieder geval een condensator van 2200 uF, 35 v.

Bij al mijn wissels met spoelen (een stuk of 30) zit minimaal 2200 uF en bij wisselstraten waar meerdere wissels via de diodenmatrix geschakeld worden wel 3 x 2200 uF.
Parallel, d.w.z. de plussen aan elkaar en de minnen aan elkaar gesoldeerd.
Die dingen worden elco's genoemd, officieel elektrolytische condensatoren.

Succes Hajo

Wil Tweeendrie
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Wil, dank voor de aanvulling, je beantwoord een vraag van mij al voordat ik hem gesteld had: of je meerdere elco's parallel kan zetten. Dacht van wel, maar dus bevestigd.
Heb er ooit al wat van die dingen gekocht om binnenverlichting knippervrij te maken, morgen eens kijken wat ik nog heb liggen.

Ik zal wel foto's maken van de uitvoer. Mijn idee was trouwens om dit stukje techniek aan de bovenzijde van de opstelsporen te maken, in het zicht. Dit deel van een modulebaan -opstelsporen- heeft geen scenery en dit soort functionele gedeeltes trekt ook vaak aandacht, zag ik al. Dus de uitvoering komt waarschijnlijk vol in beeld. Dat wordt dus netjes solderen...
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Ik heb ooit eens een stukje voor de wiki geschreven. KLIK

Gr. Fred.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
En Hajo,

Je kan rustig elco's van iedere waarde parallel zetten. Dat maakt niets uit, dus 5 x 470 parallel geeft een denkbeeldige elco van 2350 uF of 2200 plus 2 x 470 geeft een capaciteit van 3140 uF.
Alleen op de plus en min letten.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
En denk ook aan de laadstroom indien men grote capaciteiten oplaad.


Mvg,
Peter
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 24 augustus 2015, 15:53:35
Maar gebruik in ieder geval een condensator van 2200 uF, 35 v.

Dat is nou net waarom ik een tijdje terug een draadje begon. Zo'n condensator van 2200 uF is veel waarschijnlijker dan de suggestie van de wiki om er eentje van 470 uF te nemen. Maar er moet een manier zijn om te berekenen dat 470 uF absoluut te weinig is voor wat je ermee wil schakelen.
Men gaf me per PB het advies om het uit te testen in plaats van uit te rekenen. En wegens tijdgebrek ben ik nog niet verder dan dat. De clou is natuurlijk dat het vermogen, nodig om een relais te schakelen, overeen moet komen met de ernegieconsumptie van een condensator (+ het verlies aan capaciteit door warmteverstoking, etc.). Toch gaat er iets mank in die berekening.

In ieder geval klinkt 2200 uF een stuk reëler.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: AnalogDriver op maandag 24 augustus 2015, 20:27:37
Dus de uitvoering komt waarschijnlijk vol in beeld. Dat wordt dus netjes solderen...

Dag Hajo,

Bij mij zitten de CDU soms bij de wissels, foto 1, daarbij gebruik ik sodeerstrips, foto 2.
Of netjes verwerkt op printplaten, foto 3 en 4.

Waar je wel aan moet denken Hajo, is het feit dat de drukschakelaars waarmee je het wissel bedient een ontiegelijk grote stroom moeten verwerken. Een spoel geeft bijna geen weerstand aan de stroom uit de condensator(en). (theoretisie even niet reageren) Dus de vlam die je ziet als je de condensator(en) kortsluit, ontstaat ook op het contactvlak van de drukknop. Die contacten branden daardoor weg.
Welke stroom kan je drukknopje verwerken?
Is dat te weinig, dan kan je met dit drukknopje een relais bedienen en het maakcontact van het relais als schakelaar voor de wissels gebruiken.
Ik gebruik daarvoor 12 volt autorelais van de sloop, kosten ongeveer ? 1.
Die relais zijn gemaakt voor 14,4 volt. (boordspanning auto bij draaiende motor)
Daardoor kunnen deze zonder problemen op 16 volt werken, deze relais worden tenslotte niet continue bekrachtigd.
Even de tijd nemen met het verwerken van deze hoeveelheid aan informatie, rustig (her)lezen.

En Jan Willem, een berekening is best mogelijk, maar dan moet je ook nog eens rekening houden met het feit hoe soepel een wissel schakelt.
Praktisch voldoet 2200 uF per wissel, maar ik heb ook krengen waar ik 4400 uF gebruikt heb.
Ik ben sneller klaar met praktisch uittesten, dan dat ik het berekend heb.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Hajo.

Citaat van: AnalogDriver op maandag 24 augustus 2015, 20:27:37
Dus de uitvoering komt waarschijnlijk vol in beeld. Dat wordt dus netjes solderen...

Bij mij zijn alle condensatoren uit zicht gemonteerd
(de rest van de componenten van de CDU-schakeling bevinden
zich in het bedienpaneel m.u.v. de wisselspoelen natuurlijk):



Per 5 wissels (10 spoelen = 10 condensatoren) gemonteerd op soldeerstroken.
Duidelijk de koperdraad als gemeenschappelijke 'common' onderdoor te zien.



Meerdere soldeerstroken met condensatoren op een apart schakelbord.



Opstelling van schakelborden (1x interfacerelais en 1x CDU) onder de werkbank.
(De bedradingskoker van 19mm Hostalit fungeert hierbij tevens als scharnier)

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 25 augustus 2015, 22:30:28
... een berekening is best mogelijk, maar dan moet je ook nog eens rekening houden met het feit hoe soepel een wissel schakelt.
Praktisch voldoet 2200 uF per wissel, maar ik heb ook krengen waar ik 4400 uF gebruikt heb.
Ik ben sneller klaar met praktisch uittesten, dan dat ik het berekend heb.

Inderdaad Will, ik heb meerdere condensator-waarden getest en met verschillende wissels,
waarbij er met 1000μF in alle gevallen goede resultaten werden geboekt.
Kan zijn dat er op de modelbaan toch nog 'vervelende' wissels bij tussen zitten die niet naar
1000μF willen luisteren, in dat geval wordt er condensator-'vermogen' bij geschakeld.
Ik heb ook zo'n vermoeden dat niet alle wisselspoelen qua waarden gelijk zijn aan elkaar,
ook is de werking van de wissel onderhevig aan het mechanische deel van de spoelaandrijving. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 augustus 2015, 10:56:15
Per 5 wissels (10 spoelen = 10 condensatoren) gemonteerd op soldeerstroken.

@Erik:
Dus als een wisselaansturing 1 spoel zou hebben (1 spoel voor zowel rechtdoor als afslaand) dan zou je ook maar een condensator hebben gebruikt? Of toch twee?
Interessant om te zien dat jij condensatoren (en relais) op aparte stroken monteert. Doen beroeps dat vaker?
Ik zou gedacht hebben dat je condensator en relais bouwt op het board dat de meldingen verwerkt, omdat je dan sneller ziet welke schakeling (of onderdeel) eventueel vervangen moet worden. Misschien is dat helemaal niet zo?

Ik ben benieuwd hoe Hajo zijn cdu uit bouwt, terwijl ik een vloertje onder een bestaand huisje (schaal 1:1) bezig ben te vervangen.


Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Jan Willem.

Citaat van: Jan22 op woensdag 26 augustus 2015, 14:42:08
Dus als een wisselaansturing 1 spoel zou hebben (1 spoel voor zowel rechtdoor als afslaand) dan zou je ook maar een condensator hebben gebruikt? Of toch twee?
Iedere spoel heeft in mijn opstelling zijn eigen CDU schakeling. Let wel: iedere (M-rails) wissel heeft twee spoelen.
Het ziet er uit als één spoel, echter in het midden is een aftakking (= common) wat de spoel in tweeën deelt.

Citaat van: Jan22Interessant om te zien dat jij condensatoren (en relais) op aparte stroken monteert. Doen beroeps dat vaker?
Ik zou gedacht hebben dat je condensator en relais bouwt op het board dat de meldingen verwerkt, omdat je dan sneller ziet welke schakeling (of onderdeel) eventueel vervangen moet worden. Misschien is dat helemaal niet zo?
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 augustus 2015, 10:56:15
(de rest van de componenten van de CDU-schakeling bevinden
zich in het bedienpaneel m.u.v. de wisselspoelen natuurlijk)
De condensatoren zijn van de CDU-schakelingen, de relais dienen als interfacerelais voor mijn schakelrails.
De condensatoren zijn dus de enige componenten van de CDU schakeling die nog geen opstelplaats hadden,
dus vandaar het aparte bordje.

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Hallo Hajo,

Ik hoop dat je door al het geschreven geweld hier boven de weg niet kwijt (bent ge)raakt.
Het valt wel mee hoor, gewoon een keer testen met een los wissel c.q. wisselspoel en een CDU.
Aangesloten, met wat draadjes aan de weerstand en condensator gesoldeerd kan het ook.
Zo ben ik ook begonnen en het is heel leerzaam.

@Erik,

Schitterend weggewerkt/afgewerkte bedrading en elektronica, mijn complimenten. Mooi werk.
Ik zag ook nog een bedrijfsuren teller, die staat bij mij parallel aan de rijtrafo's.
De diverse voedingen (5) gaan eerst opeenvolgend aan en daarna als laatste komen de rijtrafo's erbij.

Groetjes

Wil Tweeendrie





Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Hallo degene die in dit draadje schrijven,
wat mij verbaast dat je zo veel moet doen met condensatoren etc. om een wisselstraat te bedienen  8o
Mijn baan heeft ook een wisselstraat met 8 wissels, en kan met 9 drukknoppen op alle sporen komen, met een paar diodematrixen  B)
Je merkt wel dat het wissel de halve periode krijgt, maar het werkt wel goed, soms wel drie wissels tegelijk  8)

Zie hier klik  :) hoe het bij mij zit.

Gr Einte

Ps. misschien doe ik het wel verkeerd, maar het werkt bij mij  8o :P
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: Einte op woensdag 26 augustus 2015, 20:24:16
Ps. misschien doe ik het wel verkeerd, maar het werkt bij mij  8o :P

Je doet niets verkeerd Einte, het is een andere, de 'conventionele' methode.  :thumbup:
Het verschil zit in de bediening: jouw wijze en ook die van Marklin, is
gebaseerd op (puls) drukknop-bediening en de CDU-schakeling schakelt
met vaste standen.
Dit maakt het mogelijk om ook de (laatst) gekozen stand van de wissel
zichtbaar te maken (en te houden).
Dat kan, zonder elektronica, ook met de bekende Marklin-kastjes.
Daarnaast is de bekrachtiging van de spoel anders: een CDU geeft een korte,
krachtige (gelijkstroom) puls, terwijl de 'conventionele' methode, ook de
aangepaste met dioden, een (halve) wisselstroom-stoot geeft die zo lang
duurt als dat de schakelaar bediend wordt.
Bijkomend nadeel hiervan is dat een te lange stroomstoot de spoel zelfs
fataal kan worden, met de nodige gevolgen van dien!

Will, dankjewel en hier idem dito! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Mooi werk mannen! Jaren geleden heb ik het gebruik van de CDU geïntroduceerd op dit forum. Nu zie ik dat er toch een paar gebruikers zijn. Met elkaar problemen en onduidelijkheden oplossen is de kracht van een forum.

Een CDU is eigenlijk een gelijkstroom schakeling. Vandaar dat de M-gemeenschap deze oplossing links liet liggen. Ik denk aversie tegen gelijkrichters. Maar tijden zijn veranderd.

Doordat de CDU een korte krachtige stroomstoot afgeeft, branden je spoelen niet door. Doordat de stroomstoot al afgelopen is als de schakelaar nog dicht zit, branden kontakten ook niet in. Eindschakelaars zijn niet nodig, want de schakeling stopt automatisch met stroom leveren.

Allemaal voordelen en het "draait" bij mij al jaren.

Zoals in de wiki is te lezen, kun je door creatief met de plaats van de schakelaar om te gaan, de leukste wisselsturingen maken.

Wat ik nog wel een beetje betwijfel is de trend om vele condensators parallel te schakelen om zo meerdere wissels tegelijk te kunnen schakelen. Hierbij kunnen wel gigantische stromen (ok, wel kort) optreden. Iets wat je voorkomt door een condensator per wisselspoel te gebruiken. Met de prijzen van de componenten is het laatste een veiliger oplossing.

Dus veel succes allemaal en ik lees "stiekem" af en toe mee.

Hessel.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Hessel (en Hajo),

Het klopt dat je vermeld dat er grote stromen kunnen gaan lopen, een spoel trekt gauw 1 A.
Vandaar dat ik de drukknop in mijn matrix vervang door een autorelais van de sloop, zoals vermeld in # 16.
Zo'n relais kan makkelijk 20 A hebben, dus voor inbranden hoef je dan niet bang te zijn.
Het relais wordt bediend door een "licht" schakelaartje op mijn schakelbord.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Al die mooie oplossingen (en perfecte uitwerkingen).

Vroeger werkte ik ook met drukknopjes, maar als je een hele wisselstraat geautomatiseerd in de juiste rijweg wil schakelen, ontstaat vanzelf het moment waarop je denkt

"he, maar dat gaat niet, dat zijn teveel stroomvreters op het zelfde moment".

Die luxe heb ik vroeger nooit gekend.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
We gaan vrees ik nu eventjes echt :offtopic:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 augustus 2015, 20:47:44
(...) en de CDU-schakeling schakelt met vaste standen.
Dit maakt het mogelijk om ook de (laatst) gekozen stand van de wissel
zichtbaar te maken (en te houden).

Kleine nuance?

De CDU-schakeling geeft een (korte) puls. Jouw CDU schakeling schakelt met vaste standen.
Jouw wissels zijn zo omgebouwd, opdat ze ook de (laatst) gekozen stand van de wissel zichtbaar maken?

Je kunt die CDU-schakelingen op verschillende manieren gebruiken,
en je kunt wissels op verschillende manieren omzetten.

Een van de ouderwetse oplossingen om wissels te schakelen, en de eindstand zeker te weten was de Gruner. Dat is een bistabiel relais dat rechtstreeks met een draadveer door de wisseltong geschoven werd. De stand van het relais correspondeert met de stand van de wissel, en via de pootjes van het relais is die stand ook elektrisch uitleesbaar (al word die mogelijkheid bij 2-rail vooral gebruikt voor wissel polarisatie):







Bij M* kan dat niet; dus verbouw je het wisselrelais zodanig dat deze de eindstanden kan melden.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Dag Jan Willem.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 september 2015, 12:03:22
De CDU-schakeling geeft een (korte) puls. Jouw CDU schakeling schakelt met vaste standen.
Jouw wissels zijn zo omgebouwd, opdat ze ook de (laatst) gekozen stand van de wissel zichtbaar maken?

Mijn M-rail wissels zijn gewoon nog origineel en niet omgebouwd o.i.d..
Doordat de CDU-schakeling met een schakelaar met vaste standen
wordt bediend, is d.m.v. de stand van de schakelaar te zien wat de
laatst gekozen wisselstand is (ook nadat de de voedingsspanning is
weggevallen). Bij het gebruik van drukknoppen is dat niet mogelijk,
tenzij dit de drukknopkastjes van Marklin zijn.
De LED's van de CDU-schakeling geven de schakelstand aan en dus
niet de stand van de wissel (omdat er geen eindschakelaars zijn) !
Bij gebruik van een schakelbord zijn rijwegen optisch controleerbaar
wat bij de schakelkastjes best lastig is.
Toch vind ik de twee bovengenoemde voordelen groot genoeg t.o.v.
de Marklin schakelkastjes om dit toe te passen.

Groeten,

Erik.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 05 september 2015, 12:39:26
Mijn M-rail wissels zijn gewoon nog origineel en niet omgebouwd o.i.d..
Doordat de CDU-schakeling met een schakelaar met vaste standen
wordt bediend, is d.m.v. de stand van de schakelaar te zien wat de
laatst gekozen wisselstand is (ook nadat de de voedingsspanning is
weggevallen).
Aha, aan die optie (de handschakelaar met 2 vaste standen, i.p.v. een bistabiel relais) had ik nog niet gedacht. En inderdaad, dat is de simpelste oplossing.
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CDU gebruiken, maar hoe zit aansluiting precies?
Citaat van: AnalogDriver op maandag 24 augustus 2015, 09:37:03
Voor het schakelen van 7 wissels ben ik een diode matrix aan het maken.

En, hoe werkt het?