Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Overgang leiding 1,5mm naar trafo

Gestart door puko zaterdag 16 januari 2016, 17:41:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Hoe gaan we veilig van een soepele kabel met 1,5mm kabeldiameter naar een trafo met bussen?
Eindaderhulzen passen niet in de stekkers die in de bussen van de trafo moeten. Als je de draad met de hand bijeendraait kan je hem met veel moeite in de stekker krijgen. Je kan de draad nog vertinnen, maar is dat wel echt veilig?

Wie kan me daar mee helpen?
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Een stukje dunner draad er aan solderen wat wel past?
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
dan gaat de zin van de 1,5mm leiding een beetje verloren denk ik, maar ik ben ook maar een leek op elektrisch vlak
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Da's maar beperkt. De zin van een dikke leiding kan zijn hoge stromen maar ook weerstands verliezen tegen gaan. Dat laatste is van belang en zo'n stukkie 0,5mm2 van 5 - 10cm doet daar niets aan af.
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
 @citaat bijna goed (klok-klepel verhaal),
je zult spanningsverliezen bedoelen,
die resulteren in vermogensverliezen (:wink:)

Ronald, de eenvoudigste oplossing is een
kroonsteen (lusterklem) met aan de ene kant
de 1,5mm2 met adereindhulsen en aan de
andere zijde de aansluitdraden van de trafo.

Groeten,

Erik.
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Ik gebruik installatiedraad van 1.5 carré voor de ringleiding en deze passen perfect in de aansluitingen van een marklin trafo en booster, de aftakking naar de trafo gebeurs met blauwe stroomdieven uit de automobielsector, zie afbeelding.
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
en die blauwe dingen moet je juist niet gebruiken! of solderen of schroeven,niet die gare auto rotzooi gebruiken als een auto bedrijf deze gebruikt weet je gelijk dat je met amateurs te maken hebt!
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 16 januari 2016, 19:42:00

@citaat bijna goed (klok-klepel verhaal),
je zult spanningsverliezen bedoelen,


Weerstandsverliezen is een algemene term, de betekenis zit opgesloten in het woord: verliezen als gevolg van weerstand. Waar dat in resulteert is mij helder. De vraag is of de topicstarter dat ook wil weten, ik denk het niet. Zijn vraag is beantwoord, daar gaat het mij om. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Ik kan verder met jullie tips. Bedankt allemaal. :thumbup:
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Dag Jorg,

Op foto 2 hebben we een zicht op je zelf gemaakte bovenleidingen in een schaduwstation. Zijn deze daadwerkelijk in gebruik ? Trouwens ook een flink pakje draad daaronder.

Groeten

Marcel

Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
-Marcel:
De enigste functie die de bovenleiding heeft is het op zijn plaats houden van de panto's van de E-locs, dit is enkel op de niet zichtbare gedeeltes van de baan.
Op de zichtbare gedeeltes komt de bovenleiding van tante M, kwestie van de kosten wat te kunnen drukken.
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
Jorg,

Nog een vraagje rijdt jij digitaal?
P.S. Had ik nog niet gezien, we zijn stadsgenoten ik ben ook van Antwerpen.

Groeten

Marcel
Re: Overgang leiding 1,5mm naar trafo
-Marcel:
Ja ik rijd digitaal en ga mijn besturen met de pc en iTrain, je bent altijd welkom om eens een bezoekje aan mijn baan te brengen, we kunnen altijd via PB afspreken.